Radio Novan ja Mercedes-Benzin Yöradio

Matkahuollolle uusi digi-palvelu

Matkahuolto pyrkii uudella palvelulla helpottamaan pakettien lähettämistä. Uudessa palvelussa asiakkaan ei tarvitse enää kirjautua verkkosivuille. Riittää kun syöttää lähettäjän ja vastaanottajan tiedot ja valitsee vastaanottajalle sopivimman noutopisteen. Uusi tapa ei vaadi osoitekortin tulostamista, riittää kun tuo paketin haluamaansa lähetyspisteeseen.

Matkahuolto myös laajentaa henkilökohtaista palvelua tarjoavien pakettipisteiden verkostoa. Pakettipisteiden määrää lisätään nykyisestä 1200 noin 1300:aan kuluvan vuoden loppuun mennessä.


Suomi ja Ruotsi uusien liikkumispalvelujen edelläkävijöitä

Suomen ja Ruotsin reilu vuosi sitten esiintuoma liikkuminen palveluna -malli (Mobility-as-a-Service - MaaS) oli esillä Lokakuussa järjestetyssä älyliikenteen maailmankongressissa Bordeaux’ssa Ranskassa.

Suomen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner julkisti kongressissa MaaS-allianssin, johon perustamisvaiheessa kuului 20 organisaatiota erityisesti Suomesta ja Ruotsista. Allianssin ideana on yhteisten standardien ja pelisääntöjen luominen älyliikenteeseen.  

Euroopan älyliikenteen kattojärjestö (Europan Ertico) päätti aloittaa allianssin idean toteuttamisen kansainväliseen älyliikenteeseen Suomen ja Ruotsin johdolla.


Caddylle uusia moottoreita ja automaattivaihteisto

Uusi Volkswagen Caddy ja sen 47 senttiä pidempi versio Caddy Maxi esiteltiin Suomessa kesällä 2015. Nyt Caddy-mallisto täydentyy 1,0 TSI -bensiinimoottorilla sekä 2,0 TDI 110 kW 4MOTION DSG -automaatilla. 4MOTION-neliveto on saatavilla myös manuaalivaihteiston yhteydessä.

Uuden Volkswagen Caddyn kaikki moottorivaihtoehdot perustuvat BlueMotion Tecnology -suunnitteluun. Kaikissa moottoreissa on vakiovarusteena Start-Stop-järjestelmä, jarrutusenergian talteenotto ja matalan vierintävastuksen renkaat. Caddyn kaikki moottorit täyttävät EU6-päästönormit.



Kansainvälinen liikennevalvontaoperaatio paljasti rötöksiä

Suomen poliisi toteutti viiden maan (Suomi, Ruotsi, Viro, Latvia ja Liettua) yhdessä koordinoiman Nordic-Baltic Trivium -operaation 19-23.10.2015. Operaation aikaan tarkastettiin kohdevalinnan mukaisesti noin 3 700 ajoneuvoa, näistä ulkomaisia noin 800. Maassaoloedellytyksiä tarkastettiin noin 800 henkilöltä. Laittomasti maassa oleskelevia tavattiin kaksi ja etsintäkuulutettuja 26. Liikenteeseen liittyviä rikoksia ja rikkomuksia todettiin noin 200, muita rikoksia ja rikkomuksia 26.

Operaatiossa löydettiin vakuuttamattomia ja rekisteröimättömiä ajoneuvoja sekä anastettua omaisuutta ja vaihdettiin tietoa keskimäärin 60 tapauksesta päivässä ulkomaiden kanssa. Trivium-operaatioden tavoitteena on torjua ja paljastaa liikennerikosten lisäksi tieverkolla esiintyvää muuta rikollisuutta, kuten laitonta maahantuloa, salakuljetusta, ihmiskauppaa, omaisuus- ja huumerikoksia.


Olvi ja Posti jatkavat yhteistyötään juomakuljetuksissa

Olvi ja Posti tekivät sopimusuusinnan Olvin Iisalmen tehtaan panimotuotteiden runkokuljetuksista kattaen koko Suomen. Panimotuotteet kuljetetaan alueellisiin jakeluterminaaleihin sekä asiakkaiden logistiikkakeskuksiin. Niistä tuotteet jaetaan Olvin jakeluyhteistyökumppaneiden toimesta kauppoihin, kahviloihin, ravintoloihin ja kioskeihin sekä lukuisiin yleisötapahtumiin.

Posti on Olvin jakeluyhteistyökumppani Pudasjärvellä, Karjaalla, Forssassa sekä Lapin niin sanotulla yhteisjakelualueella. Näillä alueilla Posti toimittaa panimotuotteet kauppoihin ja tarvittaessa tekee myös tuotteiden hyllytyksen ja esillepanon. Paluukuljetuksina kuljetetaan erilaisia pullojen kuljetusalustoja, kennopohjia, rahtilavoja ja säiliöitä. 


Scanian Lundstedt Volvo Groupin pääjohtajaksi

Scanian pääjohtajan paikan huhtikuussa jättänyt Martin Lundstedt aloitti perjantaina uudessa virassaan Volvo Groupin uutena pääjohtajana. Lundsedt korvaa Volvon entisen, huhtikuussa pääjohtajan paikalta erotetun Olof Perssonin.

Lundstedt esittäytyi lehdistölle ensimmäisen työpäivänsä aamuna Volvo Truck & Bus huoltokorjaamossa Ruotsin Bäckebollissa. Perjantain tilaisuudessa Lundstedt ei kuitenkaan antanut lausuntoja mihin suuntaan hän on luotsaamassa Volvo Groupia tulevaisuudessa. 

Volvo Group kertoi konsernin tulevaisuuden linjauksissa huhtikuussa, Lundstedtin nimeämisen yhteydessä. Silloin konsernin linjauksena oli Volvon eri tuotemerkkien kuten Renault Trucks:in, Mack:in, UD Trucks:in sekä Eicher:in ja Dongfeng:in kehittämisen ja tuotannon sekä myynnin tehostamisen nykyisestään.


Uusi taksilupa Laukaaseen

Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on myöntänyt 21.10.2015 Laukaaseen yhden uuden taksiluvan henkilöautolle. Uusi taksilupa on myönnetty ELY-keskuksen 27.11.2014 antaman kiintiöpäätöksen puitteissa. Hakijoita oli neljä.

Laukaan kunnan taksilupien enimmäismäärä on 30. Kyseisestä kiintiöstä 28 lupaa on henkilöautolle ja kaksi esteettömälle henkilöautolle.


Rahtipörssistä apua kuljetuskapasiteetin optimointiin

Kruunupyyläinen TL Trans Oy suorittaa vuosittain n. 500 rahtikuljetusta ja on hyödyntänyt siinä jo yli 10 vuoden ajan Düsseldorfilaisen IT-palveluntarjoajan, TimoComin, TC Truck&Cargo® kuormatila- ja rahtipörssiä. Yritys otti palvelun käyttöönsä kuukauden mittaisen koejakson innoittamana.

- Tärkeimmät kumppanimaamme ovat Saksa, Benelux-maat, Italia ja Espanja. Meillä on n. 45 säännöllisesti meille ajavaa kuorma-autoa sekä rahtipörssi, jonka avulla löydämme aina sopivia rahteja. Lukumääräisesti kyse on 500 rahtikuljetuksesta vuodessa, kertoo Import Manager Daniel Enkvist. Käytämme palvelua tyhjäajojen välttämiseksi ja kuljetuskapasiteetin käyttöasteen optimoimiseksi, Enkvist lisää.

www.timocom.fi


Syyskuun liikenteessä kuoli 21

Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan tieliikenteessä sattui syyskuussa 475 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Niissä kuoli 21 ja loukkaantui 568 ihmistä. Kuolleita oli 2 enemmän ja loukkaantuneita 90 vähemmän kuin vuoden 2014 syyskuussa. Kuolleista 12 oli liikkeellä henkilöautolla, 1 kuorma-autolla ja 4 moottoripyörällä. Jalankulkijoita kuoli 1 ja polkupyöräilijöitä 3. Surmansa saaneista oli miehiä 17 ja naisia 4.

Tammi-syyskuussa tieliikenneonnettomuuksissa on kuollut 192 henkilöä, mikä on 27 enemmän kuin vuonna 2014 vastaavaan aikaan.


Paineilmajarrujen katsastustarkastus muuttuu

Trafin asettama määräys tuo muutoksia raskaan ajoneuvon paineilmajarrujen katsastukseen.

Marraskuun 1. päivä voimaan astuvan määräyksen tarkoituksena on tehdä katsastuksen arvosteluperusteista nykyistä yksiselitteisempiä ja helpommin tulkittavia.

Määräys tuo muutoksia kahdella etuakselilla varustetun kuorma-auton jarruja koskeviin vaatimuksiin ja keskiakseliperävaunun jarrujen arvosteluperusteisiin. Edellä mainittujen lisäksi rautajousitetulla teliakselistolla varustetun kuorma-auton jarrujen arvosteluperusteita tarkennetaan sekä vähennetään kevyempien ajoneuvojen vierintävastusten luonnollisista eroista johtuvia turhia korjauskehotuksia, sallimalla mitattujen arvojen suurempi ero eri pyörien välillä.

Uuden direktiivin sallimien päivämäärämuutosten vuoksi joidenkin ajoneuvojen vaatimukset lievenevät jonkin verran.


Joukkoliikenteen reittiluvat vapautumassa kilpailulle

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää joukkoliikennelain muuttamisen.

Markkinaehtoista kutsujoukkoliikennettä joustavoitetaan niin, ettei ajoon lähtemiseen vaadittaisi kolmea etukäteen tehtyä tilausta.

Pikkubussilla tehtävävistä tilausajoista on tarkoitus poistaa nykyinen viiden matkustajan sääntö.

Reittiliikenneluvan saamista tullaan helpottamaan. Lupaviranomainen ei enää saisi päättää, mikä on oikea määrä tarjontaa tietyllä alueella, vaan kaikki haetut luvat on myönnettävä.

Nykyisin reittiliikennelupa voidaan evätä, jos viranomainen katsoo markkinaehtoisen liikenteen aiheuttavan haittaa viranomaisen ostamalle liikenteelle.

Asiaa koskeva säädöshankepäätös julkaistaan ministeriön MAHTI-asianhallintajärjestelmässä torstaina 22. lokakuuta osoitteessa http://www.lvm.fi/uudet-asiakirjat.


Länsisatamaan uusi terminaali

Länsisatamaan rakennetaan uusi nopean liikenteen matkustajaterminaali vastaamaan Itämeren kasvavia matkustajamääriä. Helsingin Satama Oy:n hallitus valitsi 29.9.2015 YIT Rakennus Oy:n toteuttamaan uuden terminaalinprojektinjohtourakan. Urakkasopimus allekirjoitettiin 22.10.2015. Rakennuksen on määrä valmistua maaliskuussa 2017.

Uuden matkustajaterminaalin kustannusarvio on 45 M€. Helsingin Satama Oy:lle on myönnetty Euroopan Unionin 30 prosentin rahoitustuki Verkkojen Eurooppa (CEF= Connecting Europe Facility) -rahoituksen kautta TWIN-PORT 2 hankkeelle, jonka osa uusi matkustajaterminaali on.


Puupohjaisen dieselin liikennekokeilut käyntiin

UPM käynnistää puupohjaisen BioVerno -dieselin koeajot pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä.

Liikennekoeajoissa tutkitaan puupohjaisen dieselin vaikutuksia bussin moottoriin sekä päästöjä ja kulutusta verrattuna tavalliseen fossiilipohjaiseen dieseliin.

Ensi vuoden lokakuun loppuun kestävät liikennekoeajot ajetaan Transdev Finlandin liikennöiminä HSL:n Helsingin ja Keravan välisessä bussiliikenteessä neljän identtisen bussin voimin. 

Nyt alkavat polttoainekokeilut ovat osa VTT:n koordinoimaa laajempaa "BioPilot" hanketta, jolla kannustetaan yrityksiä kaupallistamaan liikenteen uusiutuvan energian ratkaisuja.


Suomen ja Venäjän liikenteeseen yhtenäiset painorajat

Suomen ja Venäjän välisessä tavaraliikenteessä ehdotetaan noudatettavaksi yhtenäisiä enimmäispainosäädöksiä. Jatkossa kuorma-autojen painoraja on 40 tonnia, mutta esimerkiksi satamista tuleville konttikuljetuksille sallitaan 44 tonnin enimmäispaino. Aiemmin venäläisten kuorma-autojen enimmäispaino oli Venäjän säädösten mukaisesti myös Suomessa 38 tonnia ilman ylipainolupaa.

Lisäksi esitetään uusia säännöksiä Suomen ja Venäjän väliseen taksiliikenteeseen sekä venäläisten Suomessa käyttämiin ajokortteihin.

Muutokset sisältyvät Suomen ja Venäjän väliseen tieliikennesopimukseen, ja niiden täytäntöönpanosta säädetään Suomessa lailla. Hallitus esittää sopimuksen määräysten voimaansaattamista vuoden 2016 alusta lähtien.

Lue lisää...


Nopeat traktorit tuovat muutoksia ajokortteihin

Liikenne ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan traktorin ajokorttivaatimukset määritellään jatkossa traktorin suurimman rakenteellisen nopeuden perusteella.

Huomattavin muutos nykyiseen sääntelyyn on se, että 40-60 km/h kulkevaa traktoria saisi kuljettaa jo 16-vuotiaana. Ajokortin suoritusvaatimuksiksi riittäisivät teoriakoe ja käsittelykoe. Ammattipätevyyttä ei vaadittaisi.

Kaikkein nopeimpien, yli 60 km/h kulkevien traktoreiden kuljettamiseen vaadittaisiin auton ajokortti. Korttiluokka riippuisi traktorin kokonaismassasta.

Lue lisää...