Kesän ServicePartner-tarjoukset

Vienti lähes samalla tasolla vuonna 2014 kuin vuotta aiemmin

Suomen tavaraviennin arvo pysyi lähes edellisvuoden tasolla vuonna 2014 Tullin ennakkotietojen mukaan. Vienti oli arvoltaan melkein 55,8 miljardia euroa. Tuonnin arvo väheni yhden prosentin ja jäi 57,6 miljardiin euroon. Vuonna 2013 vienti laski yhden prosentin ja tuonti kaksi prosenttia

Kauppataseen alijäämä pieneni edellisvuoteen verrattuna. Kauppatase jäi ennakkotietojen mukaan 1,8 miljardia euroa alijäämäiseksi vuonna 2014.

Lue lisää...


Sigma Trukit mukana solmimassa Eurooppa-tason puitesopimusta

Syyskuun 17. päivänä Nordic Source Osk ja Yale Europe solmivat Eurooppa-tason puitesopimuksen. Sigma Trukit Oy ja Yale Europe tekivät yhteistyötä sopimuksen saavuttamiseksi. Nordic Source on jäsenyritystensä omistama ja hallinnoima yhteishankintaosuuskunta. Osuuskunnan tehtävänä on etsiä jäsenilleen parhaat vaihtoehtoiset toimintamallit ja kilpailuttaa jäsenyritysten omassa liiketoiminnassaan tarvitsemia tuotteita ja palveluita. Vuonna 2009 perustetun osuuskunnan tämänhetkisiä jäseniä ovat Valio Oy, Atria Oyj, Oy Karl Fazer AbOnninen Oy, Saarioinen Oy, Tamro Oyj, Lassila & Tikanoja Oy, Paulig Group, Tikkurila Oyj ja Olvi Oyj.

Lue lisää...


29. Arctic Test alkoi

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuonna 1987 käynnistämä paketti-, kuorma, ja linja-autojen Arctic Test käynnistyi 27.1.2015 jo 29. kerran. Testattavina ovat nyt pakettiautoissa Ford Transit, Ford Transit Custom Van 310 2.2TDCi 125, Mercedes-BenzVito 111 CGI, Renault Trafic dCI 120 Twin Turbo, Fiat Ducato 3,5 t 2,3 Multijet 150, Opel Movano 2,3,  CDTI 139 BiTurbo sekä kuorma-autoissa kaksi Volvo FH 76 t puuatoa ja Sisu Polar 76 t kalliomurske-kasettiauto. Ulkopuolisena osanottajana testeihin osallistuu uusi GAZ Transporter.

Testin perusmittaukset suoritetaan Mänstälässä tukikohtana Rahtarit ry:n päämaja. 2.2. autot siirtyvät Ouluun, jossa suoritetaan polttoaineen kulutuskoe. 3.2. ajetaan Oulussa kaupunki-jakelukierros, josta illalla siirrytään Hotelli Isosyötteelle Pudasjärvellä. 4.2 suoritetaan kylmäkäynnistyskoe, minkä jälkeen maantietesti reitillä Isosyöte-Posio-Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi-Isosyöte. Volvo FH:lla kansainväliset kuorma-autotoimittajat käyvät metsästä hakemassa puukuorman Kontiotuotteelle tutustuen samalla metsätyökoneiden toimintaan. 5.2. kylmäkäynnistyskokeiden jälkeen suoritetaan ajohallintatestit Pudasjärven lentokentällä. Kuorma-autot ajavat myös maantielenkin. 6.2. testi päättyy kylmäkäynnistyskokeiden ja pienen maantielenkin jälkeen.

Arctic Testin yhteydessä kuullaan iltaohjelmassa Vianorin, Nesteen, venäläisen GAZ autotehtaan sekä Oulun yliopiston ajoneuvotekniikan edustajien esitelmät ajankohtaisista asioista. Testiajajina toimivat Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toimittajien lisäksi Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton sekä Vuoiden Pakettiauton valitsevien tuomariston jäsenistä mm. Leo Van Hoorick (Belgia), Anders Karlsson (Ruotsi), Halvdan Korsmo (Norja), Fedor Lapshin (Venäjä), Johannes Reichel (Saksa), Gianenrico Griffini (Italia), Pierre Combemale  (Ranska), sekä Richard Kienberger (Saksa), Dimitry Silin (Venäjä) ja Max Chernyavski (Venäjä).

29. Arctic Testin tuloksia tilittävät Suomessa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/15 (ilmestyy 26.2.) ja 3/15 (ilmestyy 25.3.)

 Lisää kuvia tämän linkin takana!



Volvolta kaivoshytti FH-sarjaan

Volvo Trucks tuo matalakatto-ohjaamon saataville kaikkiin Volvo FH ja Volvo FH16 alustavaihtoehtoihin. 19 cm madalletun, tasaisen katon ansiosta auton kokonaiskorkeus on matalimmillaan 3,2 metriä. Madalletun makuuohjaamon ja siihen lisähinnasta tarjottavan kattosuojan ansoista FH -sarjan autoja voidaan hyödyntää entistä paremmin mm. kaivoskäytössä tai vaikkapa nosturiautoina.

Volvo FH ja Volvo FH16 madalletulla makuuohjaamolla on saatavana kaikilla Euro 3-Euro 6 -markkinoilla.


Nosturiuutuus Hiabilta

Hiab tuo markkinoille HIAB X-HiPro 1058 -nosturin, raskaaseen kapasiteettiluokkaan. Nosturin kapasiteetti on 90 tonnimetriä ja ulottuvuus vaakasuunnassa jibillä varustettuna jopa 34,5 metriä ja pystysuunnassa jopa 38 metriä. Suurikokoinen nosturi on kehitetty ensisijaisesti painavien ja suurten kuormien nostamiseen. 

Hiabin tiedotteen mukaan nosturin asennus ja konfigurointi sujuu pultattavan integroidun apurungon, jalustaan asennetun öljysäiliön ja integroitujen lisätukijalkojen ansiosta entistä nopeammin. Nosturissa on uusi muuttuva vakavuuden hallinta (VSL+) sekä Uusi noston vaimennus (LSS). Uutta on myös 9-metrinen ketjukäyttöinen tukijalkapalkisto, jossa on käytössä on vain yksi jatkesylinteri, mutta kaksi teleskooppijatkepalkkia. 


Maavoimille lisää kertasinkoja

Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut Puolustusvoimat solmimaan hankintasopimuksen Nammo Lapua Oy:n kanssa 66 KES 12 -kertasingoista sekä niiden harjoitusaseista ja -ampumatarvikkeista. Kyse on jatkosta vuonna 2012 solmitulle hankintasopimukselle.

Hankinta liittyy Puolustusvoimien maapuolustuksen sekä lähipanssarintorjunnan kehittämisen kokonaisuuteen. Hankinnan kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on noin 15,1 miljoonaa euroa ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2015 - 2017.

 


RAILI vaihtumassa VIRVEen

Junaliikenteen käytössä oleva RAILI-radiojärjestelmä aiotaan vaihtaa. Vanhentuvasta ja häiriöalttiista RAILI-verkosta(GSM-R) halutaan siirtyä tuoreemman ja vähemmän häiriöalttiin VIRVE viranomaisverkon käyttöön.

EU-tasolla ollaan miettimässä seuraajaa nykyiselle raideliikenteen käyttämälle GSM-R-radiojärjestelmälle. Suomen hallitus katsoo, että tarkoituksenmukaisinta ja edullisinta olisi siirtyä käyttämään viranomaisverkko VIRVEä siksi aikaa kunnes päätös uudesta järjestelmästä on tehty EU-tasolla. Nykyinen GSM-R-verkko on rakennettava kokonaan uudestaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Suomi aikoo pyytää komissiolta poikkeusta VIRVE-radiojärjestelmän käyttöönottamiseksi. VIRVE-verkko voidaan ottaa käyttöön välittömästi.


Nokian Renkailta uusi eturengas rahtiajoon

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille uuden Nokian NTR 52 –eturenkaan, keskipitkän ja pitkän matkan rahtiajoon sekä linja-autoihin. Etuakselille suunniteltu M+S -merkitty rengas täyttää uudet EURO 6 kantavuusvaatimukset ja sen kantavuusluokka on edeltäjäänsä Nokian NTR 32:ta korkeampi.

Valmistajan mukaan renkaan pintakuvio on toteutettu uudenlaisella polveilevalla urakuvioinnilla.Turvallisuutta ja kulumisen seurantaa helpottaa Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI). Se osoittaa numeroin, kuinka monta millimetriä kulutuspintaa on jäljellä renkaan pääurissa.

Erityisesti Keski-Euroopan, Venäjän ja Pohjoismaiden markkina-alueille suuniteltua rengasta on saatavilla alkuvuodesta 2015 kokoina:

315/70R22.5 156/154L (154/150M), 315/80R22.5 156/154L (154/150M) ja 295/80R22.5 152/148M


Uusi laivalinja Hanko-Rostock välille

Finnlines avaa Rostockin ja Hangon välisen liikenteen 19.1. ja asettaa liikenteeseen hiljattain ostamansa, Suomen lipun alla purjehtivan MS Finnmerchant (ex MS Dorset, ex MS Longstone) nimisen ro-ro aluksen.

Uusi Hanko-Rostock-linja täydentää merkittävästi nykyistä Helsinki-Rostock-liikennettä. vuonna 2003 rakennetun MS Finnmerchant roro-aluksen on jääluokka on 1A, siinä on lastaustilaa 2 606 kaistametriä ja aluksen GT on 23 235 tonnia.


Pelastusala sai ohjeet hybridi- ja sähköajoneuvojen käsittelyyn onnettomuuspaikalla

Metropolia Ammattikorkeakoulu on tuottanut Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n tuella koulutusmateriaalin hybridi-, sähkö- ja kaasuajoneuvojen turvallisesta käsittelystä. Materiaali on kehitetty yhteistyössä ajoneuvo- ja pelastusalan ammattilaisten kanssa.

”Suurten kaupunkien pelastuslaitoksilla on yleensä käytössään ohjelmisto, josta pelastajat näkevät ajoneuvon tiedot ja vaarallisten osien, kuten korkeajännitekaapelien ja turvatyynyjen pyropanosten sijainnin”, kertoo pelastushenkilökunnalle koulutuksia pitänyt Metropolian lehtori Markku Haikonen. ”Pienille sopimuspalokunnille nämä asiat ovat vieraampia, joten koulutusmateriaali tulee tarpeeseen.

Materiaali käsittelee sähkökäyttöisien ajoneuvojen ohella myös maakasuajoneuvoja.

Pelastusalan toimijat voivat tilata materiaalia maksutta Metropoliasta. Koulutusmateriaali on myös verkossa saatavilla osoitteessa http://www.slideshare.net/linjaaho/pelastusala


Uusi yleismallinen ajopiirturi VDO:lta

Ajopiirturivalmistaja VDO on tuonut markkinoille uuden yleismallisen ajopiirturiversion nimeltään DTCO 2.1 Active Universal. Valmistajan mukaan piirturiuutuus hyödyttää niin kuljettajaa, kuljetusyrittäjää kuin myös ajopiirturikorjaamoja.

Valmistajan tiedotteen mukaan VDO Counter pitää koko ajan kirjaa ja informoi kuljettajaa käytettävissä olevasta ajo- ja lepoajasta. Uutuustoiminnon ansiosta kuljettaja voi tarkastaa piirturista jäljellä olevan ajoajan ja tulevan tauon pituuden. Vastaavasti tauon aikana näytetään jäljellä oleva lepoaika sekä seuraavan ajojakson enimmäispituus. Piirturi sisältämät päivä- ja viikkonäkymät helpottavat hahmottamaan kerralla pidempiä kokonaisuuksia.

DTCO 2.1 digipiirturissa on viimeisimmän EU 1266/2009 asetuksen mukainen ajoaikaa säästävä ”1 minuutin sääntö” toiminto.

Yleismallisella DTCO 2.1 digipiirturilla voidaan korvata sekä vanhat VDO:n että muiden valmistajien piirturit. Ratkaisu vähentää varastointitarvetta asennuspisteissä ja nopeuttaa palvelua piirturinvaihtoasioissa.

VDO ajopiirturien maahantuonnista vastaa Oy KAHA Ab


Volvo Trucks uusiin toimitiloihin Vantaalla

Vantaan Viinikkalaan rakennetaan Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin myynti- ja huoltotilat sekä huoltokoulu. huoltopaikkoja on 44 joista osa on mitoitettu linja-autoille. ”Vantaan uusi toimipiste takaa asiakkaillemme parhaat mahdolliset palvelut, jotka ovat entistäkin helpommin saatavilla.” Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Volvo Finland Ab ilmoitti tänään aikeistaan investoida uusiin toimitiloihin Vantaan Viinikkalassa. Uusien toimitilojen rakentamisesta vastaa Espoolainen EKE-Yhtiöt Oy. Rakennushankkeen kerrotaan alkavan vielä tämän kevään aikana ja valmistumisajankohdaksi ilmoitetaan syksy 2016

”Uusi toimipiste korvaa Volvo Group Truck Centerin ja Bus Centerin Vantaan nykyisen Vetotien toimipisteen, joka on ollut käytössä 1970-luvulta saakka”, Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo.

Nykyisessä, pinta-alaltaan 6100 neliömetrin huoltohallissa on 34 autopaikkaa. Se on suunniteltu 1960 luvulla, pääosin sen aikaisten autojen mittojen mukaan. Vantaalle Kehä III varteen, Osumakuja 4 rakennettavan Volvo Truck Centerin kokonaispinta-ala tulee olemaan noin 4,6 ha josta on hallipinta-alaa 15 400 neliömetriä.

Nykyisten Vetotiellä sijaitsevien toimitilojen tulevaisuudesta Volvolla oltiin vaitonaisia. "Emme ole tehneet vielä mitään päätöksiä" Björklund sanoo.


Kamerajärjestelmällä näkymä koneen ympärille

Kaha on tuonut Suomen markkinoille Continentalin uuden ASL360° Proviu -kamerajärjestelmän, jolla kuva ajoneuvon ympäriltä voidaan näyttää kuljettajalle lintuperspektiivistä. Aiemmin vastaavanlainen järjestelmä oli mahdollinen vain joissain uusimmissa automalleissa, mutta ASL360° tuo ominaisuuden turvavarusteena myös työkoneisiin ja hyötyajoneuvoihin.

ASL360 -järjestelmässä ajoneuvoon asennetaan 4 laajakulmakameraa molemmille sivuille sekä eteen ja taakse. Kameroiden kuvat yhdistetään ja projisioidaan monitorille lintuperspektiivistä. Tämä voi olla ajoneuvon oma monitoiminäyttö tai peruuutuskameran monitori.


Tarkista lupien tila

Tätä artikkelia on päivitetty. Uudempi versio löytyy osoitteesta https://kuljetusnet.fi/tarkista-tavaraliikennelupa-joukkoliikennelupa-taksiliikennelupa.html