MAN - Vaihtoautot

Uusi Shell 5W-30 raskaille lupaa suuria

Uusi Rimula R6 LME Plus 5W-30 (CL-4) on kehitetty Euro 4-5-6 -moottoreille. Kenttäkokeet ovat todistaneet sen helposti autonvalmistajien suosittamat 150 000 km öljynvaihtovälit, jopa aina 200 000 km:kin. Lisäksi se on säästänyt perinteiseen 15W-40 moottoriöljyyn verrattuna jopa 2,8% dieselpolttoainetta.

Shell perustelee monisanaisesti miten uuden öljyn ”Low-SAPS-Formulan” lisä- ja suoja-aineet kemiallisine ominaisuuksineen vaikuttavat hyviin tuloksiin kenttäkokeissa.


Uusi Citan nurkan takana

Mercedes-Benz jatkaa sitoutumistaan ​​pieniin pakettiautoihin ja on päättänyt uuden Citanin valmistamisesta. Citanista tulee myös sähköinen versio. Ajoneuvo suunnitellaan jälleen Renault-Nissan-Mitsubishi-yhteistyössä. Tarkempaa aikataulua pakettiauton markkinoille tulosta ei ole vielä annettu.

- Uusi Citan tulee olemaan kokonaisvaltaisen kehitystyön tulos ja selvästi tunnistettavissa Mercedes-Benziksi ensi silmäyksellä. Tarjoamme pienen pakettiautomme seuraajassa erottuvan, brändin mukaisen identiteetin, toteaa Mercedes-Benz Vansin johtaja Marcus Breitschwerdt.

Mercedes-Benz on valmistanut Citania vuodesta 2012. Kasvavan nettikaupan myötä kompaktin tavara-auton merkitys kasvaa jakelukuljetuksissa. Uuden Citanin myötä Daimler ja Renault-Nissan-Mitsubishi jatkavat yhdeksän vuotta sitten alkanutta yhteistyötä.


Postin Vantaan jättiterminaalin läpi virtaa vuorokaudessa 1 500 tonnia rahtilähetyksiä

Posti otti vuosi sitten käyttöön Vantaan Viinikkalassa yli 30 miljoonaa euroa maksaneen ja uusinta tekniikkaa hyödyntävän rahtiterminaalin. Nyt terminaalissa työskentelee yli 300 terminaali- ja kuljetustyöntekijää, ja siellä käy päivittäin yli 400 yhdistelmäajoneuvoa. Terminaalin pihalla pyörähtää päivittäin myös yli 50 yhdistelmäajoneuvoa, jotka tuovat pääsääntöisesti Vuosaaren satamasta maahan tulevia rahtilähetyksiä.

- Meille on tärkeää saada terminaaliimme tulevat rahtilähetykset lähtemään mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman täysillä ajoneuvokuormilla joko suoraan vastaanottaville yrityksille tai terminaaleihin Suomessa. Terminaalimme kautta kulkevat tuhansien kilojen painoiset teollisuuden käyttämät osat, moottoripyörät ja mönkijät ja esimerkiksi ikkunat, parketit, ilma- ja maalämpöpumput, makeiset ja kalusteet, kertoo aluejohtaja Ari Nieminen Postin Rahtipalveluista.

Lue lisää...



Chevrolet Bolt EV:llä entistä pidemmälle

Täyssähköisen Chevrolet Bolt EV:n vuoden 2020 mallin toimintamatka kasvaa 34 kilometriä edelliseen malliin verrattuna. Uuden Chevrolet Bolt EV:n toimintamatka täydellä latauksella on yhdysvaltalaisen EPA-standardin mukaan noin 417 kilometriä. Toimintamatkan pidennys saavutettiin tekemällä pieniä muutoksia akun kennoihin niin, että itse akkupakettia ja sen integrointia autoon ei tarvinnut muuttaa.


Ruissaloon uusi pysäköintialue

Ruissalon telakka-aluetta ja Ruissalon alkupäätä pitkään vaivannutta pulaa pysäköintipaikoista helpotetaan järjestämällä osan Turun sataman varastoalueista autojen pysäköintiin. Samalla pysäköintialueen valvonta siirtyi Satamalta Turun kaupunkiympäristötoimialalle. Alue on pysäköintikäytössä toistaiseksi.

Ruissalonsillan läheisyydessä sijaitseva uusi pysäköintialue palvelee sekä Ruissalon telakka-alueella asioivia että saaressa ulkoilevia. Parkkipaikoille kulku tapahtuu Tuontikadun ja Konttikadun liittymän kautta. Alueella liikkuu sataman ja vapaavaraston tavaraliikennettä, joten pysäköintialueelle kuljettaessa tulee noudattaa erityistä varoivaisuutta ja käyttää merkittyjä kulkureittejä.

Lue lisää...


Maarakennusalan kustannukset nousivat heinäkuussa

Tilastokeskuksen mukaan maarakennusalan kustannukset nousivat 1,5 prosenttia vuoden 2018 heinäkuusta vuoden 2019 heinäkuuhun. Kustannusten vuosimuutos vaihteli osaindekseittäin päällysteiden -2,8 prosentista maarakenteiden 3,3 prosenttiin.

Kokonaisindeksin nousuun vaikutti erityisesti maa- ja kiviaineksen, ostettujen kuljetuspalveluiden sekä valmisbetonituotteiden kallistuminen. Kustannusten nousua hillitsi bitumin ja polttoaineiden halpeneminen edellisen vuoden heinäkuusta.


Valtatien 26 automaattivalvonnan rakentaminen käynnistyy

Valtatielle 26 Haminan ja Taavetin välille tulee tämän syksyn aikana 12 uudella tekniikalla varustettua nopeuksien automaattivalvontapistettä, jotka kohdentuvat onnettomuuksien kannalta riskialttiisiin paikkoihin. Rakentaminen käynnistyy sähkötöillä ja levikkeiden rakentamisella 26.8. Laitekotelot ja pylväät saapuvat syyskuun lopussa, minkä jälkeen ne asennetaan maastoon.

Haminasta Pyhällön kautta Luumäen Taavettiin johtava valtatie 26 yhdistää toisiinsa valtatiet 7 ja 6. Kansallisesti yhteyden tekee merkittäväksi tien rooli vientiteollisuuden kuljetusreittiä Hamina-Kotka satamaan sekä Etelä-Suomesta Nuijamaan ja Imatra raja-asemille. Tien liikennemäärä on pääteiden keskimääräistä liikennemäärä alempi (arkisin 1900-4800 ajon/vrk), mutta raskaan liikenteen osuus puolestaan poikkeuksellisen suuri (15-32 %).

Lue lisää...


Falck esittelee sähköajoneuvoja potilaiden kuljetukseen

Päästöt ovat olennainen osa Falckin yli 5000:n ajoneuvon ostoja suunniteltaessa, ja sähköautot ovat luonnollinen osa kehitystä. Päästöjä ei tule, kun Falckin uusimmat potilaskuljetukset saapuvat sairaalaan potilaiden kanssa. Uudet ajoneuvot ovat Nissanin sähköautoja, jotka ovat korvanneet osan Falckin dieselkalustosta.

Falck on myös testannut, voidaanko sähköautoja käyttää ambulansseina, ja yrityksen johto arvioi, että tulevaisuudessa Falckilla tulee olemaan paljon enemmän sähköautoja. Autoja on yli 5000 maailmanlaajuisesti.

Falck on erittäin tyytyväinen uusiin Nissaneihin, jotka on mukautettu potilaan kuljetusolosuhteisiin. Niissä on tilaa neljälle matkustajalle, kuljettajalle sekä rollaattorille ja matkalaukkuille. Kaikki Falckin autot on varustettu defibrillaattorilla. Lisäksi takaistuimen takana on erityinen verkko, jolla matkustajat suojataan ja erotetaan tavaratilasta. Saatavana on myös tehtaalla asennettu pysäköintianturi ja kaksinkertaiset liukuovet turvallisuuden ja sisäänpääsyn parantamiseksi.


Nokian Hakkapeliitta TRI -rengasperhe laajenee

Vuonna 2014 esitelty Nokian Hakkapeliitta TRI -rengas nousi nopeasti monien urakoitsijoiden ja konevalmistajien ykkösvalinnaksi urakointi- ja ensiasennusrenkaana. Sen ominaisuudet tehostavat katujen ja asuinalueiden lumenpoistoa ja muuta talviurakointia, eikä muidenkaan vuodenaikojen ominaisuuksista ole tingitty. Vuosien varrella renkaan kokovalikoima on kasvanut kattamaan traktorien lisäksi myös kompaktit työkoneet. Nyt tarjolla on uusia kokoja, joilla Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaiden käyttöalue laajenee entisestään.

Ympäri vuoden toimivaa urakointirengasta ei ole helppo tehdä, varsinkaan Suomen lumisiin talviin. Erikoisrenkaiden edelläkävijänä Nokian Renkaat kehitti kuorma-auton talvirenkaan jo 1930-luvulla. On siis luontevaa, että M+S-palakuvioinen, tehokkaasti lamelloitu Nokian Hakkapeliitta TRI ympärivuotisine erikoiskumiseoksineen ja esimerkittyine nastan paikkoineen kehitettiin juuri täällä.

Lue lisää...


Haminan LNG-terminaalin tehokkuus varmistetaan digitaalisesti

Teknologiakonserni Wärtsilä rakentaa Haminan satamaan LNG-terminaalia, jonka on tarkoitus olla toimintavalmiudessa vuoden 2020 aikana. LNG:tä (Liquefied Natural Gas) eli nesteytettyä maakaasua varastoidaan Wärtsilän toimittamaan 30 000-kuutioiseen säiliöön, josta sitä voidaan edelleen jakaa rekka- ja laivakuljetuksina sekä toimittaa höyrystettynä maakaasuna maakaasuverkostoihin. Lisäksi terminaalista voidaan tankata LNG-käyttöisiä aluksia ja niiden tankkausaluksia. Haminan LNG-terminaali on logistiselta sijainniltaan erinomainen.

Hamina LNG Oy:n terminaali on valmistuessaan Suomen ainoa maakaasun siirtoverkkoon kytketty LNG:n maahantuontiterminaali. Polttoaineena LNG tarjoaa kilpailukykyisen, puhtaamman ja vähäpäästöisemmän vaihtoehdon öljypohjaisille energialähteille. Erityisesti raskaassa maantieliikenteessä ja merenkulussa LNG:n markkinaosuus tulee lähivuosina kasvamaan voimakkaasti.

Schneider Electric toimittaa Haminan LNG-terminaalin sähköistykseen EcoStruxure-teknologia-arkkitehtuurin mukaiset digitaaliset ratkaisut, jotka omalta osaltaan varmistavat terminaalin prosessien turvallisuuden ja toimintavarmuuden. EcoStruxure-teknologian avoimet rajapinnat mahdollistavat liitettävyyden erilaisiin digitaalisiin järjestelmiin nyt ja tulevaisuudessa.


Matti Raiviosta VDL:n huolenpitosopimuspäällikkö

Matti Raivio, 52, on nimitetty VDL:n huolenpitosopimuspäälliköksi 12.8. alkaen. Raiviolla on monipuolinen teknisen alan kokemus käytännön työstä asentajana, teknisen alan tukkukaupasta sekä erilaisesta myyntityöstä muun muassa liikkuvan kaluston korjaamoille.

 Tehtävässään VDL:llä Raivio vastaa huolenpitosopimusten koko elinkaaren aikaisesta hallinnasta ja kehittämisestä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Hän tulee tekemään tiivistä yhteistyötä niin asiakkaiden kuin VDL:n omien huolto-organisaatioiden ja teknisten tiimien kanssa.

 Raivion tavoittaa VDL:n Vantaan toimipisteestä ja hän raportoi VDL:n Suomen, Ruotsin ja Norjan toimitusjohtajille.

 


Kalmar modernisoi satamanostureita Tangierissa

Cargoteciin kuuluva Kalmar on sopinut pitkäaikaisen asiakkaansa EUROGATE Tangierin kanssa neljän ZPMC:n satamanosturin suorituskyvyn parantamisesta Marokossa. Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2019 kolmannen neljänneksen tilauskantaan. Projekti alkaa vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä ja sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2021 toisella neljänneksellä.

EUROGATE Tangier -konttiterminaali sijaitsee kätevästi Gibraltarin salmella Marokossa, mikä tekee siitä ihanteellisen jälleenlaivauskeskuksen Välimeren länsipuolelle, Afrikkaan sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan. Terminaalin 812 metriä pitkä laituri, 400 000 m²:n pinta-ala ja jopa 18 metrin syvyys mahdollistavat uuden sukupolven konttialusten käsittelyn terminaalissa. Teminaalin laitekantaan kuuluu jo useita Kalmar-koneita, kuten mobiilipukkinosturieita (RTG).

Kalmar vastaa koko modernisointiprojektin suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta, mikä kattaa neljän satamanosturin korottamisen 11 metrillä sekä puomien pidentämisen kuudella metrillä. Modernisoinnin myötä terminaali kykenee palvelemaan suurimpia konttialuksia.


Boschille ja Daimlerille lupa automatisoituun pysäköintiin

Bosch ja Daimler ovat saaneet viranomaisilta luvan automatisoidulle pysäköintijärjestelmälle Mercedes-Benzin museossa Stuttgartissa. Pysäköintipalvelua käytetään älypuhelinsovelluksella eikä se vaadi turva-kuljettajaa. Tämä tekee siitä maailman ensimmäisen täysin ilman kuljettajaa toimivan pysäköintijärjestelmän, joka on hyväksytty virallisesti jokapäiväiseen käyttöön.

Ajamisen automaatioastetta kuvaavalla SAE-asteikolla järjestelmä on tasolla neljä, eli ajoneuvo voi liikkua ilman kuljettajaa maantieteellisesti rajatulla alueella. (SAE, Society of Automotive Engineers)

- Automatisoitu ajaminen ja pysäköinti ovat tulevaisuuden liikkumisen tärkeitä rakennuspalikoita. Pysäköintijärjestelmä näyttää miten pitkälle olemme jo päässeet tällä kehityspolulla, sanoo Robert Bosch GmbH:n hallituksen jäsen Markus Heyn.

Lue lisää...


DSV ja Panalpina yhdistävät voimansa

Sveitsin viranomaiset ovat vahvistaneet DSV:n ja Panalpinan välisen kaupan. Vahvistuksen myötä jo aiemmin julkaistut muutokset Panalpinan hallituksessa astuvat voimaan: Kurt Kokhaugen Larsenista tulee hallituksen puheenjohtaja ja Jens Bjørn Andersenista, Jens H. Lundista ja Thomas Stig Plenborgista hallituksen jäseniä.

Logstiikkapalvelujen tarjoaja Panalpina työllistää noin 14 500 työntekijää 70 maassa. Yhdessä DSV ja Panalpina muodostavat yhden maailman suurimmista kuljetus- ja logistiikka-alan yrityksistä, jonka liikevaihto tulee olemaan noin 15,8 Mrd euroa ja jonka palveluksessa työskentelee lähes 60 000 logistiikan ammattilaista 90 maassa. Yhdistymisprosessin arvioidaan kestävän kaikkiaan 2-3 vuotta. 

Edellyttäen, että DSV:n ylimääräinen yhtiökokous hyväksyy muutoksen, DSV A/S muuttaa nimensä muotoon DSV Panalpina A/S. Kaikki muut DSV-yhtiöt ja operatiiviset liiketoimintayksiköt jatkavat edelleen DSV-nimisinä.


Rinteenkulmalle Neven uusi sähköautojen pikalaturi

Neve avasi kauppakeskus Rinteenkulman parkkihalliin uuden pikalaturin elokuun puolessa välissä. Uusi nopea latausasema on vastaus sähköisen liikenteen lisääntyneeseen lataustarpeeseen Lapissa.

Uuden latausaseman teho on 50 kW ja siinä on sekä eurooppalaisten autojen CCS että aasialaisten autojen Chademo pistokkeet. Toinen pysäköintihallissa oleva pikalatausasema on vuodelta 2015. Myös sen latausteho on 50 kW.

- Tehon tarve on kasvussa ja seuraavat asemat alkavat jo olla isompia. Yli 100 kW asemiakin on jo tulossa. Uudet asemat ovat myös edellisiä toimintavarmempia, sanoo sähköisen liikenteen kehityksestä Nevellä vastaava kehityspäällikkö Jouni Karasti.