Radio Novan ja Mercedes-Benzin Yöradio

Viihde-elektroniikan kaupassa taantumaa

Kodintekniikan kokonaismyynti laski 2,3 prosenttia verrattuna vuoden 2014 kolmeen ensimmäiseen neljännekseen. Kokonaismyynnin laskusta huolimatta tilastoihin kirjattiin myös kasvulukemia.

Suurin kasvu nähtiin älypuhelimissa, jotka ylsivät 23,1 prosentin kasvuun. Hyvään myyntiin ylsivät myös hammashoitotuotteet (14,4 %) sekä videokamerat (30,2 %). Isojen kodinkoneiden myyntiin kirjattiin 1,2 prosentin kasvu.

Viihde-elektroniikassa myynti heikkeni kaikissa tuoteryhmissä. Suurimassa tuoteryhmässä eli televisioissa laskua oli 19,5 prosenttia. Yhteensä laskua kertyi 19,4 prosenttia. Tietotekniikan myynti heikkeni 21,8 prosenttia. Suurinta lasku oli tableteissa (33,6 %).


Suomi ei pääse Länsi-Euroopan imuun

Teknologiateollisuuden yritysten saamat uudet tilaukset vähenivät heinä-syyskuussa. Tilauskanta kuitenkin vahvistui laivatilausten ansiosta. Laivojen toimitukset ajoittuvat aina vuoteen 2020 asti. Jos laivatilauksia ei oteta huomioon, muun teknologiateollisuuden saamat uudet tilaukset ovat painuneet vuoden 2009 tasolle.   

Teknologiateollisuuden yritysten henkilöstö Suomessa väheni tammi-syyskuussa hieman viime-vuotisesta. Syyskuun lopussa henkilöstöä oli noin 2 000 vähemmän kuin viime vuonna keskimäärin eli 282 000.

Tiedot ilmenevät Teknologiateollisuus ry:n julkaisemasta Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät 4/2015 -katsauksesta


Toyota Traigo 48 uudistui

Toyota Traigo 48-sähkövastapainotrukkimallistoon kuuluu nyt vakiovarusteena sähköinen ohjauksen tehostus. Trukin ohjauksen vastetta on mahdollista säätää. Hallittavuutta parantaa trukissa myös automaattinen seisontajarru ja valumisen esto.

Toyota Material Handlingin mukaan Traigo 48:n energian kulutus on laskenut aiempaan mallistoon verrattuna. Trukki on saatavilla myös Li-Ion-akulla, joka on integroitu trukin CANBUS-väylään. Integrointi mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon välittämisen akun tilasta trukin käyttöliittymään.

3-pyöräinen mallisto kattaa nostokykyluokat 1.5-2.0t ja 4-pyöräinen mallisto luokat 1.6-2.0t.



Pienhiukkaspäästöt entisellään Helsingissä

Pienhiukkaset ovat edelleen kaupunkien ilmanlaadun suurin ongelma, moottoriteknologian ja polttoaineiden kehittymisestä huolimatta.

Helsingissä on suoritettu Ilmatieteen laitoksen toimesta viimeisten 15 vuoden aikana useita vähintään vuoden kestäviä pienhiukkasmittauksia liikenneympäristössä. Näiden tutkimusten mukaan kaupunki-ilmassa ei ole nähtävissä ajoneuvojen pakokaasupäästöistä peräisin olevien pienhiukkasten selvää vähenemistä.                                                        

Ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Hilkka Timosen arvion mukaan syitä on useita. Ajoneuvojen kokonaismäärä on kasvanut, päästömittauksissa keskitytään vain tietyn kokoluokan hiukkasiin ja käytetystä teknologiasta riippuen diesel-moottoreiden lisääntyminen on voinut lisätä nokihiukkaspäästöjä.

 


Ilmajousitussarjat Vitoon ja V-sarjaan

Vallilan Takomo Oy tuo markkinoille VB-Airsuspensionin ilmajousituksen MB Vitoon ja V-sarjaan.

Ensimmäiset ilmajousitukset taka-akselille ovat Vallilan Takomon mukaan jo toimitettu asiakkaille. Neljän kulman täysi-ilmajousituksen kerrotaan tulevan myyntiin vuoden 2015-2016 vaihteessa.

Automaattisella tasonsäädöllä varustettujen sarjojen verolliset hinnat alkavat 2700 eurosta.

Lisätiedot maahantuojalta


Kainuun prikaatin ajoneuvo liikenneonnettomuudessa

Maavoimat tiedottaa: Kainuun prikaatin harjoituksessa mukana ollut perävaunullinen maastokuorma-auto suistui tieltä. Onnettomuudessa loukkaantui neljä varusmiestä, joista kaksi on evakuoitu Oulun yliopistolliseen sairaalaan ja kaksi Kainuun keskussairaalaan.

Onnettomuus sattui tänään noin klo 10.00 vt 5 noin 15 kilometriä Ristijärveltä pohjoiseen. Ajoneuvossa oli tapahtumahetkellä henkilökuntaan kuuluva kuljettaja ja 13 varusmiestä.

Myös muut kyydissä olleet varusmiehet on toimitettu tarkastukseen Kainuun keskussairaalaan. 

 


Netbussille 132 Ivecoa

Iveco on tehnyt sopimuksen 132 linja-auton toimittamisesta norjalaiselle Nettbussille. Linja-autot toimitetaan ensi vuonna tammi- ja kesäkuun aikana. Tilaukseen kuuluu yhteensä noin 100 Iveco Crossway Liner ja Crossway Low Entry linja-autoa sekä 25 Iveco Daily minibussia.


Trafi muuttaa rekisteröintipalveluidensa hintoja

Ajoneuvon rekisteröinti on mahdollista hoitaa 16.11.2015 alkaen sähköisesti alusta loppuun Trafin verkkopalvelussa. Palvelun käyttäminen vaatii, että ajoneuvolla on voimassa oleva liikennevakuutus.

Verkkopalvelun hinta on tällä hetkellä 4 euroa.

Jatkossa liikennekäyttöönotto ja -poisto onnistuu autojen lisäksi myös moottoripyörille ja mopoille ilman rekisterikilpien palauttamista. Liikennekäyttöönotto on 16.11.2015 alkaen ilmaista. Liikennekäytöstä poiston hinta sen sijaan nousee. Verkkopalvelussa tehty liikennekäytöstäpoisto maksaa jatkossa  8 euroa ja rekisteröintitoimipisteessä 20 euroa.


Loimaan Autohuoltosta vuoden Bosch-autokorjaamo

Bosch Car Service palkitsee vuosittain parhaat yrittäjänsä. Tänä vuonna vuoden Bosch Car Service -autohuoltopalkinnon sai Suomessa Loimaan Autohuolto. Voittaja sai kiitosta muun muassa korkeasta ammattitaidosta, laadukkaasta palvelusta sekä erinomaisesta asiakastyytyväisyydestä.


Kamux jatkaa kasvuaan

Suomen vallitseva taloustilanne ei ole hidastanut Kamuxin kasvua. Vuonna 2003 toimintansa aloittanut yritys myi hiljattain 100 000:nen autonsa.

Yritys toimii tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa ja lähitulevaisuuden tavoitteena on laajentaa toimintaa myös Saksaan suuntaan.


Massapyörän paluu

Wrightbus ja Torotrak ovat esitelleet Isossa-Britanniassa järjestetyillä Coach & bus live 2015 -messuilla mekaanisesti toimivan, liike-energiaa keräävän KERS-järjestelmän (kinetic energy recovery system) linja-autoihin.

Valmistajan mukaan vaihteiston yhteyteen liitetty KERS-yksikkö kerää teräksestä ja hiilikuidusta valmistettuun massapyörään vaihdelaatikolta saatavaa liike-energiaa. Varastoitu energia välitetään kiihdytettäessä taka-akselille ja näin saadaan moottorin kuormitusta pienenettyä.

Massapyörän käyttöiäksi ilmoitetaan miljoona kilometriä ja sen kerrotaan kestävän vähintään 8 miljoonaa lataus- / purkusykliä.

Massapyörään perustuvaa järjestelmää on kokeiltu linja-autoissa jo 1970-luvulla.


Auton varaosat verkosta

Monet auton varaosista on helppo vaihtaa uusiin. Nykyään netistä saa kaikki varaosat, joko uutena alkuperäisinä, tarvikevaraosina tai purettuina osina. Ongelmaksi saattaa kuitenkin muodostua, miten löytää oikea varaosa. Etsintää helpottamaan on luotu www.autonvaraosat.net sivusto, josta löytyy kaikki suurimmat Suomessa varaosia myyvät verkkokaupat.


3DR tuo markkinoille älykkään lennokin

Pohjois-Amerikan suurin kuluttajalennokkiyritys 3D Robotics (3DR) tuo pohjoismaisille markkinoille Solon, älykkään lennokin. Solo on suunniteltu ammattimaisten ilmakuvien ja -videoiden ottamiseen.

Lennokki lähettää teräväpiirtovideokuvan langattomasti suoraan iOS/Android-laitteiden Solo-mobiilisovellukseen, 800 metrin etäisyydeltä. Solo-mobiilisovellus mahdollistaa videokuvan lisäksi automaattisen pilvipohjaisen lentojen kirjaamisen, välittömän teknisen tuen käyttömahdollisuuden, videokuvan tallentamisen laitteelta ja tuen tulevaan Solon verkkopohjaiseen hallinnointiin. 3DR:m avoin sovelluskehitysalusta DroneKit sallii kehittäjien luoda uusia sovelluksia Sololle. Lennokkiin voi myös liittää GoPro-kameran, käyttö vaatii erillisen Solo Gimbal-lisälaitteen hankinnan.

Solo maksaa 1299,95 €. Solo Gimbal maksaa 499,95 €.


EkoRent kasvuun joukkorahoituksella

Sähköautojen tuntipohjaista vuokrauspalvelua tarjoava EkoRent pyrkii laajentamaan palveluverkostoaan joukkorahoituksella. Uudet palvelupisteet ovat tulossa Viikkiin ja Teurastamolle. Joukkorahoituksen onnistuessa siihen osallistuneet saavat EkoRent-jäsenyyden ja vastikkeen mukaisen määrän ajoaikaa. Jos rahoituksen minimitavoitetta ei saavuteta, palautetaan rahat viikon kuluessa kampanjan päätyttyä.


Infraratkaisut näkyivät eCarTecissa

Sähköisen liikenteen eCarTec ammattimessuilla oli lähes 300 näytteilleasettajaa 22 eri maasta. Suomesta mukana oli Virta sekä Enston Chagon saksalainen tytäryhtiö.

Energia ja infrastruktuuri olivat messujen suurin yksitäinen kokonaisuus. Esillä oli monipuolinen kattaus erilaisia latausratkaisuja. Ajoneuvopuolella ei nähty uutuuksia suurilta valmistajilta eikä sähköbusseja tällä kertaa ollut esillä. Kuorma-autoja edusti viime vuoden tapaan hollantilainen eMoss.