MAN - Vaihtoautot

Ajomestarit Oy:n omistuspohja muuttui

Nokialla vuonna 1963 perustettu Ajomestarit Oy on totuttanut suunnitelman mukaisen sukupolvenvaihdoksen 4.1.2016 solmitulla kaupalla. Vuodesta 1989 alkaen Ajomestarit Oy:n yrittäjänä ja hallituksen puheenjohtajana toiminut Pekka Aalto möi kaikki osakkeensa yhtiön toimivalle johdolle.

Toimitusjohtaja Toni Murtoniemen mukaan uudet osakkaat sitoutuvat noudattamaan Ajomestareiden perinteitä sekä arvoja ja vastaamaan nykypäivän haasteisiin.


Saksalaiset valitsevat yhä useammin linja-auton pitkille matkoille

Saksan Liittovaltion tilastokeskuksen julkaiseman Across 2014 -tilaston mukaan Saksassa tehtiin vuonna 2014 yhteensä 16-miljoonaa pitkänmatkan bussimatkaa. Tilaston mukaan matkustajamäärät ovat kasvaneet edellisvuoteen verrattuna noin 35 prosentilla. Toistaiseksi markkinat ovat pääosin kolmen eri palveluntarjoajan hallinnassa. Bussiliikenteen sääntelyn vapauttaminen avaa ovat ulkomaisille palveluntarjoajille Saksan markkinoille. Sen johdosta Saksan kansallinen rautatieyhtiö on aloittanut laajamittaiset palveluiden uudistustoimet.

Halpayhteyksien markkinajohtaja on MeinFernbus / FlixBus 67 prosentin osuudella. Toiseksi sijoittui Deutsche Bahn yhdeksällä prosentilla ja kolmanneksi ja Saksan posti kuuden prosentin markkinaosuudellaan. Loput neljä prosenttia jakautuu usean pienemmän palveluntarjoajan kesken. Saksa on höllentämässä kansallisen linja-autoliikenteen sääntelyään vielä tämän vuoden kuluessa. Sen myötä ulkomaisille bussiyhtiöille tarjoutuu nykyistä paremmat mahdollisuudet linjayhteyksien tarjoamiseen Saksassa.

Saksan kansallinen rautatietoimija Deutsche Bahn on aloittanut kilpailuasemansa parantamiseksi laajamittaisen rautatieliikennepalveluiden uudistamiseen tähtäävän ohjelman, jossa lisätään ja parannetaan kaupunkien välisiä yhteyksiä ja päivitetään lippujen hintoja sekä keskitytään junakaluston kuntoon ja asiakkaiden viihtyvyyden parantamiseen.


Mersu kolmanneksi suosituin pakettiautomerkki

Mercedes-Benz oli vuonna 2015 Suomen 3. suosituin pakettiautomerkki. Pääasiassa uutta Vitoa ja Sprinteriä myytiin joulukuussa 155 ja koko vuoden aikana 1540 kappaletta, joka toi 13,5 prosentin markkinaosuuden. Vuoteen 2014 verrattuna pakettiautoissa kirjattiin myynnin 1,5-kertaistuminen eli 49,2 prosentin kasvulukemat. Vito oli 1088 kappaleen myynnillään ja 9,5 prosentin osuudellaan maan 2. kysytyin pakettiautomalli ja Sprinter 390 kappaleella sijalla 7. Viton menekki lähes kaksinkertaistui eli lisääntyi 96 % vuoden aikana.



Pelastuskortit ilmaiseksi Mersun ja Setran linja-autoihin

Mercedes-Benz ja Setra tarjoavat ilmaiset pelastuskortit kaikkiin linja-automalleihinsa vuodesta 2000 lähtien. Kortit voi ladata ilmaiseksi valmistajien internet-sivuilta PDF-tiedostoina.

Pelastuskortit tarjoavat tietoa kaupunki- ja pitkän matkan linja-autojen korin ja alustan rakenteista, moottorista, matkustamon ja tavaratilan rakenteesta, istumajärjestyksestä, auton sähköjärjestelmistä sekä sopivista sisäänmenokohdista onnettomuustilanteissa.


Harvestereita tulee päivittää tänä vuonna

Valtaosaan suomalaisia hakkuukoneita joudutaan tekemään päivityksiä männyn tyviosan kuutioinnissa käytettävän tyvifunktion muutoksen takia. Tyvifunktiota korjataan siten, että se tuottaa jatkossa nykyistä pienempiä läpimittoja. Muutos vaikuttaa suoraan puukaupan ja urakoinnin perusteena olevaan puun määrään ja pienentää männyn hakkuukoneilla mitattua tilavuutta noin yhdellä prosentilla vuodessa.

Luonnonvarakeskuksen antama määräys tyvifunktion muutoksesta astui voimaan 1.1.2016. Männyn tyvifunktion päivitykset hakkuukoneisiin ja mittasaksiin on tehtävä vuoden 2016 loppuun mennessä, mutta määräystä voidaan soveltaa jo vuoden 2016 alusta lähtien. Kuusen ja lehtipuiden mittaukseen ei tule muutoksia.


Suomen ja Venäjän jäänmurtosopimus voimaan

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan Suomen ja Venäjän välinen jäänmurtoyhteistyösopimus astuu voimaan 15. tammikuuta. Sopimuksella Suomi ja Venäjä sitoutuvat maiden välisen jäänmurtoavustusta koskevan yhteistyön edistämiseen Itämerellä. Sopimuksella annetaan Suomelle ja Venäjälle mahdollisuus pyytää ja saada nopeasti jäänmurtoavustusta sellaisessa tilanteessa, jossa sopimusmaan oma jäänmurtokapasiteetti ei riitä.

Sopimus mahdollistaa suomalaisten jäänmurtajien toimimisen Suomenlahden itäosissa Venäjän aluevesillä korvausta vastaan. Vastavuoroisesti venäläiset jäänmurtajat voivat avustaa Suomenlahden suomalaisiin satamiin liikennöiviä aluksia. Venäläisten jäänmurtajien käyttö perustuu aina tarveharkintaan. Aluevesillä toimiminen vaatii aina luvan viranomaisilta.


Sähköiset liikkumisvälineet liikenteeseen vuoden alusta

Uudenlaiset sähköiset liikkumisvälineet tulevat lailliseksi tieliikenteessä vuodenvaihteessa. Osalla välineistä liikutaan jalkakäytävällä ja osalla pyöräteillä. Jotkin moottorilla varustetuista polkupyöristä vaativat jatkossa liikennevakuutuksen.

Lue lisää...


Traktorin ajokortti- ja luokitteluvaatimukset muuttuvat

Trafi kertoo tiedotteessaan, että traktorien luokittelua koskevat eurooppalaiset säännökset ovat muuttuneet. Suurimpana muutoksena on uusien, yli 40km/h tunnissa kulkevien EU-tyyppihyväksyttyjen traktorien tulo markkinoille. Traktorin rakenteellinen nopeus vaikuttaa myös ajokorttivaatimuksiin 1.1.2016 alkaen.

Lue lisää...


Hector Rail kasvaa rajusti Ruotsissa

Ruotsin valtionrautateiden kanssa rajusti kilpaileva yksityinen Hector Rail on keskittynyt tavarakuljetuksiin Skandinavian rautateillä ja Saksassa. Se kuljettaa nykyisellään yli 125 000 km/viikko raiteilla. Lisättyään kuljetuksiaan Saksaan se on nyt hankkimassa 10 kuusiakselista veturia DB Schenkeriltä (DB luokka151). Veturit on tehty 1970-luvun puolivälissä. Ne toimitetaan Hectorille 2016 ja 2017.


Aurinkokalvo napinpainalluksesta

Continental on kehittänyt aurinkokalvon, jonka saa häikäisysuojaksi napin painalluksella. 100-vuotisen aurinkolipan tarinalle voi tulla loppu.

Elektronisesti himmennettävissä oleva lasi on ollut olemassa jo vuosia. Vasta nyt on kuitenkin onnistuttu kehittämään myös elektronisesti himmennettävä tuulilasi, joka täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset. Lasi ensiesitellään CES-näyttelyssä (Consumer Electronics Show) Las Vegasissa 6-9.1. 2016. Uusi Intelligent Glas Control himmentää kaikki auton lasipinnat portaattomasti napin painalluksella.


Vyöhykerahastus ja Waltti-kortti käyttöön Lahdessa

Lahden seudun liikenne (LSL) siirtyy vyöhykepohjaiseen rahastukseen joulun jälkeen. Bussissa ostettavat kertaliput maksetaan matkustettavien vyöhykkeiden perusteella 28.12.2015 alkaen. Matkakortit toimivat edelleen normaalisti kertoo Lahden kaupunki tiedotteessaan.

Vyöhykerahastus liittyy siihen, että LSL on ensi vuonna lähdössä mukaan uuteen valtakunnalliseen joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Walttiin. Uudistus tulee voimaan vaiheittain. Waltti-uudistus koskee vain LSL:n nykyisiä matkakorttituotteita. Nykyisiä LSL:n matkakortteja voi käyttää Waltti-kortin rinnalla elokuun loppuun saakka.

Waltti-kortti käy maksuvälineenä LSL:n liikenteessä 29.2.2016 alkaen ja samalla  nykyisten LSL:n korttien latausmahdollisuus loppuu. Waltti-korttien myynti alkaa 1. helmikuuta 2016 verkkokaupassa (lsl.fi). Myynti Lahti-Pisteessä (pääkirjaston aulassa) alkaa 15. helmikuuta 2016.


SKAL ry:n perustama EU-edunvalvonta kasvaa

Autoalan Keskusliitto ry liittyy tammikuussa 2016 mukaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n käynnistämään edunvalvontatoimintaan Brysselissä. Maantieliikennettä ja yrittäjyyttä edustava edunvalvontatoimisto koostuu nyt yhteensä kahdeksasta suomalaisesta järjestöstä kattaen käytännössä koko maantieliikennealan.

EU-edunvalvontapalveluiden piiriin kuuluvat Autoliikenteen Työnantajaliitto, Suomen Yrittäjät, Linja-autoliitto, Taksiliitto, Suomen Tieyhdistys, Suomen Autokoululiitto sekä nyt uutena tulokkaana Autoalan Keskusliitto.


Atoy Autohuollon asiakkaille maksuton tiepalvelu

Atoy Road Service on Suomalaisen Atoy Autohuollon uusi maksuton tiepalvelu, jonka piirissä ovat automaattisesti kaikki ketjun liikkeissä määräaikaishuolletut ajoneuvot. Ympärivuorokautinen palvelu kattaa esimerkiksi tekniset viat, kolaritilanteet, renkaan puhkeamisen, polttoaineen loppumisen ja avainten jäämisen auton sisään.

Viisivuotisen taipaleensa kunniaksi Atoy Autohuolto kertoo tiedotteessaan antaneensa Atoy Road Service -tiepalvelun Joululahjaksi tuhansille asiakkailleen, joiden ajoneuvo on määräaikaishuollettu vuonna 2015 ketjun liikkeissä.


Pekant ja Osa-Ratas yhteistyöhön

Oululainen Pekant Oy ja torniolainen Osa-Ratas Oy ovat ostaneet Kemissä toimivan Ahava Oy:n liiketoiminnan ja liikekiinteistön. Ostajien puoliksi perustama yhteisyritys Pekant-Osaratas Oy aloittaa kiinteistössä raskaan kaluston korjaamo- ja varaosatoiminnan vuoden 2016 alussa.

Uuden toimipaikan vetäjänä ja Pekant-Osaratas Oy:n toimitusjohtajana aloittaa Matti Porkola. Varaosamyymälän avauduttua yritys työllistää 7–8 ihmistä. Pekant Oy ja Osa-Ratas Oy kuuluvat molemmat valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun.


AKT: Hallitus ulosliputtaa suomalaiset kuljettajat

AKT tuomitsee tiedotteessaan jyrkästi hallituksen esityksen, jonka mukaan Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Maaliskuusta alkaen laissa viitattaisiin vain Euroopan unionin säännöksiin.

- Liikenneministeri Anne Bernerin esitys on kuolinisku suomalaiselle kuljetuselinkeinolle ja liittää suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat jonon jatkoksi työttömien armeijaan. AKT on jo pitkään ja johdonmukaisesti korostanut, että Suomen määritelmä ja tulkinta kabotaasista ovat oikeat, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Hän ihmettelee hallituksen käsien ylösnostoa tilanteessa, jossa myös autoliikenteen työnantajat ovat olleet samoilla linjoilla AKT:n kanssa.

- Tähän asti yliyritysmyönteinen hallitus kääntää nyt selkänsä kuljetuselinkeinolle. Erikoista hallituksen linjauksessa on vielä sekin, että ministerivaliokunnassa tämän kannan esitteli ulkoministeri Timo Soini. Perussuomalaiset ovat rekkaprotesteissa mekkaloineet sillä, että AKT ja muut alan järjestöt eivät tee mitään suomalaisen kuljetuselinkeinon puolustamiseksi. Nyt perussuomalaiset ulosliputtavat hallitusrintamassa suomalaiset kuljettajat, jyrisee Marko Piirainen.

Suomen tavaraliikennelain mukaan kabotaasikuljetuksena pidetään jokaista kuorman purkua. Kabotaasia saa harjoittaa vain väliaikaisesti, joka tarkoittaa enintään kymmentä purkua kolmen kuukauden aikana. Keskeinen ero Suomen ja EU-määräysten välillä on se, miten kuljetetut kuormat lasketaan.

EU-komissio pitää Suomen nykyistä kabotaasimääritelmää ja väliaikaisuuden vaatimusta EU-säännösten vastaisena ja on aikonut haastaa Suomen EU-tuomioistuimeen, mikäli Suomi ei muuta säännöksiään.

- Edellisen hallituksen kokoomuslainen liikenneministeri Paula Risikko oli valmis viemään asian EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. AKT oli myös tällä kannalla. Hallitus vaihtui ja nyt Berner ja Soini ovat valmiit höllentämään lakia, hämmästelee Marko Piirainen.

- Lakimuutos lisää oleellisesti riskiä harmaan talouden kasvusta kuljetuksissa. Lisääntyvä työttömyys karsii verotuloja ja kasvattaa työttömyysmenoja. Ennakoitavissa on myös iso riski liikenneturvallisuuden heikentymisestä. Kun tähän listaan lisää vielä raskaan liikenteen valvonnan selvän vähentymisen, ei voi kun vain ihmetellä hallituksen esitystä, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.