Eilisessä Euroopan parlamentin äänestyksessä lainsäätäjät ovat kannattaneet kuorma-auto- ja linja-autovalmistajille maailmanlaajuisesti kunnianhimoisimpia hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteita.
Vuoteen 2030 mennessä uusien ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen on oltava vähintään -45 % pienemmät kuin vuosien 2019/2020. Tällaisten tavoitteiden saavuttamiseksi Eurooppa tarvitsee täydellisen järjestelmämuutoksen, johon osallistuvat kaikki raskaan liikenteen ekosysteemin julkiset ja yksityiset toimijat, Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) mukaan.
”Kuorma-auto- ja linja-autovalmistajille kysymys ei ole siitä, vähennetäänkö päästöjä, vaan kuinka nopeasti voimme vähentää hiilidioksidia. Teemme osamme tarjoamalla ajoneuvoja ja teknologiaa, joiden avulla Euroopan tieliikenne on fossiilivapaata vuoteen 2040 mennessä. Mahdollisten edellytysten puuttuminen ei kuitenkaan vain hidasta alamme vihreää siirtymistä, vaan myös uhkaa globaalia kilpailukykyämme”, Sigrid de Vries, ACEA:n pääjohtaja, totesi
Valmistajat investoivat miljardeja sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen päästöttömiin teknologioihin. Tekniikka on saatavilla ja sarjatuotanto kiihtyy kovaa vauhtia. Silti lataus- ja täyttöinfrastruktuurin puuttuminen sekä tehokkaiden hiilidioksidin hinnoittelujärjestelmien ja tukitoimenpiteiden puute perinteisten mallien korvaamiseksi päästöttömillä vaihtoehdoilla ovat suuria esteitä siirtymiselle.
De Vries: ”Valmistajat tekevät kaikkensa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi, mutta luottavat mahdollistaviin olosuhteisiin, jotka ovat suurelta osin heidän hallintansa ulkopuolella. Poliittisten päättäjien on tunnustettava tämä hiilidioksidiasetuksessa ja varmistettava kannustava politiikkakehys, joka nopeuttaa tieliikenteen vihreää siirtymistä."
Kolmikantaneuvotteluissa lainsäätäjien olisi vahvistettava edellytysten vuotuinen seuranta jäsenvaltioiden tasolla. Tarkka seuranta on olennaista sen varmistamiseksi, että kaikki infrastruktuurin käyttöönoton puutteet tai muut mahdollistavat olosuhteet korjataan viipymättä. Ilman näitä tiukkoja valtuutusehtoja valmistajille määrättävät seuraamukset noudattamatta jättämisestä olisivat erittäin epäoikeudenmukaisia.