Renault Diamond Tour

Käytetyistä autoista vajaa kolmannes yli 90 päivää varastossa

Autoliikkeiden varastoissa yli 90 päivää olleiden osuus oli 29.1 prosenttia. Yli 90-päiväisten osuus laski 1.8 prosenttiyksikköä heinäkuusta elokuuhun. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna laskua oli 7.6 prosenttia. Varastoajat ovat laskeneet keskimäärin heinäkuusta elokuuhun. Koko maan varastopäivien keskiarvo oli elokuun viimeisenä päivänä 77 (heinäkuussa 80) päivää ja mediaani 45 (49) päivää.

Käytettyjen autojen myyntihinnat nousivat heinäkuusta elokuuhun 0.3 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna hinnat laskivat 0.9 prosenttia.


Aeolus haastajaksi nastarengasmarkkinoille

Kiinalainen rengasvalmistaja Aeolus on tuomassa henkilöautojen talvirengasmarkkinoille uuden Aeolus Ice Challenger AW05 nastarengasperheen.

Rengasvalikoima kattaa 25 pääkokoa koosta 175/70R13 aina kokoon 225/60R17. Renkaat on suunniteltu Suomen Lapissa ja niissä tullaan käyttämään suomalaisia nastoja. 

 


Scanialta 1150 hv merimoottori

Scania toi kuorma-autoissa käytettävän XPI-yhteispaineruiskutusjärjestelmän merimoottoripuolelle.

XPI ruiskuttaa sylintereihin enemmän polttoainetta lyhyemmässä ajassa ja tuottaa näin suuremman tehon, kuin aikaisempi pumppusuutintekniikkaa hyödyntävä polttoaineensyöttöjärjestelmä.

Scanian 16,4-litraiseen V8-kuorma-automoottoriin perustuvat merimoottorit tuottavat versiosta riippuen joko 900, 1000, 1100 tai 1150 hv. Uudet moottorit soveltuvat sekä potkuri- että vesisuihkusovelluksiin.

Scanian merimoottorimallisto sisältää 9-, 13- ja 16-litraisia moottoreita genset- ja propulsiosovelluksiin.



Volvo Trucksilta uusi telivaihtoehto

Volvo Trucks tuo markkinoille Sisuista tutun vetävän teliakselin nostotoiminnon.

Irti kytkettävä toinen vetoakseli voidaan nostaa ajon aikana 140 mm korkeuteen tienpinnasta. Volvon mukaan kuorma-auto vie teliakseli nostettuna noin 4 prosenttia vähemmän polttoainetta. Lisäksi renkaiden kuluminen hidastuu, kääntösäde pienenee ja ohjaamomukavuus paranee.

Nostoteliä tarjotaan FM-, FMX-, FH- ja FH16 -malleihin.


Ruotsi: Sama tiemaksu koko Eurooppaan!

"Tähän Ruotsi pysähtyy" - liike on käynyt Brysselissä puhuttelemassa Ruotsin kahta liikennekomissiossa istuvaa MEP:iään, Peter Lundgreniä ja Jens Nilssonia esittämään samaa tiemaksua koko EU:n alueelle.

Kaikki kansainvälistä kuljetusliikennettä harjoittavat autot tulisi rekisteröidä yhteiseen tietokantaan ja varustaa yhteisellä tunnuksella. Se helpottaisi viranomaisten kumipyöräkuljetuksiin kohdistamaa laillisuusvalvontaa yhtäläisin perustein koko EU:n alueella, "Tähän Ruotsi pysähtyy" -liike perustelee.


Ruotsi: Lisää ammattiliikennepoliiseja!

"Tähän Ruotsi pysähtyy" -liike vaatii kovaäänisesti lisää ammattiliikennepoliiseja selvittämään kumipyöräkuljetuksissa rehottavaa rikollista toimintaa: ajoaikarikkomuksia, vaarallisten aineiden kuljetuksiin liittyvää rikollisuutta, polttoainevarkauksia, huumausaine- ja tyttökauppaa, pimeää palkanmaksua, veropetoksia, jne.

- 29000 poliisista vain 105-128 poliisilla on kuljetusalan todellista asiantuntemusta ja kykyä puuttua alan pelottavasti kasvavaan rikollisuuteen. Haluamme selviä vastauksia vastuun kantavilta poliitikoilta, "Tähän Ruotsi Pysähtyy" -liike vaatii. Ruotsin suurin kumipyöräkuljetusten ammattilehti "Trailer" tukee heinäkuun 2015 numerossaan vaatimuksia laajalla artikkelilla ja  päätoimittaja Rutger Anderssonin allekirjoittamalla pääkirjoituksella.

"Tähän Ruotsi pysähtyy" -liike on tullut tunnetuksi järjestämillään rekka-mielenosoituksilla, joita on nähty myös Suomessa.


EU sekaantui minimipalkkaan, Norja tiukkana

Saksa päätti tämän vuoden alusta edellyttää, että kaikille maassa työskenteleville maksetaan 8,5 euron minimi-tuntipalkkaa. Tämän arveltiin suitsivan myös laitonta kabotaasia ja etenkin entisistä itäblokin maista tulevaa halpakuljettajien tulvaa.

Itä-Euroopassa Saksan päätös nostattikin rajuja vastalauseita sikäläisten kuljetusyritysten ja rekrytoimistojen taholta. Minimipalkkaedellytyksen katsottiin sotivan EU:n työvoiman vapaata liikkuvuutta koskevaa periaatetta vastaan. EU-komissio on antanut Saksalle kaksi kuukautta aikaa vastata sen kyselyyn minimipalkkapäätöksestä.

Norja on kylmästi noudattanut Saksan esimerkkiä. Heinäkuun 1. päivästä Norjassa on voimassa päätös, jonka mukaan norjalaisilla ja ulkomaalaisilla ammattikuljettajilla tulee olla  minimipalkkana 158 Norjan kruunua eli 17 euroa tunnissa. Norja ei kuulu EU:iin ja se toteuttaa oman kuljetuselinkeinon suojelemista kovimman mukaan.

 


Opel tavara-autot kiertueella

Opel tavara-autojen esittelykaravaani kiertää syys- ja lokakuun ajan Keski- ja Itä-Suomea. Kahdella erillisellä kiertueella on nähtävänä mm. tuore Vivaro sekä tehdasvalmisteiset Movano erikoismallit.

Kiertueen aikataulu:

Syyskuu

03. - 05. Rinta-Joupin Autoliike - Rovaniemi & Vauhti-Vaunu - Mikkeli

10. - 12. Rinta-Joupin Autoliike - Oulu & Laakkonen - Varkaus

17. - 19. J.Rinta-Jouppi - Seinäjoki & Laakkonen - lisalmi

24. - 26. Autosalpa - Tampere & J.Rinta-Jouppi - Kuopio

Lokakuu

08. - 10. AutoPalin - Rauma & Timosen Auto - Joensuu

15. - 17. AutoPalin - Pori & Auto-Suni - Lappeenranta

22. - 24. Metroauto - Tampere & Laakkonen - Kouvola

29. - 31. Vauhti-Vaunu - Kotka & Laakkonen - Jyväskylä


Valtatie 3 tiesuunnitelmat valmistuivat

Tiesuunnitelmat valtateiden 3 ja 18 parantamiseksi Laihian kohdalla ovat valmistuneet. Tiehanke on jaettu osiin, joista ensimmäisen osan tiesuunnitelma on hyväksytty ja aloitusrahoitus tälle syksylle on saatu valtion budjetista.

Rakentaminen, välillä Hulmi - Ratikylä ja vt 3 Maunula - nykyisen Kyröntien liittymä, alkaa vielä tämän syksyn aikana.

Tarkka seloste tietöiden laajudesta, vaikutuksista ja aloittamisajankohdasta on luettavissa ELY-keskuksen verkkosivuilta


Yksityisteiden parantamisen valtionvustukset ovat haettavissa ympäri vuoden

ELY-keskus toivoo, että tiekunnat hakisivat avustuksia aktiivisesti, sillä avustuskelpoisten hakemusten määrä vaikuttaa jatkossa eri alueille myönnettävien avustusmäärärahojen suuruuteen.

Valtionavustuksen osuus on 50 % tien kuivatukseen ja kantavuudenparantamiseen kohdistuvissa hankkeissa. Erityisen tärkeissä hankkeissa avustus voi olla 75 %.

Tällaisia kohteita ovat sillat ja isot rummut sekä poikkeuksellisten olosuhteiden, esimerkiksi tulvien aiheuttamien vaurioiden korjaaminen.

Valtionapukelpoisuuden ehdot täyttyvät, kun tiekunta on perustettu ja tie on autolla ajokelpoinen. Lisäksi tien on oltava liikenteellisesti merkittävä tai pysyvän asutuksen pääsytie vähintään yhden kilometrin matkalta, jonka vaikutuspiirissä on vähintään kolme pysyvästi asuttua taloutta.

Yksityisteiden valtionavustuksista saa lisätietoja osoitteesta www.ely-keskus.fi/yksityistiet tai valtakunnallisesta yksityisteiden valtionavustusten neuvontapuhelimesta 0295 020 603 (pvm/mpm) ma-pe klo 9-16. 


Nissan myöntää 5-vuoden takuun hyötyajoneuvoilleen

Nissan tarjoaa jatkossa kevyille hyötyajoneuvoilleen viiden vuoden tai 160 000 kilometrin mittaisen valmistajan takuun. Takuun piirissä ovat uudet bensiini- tai dieselmoottorilla varustetuille kuorma- ja pakettiautot. Muutos ei kuitenkaan koske e-NV200-täyssähköautoa, jonka sähköauto-osien takuu on 5 vuotta/ 100 000 km ja muiden osien takuu 3 vuotta/ 100 000 km.

Uudet takuuajat liittyvät Euro 6 moottorilla varustettujen N1 ja M2 -luokan ajoneuvojen tyyppihyväksyntäasetukselle. Sen mukaan auton moottorin on pysyttävä Euro 6 päästömääräysten raameissa vähintään 5-vuotta / 160 000 km.

 


Logistiikan palveluille kysyntää Venäjällä

Finpro tiedottaa, että Venäjän heikon ruplan ansiosta tuotanto jatkovientiä varten on entistä tuottavampaa Venäjällä. Alun perin Venäjän ja IVY-maiden markkinoita varten tuotantolaitoksia avanneet ulkomaiset investoijat suuntaavat nyt katseitaan myös muille markkinoille, kuten Kiinaan ja EU-maihin.

Ulkomaiset toimijat vievät Venäjän tehtailta nyt esimerkiksi viljatuotteita Kiinaan ja insuliinia Saksaan. Suomalaisten luotettavuus logistiikan palveluiden järjestämisessä tarjoaa kilpailuetua potentiaalisille asiakkaille, joilla on kasvava tarve varmistaa vientimahdollisuutensa.


Konalan pakucenter avaa ovensa

Helsingin Konalassa sijaitsevan Autoverkkokauppa.comin yhteyteen avatun Renault-, Dacia- ja Isuzu -tavara-autojen erikoismyymälän virallisia avajaisia vietetään kuluvan viikon aikana.

Pakucenteriksi nimetyssä myymälässä pyritään pitämään jatkuvasti esillä ja koeajettavana yleisimmät mallit merkeistämme, kertoo Renault- ja Dacia-tavara-autojen myyntijohtaja Antti Foudila.

Tavara-autot ovat kuuluneet jo jonkin aikaa Autoverkkokauppa.comin tuoteperheeseen, mutta nyt avattava pakucenter tarjoaa nykyistä kattavamman tavara-autotarjonnan asiakkaillemme, Foudila lisää

Autoverkkokauppa.comin myyntijohtaja Kari Wikholmin mukaan tavara-auton hankinta on nyt helpompaa kuin koskaan. – Perinteisen myymälässä asioinnin lisäksi meillä on ympärivuorokautinen palvelu verkossa. Mikäli asiakas päättää illalla kello kymmeneltä saunassa että nyt on aika vaihtaa autoa, niin päivystävä myyjämme on valmiina tietokoneen ääressä tarjousta antamassa. Samalla asiakkaalle annetaan vaihtohyvitystarjous autostaan, verkon kautta antamiensa tietojen pohjalta. Kaikki reaaliajassa. Tarvittaessa toimitamme auton kotiin ja viemme vaihtoauton mennessämme. 


Kuljetusalalla merkittävä yrityskauppa

PostNord Oy ja DSV Road Oy ovat tänään saattaneet päätökseen kaupan, jolla Uudenmaan Pikakuljetus Oy:n (UPK) koko osakekanta siirtyy PostNord Oy:lle. Kaupasta sovittiin 26.6.2015 ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntä kaupalle saatiin heinäkuun lopulla.

Kaupan myötä PostNordin asema vahvistuu merkittävästi Suomen pakettikuljetuspalveluissa, aikataulutetuissa jakeluissa, terveydenhuollon ja verkkokaupan logistiikassa sekä lämpösäädellyissä kuljetuspalveluissa. 

UPK:n liikevaihto vuonna 2014 oli noin 24 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on noin 60 työntekijää. Kaupan myötä PostNord-konsernin liiketoiminta kasvaa Suomessa noin kolmanneksella.


Liikenneturvan edistäjiä palkittiin

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner jakoi liikenneturvallisuusalan ansiomitalit 11 henkilölle pitkäjänteisestä työstä liikenneturvallisuuden hyväksi. Ministeri myönsi mitalit Liikenneturvan hallituksen esityksestä.

Liikenneturvallisuusalan ansiomitali voidaan myöntää henkilölle, joka on vähintään viidentoista vuoden ajan ansiokkaasti työskennellyt liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja jonka toiminta on ollut yleisesti arvostettua.

Mitalin saivat:

Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, Helsinki
Aluevastaava Harri Hyyryläinen, Mikkeli
Liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka, Espoo
Poliisitarkastaja Pasi Kemppainen, Tampere
Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, Kaarina
Kapteeni Reima Kontkanen, Joensuu
Puheenjohtaja Martti Korhonen, Oulu
Katsastusaseman esimies Juha Oksanen, Lieksa
Toiminnanjohtaja Timo Piilonen, Riihimäki
Liikennekeskuspäällikkö Marketta Udelius, Tampere
Vanhempi konstaapeli Timo Vihervaara, Ruutana