MAN - Vaihtoautot

Euroopan komissio tyrmää Suomen kevytautolainsäädännön

Euroopan komissio tyrmää Suomen luonnoksen kevytautolainsäädännöstä. Komission Suomen ulkoministeriölle osoittama ilmoitus on päivätty 1. elokuuta 2019 ja se on julkaistu valtioneuvoston verkkosivuilla.

Kevytautoja koskevat luonnokset hyväksyttiin keväällä Eduskunnassa muutoksiksi ajoneuvolakiin (130/2019), tieliikennelakiin (132/2019) ja ajokorttilakiin (131/2019). Komission mukaan ne eivät kuitenkaan ole EU:n ajokorttidirektiivin (2006/126/EY) mukaisia.

Teknisen Kaupan Liiton asiamies Hannu Kyyhkynen painottaa, että Euroopan komissio kiinnittää huomiota myös tieturvallisuuteen. Komission mukaan muille tienkäyttäjille – esimerkiksi lapsille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille – saattaa seurata vakavia turvallisuusongelmia, jos kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret, joilla on mopoautoajokortti.

- Syiksi komissio listaa muun muassa kevytautojen huomattavan massan, nuorten kuskien todennäköisemmän riskinoton sekä sen, että kevytautojen nopeutta rajoitettaisiin elektronisella laitteella, joka saattaa olla altis luvattomalle käsittelylle, sanoo Kyyhkynen.

Lue lisää...


Ruotsi: Näin kuntien tulee rakentaa verkkokaupalle

Sweco AB:n (ruotsalainen kansainvälisesti toimiva rakennus-, energia- ja ympäristöalan asiantuntijayritys) ehdotus miten kuntien tulisi varautua verkkokaupan kasvuun, on herättänyt huomiota Ruotsissa.

Verkkokaupan kasvu on yllättänyt kaikki asiantuntijat, ja kasvu näyttäisi jatkuvan nykyistäkin rajummin. Kuljetusinfralla ja kuljetusliikkeillä on vaikeuksia pysyä kehityksessä mukana. Huddingen kunnan tilaama selvitys Swecolta puhuttaa.

Lue lisää...


Suurteholatauspiste Paimioon

IONITY ja K-ryhmä avaavat lokakuussa Suomen nopeimman sähköautojen latausaseman Paimion Neste K:n pihalle. Suurteholatauspisteet ovat jopa seitsemän kertaa tehokkaampia kuin nykyiset pikalaturit. Ensimmäisessä vaiheessa suurteholatausasemalle tulee latauspisteet kahdelle autolle kerrallaan, mutta latauspisteiden määrää voidaan kasvattaa kuuteen kysynnän kasvaessa. Latausaseman rakennustyöt on aloitettu Paimiossa tänään. Suurteholatausasemat ovat osa IONITY:n Euroopan laajuista verkostoa, ja ne täydentävät valtakunnallista K-Lataus-verkostoa.

Markkinoiden nopeimmat latauspisteet tarjoavat sähköautoilijoille 350 kW:n lataustehon. Mikäli ladattava auto voi hyödyntää suurteholatauspisteen koko lataustehoa, 15 minuutissa voi ladata noin 300 kilometrin ajomatkan.

Lue lisää...



Ruotsi: Tieliikenteen kuljetukset yhä tiukempaan valvontaan. Kuljetusjärjestöt kiittävät!

Jo edellisen hallituksen aikana tieliikenteen kuljetuksia ajettiin monilla toimenpiteillä yhä tarkempaan valvontaa liikenneministeri Tomas Enerothin johdolla. Syynä oli ennen kaikkea ulkomaalaisten kuljetusyritysten ja nk. halpakuljettajien yleistyvät rikkomukset EU:n kabotaasimääräyksiä sekä työ- ja lepoaikasääntöjä vastaan. Myös lukuisten ruotsalaisten kuljetusyritysten todettiin rikkovan määräyksiä.

Lue lisää...


Lähes 100 kaasuhybridi-Citaroa Hollantiin

Rotterdamin ja Haagin alueella toimiva julkisen liikenteen operaattori EBS saa elokuun lopussa käyttöönsä 93 kaasuhybridi-Citaroa. Busseista 83 on Citaro NGT hybrid -bussia ja kymmenen Citaro NGT hybrid -nivelbussia.

Hybridivoimansiirron ja ZF Ecolife -automaattivaihteiston lisäksi kaupunkibussit on varustettu älykkäällä sähköhydraulisella ohjaustehostimella. Mercedes-Benz M 936 G -kaasumoottori tuottaa 222 kW:n (302 hv) maksimitehon ja 1 200 Nm:n maksimiväännön.

Hybirdijärjestelmän sähkömoottori auttaa linja-autoa pääasiassa liikkeelle lähdössä, jolloin voiman tarve on suurimmillaan. Sähkömoottorista saa 14 kW:n liisätehon ja 220 Nm:n väännön. Sähkömoottori vähentää kaasun kulutusta 8,5 prosenttia.


Traffic Management Finlandin toimitusjohtaja vaihtuu

Liikenteenohjauskonserni Traffic Management Finland Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu. Nykyinen toimitusjohtaja Juko Hakala ja yhtiön hallitus ovat sopineet, että Hakala lopettaa työnsä toimitusjohtajana 27.8.2019.

Yhtiön väliaikaisena toimitusjohtajana toimii toistaiseksi hallituksen puheenjohtaja Pertti Korhonen.

Lue lisää...


ELY-keskus: Raskaan liikenteen taukopaikoille kova tarve pk-seudulla

Raskaan liikenteen taukopaikoille ja niiden yhteyteen sijoittuville kuljettajapalveluille on yhä suurempi tarve pääkaupunkiseudulla. Taukopaikkoja tarvitaan, jotta välttämättömät tavarakuljetukset sujuvat: satamiin, logistiikkakeskuksiin ja rakennustyömaille saadaan toimitettua kuljetukset luotettavasti oikeaan aikaan ja kuljettajat voivat pitää lakisääteisiä taukoja. Tarvetta on noin 2-3:lle merkittävän kokoiselle raskaan liikenteen taukopaikka-alueelle enintään 30 minuutin ajoajan päässä Helsingin satamista, Helsinki-Vantaan lentoasemalta, suurista rakennustyömaista tai Kehä III:n varren logistiikka-alueilta.

Lue lisää...


Saksa: Ministeriö vaatii rajoituksia e-laudoille jalankulkualueilla. Tekeillä GPS-rajoitin.

Saksan liikenneministeriö vaatii automaatisia rajoituksia sähköpotkulautojen käytölle jalankulkualueilla sekä kunnilta että e-lautoja tarjoavilta yrityksiltä. Perusteluna on jalankulkijoiden turvallisuus.

Kehitteillä on laite, joka automaattisesti rajoittaa vaikutusalueellaan olevien e-lautojen nopeutta. Laite toimisi myös jalkakäytävillä, jolla e-lautojen ajo halutaan kieltää kokonaan. Laitteen ohjaus tapahtuisi satelliittinavigoinnin, GPS:n avulla.

Mahtava ADAC, "Saksan Autoliitto" tervehtii liikenneministerriön aloitetta ilolla. Se korostaa järjestyksen ja sääntöjen noudattamisen tärkeyttä liikenneverkossa.

(Vogel)


Saksa: Kaasuautoilla parempi ilmastovaikutus kuin sähköautoilla

Sähköautoilla on CO2:n osalta suuri kehitysvara. Toistaiseksi ne ovat kuitenkin huonompia ilmaston kannalta kuin kaasuautot. Tähän tulokseen päätyy tutkimuslaitos Joanneum Research yhdessä mm. ADAC:n kanssa.

Tutkimuksessa verrattiin Golf-luokan bensa-, diesel-, maakaasu- ja sähköauton vaikutusta ilmastoon 15 000 km:n ajosuoritteella 15 vuoden aikajaksolla.

Lue lisää...


St1: Synteettistä polttoainetta biojalostamon hiilidioksidista

Energiayhtiö St1 ja uusiutuvan energian start-up Q Power ovat käynnistäneet yhteishankkeen, jossa kehitetään suomalaisvoimin uudenlaista tapaa valmistaa synteettistä biometaania hiilidioksidista. Pilottihankkeessa Q Powerin biologinen metanointiteknologia hyödyntää St1:n biojalostamon jätepohjaisen etanolin tuotannosta talteen otettua hiilidioksidia. Q Powerin teknologialla saadaan tuotettua vedystä ja hiilidioksidista biometaania. Biologinen metanointiteknologia on kehitetty hyödyntämällä suosta eristettyä mikrobistoa. Biometaania käytetään esimerkiksi uusiutuvana polttoaineena liikenteessä, biokaasuna sekä nesteytettynä laivaliikenteessä.

Lue lisää...


BussiPro laajentaa toimintaansa Venäjällä

 

Pavel Dunaev on aloittanut Venäjän myyntipäällikkönä 1.7. Hänellä on pitkä kokemus varaosakaupan ja myynnin johtotehtävissä. Pavelin tehtävänä on vahvistaa BussiPron asemaa varaosatoimittajana sekä auttaa asiakkaita kehittämään omaa toimintaansa BusCare-konseptin avulla. BussiPro:lla on Jussi Rauniston mukaan hyvät mahdollisuudet kehittyä merkittäväksi toimijaksi Venäjän alueella laajan varaosavalikoiman, asiantuntemuksen ja hyvän palvelun avulla.


Suomen ensimmäinen Etanoli-Scania näytillä Maxpossa

 

BussiPro osallistuu TruckCare ja FireCare -konsepteillaan Pohjoismaiden suurimpaan maanrakennusalan tapahtumaan Maxpoon. Tapahtuma järjestetään Hyvinkään lentokentällä 5.-7.9.2019.

Lue lisää...


Liikenne Mikkelin Salonsaarentiellä katkaistaan 2 kuukaudeksi

Maanantaina 26.8.2019 klo 7.00 suljetaan Mikkelin Launialassa Salosaarentien liikenneyhteys Hallankadun ja Pieksämäentien (Kt 72) eritasoliittymän välillä. Kinnarin eritasoliittymän rakennustöiden vuoksi yhteys pysyy suljettuna noin kaksi kuukautta. Vaihtoehtoinen kulkureitti on esitetty oheisen kartan mukaisesti.
 
Töiden aikana yhteys Salonsaarentieltä valtatie 5:lle ja Pieksämäentielle on poikki. Kinnarin eritasoliittymässä tehtävät työt vaikuttavat myös paikallisliikenteen bussilinjojen 2 ja 3 kulkemiseen. Salosaarentien Hallankadun bussipysäkki ei ole käytössä. Korvaava pysäkki sijaitsee Launialankadulla. Myös kevyt liikenne ohjataan kiertoreiteille.


Tänään E-kylmäkuljetuslava, huomenna E-kappalekuljetuslava

Tuotantotekniikan Fraunhofer-Institut Saksan Aachenissa yhdessä mm. Streetscooterin kanssa on kehittänyt moduuli-kuormalavaratkaisun sähkökuorma-autoille. Eri käyttötarkoituksiin suunnitellut kaappilavat voidaan istuttaa kuorma-auton rungolle kuin Lego-palojen ikään nopeasti ja joustavasti.

Sähkö- eli E-kuorma-autoihin sijoittaneet kuljetusyrittäjät kaipaavat jakeluajoihin lisää käytännöllistä, vaihtokelpoista lavaratkaisua kustannustehokkaasti. Eri kuljetustarpeisiin suunnitellut vaihtolavat ovat realistinen ratkaisu, Fraunhofer-Instituutti lupaa.

(Vogel)


Lisää tilaa Iveco Eurocargojen ohjaamoihin

Päälli- ja muutosrakenteiden erikoispaja Fahrzeugbau Meier GmbH Saksan Nürnbergissä on yhdessä Ivecon tehtaan kanssa onnistunut kasvattamaan Eurocargon ohjaamoa 15 sentillä. Muutos sopii 2008 jälkeen valmistettuihin kolmannen sukupolven Iveco Eurocargoihin nk. lyhyellä ohjaamolla. Käyttäjät ovat arvostelleet ohjaamoa ahtaudesta. Muutama sentti lisää tekee ihmeitä, se tiedetään hyötyajoneuvojen käyttäjissä. 15 lisäsenttiä on käytännössä suuri lisäetu.

Muutostyössä alkuperäinen takaseinä poistetaan ja korvataan uudella yksiosaisella GFK-seinällä. Työ kestää kaksi päivää. Muutostyöllä on Ivecon hyväksyntä.

(Vogel)