Vielä hetki sitten Scania kehitti innolla kaasulla, sekä LNG:llä että CNG:llä kulkevia kuorma-autoja. Myös vetykuormuri oli jo asiakastesteissä mm. ASKO:lla Norjassa. Luetteloon voidaan ehkä liittää myös johdinsähköllä kulkevat Scaniat, joille avattiin kaksikin reittiä Saksan Autobaanoilla.
Nyt VW-konsernin hyötyautoyhtiö Traton, jonka katon alla Scanian ja MAN:n lisäksi myös jenkkiläinen Navistar ja brasilialainen VW Caminhoes e Onibus kulkevat, ilmoittaa jatkossa keskittyvänsä akkusähköautojen kehitykseen ja valmistukseen. Vetysähkökuormurille nähdään pieni tila kehityksessä tiettyjä "reuna-alueita" varten.
Selkeä keskittyminen akkusähköautoihin on tulosta Tratonin hallituksen uuden puheenjohtajan Christian Levin'in valinnasta. Vielä viime syksynä Scanian palveluksessa ollut Levin näkee 50 % Tratonin kaukokuljetuksia suorittavien kuorma-autojen kulkevan sähköllä jo 8 vuoden kuluttua eli 2030 mennessä. Raakaöljyn ja dieselin hintojen kohoamisen nähdään kiihdyttävän sähkökuormureiden kehitystä ja tuloa.
Traton kasvattaa tutkimus- ja kehitysbudjettiaan 2,6 miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä.
Venäjä-kaupan pysähdyttyä Scanialla ja MAN:lla on enemmän aikaa keskittyä Länsi-Eurooppaan sopivammilla hinnoilla. Ukrainassa tuotettujen rakenneosien saatavuuden mahdollinen jopa pysähtyminen saattaa vakavasti hankaloittaa MANin tuotantoa, Saksassa nähdään.
(Vogel)