Kohti ääretöntä ja sen yli – tämä oli Mercedes-Benzin insinöörien ja suunnittelijoiden tinkimätön visio vain 18 kuukautta sitten, kun uuden aikakauden sähköauton kehitystyö aloitettiin puhtaalta pöydältä. Lopputulos on tyylikäs ja energiatehokas VISION EQXX -konseptimalli. Se saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa ja on esillä Las Vegasin CES-messuilla 5.–8. tammikuuta.
VISION EQXX venyttää sähköauton suorituskyvyn rajat uusiin ulottuvuuksiin. Sen sähkönkulutus on alle 10 kWh/100 kilometriä, joten 100 kWh:n akku (netto) riittää jopa yli 1000 kilometrin ajoihin. Tehokkuus on ennen näkemättömällä tasolla, sillä 95 prosenttia akun energiasta kuluu suoraan auton liikuttamiseen. Suuresta kapasiteetistaan huolimatta akku on 50 prosenttia pienempikokoisempi ja 30 prosenttia kevyempi kuin esimerkiksi uudessa Mercedes-Benz EQS:ssä.
VISION EQXX:n ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0.17. Tähän päästään paitsi taakse päin suippenevalla korimuotoilulla, myös ultra-matalan vierintävastuksen renkailla, niille optimoiduilla magnesium-vanteilla ja kevyestä alumiiniseoksesta valmistetuilla jarrulevyillä. Kevytrakenteiseen koriin on haettu esikuva F1-autoista. Katto on päällystetty ultraohuilla aurinkopaneeleilla, jotka tuovat autolle jopa 25 lisäkilometriä akkulatausten välillä.
Konseptin matkustamossa ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Ovenkahvat on valmistettu erittäin lujasta, luonnonsilkin kaltaisesta mutta vegaanisesta AMsilk´s Biosteel -kuidusta. Verhoilumateriaaleina hyödynnetään nahkaa muistuttavia, mutta vegaanisia Mylo- ja Deserttex-materiaaleja, joiden raaka-aineet ovat peräisin muun muassa luonnonsienien juuristosta sekä kaktuskasveista. Lattiamatot puolestaan ovat 100-prosenttista uusiutuvaa bambukuitua. Tekstiileissä ja Dinamica-verhoilumateriaalissa on hyödynnetty kierrätysmuovimateriaalia, jonka raaka-ainetta valmistetaan käytetyistä PET-muovipulloista.