MAN - Vaihtoautot

 

Pohjoismaiden suurin joukkoliikenneoperaattori Nobina aloittaa kesäkuun 3. sähköbussiliikennöinnin Oulussa 40 sähköbussilla. Yrityksellä on jo pitkä kokemus sähkömoottorilla kulkevista linja-autoista. 

”Meille tulee tänne 42 linja-autoa, joista 40 on täyssähköisiä. Ne kaksi muuta ovat dieselillä käyviä vara-autoja”, kertoo Nobinan tuotantopäällikkö Jouko Järvinen.

Nobinalla on Suomessa nyt noin 500 linja-autoa, joista noin puolet sähkölinja-autoja. Oulussa siis käytännössä kaikki sen autot ovat sähköllä kulkevia, mikä on herättänyt joissakin paikallisissa epäilyksiä niiden luotettavuudesta. Järvinen vakuuttaa, että huoleen ei ole syytä.

”Sähköbussejahan on jo Oulussa muilla operaattoreilla, ja lisää tulee. Nykyisin Suomessa käytännössä kaikki kaupunkiliikenteen kilpailutukseen tulevat reitit ovat sähköautoilla hoidettavia”, Järvinen huomauttaa. 

”Toki kun pakkanen laskee lähelle kolmeakymmentä, ongelmia voi tulla, mutta vielä miinus kahdessakymmenessä ne pelaavat siinä missä mikä tahansa muukin auto. Kovemmalla pakkasella toimintasäde lyhenee, eikä esimerkiksi lämmityslaitteita ole suunniteltu siihen, että on 30 astetta pakkasta”, Järvinen sanoo

Järvisen mukaan dieselkäyttöisissäkin linja-autoissa alkaa olla ongelmia kovilla pakkasilla.

Nobinan sähköbussit Oulussa runkoreiteille

”Tämänhetkinen liikennöintisopimuksemme on 8+2-vuotinen, mutta kyllä meidän on tarkoitus täällä pysyä pitempäänkin. Tarkoitus on olla mukana Oulun joukkoliikenteessä vuosikymmeniä”, Järvinen sanoo.

Oulun seudulla Nobinan BYD-bussit kulkevat pääsääntöisesti pitkiä, runkotyyppisiä linjoja Ritaharjun ja Metsokankaan välillä. Kyse on Oulun seudun liikenteen linjoista 1, 2, 3 ja 5 sekä 2:n ja 5:n N-vuoroista, joita uusi henkilökuljetusyritys ryhtyy ajamaan kesäliikennöintikauden 2024 alussa. 

”Kehitämme toimintaamme systemaattisesti ja innovatiivisesti kiinteässä yhteistyössä kaupunkiseutujen joukkoliikenneviranomaisten, pohjoismaisen konsernimme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tämä työ on kantanut hedelmää, kun pääsemme aloittamaan liikenteen nyt myös Oulun seudulla", iloitsee Nobina Suomen toimitusjohtaja Petri Auno. 

Linja-autonkuljettajista jatkuva pula

Nobinan varikko Oulussa sijaitsee katuosoitteessa Liusketie 28. Toimipisteeseen valmistuu bussien latauskentän oheen kaksi korjaamohallia sekä autojen pesulinjat, toimistotilat, kuljettajien taukotilat ja varustetilat. Osoite oli aiemmin tyystin rakentamatonta aluetta. 

Linja-autonkuljettajista on ollut huutava pula kautta maan jo vuosia. Oulussa työttömyysprosentti on korkea, joten maaperän voisi ajatella olevan otollinen uusille rekrytoinneille. Nobina tarvitsee toistasataa linja-autonkuljettajaa sekä lisäksi asentajia ja toimihenkilöitä. Kaikkiaan yrityksen tavoite on työllistää Oulussa 120–130 henkilöä.

Järvinen arvioi, että linja-autoalan työvoimapulan syntymiseen ovat vuosien varrella vaikuttaneet monet asiat. Takavuosien noususuhdanteessa monilla aloilla on ollut töitä tarjolla, eikä eläköityvien kuljettajien tilalle ole saatu riittävästi uusia. Nyt Järvisen mukaan on nähtävissä uutta imua, mutta yleisissä mielikuvissa työstä on vielä kohentamisen varaa.

Naisia on ollut perinteisesti vaikea houkutella linja-autonkuljettajaksi. Nobinalla naiskuljettajien osuus on vain noin kuusi prosenttia.

Varikolla tarvitaan sähköautot hallitsevia mekaanikkoja

Bussinkuljettajille on kova kysyntä kautta maan, samoin sähköautot hallitseville mekaanikoille. Järvisen mukaan osaavista asentajista alkaa olla valtakunnallisesti vielä kovempi kysyntä kuin kuljettajista, kun painopiste on siirtymässä sähkömoottoritekniikkaan.

”Sen jos osaa, niin töitä on takuuvarmasti missä tahansa Suomessa, myös tulevaisuudessa”, Järvinen lupaa.

Nobinan Oulun varikolle on rakennettu kaksi latauskenttää, joissa voidaan ladata yhtä aikaa runsaat parikymmentä linja-autoa. Yksi linja-auto voi ottaa vastaan virtaa yhdestä tai kahdesta kaapelista. Ajoneuvoissa on siis kaksi identtistä virtapistoketta.  

Oulussa Nobina käyttää BYD B15E1 -tyyppisiä sähköbusseja. Niiden moottoriteho on 2x150 kW. Linja-autojen akustot ladataan varikon kahdella latauskentällä.  

(Teksti: Mun Oulu ja Seppo Alaruikka. Kuvat: Seppo Alaruikka)