Auton muutostöihin ja korinrakennukseen on osallistunut iso joukko yrityksiä ja niissä työskenteleviä ammattilaisia.

Helsingin kaupungin pelastuslaitos – Stadin Brankkari - vastaanotti uuden Ford Ranger Raptorin joulun alla Transit Keskus Laakkosen liikkeessä Herttoniemessä. Auto tulee jatkossa toimimaan ensihoidon johtoautona. Raptorin etuna on erityisesti ainutlaatuinen kyky edetä nopeasti myös vaativissa maastoissa ja ahtaissa paikoissa.

Pelastuslaitokselle luovutettu Ford Ranger Raptor on ensimmäinen tällaiseen tarkoitukseen täysin räätälöity auto. Myös käyttäjät ovat antaneet oman vahvan panoksensa auton suunnitteluun. Näin on varmistettu, että auto toimii vaativissa tehtävissä parhaalla mahdollisella tavalla.

Täysin asiakkaan tarpeisiin rakennettu erikoisauto

Ranger Raptor on muutettu kevytkuorma-autoksi, minkä ansiosta siihen on saatu lisää kantavuutta. Kuorma-auton muutostöistä ja lavan päällä olevan alumiinikopan suunnittelusta vastasi Ford laatusertifioitu (QVM) korinrakentaja Arctic Trucks Finland. Sähkötyöt ja osan sisustuksesta toteutti El-Car, ja valojen ja vilkkujen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana oli Startax.

”Tässä projektissa olemme saaneet käyttää koko oman tiimin ja yhteistyökumppaneidemme asiantuntemusta tosi laajasti, minkä ansiosta se on ollut ammatillisestikin erittäin mielenkiintoista”, toteaa Arctic Trucks Finland Oy:n toimitusjohtaja Ville Viikari. ”On upeaa, että saimme olla mukana tämän prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa. Auto on nyt valmiina tositoimiin.”

Pitkä ja mielenkiintoinen projekti

Ford Ranger Raptor esiteltiin medialle ja maahantuojille Marokossa keväällä 2019. Matkalla mukana ollut Fordin hyötyajoneuvojen myyntipäällikkö Petteri Pajanen pääsi heti tuoreeltaan kertomaan kokemuksistaan ja Raptorin suorituskyvystä Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä Kuljetus 2019 -näyttelyssä Helsingin pelastuslaitoksen edustajille, muun muassa ensihoidon kenttäjohtaja Tuomas Taskiselle ja hankintapäällikkö Mårten Hellbomille.

Ranger Raptorin suorituskyky, ajo-ominaisuudet ja kattava vakio- ja turvavarustelu yhdistettynä täysin käyttötarpeisiin räätälöityihin erikoisratkaisuihin ja -varusteluun takaavat ensihoidon johtoyksikölle luotettavan kumppanin tuleviin pelastustöihin.

Projekti on ollut mieleenpainuva myös pitkään autoalla työskennelleelle Petteri Pajaselle.

”Tämä on ollut ehdottomasti hienoin, mielenkiintoisin ja pitkäkestoisin projekti, jossa olen saanut olla mukana aivan alusta alkaen”, Pajanen toteaa tyytyväisenä.

”Tämä uusi automalli korvaa Helsingin pelastuslaitoksella aiemmin käytössä olleen ensihoidon kenttäjohtajan auton”, sanoo hankintapäällikkö Mårten Hellbom

Kansallisen kynnysarvon ylittäneessä hankinnassa Ford Ranger Raptor voitti tarjouskilpailun ja mm. hankintaprosessin vertailun koeajoissa todettiin, että auto kykenee etenemään vaivatta sekä vaikeassa maastossa että ahtaissa kaupunkioloissa, esimerkiksi huoltotunneleissa.

Ford Ranger Raptor

Ford Performancen kehittämän Ranger Raptor ‑mallin voimanlähteenä on 2,0-litrainen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm. Mallin ainutlaatuinen Ford Performance ‑alusta on optimoitu suurilla nopeuksilla tapahtuvaa maastoajoa ja vaikeimpiinkin paikkoihin pääsyä varten.

Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut FOX-iskunvaimentimet vaimentavat jousituksen liikkeitä äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista, mikä takaa mukavan ajettavuuden. Etuiskunvaimentimen liikerata on 32 prosenttia ja takaiskunvaimentimen 18 prosenttia aiempaa pitempi.

Raptorissa on sama Fordin kymmenportainen automaattivaihteisto kuin F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu suurlujuusteräksestä, alumiiniseoksista ja komposiittimateriaaleista. Laaja välityssuhdealue parantaa kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä auttaa osaltaan saavuttamaan polttoaineen kulutuslukeman 10,6 l/100 km ja CO2-päästöarvon 278 g/km. Reaaliaikainen vaihtotapahtuman ajoitus varmistaa, että kaikissa tilanteissa on valittuna siih/en parhaiten sopiva vaihde. Ainutlaatuiseen vaihteiston kalibrointiin kuuluu myös Live in Drive -toiminto, jonka ansiosta vaihteita voi halutessaan vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien ja turvallisuustekniikoiden ansiosta auto toimii hienosti kaikenlaisissa maastoissa ja vaativissa työskentelyolosuhteissa. Käytössä ovat kaatumiseneston (ROM) sisältävä Fordin elektroninen ajovakauden hallintajärjestelmä, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.