Vuoden Auto Suomessa valitaan nyt jo kymmenennen kerran. Sähkön aseman vahvistuminen näkyy siinä, että tämän vuoden 32 ehdokkaasta 17 on toistaiseksi saatavissa vain sähkömoottorilla. Yhteen ehdokkaaseen saattaa tulla vaihtoehdoksi kevythybridi, minkä jälkeen tasan puolet olisi sähköautoja. Toisaalta vain yhden ehdokkaan voimalinjoissa ei ole lainkaan sähköistystä.
Halvimman ja kalleimman ehdokkaan hinnan ero oli myös tällä kertaa lähes kymmenkertainen. Kiinalaiset tulivat tänä vuonna mukaan vahvalla rintamalla, sillä mukana oli neljä kiinalaismerkkiä sekä pari Kiinassa valmistettavaa ehdokasta. Niiden aika ei ollut vielä, mutta kovin kauas parhaat kiinalaiset eivät jääneet finaalipaikasta.
Ensimmäisellä äänestyskierroksella tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet noudattivat perinteistä linjaa. Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä ominaisuutena pidetään rahalle saatavaa vastimetta, jonka jokainen tuomari määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Äänestäjät painottavat myös monipuolisesti autojen muita ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsi kuusi mielestään tärkeintä uutuutta.
Kun kaikki äänet oli laskettu, Vuoden Auto Suomessa 2024 finaalikuusikoksi muodostui Hyundai Kona, Kia EV9, Mercedes-Benz E-sarja, Peugeot 408, Toyota Prius ja Volkswagen ID.7.
Viisi eniten ääniä saanutta erottuivat selvästi omaksi joukokseen, mutta kuudennesta sijasta käytiin kovaa kamppailua. Pari merkkiä eli BMW ja BYD kokivat eräänlaisen ”oikeusmurhan”. Niistä molemmat saivat runsaasti ääniä, mutta ne jakautuivat niin tasaisesti kyseisen merkin kahden mallin kesken, että kumpikaan malleista ei päässyt jatkoon. Automerkeittäin ääniharava oli Mercedes-Benz yhden äänen erolla ennen toisen sijan jakaneita Hyundaita ja Toyotaa.
Tänä vuonna äänet jakautuivat paljon aiempia vuosia vahvemmin pienelle ehdokasjoukolle. Kun viime vuonna vain yksi ehdokas jäi ilman ääniä, niin tänä vuonna sellaisia ehdokkaita oli viisi. Lisäksi viisi ehdokasta sai vain yhden äänen. Toisaalta kärkiviisikko sai ääniä yli puolelta tuomareista.
Tuomaristolla on edessään haastava tehtävä, kun se arvioi finalistien ominaisuuksia. Siinä auttaa vielä konkreettisesti Aino Areenalla 28.11. järjestettävä toinen koeajopäivä. Sen jälkeen kaikki tuomariston 57 jäsentä päättävät, miten he jakavat toisella kierroksella käytettävissään olevat 15 ääntä. Kaikille ehdokkaille ääniä ei tarvitse antaa, mutta yksi ehdokas on nostettava omassa pistejaossa voittajaksi.
Vuoden Auto Suomessa 2024 julkistetaan torstaina 14.12. kello 18 Järvenpään Aino Areenalla alkavassa Auto- ja Liikennegaalassa.