MAN - Vaihtoautot

Suomi mukaan merenkulun autonomiaa edistävään verkostoon

Suomi, Tanska, Norja, Alankomaat, Japani, Kiina, Korea ja Singapore ovat käynnistäneet uuden autonomisten alusten ja satamatoimintojen yhdistämistä kehittävän MASSPorts-yhteistyön. Singaporen meri- ja satamaviranomaisten järjestämään 4.8.2020 pidettyyn aloituskokoukseen osallistui myös Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO), Kansainvälinen majakkaliitto (IALA) ja Kansainvälinen satamien liitto (IAPH).

MASSPorts-yhteistyön tavoitteena on syventää tietojen vaihtoa ja kokemuksia edelläkävijävaltioiden ja -organisaatioiden kesken. Yhteistyössä tehtävillä konkreettisilla piloteilla on tarkoitus edistää yhteentoimivuutta ja standardisointia, joka koskee autonomisten alusten kulkua satamissa. Tavoitteena on myös vaikuttaa IMO:n kansainvälisiin sopimuksiin. Keskeinen standardisoinnin kohde on autonomisten alusten ja satamien välinen kommunikaatio ja tiedonvaihto.

Lue lisää...


Tukea suunnitteilla kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuesta. Tukea ehdotetaan myönnettäväksi uusien, yli 18-tonnisten kuorma-autojen ostoon tai leasingiin. Lausuntopyyntö koskee tuen myöntämisen ehtoja.

Tuella pyritään vauhdittamaan raskaan kaluston vähäpäästöistymistä ja edistämään kaasun käyttöä liikenteessä. Tuen suuruus porrastettaisiin auton hankintahinnan mukaan, ja se osoitettaisiin nesteytettyä kaasua (LNG) tai paineistettua kaasua (CNG) käyttäville ajoneuvolle. LNG-ajoneuvolle myönnettäisiin hankintatukena 12 000 euroa ja CNG-käyttöiselle ajoneuvolle 5000 euroa.

Tuen myöntämisestä ja valvonnasta vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Lisäksi laista ehdotetaan kumottaviksi tarpeettomina romutuspalkkiota koskevat kohdat. Määrärahaa romutuspalkkion myöntämiseksi ei ole ollut saatavilla vuoden 2018 jälkeen. Pykälien kumoaminen on lakitekninen muutos. 

Lausuntoaika päättyy 13.9.2020. Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset netissä www.lausuntopalvelu.fi tai sähköpostitse osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Lausuntokierroksen jälkeen asian valmistelu jatkuu virkamiestyönä.


Nokian E-Truck -rengassarja laajenee kaupunkiliikenteeseen

Katuja sukkuloivat keskikokoiset jakeluautot ja bussit pitävät ihmiset ja tavarat liikkeessä erottamattomana osana kaupunkielämää. Nokian E-Truck -rengassarjaa laajennettiin kattamaan kevyemmätkin ajoneuvot. Nyt Nokian E-Truck 17.5 -rengassarja tarjoaa yhtä taloudellisia kilometrejä myös paikallis- ja kaupunkiliikenteelle.

Kaupunkiliikenne tarjoaa aivan omat haasteensa, joten uusi Nokian E-Truck 17.5 -sarja etu- ja vetorenkaille ei syntynyt yksinkertaisesti entisiä tuotteita pienentämällä.

Kehitystyön tuloksena syntyneet renkaat, Nokian E-Truck Steer 17.5 sekä Nokian E-Truck Drive 17.5 tarjoavatkin parastaan kaupunkien ruuhkaisilla kaduilla. Vuoden 2020 toisella puoliskolla saataville tulevat renkaat vastaavat kaupunkiliikenteen erityishaasteisiin.



Rahtarit ry:lle uusi järjestöpäällikkö

Sari Nuutinen, Rahtarit ry:n järjestöpäällikkö
Sari Nuutinen aloittaa Rahtarit ry:n järjestöpäällikkönä 4.9.2020.

Rahtarit ry:n järjestöpäällikkö vaihtuu Niina Spiridovitshin työsuhteen päättyessä hänen omasta pyynnöstään. Niina oli yhdistyksen palveluksessa viimeistä päivää perjantaina 14.8.2020. Uutena järjestöpäällikkönä 4.9.2020 Rahtarit ry:ssä aloittaa Sari Nuutinen. Hänen vastuulleen kuuluvat mm. yhdistyksen koulutusjärjestelyt, viranomaisasiat, osastojen tuki sekä nimetyt tapahtumat ja yhdistyksen eri medioiden ylläpito.

Lue lisää...


Norja: Moottoritie puusta!


Norjan E6 moottoritien uusi osuus Norjan suurimman järven, Mjösan, yli rakennetaan osin puusta ja betonista.

Rakennuttaja on Norjan valtionyritys Nye Veier. Kansainvälisen tarjouspyynnön perusteella rakentamisen toteuttavat belgialais-italialainen Besix ja Rizzani di Eccher. Alihankijoina toimivat lukuisat pohjoismaiset yritykset. 

Lue lisää...


Bridgestonen Enliten-teknologia markkinoille VW ID.3-sähköautossa

Volkswagen ID.3 -sähköautoBridgestone tuo Volkswagenin kanssa yhteistyössä markkinoille uuden kevyiden renkaiden teknologiansa uudessa Volkswagen ID.3-täyssähköautossa. Enliten-teknologialla voidaan valmistaa renkaita, joiden vierintävastus on erittäin alhainen, ja samalla voidaan vähentää materiaalien käyttöä. Teknologiaa käytetään ensimmäistä kertaa Turanza Eco -renkaissa, jotka on suunniteltu ID.3:a varten.

ID.3:n kehitystyön tavoitteena oli tuoda sähköisen liikkuvuuden edut useamman autoilijan ulottuville. ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen markkinoille tuleva täyssähköauto. ID.3:n kehitystyön aikana Volkswagen haki rengasratkaisua, joka tarjoaisi suorituskykyiset ominaisuudet sekä märällä että kuivalla kelillä, hyvät jarrutusominaisuudet, pitkän käyttöiän ja ennen kaikkea erittäin alhaisen vierintävastuksen. Vierintävastuksella voi olla merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen tai, kuten tässä tapauksessa, ID.3:n toimintamatkaan sähköllä.

Lue lisää...


Suosituksia henkilöliikenteen toimijoille

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut ministeri Timo Harakan toimeksiannosta suosituksia terveysturvallisuuden parantamiseksi julkisessa liikenteessä. Kymmenkohtainen suosituslista täydentää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n suosituksia.

Ministeri Harakan mukaan lista on hyvä työkalupakki julkisen liikenteen toimijoille.

Lue lisää...


Kvarkentie-suunnitelma Merenkurkun neuvoston käsittelyyn


Pengerretty tie Merenkurkussa, näkymä lounaasta koilliseen, taustalla Valassaari?
(Kuva: Vis Graphics)

Auto, tekniikka ja kuljetus (Atk) 6/2020 jatkaa Kvarkentie-suunnitelman käsittelyä kahden suomalaisen väylärakennuksen huippuasiantuntijan lisäaineistolla.

Esa Eranti, veteen rakentamisen erikoistuntija jo Juutinrauman sillan rakentamisessa, ja Antti Talvitie, maankamaralla rakennettavien kuljetusväylien osaaja ja alan erikoistuntija Maailmanpankissa, ovat toimittaneet laajan aineiston Kvarkentien vaihtoehdoista ja hinta-arvioista Ruotsi-Suomen yhteiselimen, Merenkurkun neuvoston käyttöön. 

Lue lisää...


Continentalilta uusi vetoakselirengas talvisiin oloihin

Toimitusjohtaja Janne Pohjanen, Pohjaset Oy, Keminmaa ja Volvo FHPohjaset Oy:n toimitusjohtaja Janne Pohjanen pääsi testaamaan uutta rengasta tutussa ympäristössä. 

Continental tuo markkinoille uuden kuorma-autonrenkaan. Conti Scandinavia Extreme HD3 on vetoakselin rengas, joka on kehitetty tavara- ja henkilökuljetuksiin ankarien talviolosuhteiden alueille. Rengas sopii erinomaisesti alueelliseen liikenteeseen lumen peittämillä mäkisillä ja mutkaisilla teillä.

Uutuusrengas toimii erikoiskuljetusolosuhteissa ja kestää suurta vääntömomenttia. Rengasta suositellaan erityisesti yhden vetoakselin kuorma-autoille, joilla on haasteita riittävän pidon saamisessa. Uutuus soveltuu erityisesti Suomen, Ruotsin ja Norjan olosuhteisiin, joissa lämpötila laskee jopa -50 asteeseen ja joissa kuorma-autojen on toimittava äärimmäisissä lumi- ja jääolosuhteissa.

Lue lisää...


Ruotsi: Amazon Eskilstunaan, myllertää verkkokauppaa

Maailman arvokkaimmaksi mainittu liikeyritys, 50% maailman verkkokaupasta hallitseva Amazon tulee Ruotsiin. Se tekee ensimmäisen 15 000 m2:n suurvarastonsa Eskilstunaan. Sen pääjakelukeskus Euroopassa sijaitsee Saksassa, mutta Eskilstunan varasto antaa mahdollisuuden toimittaa pohjoismaihin, myös Suomeen, verkossa tilattuja tuotteita yön yli perille.

Lue lisää...


Ruotsi: Kuorma-autoihin pyöristetty keula ja ohjaamo

Muutos liikenneasetukseen mahdollistaa pyöristettyjä keuloja, jotka pienentävät ilmanvastusta, parantavat näkyvyyttä ja pienentävät polttoaineenkulutusta. Ruotsin hallitus on päättänyt sallia ajon Ruotsin teillä kuorma-autoilla aerodynaamisesti muotoilulla keulalla ja ohjaamolla.

Lue lisää...


DB Schenkerille Volvo FL -sähkörekka Osloon

DB Schenker on toteuttanut tavoitteensa suorien päästöjen nollaamisesta Oslon kaupunkijakelussa, kun uusi Volvo FL -sähkökuorma-auto otettiin käyttöön Oslon City Hubissa. Ajoneuvon paljasti käyttöön Norjan pääministeri Erna Solberg, joka kiitti DB Schenkeriä työstä vihreämpien kuljetusratkaisujen käyttöönotossa. Sähkökuorma-auton hankintaa on tukenut Enova, valtio-omisteinen energiatoimija. Kyseessä on Norjan ensimmäinen sarjatuotannossa oleva sähkökäyttöinen kuorma-auto 16 tonnin kokoluokassa. 

Kokonaispainoltaan 16-tonnista Volvo FL -sähkökuorma-autoa käytetään Oslossa DB Schenkerin kaupunkijakelussa. Se vastaa ilman päästöjä (ns. tankista renkaisiin eli hiilidioksidin ja typen oksidien osalta) ja moottorin melua jatkuvasti kasvavaan tavarajakelutarpeeseen kaupunkiliikenteessä lisäämättä kuitenkaan ympäristörasitusta. 

- Me luotamme DB Schenkerin kaltaisiin kunnianhimoisiin ja innovatiivisiin toimijoihin, jotka ottavat käyttöön uutta vihreää teknologiaa. Kiitän teitä innovatiivisesta lähestymistavasta, joka ulottuu kauemmas kuin nämä sähkörekat. Te näytätte tietä Enovan tuella tehdyillä merkittävillä investoinneilla sähköajoneuvoihin ja keskeisille paikoille sijoitetuilla terminaaleilla, pääministeri Erna Solberg totesi uuden kuorma-auton käyttöönottotilaisuudessa Oslossa.

- Me DB Schenkerillä olemme täysin sitoutuneita vähentämään ympäristöjalanjälkeämme jatkuvasti. Olemme päättäneet tarjota asiakkaillemme vihreämpiä ja puhtaampia logistiikkaratkaisuja, jotta voimme tukea heitä omissa ympäristötavoitteissaan. Tämän uuden Volvo FL -sähkörekan avulla ja Enovan tuella voimme nyt todistaa Oslon City Hubissa, että päästöttömät kuljetukset ovat kaupunkiliikenteessä mahdollisia. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota alan parhaita ratkaisuja ympäristömme suojelussa ja yhä kunnianhimoisempaa panosta ilmastoneutraaliin yhteiskuntaan, DB Schenkerin pääjohtaja Jochen Thewes lisäsi.


Automaattinen valvonta käynnistyy kantatiellä 52

Automaattista liikenneturvallisuusvalvontaa rakennettiin, koska tiellä tapahtuu keskimääräistä enemmän liikenneonnettomuuksia, joissa pääriskitekijänä on todettu olleen ylinopeus. Kansainvälisten tutkimusten mukaan automaattisella ajonopeusvalvonnalla voidaan vähentää kuolemaan johtavia liikenneonnettomuuksia 18–32 % ja vakaviin loukkaantumisiin johtavia liikenneonnettomuuksia noin 20 %. Valvontapisteet on sijoitettu liikenneonnettomuuksien kannalta riskialttiisiin tienkohtiin. Automaattivalvonta käynnistyi 13.8.2020.

Raasepori-Somero väliselle tieosuudelle on asennettu 17 valvontapistettä molemmin puolin tietä eli yhteensä 17 kameratolppaa. Valvontapisteet on sijoitettu liikenneonnettomuuksien kannalta riskialttiisiin tienkohtiin, kuten esimerkiksi kohtiin, joissa tien nopeusrajoitusta on laskettu turvallisuussyistä. Valvontapisteiden sijoittamiseen vaikuttivat useat tekijät. Esim. risteysalueilla ja asutuksen läheisyydessä haluttiin turvata alempien nopeusrajoitusten noudattaminen. Toisaalta kameroita ei mielellään sijoiteta yllättäviin tienkohtiin, kuten alamäkiin ja mutkiin. Lisäksi valvontapisteiden sijoittamiseen vaikuttivat huoltolevikkeen ja sähkönsiirron rakentamisedellytykset.

Lue lisää...


Hampuri pyytää tarjouksia 50 vetybussista

Hampurissa toimiva Hamburger Hochbahn pyytää tarjouksia jopa 50 vetybussista vuosille 2021-25. Yritys haluaa ostaa sekä polttokenno-vetybusseja että polttokennolla toimivalla toimintamatkan pidentäjällä varustettuja 12- ja 18-metrisiä busseja. 12-metrisillä tulee olla vähintää 300 km:n ja 18-metrisillä nivelbusseilla vähintään 230 km:n toimintamatka.

Lue lisää...


Ruotsi: Valtion tuki ympäristöystävällisen kuorma-auton tai työkoneen ostoon

Ruotsin hallitus päätti 13.8. uuden ympäristötuen jakamisesta yrityksille, kunnille ja maakunnille sähköllä, kaasulla tai bioetanolilla kulkevien raskaiden kuorma-autojen tai sähköllä toimivien raskaiden työkoneiden ostoon. Asetus astuu voimaan 7.9.2020, minkä jälkeen energiaviranomainen (Energimyndigheten) voi jakaa tukea.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!