MAN - Vaihtoautot

Elenger aloittaa LNG-bunkrauksen Hangon satamassa

Baltian suurimpiin energia-alan toimijoihin lukeutuva Elenger aloittaa merialusten tankkaamisen, eli bunkrauksen, nesteytetyllä maakaasulla (LNG) Hangon satamassa. Yhtiö huolehtii jo LNG-käyttöisten merialusten tankkauksesta Helsingissä ja Tallinnassa. Hangon sataman alueella bunkrauksia tehdään syksystä lähtien säännöllisesti. Elenger tankkaa jatkossa Tallinkin Megastarin lisäksi kahta muuta uutta rahtialusta.

Elenger on aloittanut UECC:n omistamien Auto Energy ja Auto Eco -alusten LNG bunkraukset Hangossa. Näitä aluksia käytetään pääasiassa ajoneuvojen kuljettamiseen Euroopasta Suomeen ja Venäjälle. Molemmat alukset ovat ympäristöystävällisiä ro-ro-aluksia, jotka ovat jääluokitukseltaan A1 Super. Alusten kymmenelle kannelle mahtuu yhteensä 4 000 ajoneuvoa.

Lue lisää...


Ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutostyö aloitetaan

Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutostyön, jolla tarkennetaan ensi vuoden alussa voimaan tulevaa lainsäädäntöä. Jatkossa perustason ammattipätevyyden voisi suorittaa perinteisen koulutuksen ja nopeutetun koulutuksen lisäksi myös kokeella. Koemallissa mitattaisiin samaa osaamista kuin nykyisessä koulutusmallissa.

Perustason ammattipätevyyskoe muodostuu direktiivin mukaisesti teoriakokeesta ja kahteen osaan jakautuvasta käytännön kokeesta.

Muutoksen tavoitteena on helpottaa raskaan liikenteen kuljettajapulaa ja turvata liikenteen palvelujen saatavuutta. Asetukseen lisättävillä koemallia koskevilla tarkentavilla säännöksillä varmistettaisiin osaltaan myös kokeen järjestäjien ja suorittajien yhdenvertaista kohtelua eri puolilla Suomea.

Lue lisää...


Maxpo-messuilla uuden ajan käyttövoimaa

Uuden ajan käyttövoimalla toimivia työkoneita ja hyötyajoneuvoja näkee nyt myös Suomen suurimmilla maarakennus- ja ympäristönhoitokoneiden Maxpo 2019 -messuilla torstaista lauantaihin 5.–7.9.2019 Hyvinkään lentokentällä. Joka toinen vuosi järjestettävä Maxpo 2019 esittelee tänä vuonna paljon uutuuksia ja koneita on esillä useiden kymmenien miljoonien arvosta.

Messukeskus järjestää Maxpo-messut Rakennuskonealan näyttely-yhdistyksen toimeksiannosta. Messuilla on tänä vuonna esillä erityisen paljon uutuuksia, sillä tapahtuma osuu Saksassa järjestetyn alan suurtapahtuman Bauma-messujen jälkeen. Maxpoon osallistuu yli 250 yritystä ja näyttelypinta-alaa on käytössä yli 60 000  m2. Maxpossa esitellään maarakennus-, ympäristönhoito-, tie- ja talonrakennuskoneita sekä teollisuuden materiaalinkäsittelykoneita kaikissa kokoluokissa. Tänä vuonna Autotuojat ja -teollisuus ry on koonnut omalle hulppealle osastolleen edustamiaan hyötyajoneuvoja ja päällirakenteita.

Lue lisää...



CNH listaa kuorma-auto- ja bussitoimintonsa

Iveco Z Truck -konsepti tulevaisuuden rekkaveturistaCNH Industrial aiotaan jakaa kahteen osaan ‘On-Highway’- ja ‘Off-Highway’-yksiköiksi. Alkuvuodesta 2021 CNH:n maatalous- ja rakennuskonebrändit kuten Case ja New Holland aiotaan listata pörssissä omaksi yksikökseen ja kuorma-auto-, bussi- ja moottoribrändit Iveco trucks, Iveco, Heuliez ja FPT omaksi yksikökseen.

Jako on osa CNH:n 2020-2024 viisivuotissuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on muuttaa yhtiön rakennetta ja toimintoja siten, että sen viisi operatiivisen osaa saavuttavat parhaan mahdollisen potentiaalinsa. CNH:n tavoitteena on kasvattaa yrityksen arvoa ja virtaviivaistaa yritystoimintaa.


Volkswagen Hyötyautot ja MAN yhteisosastolla Maxpossa

Volkswagen Hyötyautojen ja MANin yhteisosastolla Maxpo 2019 -tapahtumassa Hyvinkäällä 5.-7.9.2019 on nähtävillä kattava valikoima uusimpia malleja.

Volkswagen Hyötyautojen osastolla on esillä seuraavat autot:
Crafter 2,0 TDI 130 kW -matkailuauto, automaattivaihteisto, akseliväli 4490, Carsport GLE VIP -korityö
Crafter 55 130 kW automaattivaihteisto, 4490 alusta K-A, Pajakulman kuormakori ja takalaitanostin
Transporter-umpipakettiauto, 2,0 TDI 110 kW 4MOTION DSG-automaattivaihteisto
Amarok DC -kuorma-auto, 190 kW 4MOTION, automaattivaihteisto, Aventura-varustelu, SEIKEL-maastoalusta

Lue lisää...


Bensa-autot suosituimpia vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

Vuoden 2019 toisella neljänneksellä EU:n uusien autojen markkinat siirtyivät edelleen kohti bensiiniajoneuvoja. Bensiini edustaa nyt lähes 60 prosenttia kaikista uusien henkilöautojen rekisteröinnistä, kun taas dieselin kysyntä laski edelleen.

Sähköautojen (ECV) osuus oli 2,4 prosenttia uusien autojen kokonaismyynnistä koko alueella, kun taas kaikkien vaihtoehtoisia polttoaineita käytettävien (APV) osuus oli 9,2 prosenttia EU:n markkinoista. Uusien bensiiniautojen kysyntä jatkoi kasvuaan EU:n viidellä päämarkkinalla Saksaa lukuun ottamatta. Suurin prosentuaalinen kasvu (+ 27,4%) oli Italiassa. Myös Keski-Euroopan maissa bensiinimoottoriajoneuvojen kysyntä kasvoi. Rekisteröintien määrä kasvoi 7,2 prosenttia. Bensiini kasvatti markkinaosuuttaan 56,7 prosentista 59,5 prosenttiin vuoden 2019 toisella neljänneksellä.

Sitä vastoin koko EU:ssa rekisteröityjen dieselautojen määrä väheni 16,4 prosenttia 1,3 miljoonaan yksikköön, ja dieselin markkinaosuus laski 36,3 prosentista vuoden 2018 toisella neljänneksellä 31,3 prosenttiin tänä vuonna. Saksassa kuitenkin dieselin kysyntä elpyi hieman - nousten 3,5 prosenttia.

Lue lisää...


Kuljetusliike Kinnunen täyttää 70 vuotta

 

Oululainen pitkän linjan perheyritys Kuljetusliike Kinnunen juhlii 70-vuotista taivaltaan perjantaina 6. syyskuuta. Järjestyksessään kolmas yrittäjä Hanna Kinnunen on kiitollinen saadessaan jatkaa isänsä Sakari Kinnusen ja isoisänsä Eino Kinnusen aiemmin luotsaaman yrityksen toimintaa seuraavillekin vuosikymmenille.

Hanna Kinnunen on uudistanut yrityksen toimintaa rohkeasti. Vuosi sitten hän jakoi yrityksen liiketoiminnan kahteen yhtiöön: Kuljetusliike Kinnunen hoitaa kuljetukset ja Transport Kinnunen myynnin ja markkinoinnin.

Uusin laajennussuunnitelma Kinnusella on oman terminaalin rakentaminen Oritkariin. Tonttivaraus hallille on jo tehty. Tulevaisuuteen tähtäävänä yrityksenä Kuljetusliike Kinnunen kehittää jatkuvasti ympäristösuunnitelmaansa.

Lue lisää...


Q-Parkista tulee Aimo Park

Japanilainen yritys Sumitomo Corporation on ostanut Q-Parkin toiminnot Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Tämän seurauksena Q-Park muuttaa nimensä Aimo Parkiksi. Hankinnan myötä pysäköintiyhtiö on vielä paremmin varautunut digitaaliseen muutokseen, joka on jo alkanut. Aimo Parkin visiona on edistää sosiaalista kehitystä tarjoamalla helpon pääsyn älyliikennepalveluihin sekä uusia tapoja tehdä jokapäiväisestä elämästä helpompaa.

Vuonna 2018 Sumitomo esitteli Tukholmassa Ruotsin ensimmäisen vapaasti toimivan sähköisen yhteiskäyttöautopalvelun, Aimon. Elokuussa Aimo käynnisti sähköisten potkulautojen kokeilun. Q-Parkin hankinta vahvistaa entisestään strategiaa, jonka perustana on investoiminen arkea helpottaviin älyliikennepalveluyrityksiin ja -innovaatioihin.

Lue lisää...


Renault Trucksin järeät moniakseliset Maxpossa

Renault Trucksin raskaan maansiirron C-sarjalaiset ovat näyttävästi esillä Maxpossa. Renault Trucksin 125. juhlavuotta vietetään näyttelyssä myös uudistuneen Master pakettiautomallin merkeissä: uusi Master saa Suomen ensi-esittelynsä Maxpossa Renault Trucksin osastolla.

Renault Trucks on vakiinnuttanut laajan ja tuottavan maansiirtoautomalliston myötä asemansa raskaan maansiirron ajoneuvotoimittajana Suomessa ja muualla Euroopassa. Tänä vuonna Renault Trucksin maansiirron järeät jättiläiset: C- ja K -mallisarjat kasvoivat moniakselisilla ja moniin eri työtehtäviin sopivilla vaihtoehdoilla. Raskaan puolen uutta ovat myös Suomen olosuhteisiin tehdyt ja nopean toimituksen Renault Trucks konseptikuorma-autot, jotka ovat yhdessä uudistuneen Renault Trucks Master pakettiautomalliston kanssa pääroolissa Renault Trucksin Maxpo -näyttelyosastolla.

Lue lisää...


Kuljettajakouluttaja CAP-Group Oy:lle enemmistöosuus Traffica Oy:stä

Kuljettajakoulutusketju CAP-Group Oy on 1. syyskuuta ostanut enemmistöosuuden kuopiolaisesta raskaan liikenteen kuljettajakoulutuksiin erikoistuneesta Traffica Oy:sta.

Valtakunnallisesti toimiva CAP toimii Suomessa sadalla paikkakunnalla. B-to-b-puolella operoivalla Traffica Oy:lla on toimintaa eri puolilla Suomea, mutta yhdistyminen laajentaa molempien yritysten toimintamahdollisuuksia niin maantieteellisesti kuin myös palveluiden tarjonnan suhteen.

CAP-Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Kari perustelee kaupan syitä lukuisilla synergiaeduilla. Samalla se tukee CAP-Group Oy:n jo pitkään jatkunutta kasvua.

Lue lisää...


TTS Työtehoseura haastaa työvoimapulaa Varsinais-Suomessa

Varsinais-Suomen alueelle toimintaansa laajentava TTS Työtehoseura lisää alueen koulutustarjontaa aloilla, joilla on suuri työvoimapula. Tällä hetkellä Työtehoseuran koulutustarjonta keskittyy kuljetus- ja varastoalan koulutusten lisäksi autoalan, maarakennusalan ja talonrakennusalan koulutuksiin.

Kilpailukyvyn ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa osaamisen kehittämistä.

- Toimintamallimme perustuu vahvaan yhteistyöhön yritysten kanssa. Perehtymällä asiakkaidemme liiketoimintaan voimme auttaa heitä, olipa kyse uudesta työvoimasta tai henkilökunnan lisäkoulutuksesta , kertoo myyntijohtaja Minna Karppinen.

Lue lisää...


Yhtiöitetyn raidekaluston kunnossapidon nimi on VR FleetCare

Vuoden alusta VR:n tytäryhtiöksi yhtiöitetty junakaluston kunnossapitoyhtiö VR Kunnossapito Oy tunnetaan jatkossa nimellä VR FleetCare. Uutta nimeä käytetään yrityksen kaikessa näkyvyydessä ja kohtaamisissa.

- VR FleetCare on iskevä ja kansainvälinen nimi, jolla pystymme erottautumaan muista kunnossapitoyrityksistä. VR FleetCare kertoo asiakkaalle, että pidämme huolta ja välitämme heidän omistamastaan kalustosta. Tytäryhtiöstatuksen mukana tuleva etuliite VR muistuttaa asiakkaitamme uuden yrityksen mittavasta historiasta rautatiemaailmassa sekä taustalla olevista isäntäyrityksen leveistä hartioista, toimitusjohtaja Kimmo Soini perustelee nimen valintaa.

Lue lisää...


Katutyö Jätkäsaaressa Tyynenmerenkadun ja Rionkadun risteyksessä

Helsingin kaupunki toteuttaa muutoksia Tyynenmerenkadun ja Rionkadun risteysalueen liikennejärjestelyihin. Syyskuussa alkava katutyö aiheuttaa haittaa liikenteelle. Työmaan valmistuttua Länsisataman raskas liikenne alkaa käyttää Tyynenmerenkatua.

Liikenneturvallisuuden ja alueen asukkaiden asuinviihtyvyyden kannalta on tarkoituksenmukaisinta, että sataman raskas liikenne ohjataan Rionkadun liittymän kautta satama-alueelle ja sieltä pois, jolloin raskaat ajoneuvot jonottavat laivoihin pääsyä suljetulla satama-alueella.

Länsisataman raskas liikenne ohjataan pois Atlantinkadulta ja Länsisatamankadulta, jotka ovat asuntokatuja. Liikennejärjestely on tarpeen myös ensi vuonna alkavan Atlantinsillan rakentamista varten.

Tyynenmerenkadun ja Rionkadun risteykseen rakennetaan kiertoliittymä. Tyynenmerenkadun ylittävät suojatiet poistuvat Rionkadun kohdalta, ja liikennevalot poistetaan risteyksestä. Lähimmät suojatiet ovat noin 80 metriä pohjoiseen ja noin sata metriä etelään päin kohti satamaterminaalia.


WLTP vaikutti pakettiautojen rekisteröinteihin elokuussa

Pakettiautojen ensirekisteröintien määrä kiri elokuussa 1 617 pakettiautoon, joka on 52,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Pakettiautojen rekisteröintien kasvun taustalla on uusi WLTP-mittaustapa, joka laajeni syyskuun alussa koskemaan myös pakettiautoja. Lakimuutoksen takia rekisteröitiin poikkeuksellisen paljon aiemman tyyppihyväksynnän mukaisia pakettiautoja. Pakettiautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 10 494, joka on 0,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-elokuussa.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin elokuussa 247, joka on 11,5 prosenttia viime vuoden elokuuta vähemmän. Alkuvuoden aikana kuorma-autoja on ensirekisteröity 2 840, joka on 10,3 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Raskaita yli 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna  ensirekisteröity 2 086, joka on 6,6 prosenttia viime vuotta enemmän. Alle 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna ensirekisteröity 754, joka on 18,0 prosenttia viime vuoden tammi-elokuuta enemmän.

Elokuussa ensirekisteröitiin 117 uutta linja-autoa. Linja-autoja on tämän vuoden aikana ensirekisteröity 380, eli 7,0 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Lue lisää...


Turun kehätien kakkosvaiheelle jatkorahoitus

E18 Turun kehätien parannustyöt ovat saaneet jatkorahoituksen myös Kausela–Pukkila -tieosuudelle. Kehätien kakkososuus on saanut 59 miljoonan euron määrärahan. Rahoitus vahvistui eduskunnan hyväksyttyä vuoden 2019 lisätalousarvioesityksen.

Väylän projektipäällikön Juha Sillanpään mukaan rahoituspäätös oli tervetullut. 

- Nyt parannustyöt saadaan käyntiin myös hankealueen länsipuoliskolla ja koko Kausela-Kirismäki -tieosuus nelikaistaiseksi vuoteen 2023 mennessä, hän kertoo.

Lue lisää...