MAN - Vaihtoautot

Ruotsin lentoliikenne elpyy

Ilmailun elpyminen jatkui syyskuussa, ja jo neljättä kuukautta peräkkäin Swedavian lentoasemilla matkustajamäärä oli lähes 3 miljoonaa. Se tarkoittaa myös, että matkustajamäärä oli 77 prosenttia verrattuna vuoden 2019 samaan kuukauteen, mikä on korkein luku sitten Covid-pandemian puhkeamisen. Tukholman Arlandassa vastaava luku on 80 prosenttia. Kehitystä ohjaa pääasiassa kansainvälisen matkailun lisääntyminen, joka yli kaksinkertaistui viime vuoden syyskuuhun verrattuna. Lukuisten tulosten parantamiseen tähtäävien toimenpiteiden jälkeen Arlandan jonotilanne on tasaantunut, ja turvatarkastuksen odotusajat ovat kauden normaalit. Arlanda on edelleen yksi täsmällisimmistä lentokentistä Euroopan suurten lentoasemien luokassa.

Lue lisää...


Teollisuusneuvos Lauri Ratia Niemi Palveluiden hallituksen puheenjohtajaksi

CapMan Special Situations -rahasto sijoittaa Niemi Palveluihin ja tukee yhtiön kasvua Suomen johtavana muutto- ja logistiikkapalveluiden tarjoajana. Sijoituksen myötä yhtiön aiemmat osakkaat Ilpo ja Kai Niemi myivät omistuksensa yhtiössä ja jättivät paikkansa yhtiön hallituksessa.

Lue lisää...


Hitachi Railin innovatiivinen signalointi mahdollistaa 20 000 matkaa päivässä

Perthin uusi maanalainen rautatieyhteys, joka on varustettu Hitachi Railin uusimmalla merkinantotekniikalla, avattiin matkustajille, mikä tarjoaa muutoksen matkoihin Perthin, lentokentän ja laajemman itäisen alueen välillä. Uusi yhteys, Perthin ensimmäinen junalinja kaupungin lentokentälle, kulkee maanalaisten rinnakkaisten tunnelien läpi ja sisältää kolme asemaa, ja sen odotetaan tukevan yli 20 000 matkustajaa ensimmäisenä vuonna.

Lue lisää...



Raskaiden sovellusten polttokennotestien tutkimusprojekti käynnistyi

Tällä hetkellä polttokennojen testipenkit voivat käyttää noin 150 kW tehoa. Joillekin sovelluksille tämä ei kuitenkaan enää riitä. Esimerkiksi lentoteollisuus suunnittelee polttokennojen käyttöä, joiden teho on enintään 200 kW. Lisäksi Baden-Württembergin nykyinen testipenkkikapasiteetti on liian pieni. Rahoitetun hankkeen tavoitteena ei siis ole vain kehittää testipenkki, vaan myös käyttää sitä. Fraunhofer ISE hoitaa tämän osan ja kehittää vastaavan testiympäristön. MS2 vastaa testiosaston kehittämisestä ja rakentamisesta.

Lue lisää...


Eläinkolarien riski kasvaa taas – nämä viikot ovat vaarallisimmat

Hirvikolareja tapahtuu eniten loka-joulukuussa. Tällä välillä tapahtuu Ifin korvaamista koko vuoden eläinkolareista puolet. Korkein riski eläinkolareille on Ifin vuoden 2018–2021 tilastojen mukaan viikoilla 42–48. Tänä vuonna nämä viikot sijoittuvat lokakuun puolesta välistä marras-joulukuun vaihteeseen. Joulukuussa eläinkolarien riski pienenee.

Lue lisää...


Hiab päivittää HiVisionin metsänostureille ja vaihtolavalaitteille

Cargoteciin kuuluva Hiab julkistaa metsänostureiden HiVision 2.0 -kamerajärjestelmän uuden version ja HiVisionin parannukset MULTILIFT-vaihtolavalaitteille. Hiabin metsänostureille tarkoitettu HiVision™ näyttää nosturin ympäristön ulkoisten kameroiden avulla kuljettajalle. Näkymä saadaan aikaan virtuaalitodellisuus (VR) laseilla kuorma-auton ohjaamossa. Tämä parantaa tuottavuutta, vähentää laitteiden painoa ja tarjoaa käyttäjälle mukavamman ja turvallisemman työympäristön. HiVision 2.0:ssa on parannettu kamerajärjestelmä yhdistettynä tehokkaaseen tietokoneeseen ja virtuaalilaseihin. Tämä tukee korkeampaa kuvanopeutta sekä parempaa resoluutiota ja kirkkautta luonnollisemman katselukokemuksen luomiseksi.

Lue lisää...


Nissan 60 vuotta Suomessa

Datsunin ja sittemmin Nissanin maahantuonnin aloittamisesta tulee tänä syksynä kuluneeksi 60 vuotta. Datsun oli ensimmäinen japanilainen automerkki, jonka virallinen maahantuonti Eurooppaan aloitettiin. Kesällä 1962 Autokeskus Oy sopi Datsun-autojen maahantuonnista Nissan Motor Companyn kanssa ensimmäisenä Euroopassa. Ensimmäiset 713 Datsun Bluebirdiä saapuivat Suomeen 10.10.1962 rahtialus Pireuksella.

Lue lisää...


Moottoriöljy ilman öljyä?

Moottoriöljyjä kehitetään yhä ohuemmiksi polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi. Tällöin kuitenkin myös moottorin on sovelluttava kyseisille öljytyypeille, sillä muuten seurauksena voi olla kalliita vahinkoja. Moottoriöljyä ei voi kuitenkaan ohentaa miten ohueksi tahansa – ainakaan, jos kyseisen tuotteen katsotaan olevan edelleen öljyä. Liqui Molyn öljylaboratorion varajohtaja Oliver Kuhn selittää ilmiön taustoja.

Lue lisää...


Vekka Group Oy ostaa Lehtimäen Liikenteen

Vekka Group Oy vahvistuu Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla ostamalla Lehtimäen Liikenne Oy:n koko osakekannan. Kauppa on allekirjoitettu 10.10.2022 astuen voimaan välittömästi. Merkittävän kaupan myötä Vekka Group -konsernista tulee yksi Suomen suurimmista linja-autokonserneista, sen operoidessa noin 300 linja-autoyksiköllä yli 400 ammattilaisen voimin.

Lue lisää...


Uudet EU-pakotteet laajentavat entisestään Venäjälle määrättyjä vienti- ja tuontirajoituksia

Euroopan unioni on kahdeksannessa pakotepaketissa asettanut Venäjälle uusia vienti- ja tuontirajoituksia sekä laajentanut ja tarkentanut aikaisempien pakotteiden kattavuutta. Tullin arvion mukaan tällä hetkellä noin 90 suomalaista yritystä tuo tuotteita Venäjältä ja noin 220 yritystä harjoittaa Venäjän vientiä.

Lue lisää...


MAN Lion’s City 12E – Työvoitto


MAN Lion’s City E, Vuoden 2023 Kaupunkibussi, kasvoi voittajaksi vuodesta 2020 alkaen.

Vuoden 2023 Kansainväliseksi Kaupunkibussiksi julistettiin Hanoverin IAA-näyttelyn galaillassa täyssähköinen MAN Lion’s City 12 E.

Lue lisää...


Elinkeinoelämän järjestöt uudistaisivat rohkeasti Suomen väyläverkkoa

2050-luvun kilpailukykyinen ja hiilineutraali Suomi rakentuu modernien väylien varaan, uskovat elinkeinoelämän järjestöt. Järjestöt ehdottavat väylävisiossaan etenkin pääväylien modernisointia. Elinkeinoelämän järjestöjen julkaisema väylävisio vuosille 2025–2050 on ensimmäinen digiajan liikennevisio Suomessa. Vielä sotien jälkeen Suomi modernisoi innolla osin kehitysmaatasolla ollutta väyläverkkoaan, mutta etenkin 2000-luvun alkuneljännes on ollut väylien korjausvelan kertymisen aikaa. 

Lue lisää...


Moderni ja hyväkuntoinen tieverkko täyttää yhteiskunnan tarpeet turvallisesti älykkäästi ja kestävästi

Kuusi liikennealan järjestöä tilasi vision Suomen liikenneväylistä vuodelle 2050. Visiossa nostetaan katse liikennepolitiikasta elinkeinopolitiikkaan ja tarkastellaan korkeatasoisten väylien merkitystä Suomen elinkeinoelämälle. Raportissa esitetään visio Suomen teiden leventämiselle, nelikaistaistamiselle ja kaksiajorataistamiselle.

Lue lisää...


Sidosryhmätilaisuus 13.10.2022: Miten Suomeen rakennetaan ilmastoystävällisen liikenteen tarpeita palveleva jakeluinfrastruktuuri?

Siirtymä ilmastoystävälliseen liikenteeseen edellyttää kattavaa liikenteen uusien käyttövoimien jakeluinfrastruktuuria. Jotta ihmiset ja yritykset ympäri Suomen voivat irtautua fossiilisesta bensiinistä ja dieselistä, tarvitaan sujuvasti käytettävissä oleva vihreän sähkön, kaasun ja vedyn lataus- ja tankkausverkko. Liikenne- ja viestintäministeriö kutsuu kuuntelemaan ja keskustelemaan jakeluinfran kehittämisestä torstaina 13.10.2022.

Lue lisää...


Elinkeinoelämän väylävisio: Jokainen logistiikkaa sujuvoittava tiekilometri parantaa maan kilpailukykyä

Kilpailukykymme on riippuvainen nykyaikaisesta väyläverkostosta, todetaan elinkeinoelämän järjestöjen väylävisiossa. SKAL oli mukana visiotyössä, joka kannustaa yhteiskuntaa parantamaan päätieverkon laatua ja ajanmukaisuutta sekä ankkuroimaan Suomea länteen. Moderni tieverkko lisäisi kuljetusten taloudellisuutta ja turvallisuutta sekä alentaisi päästöjä. 

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!