MAN - Vaihtoautot

Asfalttisoturi


Route 66 Scania R580 kuljettaa asfalttia Ruotsissa Norrköpingin ympäristössä. Auton omistaa Sofie Anderssonin DMS Entreprenad AB.

Norrköpingissä Etelä-Ruotsissa toimiva DMS Entreprenad AB:n omistaja Sofie Andersson on kuljetusyrittäjä, joka pitää kauniista autoista. Hänen aikaisempi näyttävä musta asfalttivaihtolava- auto ”Eleanor” Scania R620 8x4 vuodelta 2016 tyhjensi palkintopöydät monessa näyttelyssä.

Lue lisää...


Teboil Kauniainen ja Tammisto - lounas nousi huipputasolle

Teboil Tammiston lounas

Uudistetuilla Teboil Kauniainen ja Teboil Tammisto -huoltoasemilla on panostettu palveluiden ja tuotteiden korkeaan laatuun kaikissa yksityiskohdissa. Sisustus on saanut uudistuneen, skandinaavisen raikkaan tyylin.

Paikan päällä valmistetuissa ruoissa on kiinnitetty huomiota laadukkaisiin raaka-aineisiin ja terveellisyyteen. Tuotevalikoiman tavoitteena on tarjota asiakkaalle paras mahdollinen palvelukokemus.

Lue lisää...


Ajoneuvojen katsastusaikaväleihin muutoksia

Yksityiskäytössä olevien yli 40-vuotta vanhojen autojen ja nelipyörien katsastusaikaväli on jatkossa 2 vuotta. Lisäksi museoajoneuvoille otetaan käyttöön yksityiskäytössä yhtenäinen 4 vuoden ja luvanvaraisessa henkilö- tai tavaraliikenteessä yhden vuoden rullaava katsastusaikaväli.

Lue lisää...



"Datsunista uutta potkua Nissanille"

Covid-19 on sulkenut autotehtaita ja luonut poikkeustiloja automyynnille. Alamäkeen ajautuneiden autonvalmistajien eteen se on tuonut haasteen määritellä uusia linjoja nousulle takaisin huipulle. 

Tilanne on luonut uusia haasteita erityisesti alisuorittavalle Nissanille, sen uudelle johdolle, kääntää menojen ja tulojen suhde uusiksi seuraavan kolmen vuoden aikana.

Lue lisää...


MAZilta ensimmäinen e-MAZ

Maz-sähköbussi, sähkölinja-auto

Valkovenäjän ja Minskin autotehdas MAZ on liittänyt bussimallistoonsa ensimmäisen sähköbussinsa, e-MAZ 303E10. Sen sähkömoottoriksi on valittu ZF:n CeTrax. Uusi e-MAZ tulee markkinoille  vuonna 2021. CeTraxin ensimmäinen käyttäjä on Solaris Urbino 15 LE Electric.

Lue lisää...


Uusi Peugeot e-Expert

Peugeot e-Expert, sähköpakettiauto

Sitten vuoden 2016 markkinoille tulonsa jälkeen Peugeot Expert on jo ylittänyt 195 000 kappaleen tuotantomäärän. Nyt malli tulee tarjolle kompaktien pakettiautojen segmenttiin myös 100% sähköisenä versiona.

Noudattaen Peugeotin asiakkailleen lupaamaa valinnan vapautta, uusi PEUGEOT e-Expert tarjoaa:

Lue lisää...


Biokaasua Vuorenmaan maitotilalta

Vuorenmaan maitotilalta Haapavedeltä voi pian tankata lehmän lannasta tehtyä biokaasua. Sitä riittää maitoauton lisäksi ohikulkeville kaasuautoilijoille, ja sitä voi ostaa tavallisesta kaasumittarista. Lehmän lannasta tehdyn paineistetun biokaasun käyttö liikenteessä on aivan uutta Suomessa. Biokaasulla on tulevaisuudessa tärkeä rooli liikenteen päästöjen pienentäjänä, sillä se korvaa fossiilisia polttoaineita eli dieseliä ja bensiiniä. Samalla maitotilan hiilijalanjälki pienenee merkittävästi. Biokaasun hyödyntäminen liikenteen polttoaineeksi on osa ohjelmaa, jolla Valio tähtää maidon hiilijalanjäljen nollaamiseen vuonna 2035.

Lue lisää...


Maksa käytöstä -malli


Ensimmäinen 2 MW:n elektrolyysilaitos ”vihreän” vedyn tuottamiseksi otetaan käyttöön Gösgenin vesivoimalassa Sveitsissä tämän vuoden lopulla. Gösgenin elektrolyysilaitos kykenee tuottamaan 300 tonnia vetyä vuodessa.

Eri puolilta maailmaa kantautuvien uutisten valossa alkaa vahvasti vaikuttamaan siltä, että polttomoottoriautojen noin 120 vuotta kestänyt kukoistuskausi alkaa kääntyä iltaan. Elektrolyysilaitoksen avaaminen oli tällä saralla ratkaiseva virstanpylväs.

Lue lisää...


Gasum: Kaasutankkausasema Järvenpäähän

Gasum vahvistaa Etelä-Suomen kaasutankkausasemaverkostoa entisestään rakentamalla tankkausaseman Järvenpään Boogie-yritysalueelle. Järvenpään asema merkittävänä logistiikan keskittymänä Keski-Uudellamaalla sekä Lahden moottoritien läheisyys vaikuttivat kaasutankkausaseman sijainnin valintaan. Uusi tankkausasema tukee erityisesti alueen työmatkaliikennettä sekä pääkaupunkiseudun että Lahden suuntaan. Hankkeen rakennussuunnittelu on parhaillaan käynnissä ja aseman arvioidaan avautuvan vuoden 2020 loppuun mennessä. Asema tulee sijaitsemaan osoitteeseen Diggarinkatu 8 A.

”Järvenpään asema on sijainniltaan erinomainen ja tämä asema on ollut selkeästi yksi odotetuimmista. Asema palvelee monipuolisesti ohikulkevaa liikennettä ja täydentää hyvin jo olemassa olevaa asemaverkostoamme lähialueilla Hyvinkäällä, Riihimäellä ja Porvoossa. Uskomme aseman houkuttelevan myös raskaampaa jakeluajoneuvoliikennettä”, iloitsee liikenneyksikön Suomen maajohtaja Olli Paasio.

Uudelta tankkausasemalta on mahdollista tankata paineistettua maa- ja biokaasua, joka sopii niin henkilöautoille kuin kevyelle kuljetuskalustolle, kuten jakeluautoille ja jäteautoille. Liikenteen polttoaineena kaasu on helppokäyttöinen, vähäpäästöinen ja kustannustehokas. Kaasuautoilun suosio on kasvanut Suomessa hurjaa vauhtia viime vuosien aikana ja kaasuautojen määrä lähes tuplaantui vuoden 2019 aikana.

Kaasutankkausasema tukee Järvenpään ympäristötavoitteita

Vuoden 2019 lopussa Järvenpään kaupunginvaltuusto hyväksyi Resurssiviisas Järvenpään -tiekartan, jonka tavoitteena on tehdä Järvenpäästä hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä sekä jätteetön ja kestävän kulutuksen kaupunki vuoteen 2050 mennessä.

”Resurssiviisaudella tarkoitetaan ihmisten hyvinvoinnin edistämistä samalla kun vähennetään ympäristölle haitallisia vaikutuksia. Kunnianhimoiset tavoitteet tarvitsevat toteutuakseen aktiivista työtä resurssiviisaiden toimintatapojen kehittämiseksi ja vakiinnuttamiseksi. Järvenpään kaupunki haluaa luoda mahdollisuuksia vähäpäästöisempään liikkumiseen alueen asukkaille ja toimijoille. Biokaasu on tärkeä lisä keinoihin, joilla Järvenpäässä voi arjen valinnoilla pienentää päästöjä”, toteaa Järvenpään kaupunkikehitysjohtaja Olli Keto-Tokoi.

Ympäristöystävällisen biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää jopa 85 prosenttia polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna esimerkiksi dieseliin. Biokaasua tuotetaan kiertotalouden periaatteiden mukaan muun muassa kotitalouksien biojätteistä, ruokakauppojen hävikistä ja yhteiskunnan jätevesilietteistä. Kustannustehokkaalla maakaasulla voidaan vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä jopa 20 prosentilla polttoaineen elinkaaren aikana.


Takaisinkutsu: saksinostin Biltema 15-8406 turvallisuuspuutteiden vuoksi

Biltema 15-8406

Biltema kutsuu takaisin saksinostimen 15-8406 sen aiheuttaman vaaran vuoksi. Koska Tukesin tekemä selvitys on osoittanut, että vuosina 2014–2019 myydyssä saksinostimessa on erilaisia turvallisuuspuutteita, kutsuu Biltema kaikki kyseisellä tuotenumerolla varustetut laitteet takaisin kuluttajilta.

Takaisinkutsu koskee kaikkia saksinostimia, jossa on tuotenumero tai tyyppimerkintä 15-8406; sarjanumero ja valmistusvuosi vaihtelevat.

Lue lisää...


Pikiteiden parantajat vetoavat: noudatetaan nopeusrajoituksia tietyömaan kohdalla

Maanteiden päällystyskausi on alkanut. Asfalttialan toimijat vetoavat yhdessä kaikkiin tienkäyttäjiin tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamiseksi. Päällystyskauden käynnistyttyä tienkäyttäjille aukenee jälleen loistava tilaisuus toimia teiden ritareina ja mallina muille.

”Kun yksi hidastaa vauhtia työmaan kohdalla, muu liikenne seuraa perässä. Esimerkiksi ammattiautoilijat voivat olla tärkeänä roolimallina, sillä pitkää matkaa ajaessa parilla voitetulla minuutilla ei ole aivan olennaista merkitystä”, asfalttialan työnantajia edustavan INFRA ry:n turvallisuusasiantuntija Kati Kaskiala kannustaa.

Lue lisää...


Ruotsi: Kirjeet perille vain joka toinen päivä

Joka toisen päivän kirjejakelun valmistelu jatkuu PostNordilla, joka vakuuttaa: "Vastaanottajat eivät tule huomaamaan mitään eroa".

- Vastaanottajat kaipaavat tänään ennen kaikkea pakettien luotettavia kotiinkuljetuksia pikemminkin kuin että postinkuljettaja täyttää postilaatikon päivittäin. Viime vuonna ruotsalaiset lähettivät 1,8 miljardia kirjettä, mutta määrä vähenee joka vuosi. Jatkamme kirjeiden perille viemistä vielä pitkään, mutta eri tavalla kuin ennen, kirjeiden liikevastuujohtaja Elisabeth Hansson sanoo.

Joka toisen päivän jakelu tarkoitaa, että postinkantajamme jatkavat kirjejakelua joka päivä, mutta kulkevat kierroksensa eri reittiä päivästä riippuen. Useimmat vastaanottajat eivät tule huomaamaan mitään eroa, PostNord vakuuttaa.

Tavoitteena on aloittaa joka toisen päivän jakelu vuoden 2021 aikana asteittain niin, että koko maa on joka toisen päivän jakelussa vuonna 2020.


"Poikavuosien unelma toteutui"

Ruotsissa Veterankraft -järjestö välittää veteraanien ja eläkkeelle siirtyneiden, vielä työkuntoisten toivomuksia. Moni löytää töitä pahaa C- ja CE-kuljettajapulaa potevista kuljetuslikkeistä.

Yksi joukossa on Morgan Thorell. Tehtyään elämäntyönsä metalli- ja rakennusteollisuudessa mm. tuotanto- ja rakennusjohtajana hän jatkoi 65 vuotta täytettyään kuorma-auton kuljettajana.

Lue lisää...


Ruotsi: Kuljetusalan konkurssiaalto uuteen ennätykseen

Edellisviikko teki oikein kipeää kuljetusalalla. Viikko tulostui 62 yrityksen konkurssina ja 177 yrityksen maksuhuomautuksena. Tukholmassa todettiin kolmentoista kuljetusliikkeen konkurssit, Göteborgissa kahdeksan ja Malmössä kolmen kuljetusliikkeen konkurssit. Helsingborgissa neljä kuljetusliikettä ja Gävlessä kolme pani lapun luukulle. Kaikkialta ympäri maata ilmoitettiin yhden ja kahden kuljetusliikkeen konkursseista.

Lue lisää...


Venäjä: Automyynti on romahtanut

Henkilöautojen myynti Venäjällä laski voimakkaasti

Automyynti romahti liki kolme neljäsosaa huhtikuussa Venäjällä verrattuna huhtikuuhun 2019. Pudotus 72,4% tulostui vain 39 000 henkilö- ja paketiauton myynnillä, ilmoittaa eurooppalaisten yritysten yhdistys AEB Moskovassa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!