Renault Austral on täysin uusi malli nimeään myöten. Muotoilun lisäksi ohjaamossa on otettu hyppy tulevaisuuteen. Uuden perusrakenteen myötä niin ajettavuus, turvallisuus kuin varustelu sekä liitettävyys ovat edeltäjiin verrattuna korkeammalla tasolla. E-Tech full hybrid esittelyautot ovat nyt saapuneet Suomeen ja myynti voi alkaa. Austral-malliston hinnat alkavat nyt mild hybridin 35 390 eurosta ja E-Tech full hybridin 39 990 eurosta.
Renaultin pääjohtaja Luca de Meo esitteli vuoden 2021 alussa Renaulution-strategian, jonka yhtenä merkittävänä kivijalkana oli paluu merkittäväksi autonvalmistajaksi C-segmentissä eli alemmassa keskiluokassa. Suunnitelmaa on toteutettu Renault Arkanalla ja Megane E-Tech 100% electricillä. Nyt täysin uusi Renault Austral täydentää trion.
Austral korvaa mallistossa sekä Kadjarin että Koleosin. Kaikki on uutta, myös nimi, ja Austral on ensimmäinen Renault, joka tehdään Allianssin uudelle perusrakenteelle.
Renaultin pääjohtaja Luca de Meo kuvailee uutuutta: ”Renault Australissa on yksi markkinoiden parhaista tieto-viihdejärjestelmistä ja siinä on maailman tehokkain hybridivoimalinja. Täysin uusi Austral uudistaa Renaultin tarjontaa C-segmentissä tuotteena, joka sopii täydellisesti tavoitteisiin Euroopan automarkkinoiden ytimessä.”
Uuden perusrakenteen myötä akseliväli (2,67 m) ja korin pituus (4,51 m) ovat kasvaneet kahdella sentillä Kadjariin verrattuna. Leveys (1,83 m) ja korkeus (1,62 m) ovat ennallaan. Etu- ja takaylitys ovat lähes yhtä pitkät (925 / 917 mm).
Kojelautanäkymää hallitsevat yhtenäisen lasin alle asennettu digitaalinen mittaristo (12,3”) ja pystysuuntainen OpenR-näyttö (12”), jotka muodostavat L-kirjaimen muotoisen kokonaisuuden. Jälkimmäisen näyttö on suojattu älypuhelimien tapaan Gorilla-lasilla, jossa on sormenjälkiä ja heijastuksia vähentävä pinnoitus. "Alkaen" -mallissa on pienempi 9-tuumainen näyttö.
Mittaristoon on valittavissa neljä visuaalista ilmettä: perinteinen, navigointinäyttö, minimalistinen (Zen) sekä tien ja ympäristön tietoja sisältävä näkymä. Lisäksi mittariston tietoruutuun voi valita mieleistään sisältöä. Lisävarusteena on saatavana tuulilasin heijastusnäyttö.
Ohjauspyörä on Megane E-Tech 100% electricin tapaan vähän neliömäinen, mikä helpottaa autoon kulkua, lisää tilaa jaloille ja auttaa mittariston näkemistä. Ohjauspyörään on koottu valtaosa kytkimistä.
Keskikonsoli on tavallista korkeampi ja leveämpi ja siinä on Techno-varustelusta lähtien uudenlainen rannetuki. Pituussuunnassa säädettävä ergonominen taso on kuin tietokoneen rannetuki, joka helpottaa kosketusnäytön käyttöä. Sen edessä on langaton puhelimen latauspiste ja tason alla tavaralokero.
Australissa on kellonajan mukaan muuttuva ja puolen tunnin välein automaattisesti sävyä vaihtava Living Lights -tunnelmavalaistus. Automaattisen toiminnan sijaan valaistuksen värin ja voimakkuuden voi säätää oman maun mukaan Multi-Sense-valikosta.
Varustetason ja mahdollisten lisävarusteiden myötä ohjaamoon tulee aitoa puuta, nahkaa ja Alcantaraa. Pintojen viimeistelyssä ja tunnelman luomisessa käytetään lisäksi kiiltävän mustia pintoja ja satiinikromia.
Takapenkki on jaettu epäsymmetrisesti ja se on saatavissa myös pituussäädöllä, jolloin puoliskoja voi siirtää toisistaan riippumatta 16 senttiä. Miellyttävän istuma-asennon löytymisessä auttaa selkänojan kolmeasentoinen kallistussäätö.
Tavaratila on 500 dm3 (VDA) suuruinen (E-Tech hybrid 430 dm3) ja sitä voi kasvattaa jopa 575 dm3 (E-Tech hybrid 555 dm3), kun takaistuimia siirretään eteenpäin. Kun takapenkki taitetaan kokonaan alas, tavaratila kasvaa 1 525 litran kokoiseksi (E-Tech hybrid 1 455 litraa). Ohjaamossa on avonaisia ja kannellisia lokeroita, joihin mahtuu automaattivaihteisissa Australeissa 35 litraa tavaraa.
Renault Austral on yhtiön ensimmäinen malli, jossa käytetään Allianssin yhdessä kehittämää CMF-CD -perusrakennetta. Renaultin versiossa perusrakenteeseen on asennettu ainoastaan sähköistettyjä voimalinjoja, joista mielenkiintoisin on uusi E-TECH full hybrid.
Alustarakenteesta on kaksi versiota, joissa Australissa on tavallisesti takana vääntövarsijousitus. Mikäli valitsee lisävarusteena saatavan 4Control Advanced -nelipyöräohjauksen, tulee takapyöriin monivarsituenta.
Kadjariin verrattuna jousitusta on kehitetty kaikilta osiltaan. Australin käytös on täsmällisempää ja uusilla jousituksen kiinnikkeillä värinät välittyvät aiempaa vähemmän koriin, mikä parantaa mukavuutta. Iskunvaimentimien asentoa on käännetty niin, että ne toimivat tehokkaammin.
Ohjauksessa sähkötehostimen moottori on nyt aivan hammastangon tuntumassa, minkä ansiosta tuntuma pyöriin on luonnollisempi. Ohjaus on nopeampi eli ohjauspyörää tarvitsee kääntää kaarteissa aiempaa vähemmän.
Nelipyöräohjauksella varustetuissa Austral -malleissa ohjaus on vielä vähän nopeampi. Niissä takapyörät kääntyvät enimmillään viisi astetta vastakkaiseen suuntaan, mikä pienentää kääntöympyrän 11,2 metristä luokkansa pienimpään eli 10,1 metriin.
Suuremmissa nopeuksissa takapyörät kääntyvät enintään asteen verran samaan suuntaan kuin etupyörät, mikä parantaa suuntavakavuutta.
Renault Australin ajettavuuteen vaikuttaa suuresti auton omamassa, joka on pidetty kohtuullisena. Perusmallin omamassa jää alle 1 400 kilon, eikä kaikkein tehokkain ja varustelluin versio paina kuin 1 517 kiloa. Suomalaisittain tärkeä tieto on sekin, että arvion mukaan suosituimmaksi nousevan E-Tech full hybridin jarrullinen perävaunumassa on 1 500 kiloa.
Multi-Sense tarjoaa monipuoliset säädöt valmiiksi ohjelmoiduilla ajotiloilla Eco, Comfort ja Sport, joita voi hienosäätää omien mieltymyksensä mukaan esimerkiksi 4Control advanced nelipyöräohjauksen osalta. Perso-ajotilaan kuljettaja voi tehdä kattavammin omat asetuksensa. Mikäli valitsee Australin pitoa vaikeissa olosuhteissa parantavalla Extended Grip -paketilla, tulevat ajotiloiksi vielä Snow ja All Roads.
Vain sähköistettyjä voimalinjoja
Renault on kehittänyt uuden sukupolven jo aiemmin hyväksi havaitusta E-Tech full hybridistä. Nyt uusi voimalinja tarjoaa markkinoiden parhaan suorituskyvyn ja taloudellisuuden yhdistelmän. Siinä yhdistetään polttomoottori ja kaksi sähkömoottoria. Niistä ensimmäinen toimii varsinaisena sähkömoottorina, minkä lisäksi sillä ladataan ajoakkua, ja toinen sähkömoottori on käynnistysgeneraattori, jolla käynnistetään polttomoottori, vaihdetaan nopeutta ja ladataan ajoakkua. Voimalinjaan kuuluu kahden kilowattitunnin (400V) ajoakku sekä automaattinen monitilavaihteisto.
Suomessa suurimman osan Australin ostajista uskotaan päätyvän uuden sukupolven E-Tech full hybridiin, jossa on uusi kolmesylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori, joka kehittää 96 kilowattia ja 205 Nm vääntömomentin. Pääsähkömoottori kehittää 50 kW ja 205 Nm.
Voimalinjan suurin kokonaisteho on 146 kW (199 hv). Perinteinen nollasta sataan kiihdytys vie aikaa 8,4 sekuntia. Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h on 5,6 sekuntia.
E-Tech full hybridilla liikkeelle lähdetään aina sähköllä, millä liikutaan kaupungissa jopa 80 prosenttia ajasta. Se tarkoittaa jopa 40 prosenttia pienempää polttoaineenkulutusta tavallisella polttomoottorilla varustettuun autoon verrattuna. Niinpä uuden Australin virallinen WLTP-kulutus on 4,6 litraa sadalla ja hiilidioksidipäästö 104 g/km.
Toisena voimalinjana on 1,3-litrainen kevythybridi, jossa on nelisylinterinen, Daimlerin kanssa yhteistyössä kehitetty 116 kW (158 hv) moottori, siihen integroitu käynnistysmoottori ja 12 voltin litiumioniakku.
Suomessa Austral on aina automaattivaihteinen ja mild hybridin yhteydessä vaihteistona on X-Tronic-automaattivaihteisto. Moottorin vääntömomentti on 270 Nm 1800-3750 r/min käyntinopeusalueella. Virallinen kulutus on 6,2 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 139 g/km.
Kolmantena voimalinjana on uuden kolmesylinterisen 1,2-litraisen 96 kilowatin tehoisen turbomoottorin ja 48 voltin virralla toimivan käynnistysmoottorin yhdistelmä. Tämä moottori on aina manuaalivaihteiston kanssa, joten voimalinjaa ei tuoda Suomeen.
Innovatiivista teknologiaa
Jäykän perusrakenteen ja lujan korin lisäksi Australin turvallisuuden nostaa korkealle tasolle valtava määrä, peräti 32, kuljettajaa avustavaa järjestelmää. Järjestelmät on jaettu kolmeen ryhmään: ajaminen, pysäköinti ja turvallisuus.
Yksi hienoimmista järjestelmistä on Active Driver Assist, johon kuuluvat moottoritie- ja ruuhka-avustimet, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin ja kaistakeskitin. Kun järjestelmä on vielä yhteydessä navigointiin ja ottaa huomioon vaikkapa lähestyvän liikenneympyrän, ollaan jo hyvin lähellä autonomista autoilua. Virallisesti järjestelmä on tasoa 2 ja ajajan on säilytettävä ote ohjauspyörästä.
Avustavat järjestelmät toimivat aiempaa monipuolisemmin, sillä esimerkiksi Stop & Go -toiminnossa auto voi pysähtyä nyt aiemman kolmen sekunnin sijaan 30 sekunniksi ja edellä ajavan lähtiessä uudelleen etenemään Austral lähtee automaattisesti liikkeelle.
Älykäs, mukautuva vakionopeudensäädin toimii yhdessä navigoinnin kanssa ottaen huomioon jyrkän kaarteen tai risteyksen. Järjestelmä pudottaa automaattisesti Australin nopeutta, mikä lisää turvallisuutta ja pienentää kulutusta. Kaarteen tai liikenneympyrän jälkeen palataan takaisin säädettyyn nopeuteen.
Katvealuevaroitin toimii entistä monipuolisemmin, sillä Australissa se ohjaa autoa takaisin omalle kaistalleen huomatessaan takaa tulevan vaaran. Lisäksi mittaristoon voi valita Road View -näkymän, jolloin näytössä on reaaliajassa viereisten kaistojen liikennetilanne. Takaa tulevista varoittaa myös Occupant Safe Exit -toiminto, joka estää avaamasta ovea, mikäli takaa on tulossa moottoriajoneuvo tai polkupyöräilijä.
Jos onnettomuus kuitenkin tapahtuu, matkustajien suojana on lujan korin lisäksi muun muassa seitsemän turvatyynyä. Yksi niistä on etumatkustajien välissä, missä se estää matkustajia satuttamasta sivusuunnassa toisiaan. Onnettomuuden jälkeen e-call hälyttää automaattisesti apua paikalle antaen samalla tiedon sijainnista ja matkustajien määrästä.
Yhteydet
Australilla matkustaminen on viihtyisää, kun OpenR-näyttö ja OpenR link -multimediajärjestelmä pitävät linjat auki kaikkialle maailmaan. Käyttöjärjestelmänä on Androidin autoihin tarkoitettu Android Automotive OS. Renault valitsi sen, koska kolme neljäsosaa maailman älypuhelimista perustuu Androidiin.
Kosketusnäytön sisällön voi valita mieleisekseen aivan samaan tapaan kuin älypuhelimessa. Järjestelmä on suunniteltu tulevaisuutta varten, sillä sitä päivitetään pilven kautta. Käytettävissä on Googlen sovelluksia navigoinnin Google Mapsista alkaen.
Google Assistantia puolestaan voi pyytää vaikka ääniohjauksella neuvomaan lähimpään kahvilaan tai säätämään auton sisälämpötilaa. Toistaiseksi Google ei tue puheohjausta suomen kielellä.
Australissa on vakiona Arkamysin suunnittelema äänentoisto. Lisävarusteena on valittavissa myös Harman Kardonin äänentöistojärjestelmä. Siinä on tehoa 486 wattia ja musiikkia kuunnellaan 12 kaiuttimen kautta.
Uutena varustetasona esprit Alpine
Renault Groupiin kuuluva Alpine saa entistä enemmän merkitystä myös tavallisissa malleissa, sillä Australissa tuodaan ensimmäistä kertaa tarjolle Technoon ja Iconiciin saatavilla oleva esprit Alpine -varustepaketti. Se lisää ulkonäköön ja sisustukseen Alpinelle ominaista urheilullisuutta.
Näkyvin ero ulkonäössä on uusi Satin Shale Gray -väri, joka on Renaultin ensimmäinen tuotantomalleihin esittelemä mattaväri. Väri edustaa aivan uutta aikakautta, sillä se on kiilloltaan tavallisten ja mattavärien välillä.
Tyylin saa viimeisteltyä mustalla katolla, minkä lisäksi mustaa väriä käytetään esprit Alpine varustelussa myös ikkunalistoissa ja kattokaiteissa. Ominaista ovat tähän versioon suunnitellut 20-tuumaiset kevytmetallivanteet Alpine-merkinnöin.
Takaluukussa Austral lukee kromikirjaimien sijaan mustin kirjaimin.
Sisällä Esprit Alpinessa istuimien verhoilumateriaalina on Alcantara sinisin tikkauksin. Samaa materiaalia käytetään myös ovipaneeleissa, etumatkustajan kohdalla kojelaudassa ja keskikonsolin pehmusteessa. Sen sijaan nappanahalla verhoillussa ohjauspyörässä ompeleet ovat punaista, valkoista ja sinistä eli Ranskan lipun värit. Muita pieniä eroja sisustuksessa ovat siniset turvavyöt, alumiinipintaiset polkimet ja Alpine-merkit kynnyslistoissa.