MAN - Vaihtoautot

Espacen kuudes sukupolvi tarjoaa kaikki edeltäjiensä vahvuudet aiempaa kompaktimmassa koossa. Ensimmäiset autot ovat nyt saapuneet Suomeen. Malliston hinnat alkavat 44 990 eurosta. Korkeimman varustetason Iconic nelipyöräohjauksella on sekin hinnaltaan alle 50 000 euroa.

Espace tarkoittaa ranskan kielessä tilaa, mikä kuvaa osuvasti vuonna 1983 esiteltyä, silloin suorastaan vallankumouksellista autoa. Espace synnytti markkinoille aivan uuden, ennennäkemättömän autoluokan, tila-autot. Nyt 40 vuotta myöhemmin esitellään Espacen kuudes sukupolvi, joka tarjoaa ikonin vahvuudet entistä laajemmalle ostajakunnalle.

Ensimmäinen Espace esiteltiin vuonna 1983. Mallin nimi tarkoittaa ranskan kielessä tilaa ja auto on tunnettu tila-autona. Nyt 6. sukupolven Espace on siirtynyt katumaasturien joukkoon. Tilaa on viidelle tai seitsemälle matkustajalle, joista asiakas voi itse valita kumman vaihtoehdon haluaa ilman lisähintaa. 

Sisätilat

Uusi Renault Espace on 4,72 metriä pitkä eli 14 senttiä edeltäjäänsä lyhyempi. Siitä huolimatta matkustajille on aiempaa enemmän tilaa. Matkustamon pituus kojelaudasta kolmannen rivin selkänojaan on 2,48 metriä.

Toisen rivin istuimissa on 22 sentin pituussäätö, millä jalkatilan saa kasvatettua 32 senttiin. Lisäksi selkänojassa on kallistuksen säätö.

Espace on vakiona 7-paikkainen eli siinä on kaksi alas taitettavaa kolmannen rivin istuinta. Ne voi halutessaan myös jättää pois autosta autoa tilatessaan. Kolmannella rivillä on jalkatilaa 129 mm.

Vakiovarusteisiin kuuluvat kosketuksesta syttyvä lukuvalo ja USB-C -portit eri laitteiden latausta varten.

Tavaratila on toisen istuimen ollessa käytössä suurimmalla jalkatilalla 477 litran kokoinen. Mikäli keskimmäinen istuinrivi siirretään eteen, tila kasvaa 677 litran kokoiseksi. Kun vain etuistuimet ovat käytössä, tavaratila laajenee 1 714 litran kokoiseksi ja kaikkien kolmen istuinrivin kanssa tavaratila on 159 litraa. Mikäli valitsee Espacen viisipaikkaisena, suurin mahdollinen tavaratila on 104 litraa suurempi.

Pikkutavaroilla on matkustamossa sijoituspaikkoja yhteensä 39 litraa. Hansikaslokero on suuri ja etuovien lokeroihin mahtuu tavaraa neljän litran verran. Keskikonsolissa on kaksi suurta säilytystilaa. Keskimmäisellä rivillä on keskikyynärnojassa mukitelineet ja oviin mahtuvat litran pullot. Lisäksi etuistuimien selkänojissa on taskut.

Strategiset mitat

Uusi Espace on osa kaksi vuotta sitten käynnistettyä Renaulution-strategiaa, jossa Renault siirtää myynnin painopistettä pikkuautoista kohti suurempia kokoluokkia. Uutuutta ovat edeltäneet Arkana, Megane E-Tech ja viimeisimpänä Austral, jonka kanssa uusi Espace jakaa suuren osan rakenteistaan.

Perusrakenne on sama CMF-CD kuin Australissa, mutta akseliväli on 71 mm pidempi. Sen ansiosta sisätilat ovat suuremmat ja Espace on Australia suuntavakaampi. Edeltäjäänsä verrattuna Espace on 32 mm matalampi, mikä pienentää omalta osaltaan ilmanvastusta.

Espacen omamassa on pudonnut peräti 215 kiloa edelliseen sukupolveen verrattuna. Painoa vähentää omalta osaltaan pienempi kori, minkä lisäksi laihdutuskuurissa ovat auttaneet turbodieselin vaihto paljon kevyempään hybridiin, voimalinjan ratkaisut ja esimerkiksi istuimet.

Moottori ja kulutus

E-Tech full hybridissa on moottorina kolmesylinterinen, 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka kehittää 96 kilowattia (130 hv) ja 205 newtonmetriä. Pääsähkömoottori kehittää 50 kilowattia ja yhtä suuren 205 newtonmetrin vääntömomentin. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluu 18 kilowatin (50 Nm) tehoinen starttigeneraattori. Voimalinjan yhteisteho on 146 kilowattia (200 hv).

Vauhtia vähennettäessä ja jarrutettaessa energiaa kerätään talteen energiasisällöltään kahden kilowattitunnin (400 V) litiumioniajoakkuun. Kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttia ajosta sähköllä, mikä tarkoittaa suurimmillaan 40 prosenttia pienempää kulutusta tavalliseen bensiinimoottoriin verrattuna. Kulutus on pienentynyt edellisestä Espace-sukupolvesta peräti 35 prosentilla. Yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan kaikissa malleissa alle viisi litraa sadalla. Techno-versiossa luvut ovat 4,6 litraa sadalla ja 105 g/km.

Renaultin E-Tech full hybrid yhdistää sarja- ja rinnakkaishybridien parhaat puolet, minkä lisäksi järjestelmä ennakoi nyt moottorien toimintaa ja vaihteiden käyttöä karttatietojen ja topografian avulla jopa seitsemän kilometrin päähän. Monitilavaihteisto valitsee parhaan välityksen 15 vaihtoehdosta ja vaihtelee myös ajotilaa viiden vaihtoehdon välillä. Liikkeelle lähdetään aina miellyttävästi ja äänettömästi sähköllä.

Ketterä katumaasturi

18 sentin maavara ja kookkaat 19- tai 20-tuumaiset pyörät tuovat Espacelle katumaasturimaista ulkonäköä ja parantavat sen kulkua vähän hankalammissa paikoissa. 

Sivulta katsottuna korostuvat lokasuojat sekä korin alaosan suojaus, mikä sekin yhdistää Espacen katumaastureihin. 

Techno-varustelutasoa lukuun ottamatta vakiovarusteena on 4Control Advanced nelipyöräohjaus, joka pienentää kääntöympyrän 11,6 metristä 10,4 metriin, mikä on samaa luokkaa kuin Renault Cliossa.

Uudessa aiempaa kehittyneemmässä nelipyöräohjauksessa takapyörät kääntyvät alhaisissa nopeuksissa enimmillään aiemman 3,5 asteen sijaan nyt 5 astetta vastakkaiseen suuntaan kuin etupyörät. Suuremmissa yli 50 km/h nopeuksissa takapyörät kääntyvät enintään yhden asteen samaan suuntaan kuin etupyörät, mikä lisää auton suuntavakavuutta.

Espacen ominaisuuksia ja luonnetta toimintaa voi säätää 4Controlin avulla. Valittavana on 13 asetusta, joilla voi säätää järjestelmän itselle mieluisaksi.

Varustelu

Renault Espace tuodaan Suomeen kolmella varustetasolla, joilla on kullakin oma tyylinsä. Perusmallina on Techno, jossa on 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja ikkunalistat kiillotettua kromia. Etusäleikön listat ovat korin väriset ja kattokiskot satiinista alumiinia.

Esprit Alpine korostaa urheilullisuutta, mikä näkyy niin ulkonäössä kuin sisustuksessa. Etusäleikkö on ruutulippumainen ja ikkunalistat, kattokiskot sekä merkit ovat tummia.

Iconic on kolmikon ylellisin ja siinä on Esprit Alpinen tapaan suuremmat 20-tuumaiset pyörät. Korin yksityiskohdat sekä ikkunalistat ja kattokiskot ovat mustia.

Kaikissa versioissa Technoa myöten on vakiona muun muassa 12,3-tuumaisen muunneltavan digitaalimittariston ja kojelaudan keskelle sijoitetun pystysuuntaisen kosketusnäytön yhdistelmä, johon kuuluvat niin navigointi kuin peruutuskamera.

Kuljettajan apuna on monipuolinen valikoima avustavia järjestelmiä ja pysäköinnissä auttavat etu-, taka- ja sivupysäköintitutkat. Mukavan asennon löytymistä auttavat edessä istuimien sähkösäädöt, joiden lisäksi kuljettajan istuimessa on säädettävä ristiselän tuki ja hierontatoiminto. Tavaratilan käyttöä helpottaa handsfree-toiminnolla varustettu sähkötoiminen takaluukku.

Renaultin OpenR Link -multimedian näytön saa muokattua mieleisekseen, ja siihen kuuluu Android Automotive -järjestelmä, jossa on Googlen palvelut sisään rakennettuina. Autoa pystyy käyttämään älypuhelimen tavoin ja sen voi yhdistää käyttäjän digitaaliseen maailmaan. Käytössä ovat Android Automotiven palvelut, kuten Google Maps, Googlen avustaja ja Google Playn sovellukset.

Iconicissa on vakiona ulkopeilien muistitoiminto, vaalea nahkaverhoilu ja muihin malleihin lisävarusteena saatava pysäköintipaketti, johon kuuluvat 360 asteen kamera ja aktiivinen pysäköintiavustin.

Technoa lukuun ottamatta Espaceen voi lisätä tuulilasin heijastusnäytön ja 1,33 metriä pitkän ja 0,84 metriä leveän panoraama-lasikaton, jonka tekninen lasi suodattaa ultraviolettisäteet ja suurimman osan infrapunasäteistä, minkä ansiosta sen kanssa ei tarvita erillistä pimennysverhoa.

Espacessa on jo vakiona mukautuvat ledivalot, jotka voi techno esprit Alpinessa ja Iconicissa vaihtaa ledimatriisiajovaloihin.

Vakiona olevan Arkamys Auditorium -äänentoiston sijaan on saatavissa myös Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä.