Ford Trucksin uusi F-Line lanseerattiin mittavassa Nest Congress & Exhibition Centerissä järjestetyssä tapahtumassa. Uusi F-Line-mallisto on rakennettu vastauksena asiakkaiden palautteeseen, tarjoamaan innovaatioita, jotka lisäävät sekä mukavuutta että ajoneuvon suorituskykyä.
Ford Trucks on julkistanut uuden F-LINE-malliston, joka tarjoaa mukavan ajokokemuksen uudistetulla suunnittelulla, uudella liitettävyystekniikalla ja edistyneillä turvaominaisuuksilla.
Kolmessa segmentissä - maantieautot, maansiirron ja rakennustoiminnan sekä hinausautot - uusi sarja tarjoaa käyttäjille uudenlaista tehokkuutta ja maksimaalista käytettävyyttä yhdistetyn ajoneuvoteknologian ja paremman suorituskykynsä kautta.
Ford Trucks, jolla on vahva asema kotimarkkinoillaan Turkissa, on jo pitkään ollut selkeä tavoite kasvattaa vientiosuuttaan. Vuonna 2018 markkinoille tuotiin F Max, joka on saatavana vain kaksiakselisena rekkaveturina. Nyt Ford Trucks laajentaa nyt Länsi-Eurooppaan suuntautuvaa vientimallistoaan muun muassa jakeluliikenteen ja rakennustoiminnan kuljetuksiin tarkoitetulla F-Line-mallistolla.
F-LINE-mallisto on helmikuusta 2024 alkaen asiakkaiden ostettavissa sekä Turkissa että vientimarkkinoilla. KuvassaFord F-Line 35.420 kolmiakselisena maansiirtoajoneuvona. Ohjaamon alla istuu Ford Trucksin oma 13 litran Ecotorq-moottori, 420 hevosvoiman tehoversiona.
Ford F-Line lanseerattiin Antalyan turistikohteen ulkopuolella. Ford Trucks oli kutsunut useita tuhansia vieraita monipäiväiseen tapahtumaansa. Näiden joukossa oli monia potentiaalisia asiakkaita ulkomailta. Uuden malliston myötä Ford Trucks nostaa tavoitteitaan viedä aiempaa runsaammin kuorma-autoja Länsi-Eurooppaan. Antalyan lanseerauksen aikana F-Line oli esillä muun muassa jakeluautona, rekkaveturina, säiliö- ja lakaisuautona.
Emrah Duman, Ford Trucksin johtaja arvioi, että aiempaa laajempi tuotevalikoima tulee olemaan uusi haaste maahantuojille, jotka aiemmin ovat toimineet yksistään kaksiakselisen F-Max-rakkaveturin myynnin parissa. Jatkossa heidän ptää yhdessä päällirakentajien kanssa tarjota kokonaisratkaisuja, joka ovat kuljetusyrityksille kustannustehokkaita. Duman korosti, että tavoitteena on tarjota tuotteita, palveluita ja innovaatioita visiolla "luoda arvoa tehokkaimmilla kuljetusratkaisuilla".
Kuva F-Line-päiväohjaamosta. Ohjaamo on varustettu muun muassa uudella instrumentaatiolla ja multimedianäytöllä.
Ohjaamoon on tehty huomattava päivitys, eikä se enää näytä samanlaiselta kuin Ford Trucksin kotimarkkinoilla liikenteessä olevissa ajokeissa. F-Linen myötä Ford Trucks tuo markkinoille myös uuden voimanlinja, jossa köytetään muun muassa uutta, Ford Trucksin itse kehittämää 16-nopeuksista automatisoitua vaihteistoa. F-Line-mallisto tarjoaa myös uudenlaisia turvallisuusteknologian ratkaisuja. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, peruutuskamera, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, rengaspaineen valvontajärjestelmä, hätäpysäytysvalo ja alkolukkovalvonta lisäävät matkanteon turvallisuutta eri tilanteissa. Törmäysavustimen jalankulkijatunnistimella, älykkään mukautuvan vakionopeudensäätimen Stop & Go -toiminnolla, automaattisen kaukovaloavustimen ja kaistavahtijärjestelmän tarjotessa kuljettajille turvallisemman ja nautittavamman ajokokemuksen.
Ford F-Line kolmiakselisena jakeluautona 330 hevosvoimaisella yhdeksän litran moottorilla.
F-Line-mallistossa hyödynnetään saman sukupolven elektroniikkaa ja liitettävyysratkaisuja kuin F-Maxissa. "ConnecTruckin" avulla kuljetusyrittäjien ja kuljetusyritysten on millon tahansa mahdollista muodostaa yhteys ajoneuvoihinsa verkkoportaalin tai matkapuhelimen kautta ja hankkia tietoja muun muassa niiden sijainnista ja ajoajoista. Ajoneuvojaan kartalla seuraamalla he voivat nopeasti saada reaaliaikaisia ajoneuvotietoja ja aiempia ajoneuvojen käyttötietoja. ConnecTruck tarjoaa tehokkaita ratkaisuja, jotka lisäävät ajoneuvon käytettävyyttä ja takaavat optimaalisen suorituskyvyn, kuten etädiagnostiikkaa ja ohjelmistopäivityksiä yhdistettyjen teknologioiden ansiosta. Etädiagnoosi voidaan hoitaa korjaamolta käsin, ja ajoneuvotietoja tarkkailemalla tuottaa hälytyksiä ja korjata vikoja ennakoivasti ennen kuin ajoneuvo jättää tielle. Ford Trucksin väki kertoi, että tällä tavalla he ovat vähentäneet suunnittelemattomien pysähdysten määrää 15 prosentilla 18 000 F-Maxissa, joissa jo hyödynnetään nykyaikaisia liitettävyysratkaisuja.
Tuoreimman tiedon mukaan Ford Trucksin raskaat kuorma-autot ovat nykyisellään tarjolla 50 eri markkina-alueella. Näiden joukossa on jo suurin osa Euroopan maista. F-Max lanseerattiin viime kevään aikana esimerkiksi Tanskassa ja markkinointijohtaja Emline Coskun kertoi seuraavana tavoitteena olevan koko nykyisen malliston myynnin käynnistäminen Norjassa ja Suomessa.