MAN - Vaihtoautot

Älysuojatie ja kimppakyydit futistreeneihin

Helsingin Jätkäsaari - älysuojatie, kimppakyyti ja kuormapyöräpalveluHelsingin Jätkäsaaressa liikkumisen haasteita ratkotaan uusien teknologioiden ja palvelujen nopeilla kokeiluilla. Syksynä 2019 Jätkäsaaressa kokeillaan älykästä suojatietä, fiksuja kimppakyytejä ja uudenlaisia kuormapyöräpalveluja.

Jätkäsaari on Helsingissä älyliikenteen kokeilualue, jossa uusia liikkumisen teknologioita kehitetään yhdessä kaupungin, yritysten, asukkaiden ja tutkimuslaitosten kanssa. Alueelle on keskittynyt runsaasti tulevaisuuden liikkumista edistävää kehittämis- ja innovaatiotoimintaa.

Perille asti -hanke etsii tuoreita liikkumisen ratkaisuja pääkaupunkiseudun asukkaiden ja matkailijoiden tarpeisiin nopeilla kokeiluilla. Helsingissä liikkumispalvelujen kokeilut sijoittuvat Jätkäsaareen, jossa parasta aikaa on käynnissä kokeiluja, jotka vastaavat asukkaiden itsensä määrittelemiin tarpeisiin ja ehdotuksiin.

Lue lisää...


Telian liikenteen älyratkaisu palkittiin vuoden parhaana

 

Telia Connected Vehicle -palvelu tuo älyn raskaaseen kalustoon ja auttaa muun muassa ekologisen ajotavan edistämisessä. Täysin uudenlainen digitaalinen alusta auttaa raskaan liikenteen toimijoita vähentämään polttoaineen kulutusta jopa kymmenen litraa sadalla kilometrillä. Ratkaisuun liitetyissä rekoissa ja linja-autoissa jokaisella kuljettajalla on ohjaamossa yksi näyttö, jolta hän voi seurata reaaliaikaisesti muun muassa polttoaineen kulutusta ja saada ajoneuvoon ja ympäristöön liittyviä tietoja. Palvelua käyttävät esimerkiksi Neste, Onnibus ja Pohjolan Liikenne.

Digital Forum Finland -yhteistyöjärjestön järjestämän kilpailun voittajat palkittiin Helsingissä pidetyn EU:n Digital Transport Days -tapahtuman yhteydessä. Vuotuiseen kilpailuun ehdotettiin yhteensä satoja ehdokkaita kuudessa eri sarjassa ja sen tuomariston puheenjohtajana toimi liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin.


Raidekaluston kunnossapitoon iso harppaus

Telit ovat raidekaluston merkittävin komponentti elinkaarikustannusten ja liikenteen turvallisuuden kannalta. VR FleetCare ja EKE-Elektroniikka ovat sopineet telien kunnonvalvontaan liittyvästä tuotekehityshankkeesta. Sovitun yhteistyön myötä kehitettävillä uusilla analyysi- ja optimointimenetelmillä raidekaluston kunnossapitoa pystytään merkittävästi tehostamaan. Yhteistyön perustana toimii VR FleetCaren tekninen osaaminen raidekalustosta ja kaluston kunnossapidon optimoinnista sekä EKE-Elektroniikan kokemus raidekaluston tiedonsiirtojärjestelmistä ja etäkunnonvalvonnasta.

Ratkaisussa hyödynnetään EKE:n etämonitorointijärjestelmää sekä EKE:n alkuvuodesta 2019 ostaman englantilaisen Humaware -yhtiön data-analytiikkaa. Tavoitteena on kehittää järjestelmä, jonka avulla saadaan telien huoltotarvetta ennustavaa dataa anturitekniikkaa, pilvipalvelua ja reunalaskentaa hyödyntämällä. Antureita ja tiedonsiirtojärjestelmiä aletaan asentaa VR Groupin vetureihin ja sähköjuniin tämän vuoden aikana. Kehitystyön tuloksia on odotetavissa laajemmin ensi vuoden puolella.

Lue lisää...



Suomen Tieyhdistys: Yksityisteihin panostaminen kannattaa

- Yksityistieverkon merkitys on mittaamattoman suuri Suomen kansantaloudelle, sanoo Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen.

Metsäteollisuuden raakapuukuljetuksista yli 90 prosenttia lähtee yksityisteiden varrelta rekkakuljetuksina, ja yksityistieverkon merkitys on näin aivan olennainen, vaikka loppumatka tehtaalle kulkisikin junakuljetuksin tai uittamalla.

Ruotsissa valtio sijoittaa yksityisteihin noin 120 miljoonaa euroa vuodessa, kun Suomessa panostus on 15–20 miljoonaa euroa vuodessa.

Lue lisää...


Continental esittelee uuden maatalousrenkaiden VF-teknologian

Continentalin maatalousrenkaiden odotetuin uutuus, erittäin joustava VF (Very High Flexion) -tekniikka esitellään marraskuussa Agritechnica-messuilla Saksan Hannoverissa. Uusi VF-tekniikka on esillä uuden sukupolven TractorMaster- ja CombineMaster-maatalousrenkaissa.

VF-renkaiden rakenteen erittäin joustavat kylkialueet parantavat tehokkaasti renkaiden kestävyyttä ja suuntavakautta matalilla ilmanpaineilla tai suurilla kuormilla. Tämän on mahdollistanut renkaan optimoitu vyö- ja jalkaosan rakenteiden geometria.

Lue lisää...


Magnus Björklund Volvo Trucks Europe Pohjoisen organisaation toimitusjohtajaksi

Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund on valittu Volvo Trucks Europe - Pohjoisen organisaation toimitusjohtajaksi ja jatkaa samalla nykyisessä tehtävässään Volvo Finland Ab:n toimitusjohtajana. Volvo Trucksin uudistuneessa alueorganisaatiossa Volvo Trucks Europen Pohjoinen alue koostuu seuraavista markkinoista: Suomi, Norja, Tanska, Viro, Latvia ja Liettua.

Björklund aloitti Volvo Finlandilla vuonna 1996. Hän on Volvo-urallaan toiminut monipuolisesti eri myyntiin-, markkinointiin ja jälkimarkkinointiin liittyvissä tehtävissä. Vuonna 2008 hän siirtyi Volvo Trucks Slovenian toimitusjohtajaksi, ja toimi vuoteen 2011 saakka Slovenian ja Kroatian toimitusjohtajana, jonka jälkeen hän aloitti tehtävässään Volvo Finlandin toimitusjohtajana.

Björklund raportoi Volvo Trucks Euroopan Senior Vice President Heléne Mellquistille, ja on osa Volvo Trucks Europe -johtoryhmää.


Helsinki: Malmin kenttä suljetaan, lentokoulutus heitteille, yli 100 lentokonetta ja helikoptereita kodittomiksi

YLE uutisoi tänään 7.10.2019 Malmin lentoaseman tilanteesta. Kentän rakentaminen asuntoalueeksi alkaa kahden vuoden päästä, vuonna 2022. Helsinki häätää lentotoiminnan vuoden 2019 päättyessä.

Suomen yksityisten lentokoulujen oppilaista puolet koulutetaan Malmilla. Lisäksi ilmailukerhot kouluttavat Malmilla saman määrän oppilaita, joista monet jatkavat myös ilmailuammattiin.

Lue lisää...


Hallitus esittää LVM:lle 3,5 miljardia vuodelle 2020

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,5 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2020. Tämä on runsaat 600 miljoonaa euroa kuluvan vuoden varsinaista talousarviota enemmän.

Lisäys aiheutuu hallitusohjelman mukaisista merkittävistä panostuksista mm. liikenneverkon parantamiseen, korjausvelan hallintaan sekä julkiseen henkilöliikenteeseen.

Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetään 2,1 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin 771 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 636 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Talvirenkaiden käyttöä koskeva rengaslaki muuttuu

Talvirenkaat vaihdetaan alle nyt viimeisen kerran nykyisen lainsäädännön mukaan. Suomalaisten suosimia nastarenkaita saa käyttää marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien tai keliolosuhteiden niin vaatiessa. Ns. rengaslaki vaatii autoilijoilta aiempaa parempaa harkintakykyä ja varovaisuutta. 

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä 2020 tieliikennelaki muuttuu ja sen myötä muuttuvat myös talvirenkaisiin liittyvät määräykset. Aiemmin talvirengaspakko on kestänyt joulukuun alusta helmikuuhun. Uuden lain myötä talvirenkaiden käyttövelvoite laajenee marraskuulle ja maaliskuulle, mutta kuitenkin niin, että talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Vaikka vapaus rengasvalintojen suhteen kasvaa lakimuutoksen myötä, tervettä järkeä ei pidä unohtaa, vaan renkaat valitaan aina liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Autoilijoille on tarjolla muun muassa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuja all season -renkaita. Ne eivät kuitenkaan takaa riittävää pitoa Suomen talvessa, vaan turvalliseen ajoon vaaditaan pohjoismaiseen talveen sopivat renkaat.


Sähköbussit valtaavat alaa Euroopassa, Linkker Alstomin pikalatausjärjestelmälle Malagaan

Ranskalainen sähköbussien valmistaja Keolis voitti 900 M€:n kaupan VDL:n Connexxionin ja Arrivan nenän edestä Hollannissa. Vuosina 2021-2030 se roimittaa 300 sähköbussia Veluwen, Central Overijsselin ja Lelystadin kuntiin.

Hollannissa Groningen-Drenthen Qbuzz on rilannut 162 sähköbussia kolmelta valmistajalta yhteensä, Ebuscolta 60 kpl, VDL:ltä 43 ja Heulieziltä 59 nivelbussia.

Lue lisää...


Kalmar ja Metsä Fibre vahvistavat yhteistyötään

 

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut Metsä Fibren kanssa suoriteperusteisen palvelusopimuksen, joka kattaa Metsä Fibren Kemin sellutehtaan. Sopimus tulee voimaan vuoden 2019 viimeisen vuosineljänneksen alussa.

Metsä Group -konserniin kuuluva Metsä Fibre tuottaa sellua, sahapuuta ja muita biotuotteita kasvaville markkinoille. Yhtiön Kemin sellutehdas tuottaa sellua yli 600 000 tonnia vuodessa ja työllistää noin 250 henkilöä. Kemin kalustossa on jo useita erilaisia Kalmar-laitteita, kuten kurottajia ja haarukkatrukkeja. Metsä Fibren kanssa tehtyyn yhteistyösopimukseen sisältyy laitteiden, kuljettajien sekä toimintojen hallinnointi- ja huoltopalveluiden toimittaminen.


Nokian pärjäsi hyvin Saksan suuressa all-season rengastestissä

Nk. all-season eli ympärivuotiset renkaat tekevät vahvaa tuloaan Keski-Euroopassa. Tuleva talvi tulee uusien rengassääntöjen puitteissa avaamaan niille tietä myös henkilö- ja pakettiautoissa pohjoismaissa.

HUOM.: Kesällä 2020 Auto, tekniikka ja kuljetus selvitti, miten all season renkaat toimivat Suomessa. 

Saksassa katsastusorgamisaatip GTÜ sekä suuret autoilijakerhot ACE ja ARBÖ on testasivat kahdeksan suurimman rengasvalmistajan all-season renkaita 205/60 R 16 koossa.

Voittajaksi julistettiin Continental Allseason Contact, seuraavina järjestyksessä Fulda Multicontrol, Goodyear Vector 4 Seasons, Nokian Weatherproof, Hankook 4S 2, Michelin Crossclimate Plus ja Bridgestone Weather Control, kaikilla yleisarvosana "GTÜ suosittelee". Nexen Nblue 4 Season sai "GTÜ suosittelee varauksella".

Continentalin rengas sai parhaan keskiarvon neljän vuodenajan tasaisimpana suorittajana, joskin pito lumella todettiin sen heikoimmaksi ominaisuudeksi. Fuldan rengas sai parhaan arvostelun pidon osalta sekä jarrutusominIsuuksillaan lumella ja jäällä, joskin se märällä pinnalla jarrutusmatkan ja vesiliirron osalta oli heikoimmillaan. Goodyear oli märällä pinnalla parhaimmillaan kun taas lumi ja jää eivät olleet sille parast alustaa.

Saksankielinen pdf GTÜ-Test Ganzjahresreifen 09/2019 kertoo tarkemmat vertailutulokset. Sanastoa: Sicherheit = turvallisuus, nass = märkä, trocken = kuiva, Wirtschaflichkeit = taloudellisuus, empfehlenwert = suositeltava, ausser Wertung = vertailun ulkopuolinen; verrokkirengas. 

 

(Vogel)


Kalmarin nosturit laajentamassa IPM Altamira -terminaalia Meksikossa

Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut sopimuksen kahden satamanosturin (STS) ja kolmen mobiilipukkinosturin (RTG) toimittamisesta Infraestructura Portuaria Mexicana (IPM) Altamira -terminaaliin. Tilaus, joka sisältää Kalmar SmartPort -prosessiautomaatioratkaisut mobiilipukkinostureille, on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan. Toimitus tapahtuu vuoden 2021 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

IPM Altamira -terminaali sijaitsee Meksikonlahdella Tamaulipasin osavaltiossa. Terminaalin nykyiseen kalustoon kuuluu jo yksi Kalmarin satamanosturi, kahdeksan Kalmarin mobiilipukkinosturia ja erilaisia ​​Kalmarin mobiililaitteita, kuten terminaalitraktoreita ja haarukkatrukkeja.

Kalmarin satamanosturit ovat Super Post Panamax -kokoisia, ja niiden puomi ulottuu 21 konttirivin yli. Nostureilla voi nostaa kaksi konttia kerrallaan ja niiden nostokapasiteetti tarttujan alla on 65 tonnia. 

Lue lisää...


Ethadrive nokittamaan ST1:tä Ruotsissa


Scania tarjoaa etanolikuorma-autoa.

Ethadrive satsaa etanolipohjaiseen ED95 polttoaineeseen raskaalle liikenteelle Ruotsissa. Sen takana on Scania, Sekab, Lantmännen Agroetanol ja innovaatioklusteri Ethanolaren Östergötland. Ethadrive tulee tarjoamaan pakettiratkaisua liisaamalla ajoneuvoja ja tarjoamalla kilpailukykyistä polttoainehintaa ja tarvittavia tankkausasemia. Toiminnan keskipisteeksi tulee Norrköping. Ethadrive haluaa helpottaa kuljetusyrityksille ja asiakkaille tutustumista etanolilla kulkeviin kuorma-autoihin päivittäiskäytössä.

Lue lisää...


Uudet Ford Transit ja Tourneo Custom ladattavat hybridit

 

Päästöttömän ajon ja akun kestosta riippumattoman toimintasäteen yhdistävä luokkansa ensimmäinen Transit Custom ladattava hybridi voidaan ladata sähköverkosta jopa 56 kilometrin täysin sähköiseen ajoon NEDC-mittaustavalla, mikä vähentää paikallisia päästöjä. Tämän ansiosta Transit Custom ladattavalla hybridillä on mahdollista päästä eri puolille Eurooppaa perustettaville vain hyvin vähäpäästöisille ajoneuvoille varatuille vyöhykkeille.

Transit Custom ladattavassa hybridissä on teknologisesti edistyksellinen hybridijärjestelmä. Auton eturenkaiden pyörittämiseen käytetään ainoastaan 92,9 kW:n sähkömoottoria, joka saa virtansa 13,6 kWh:n litiumioniakustosta. Fordin moninkertaisesti palkittu 1,0 litran EcoBoost-bensiinimoottori pidentää kokonaisajomatkan 500 kilometriin polttoaineen kulutuksen ollessa 3,08 l/100 km ja CO2-päästöjen 60 g/km (NEDC).*

Lue lisää...