Renault Diamond Tour

Sähköinen autotuotehaku Boschin varaosille

Boschin tarjoaman eCat-sivuston avulla käyttäjät voivat etsiä yhtiön tuotevalikoimasta tarvitsemiaan varaosia. Sivusto toimii 28 eri kielellä myös suomeksi.

Syöttämällä auton rekisterinumeron järjestelmään saa kokonaisvaltaisen listauksen kyseiseen autoon sopivista Bosch-tuotteista. Tarjolla on myös 360 asteen tuotekuvia yli 5 000 varaosasta.


Pula raskaan liikenteen taukopaikoista yhä suurempi

Uudenmaan ELY-keskuksen alueelle tarvittaisiin lähes 400 uutta palvelujen äärellä olevaa raskaan liikenteen pysäköintipaikkaa. Ns. kylmille levähdysalueille ei tutkimusten perusteella ole enää suurta kysyntää.

ELY-keskuksen mukaan taukopaikkojen puutteesta on seurannut ajo- ja lepoaika säädösten rikkomista, turhien matkojen ajamista ja luvattomille alueille, kuten jopa ajorampeille pysäköimistä. Käyttäjälaskentojen perusteella erityisesti yöaikaisen pysäköinnin ongelma on laajentunut Uudenmaan ELY-keskuksen alueella pääkaupunkiseudulta Hämeiden alueille saakka.

Taukopaikkoja on ELY-keskuksen mukaan ollut tarpeeseen nähden liian vähän jo vuosia. Mutta ongelma on pahenemassa entisestään, kun ns. Länsisataman paikat otetaan muuhun käyttöön. Myös lisääntyvä kuljettaminen lisää paikkojen tarvetta. Alueita on myös poistunut ja uusia on vaikea löytää. Pahin tilanne on pääkaupunkiseudun sisääntuloteillä ja Kehä III:lla, joilla ajaa arviolta 3000–7000 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa.

Jatkossa on tavoitteena luoda uusia raskaan liikenteen taukopaikkoja sekä kehittää olemassa olevia vastaamaan paremmin nykyistä kysyntää. Julkisen ja yksityisen sektorin vastuunjakoa ja alueiden kehittämisen toteutusmallia pohditaan parhaillaan Uudenmaan ELY-keskuksen aloitteesta.


Kahalta Fozmulan yleismalliset polttoaineanturit

Kaha tuo markkinoille englantilaisen Fozmulan yleismalliset polttoaineanturit. Yhtiön mukaan antureista on mahdollista tehdä katkaisemalla oikean mittaisia mitä erilaisimpiin diesel-, biodiesel- ja bensiini-sovelluksiin.

Yleismallinen ”Cut-To-Length”-sarja koostuu Fozmulan kapasitiivisista T/LL140- ja T/LL141-polttoaineantureista. Kumpikin on Kahan varastovalikoimassa peruspituuksilla 600 ja 1100 mm, joista on yhtiön mukaan mahdollista räätälöidä sopiva tuote niin yksittäis- kuin piensarjakäyttöönkin.

Kaha kertoo tuotteen soveltuvan sekä jälkimarkkinoille että ajoneuvovalmistajille. Suurtuotannon tarpeisiin antureita saa halutun pituisina myös tehdasvalmiina.



Helpotusta sähköajoneuvojen latauspisteiden löytämiseen

Hubject GmbH esittelee tämän vuoden E-world energy & water -messuilla sensoreihin perustuvan ratkaisun, jolla pystytään digitaalisesti havaitsemaan vapaat parkkipaikat Intercharge-verkoston latausasemilla.

Sensorit latausasemien välittömässä läheisyydessä rekisteröivät onko latauspisteellä parkkipaikkoja vapaana. Järjestelmä havaitsee myös autot joita ei ladata. Tiedot vapaista parkkipaikoista välitetään käyttäjien navigointijärjestelmiin. Ideana on tehdä latausprosessista käyttäjäystävällisempi.

Yhtiö kertoo suorittaneensa yhteistyökumppaneidensa kanssa onnistuneen pilottiprojektin, missä tarvittavat sensorit integroitiin latausympäristöön.


eFlexFuel-Samara taloudellisesti E85:llä 30. Arctic Testissä

Lada Samara vm. 2001 muutettiin 30. Arctic Testiin etanoli-käyttöiseksi tamperelaisen StepOne Tech Oy:n eFlexFuel muutossarjan avulla. -1C-astetta kovempia pakkaskäynnistyksiä ei päästy kokeilemaan, mutta polttoainekulutuksia sitäkin enemmän.

Kitkarenkailla varustettu Lada Samara kulutti 95E bensiiniä (hinta €1,349/l) 677,5 km:n reitillä 7,5983 l/100 km. eFlexFuel muutossarjan asennuksen jälkeen se kulutti täsmälleen samalla reitillä hieman raskaammissa ajo-olosuhteissa E85 etanolia (hinta €0,899/l) 488,2 km matkalla 8,404517 l/100 km. 

Etanolia autoilukäyttöön kaikissa Pohjoismaissa markkinoiva kotimainen St1 öljy-yhtiö vetäytyi ennen testin alkua 30. Arctic Testissä toteutettavasta eFlexFuel etanoliauton kokeilusta. Tarkemmin tuloksista seuraavissa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numeroissa.


Sähköautot pärjäsivät 30. Arctic Testissä

Todella raskaat, sohjoiset ja luminuoskaiset tieolosuhteet eivät lannistaneet 30. Arctic Testiin osallistuneita kahta Nissanin sähköautoa. Nolla-asteisessa säässä ensimmäinen Suomeen saapunut Nissan Leaf 30 kWH akkupaketilla jäi 155 km pikällä taipaleella Kempeleestä Isosyötteen huipulle 1,1 km vajaaksi. Paluumatkalla Isosyötteen huipulta yhtä huonoissa tieolosuhteissa Leafilla oli 12 km:n vara Kempeleen maalissa. Leaf kulki matkan tasaisella 75-80 km/t nopeudella ilman akkujen välilatausta.

Lue lisää...


Tähtimerkin paluu


Tähtimerkin nostotöistä vastasi Jalo & Jalo Turusta.

Helsingin Kampissa tornitalon katolla on loistanut Mercedes-Benz tähti vuodesta 1962. Myrsky on kaatanut tähden kaksi kertaa.

Joulukuussa huonokuntoinen tähti laskettiin alas. Sosiaalisessa mediassa sitä vaadittiin viipymättä takaisin. Tähti korjattiinkin Tammerneonin toimesta ja paluu tapahtui tammikuun lopulla.

Helsinki on taas ennallaan.


Pikkubusseille tilauskeskus

Suomen Pikkubussiliitto on avannut tilataksien ja pikkubussien tilausvälityskeskuksen, joka on aluksi käytössä Uudellamaalla. Toiminta laajenee vaiheittain valtakunnalliseksi tämän vuoden aikana.

- Isojen autojen saatavuudelle on selkeää kysyntää. Esimerkiksi lentokenttäkuljetuksissa matkatavarat vievät paljon tilaa, perustelee Pikkubussiliiton hallituksen puheenjohtaja Jari Kujala.

Lue lisää...


Powervisionilta ovaalinmuotoinen lennokki

Powervision Robot Inc. julkaisi eilen yhtiön ensimmäisen kuluttajamarkkinoille suunnatun PowerEgg -lennokin (drone).

Kauko-ohjattava lennokki on varustettu 360-asteen 4K HD panoraamakameralla ja sisätilanavigointia helpottavilla sensoreilla. Lisäksi lennokki pystyy lähettämään reaaliaikaista videokuvaa.

Muista markkinoilla olevista lennokeista poiketen PowerEgg on ovaalinmuotoinen. Yhtiön mukaan muotoilu ja kokoontaitettavuus tekevät lennokista helpon kuljettaa esimerkiksi repussa.

Yhtiö ilmoittaa tuovansa lennokin markkinoille vuoden toisella neljänneksellä.


Tienrakennus-Econic


Takaohjaava neliakselinen Econic 3235 on nosturilla, johon saa kahmarin.

Mercedes-Benz Econic on yleisemmin nähty lähinnä jäteautona. Nyt Lontoon keskustassa on otettu kaksi Econicia tienrakennukseen.

FM Conway Ltd perustelee autojen hankintaa ohjaamon helpolla kuljettavuudella ja kuljettajan hyvällä näkyväisyydellä, jota täydentää kuolleen kulman kamerat. Näin jalankulkijat ja pyöräilijät huomataan helpommin vilkkaassa keskustaliikenteessä.

Kuljettaja istuu etuakselin etupuolella kuin bussissa. Econic ei ole parhaimmillaan ahtaissa paikoissa, sillä etualalla tarvitaan esteetöntä tilaa koukkaavan keulan takia.


Polar-Sisuun kevennystä

4+5-akselinen Sisu Polar -sorayhdistelmä
Hyvinkääläisen Hartzell Oy:n 76-tonninen Sisu Polar.

Sisu Polarin ilmajousitettuun toiseen ohjaavaan etuakseliin on saatavilla paineenkorotustoiminto. Näin sille akselille saadaan siirrettyä painoa. Toiminto helpottaa työskentelyä esimerkiksi ahtailla kääntöpaikoilla, missä etuakselia joudutaan viemään pois kovalta tieltä. Painatustoiminto kytkeytyy automaattisesti pois yli 20 km/h nopeuksissa.

Tridem-Polareihin on vastaavasti lisätty paineenpuolitustoiminto. Tämä toiminto auttaa pehmeissä olosuhteissa ja esimerkiksi ylämäkeen peruutettaessa. Paineenpuolituksella voidaan siirtää painoa vetäville akseleille säilyttäen kuitenkin auton ohjattavuus. Toiminto on aikarajoitettu, joten kuljettajan ei tarvitse huolehtia toiminnon poiskytkemisestä.


Schenkerilta uusi terminaali Vaasaan

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle, lähelle lentoasemaa.

Lämmintä terminaali- ja toimistotilaa tulee 3200 neliötä sekä lämmittämätöntä 1000 neliötä. Tilat valmistuvat vuoden 2016 lopulla.

- Vaasan talousalue on menestynyt taantumassa erinomaisesti Suomen tasolla. Alueella toimii myös useita merkittäviä asiakasyrityksiämme, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg.

Nykyiset tilat Vaskiluodossa ovat vuodelta 1979. Siinä toimi ensin legendaarinen Paul Nyholmin kuljetusliike, joka nousi Pohjolan suuremmaksi. Sen jälkeen tiloissa on ollut Waskitrans ja Kiitolinja.

Nykytilat on myyty Havatorille, jonka vuokralaisena DB Schenker toimii uusien tilojen valmistumiseen saakka.


Varaosien 3D-valmistuksella kustannustehoa

Aalto-yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ovat käynnistäneet digitaalisiin varaosiin keskittyvän tutkimushankkeen yhdessä 13 yrityksen kanssa.

Tavoitteena on edistää muutosta, jossa perinteisestä varaosien valmistusketjusta ja varastoinnista siirrytään digitalisoitumisen avulla dynaamiseen ja lisäarvoa tuottavaan verkostomalliin. Varaosat ja niihin liittyvä tieto siirretään ja säilytetään digitaalisesti. Osien valmistus tapahtuu 3D-tulostamalla tarpeen mukaan, yleensä lähellä loppukäyttäjää.

Lue lisää...


Vianor hankki Kalajoen Kumikorjaamon

Point S -ketjun alla toimiva Kalajoen Kumikorjaamo siirtyy Vianorin väreihin 1.3. alkaen. Uusi toimipiste jatkaa yli 70 vuotta toimineen liikkeen perinnettä.

Kaikki Kalajoella jo nyt työskentelevät työntekijät siirtyvät Vianorin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Myös Timo Saari, jonka isoisä aikoinaan aloitti liiketoiminnan, jää auttamaan Vianoriin hetkeksi ennen siirtymistään uusien haasteiden pariin.


Pörhö ja Polar Heater parantamaan Nissan e-NV200:aa

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 30. Arctic Testin aattona Nissan-Europe ilmoitti vetävänsä sähkö-pakettiautonsa Nissan e-NV200:n pois testistä. Samalla Nissan-Europe kielsi myös suurasiakkaansa tarjoamaa e-NV200:aa osallistumasta testiin ilmoittaen, että se johtaisi auton takuuehtojen katkeamiseen.

Pelastajaksi ilmaantuin Oulun ja Pohjois-Suomen autokaupan suurtekijä, Pörhön Autoliikkeen omistaja, kauppaneuvos Matti Pörhö. Hän pääsi Nissan-Europen kanssa neuvottelutulokseen, joka salli Pörhön Autoliikkeen esittelyauton, e-NV200:n osallistua omalla riskillä Kempeleessä toimivan Polar Heaterin erityisesti e-NV200:aan suunnittelemalla akkupakettien elektronisella lämmitysratkaisulla.

30. Arctic Test käynnistyi Helsingissä 2.2. ja siirtyi lapin maisemiin 8-12.2016.