IRU:n vuoden 2023 kuljettajapularaportin mukaan yli kolme miljoonaa kuorma-autonkuljettajan työpaikkaa on täyttämättä eli 7 % kaikista tehtävistä 36 tutkitussa maassa. Kun nuorten ja vanhojen kuljettajien välinen valtava kuilu kasvaa, tilanne pahenee paljon seuraavien viiden vuoden aikana ilman merkittäviä toimia.
Tutkiessaan yli 4 700 kuljetusyritystä Amerikassa, Aasiassa ja Euroopassa, jotka edustavat 72 prosenttia maailman BKT:sta, IRU on havainnut, että kuorma-autonkuljettajapula kasvoi maailmanlaajuisesti vuonna 2023.
Kaksi poikkeusta olivat Eurooppa ja Yhdysvallat, joissa pula väheni hieman vuonna 2023 inflaation ja kulutusta ja investointeja rajoittavan rahapolitiikan kiristyneen kuljetuskysynnän vuoksi.
Puutteen ennustetaan pahenevan huomattavasti tulevina vuosina. Ilman toimia kuljettajien houkuttelemiseksi ja pitämiseksi, yli 7 miljoonaa kuorma-autonkuljettajan virkaa voi olla täyttämättä vuoteen 2028 mennessä tutkimukseen osallistuneissa maissa, joista 4,9 miljoonaa Kiinassa (20 % kaikista paikoista), 745 000 Euroopassa (17 % kaikista tehtävistä) ja 200 000 Turkissa (28 % kaikista paikoista).
IRU:n pääsihteeri Umberto de Pretto sanoi: "Kuorma-autonkuljettajien puutteen taustalla olevat rakenteelliset ongelmat vaikuttavat edelleen kuljetuspalveluihin. Uusien tulokkaiden määrä on huomattavasti pienempi kuin joka vuosi eläkkeelle jäävien kuljettajien määrä, joten nyt tarvitaan kiireellisiä toimia."
”Meiltä puuttuu yli 3 miljoonaa kuorma-autonkuljettajaa tutkimissamme maissa. Ammatin väestörakenteen perusteella ennustamme sen kaksinkertaistuvan viidessä vuodessa."
”Tällaisen puutteen seuraukset vahingoittavat jo toimialastamme riippuvia yhteisöjä, toimitusketjuja ja talouksia."
"Emme voi antaa kuljettajapulan pahentua. Operaattorit tekevät osansa, mutta hallitusten ja viranomaisten on lisättävä ponnisteluja työolojen ja ammattiin pääsyn parantamiseksi."
Useimmissa tutkituissa maissa ainakin 50 prosentilla maantieliikenteen harjoittajista on vakavia ongelmia ammattitaitoisten kuljettajien palkkaamisessa. Monet eivät myöskään pysty laajentamaan liiketoimintaansa ja menettävät olemassa olevia asiakkaita ja tuloja.
Demografiset erot
Kuorma-autonkuljettajien ammatin väestö ikääntyy: alle 12 prosenttia kuorma-autonkuljettajista on alle 25-vuotiaita, kun taas Euroopassa osuus on 5 prosenttia.
Ainoat kaksi tutkittua maata, joissa alle 25-vuotiaiden kuljettajien osuus on suurempi, ovat Kiina (17 %) ja Uzbekistan (25 %).
Naispuolisten kuorma-autonkuljettajien osuus pysyy myös edelleen alhaisena, vain 6 prosentissa. Kiinassa (6 %) ja Yhdysvalloissa (8 %) on tutkituista maista korkein naisten osuus kuorma-autonkuljettajista.
Pääsyä helpotettava
"Koulujen välinen kuilu" on alan keskeinen haaste. Kansainvälisen tavaraliikenteen vähimmäisajo-ikä on edelleen joissakin maissa 21–26 vuotta.
Korkeat koulutus-, lisenssi- ja vakuutuskustannukset tekevät myös kuorma-autonkuljettajaksi tulemisesta kallista. Esimerkiksi Ranskassa kuorma-autonkuljettajan ajokortin ja ammattipätevyyden todistuksen saaminen maksaa keskimäärin 5 250 euroa, joka on yli kolme kertaa vähimmäiskuukausipalkka.
Hallitusten on helpotettava ammattiin pääsyä alentamalla vähimmäisajoikää ja tukemalla pätevyyskustannuksia.
Kolmansien maiden kuljettajat
Väestön ikääntyminen – erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa, jossa alle 13 prosenttia työntekijöistä on alle 25-vuotiaita – selittää osittain kuljettajapulan, mikä viittaa siihen, että käytettävissä oleva kansallisten työntekijöiden joukko ei ehkä riitä kattamaan eroa.
Pätevien kolmansien maiden kuljettajien pääsyä ammattiin olisi helpotettava, jotta maat, joissa ammattikuljettajia on liikaa, voivat tarvittaessa auttaa korjaamaan aukkoja.