MAN - Vaihtoautot

Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakenteilla oleva Raide-Jokeri pikaraitiolinja on sitonut keravalaisen Saloka Oy:n maansiirtoautot työmaa-ajoon jo muutaman vuoden ajan. Onnistuneiden kalustovalintojen ansiosta odottamattomat seisontapäivät ovat jääneet minimiin, mikä osaltaan auttaa satoja tuhansia radan varren asukkaita palvelevan ratahankkeen valmistumista.

Saloka Oy:n yrittäjä Juha Salo siirtyi maansiirtoalalle taksin ohjauspyö­rän takaa.

- Taksiyhtiön myin kahden ja puolen vuoden ajon jälkeen kesällä 2012. Kuorma-autot ja maansiirtoala kiinnostivat. Ja kun yritys oli myyty, niin oli aika ottaa kiinni härkää sarvista. Maansiirtopuoleen tutustuin aluksi palkkatyössä. Saloka Oy:n perustin huhtikuussa 2016. Yrityksen alkutai­val keskittyi maanrakennusalan henkilöstövuokraukseen. Loppuvuodes­ta 2017 tein kaupat ensimmäisestä FM Volvosta. Autojen määrä tuplaan­tui jo seuraavan vuoden maaliskuussa Volvo FH:n myötä. Ensimmäinen Iveco oli vuosimallin 2012 Trakker. Sen ostin keväällä 2019 Espoon Ivecon vaihtoautorivistä Mäkisen Artolta. Sittemmin kalustoon on tullut useam­pia Ivecoja ja yksi Volvo FMX. Ja uusimpana tämä toukokuussa 2021 uu­tena hankittu Trakker

Tänään Saloka Oy työllistää kymmenkunta ammattilaista. Autoja on kaikkiaan seitsemän, kaikki viisiakselisia nuppiautoja, Neljä Iveco Trak­keria ja loput Volvoja.

- Hetken aikaa puntit olivat tasan merkkien kesken. Toukokuusta al­kaen ollaan menty Iveco-voittoisesti, Salo toteaa ja jatkaa, Ivecossa on hyvä hinta-laatu-suhde ja etenkin nämä Trakkerit ovat tehty vaativiin olosuhteisiin. Ja kun merkistä on kertynyt näinkin pitkä kokemus, että mä vähän tiedän niiden luonteen oikuista. Mihin kannattaa suhtautua vakavasti ja mitkä ehtii tehdä sitten myöhemmin. Ivecot ja merkin huol­to ovat palvelleet hienosti kaikki nämä vuodet ja siksi otin uutta autoa hankkiessani yhteyttä Mäkisen Artoon, joka tuntee niin toimialan kuin tarpeemme. Se jos mikä sujuvoittaa merkittävästi asiointia ja kaupante­koa.

Salon mukaan 5-akselinen Iveco Trakker 500 sopii liki täydellisesti pää­kaupunkiseudun maa-aineskuljetuksiin. Osoitus luottamuksesta Ivecon tekniikkaan näkyy myös siinä, ettei Sa­loka Oy:llä ole lainkaan omaa kalustohallia. Raide-Jokerin työmaiden hiljentymisen myötä Saloka Oy:n viisiakselisia on vapautunut muille työmaille. Salon mukaan töitä on ollut hyvin tar­jolla, vaikka osa pääkaupunkiseudun rakennushankkeista on Koronan takia siirtynyt hamaan tulevaisuuteen. Kiitoksen sanat hyvästä työti­lanteesta yrittäjä lähettää infra-alan palvelukokonaisuuksia tarjoavan Konerinki Oy:n puoleen.

Juha Salon ohjaaman Iveco Trakkerin matkamittariin on ehtinyt kertyä toukokuun alusta lukien reilut 25 000 vaivatonta ja tuottavaa kilometriä. Uuteen Trakkeriin Salo päätyi nopean saatavuuden takia. Horisontissa siintää kuitenkin jo Trakkerin seuraaja Iveco T-Way. 

- Tosin melko kaukana vielä. Itse asiassa en ole vielä käynyt T-Waytä edes katsomassa. Annetaan tarpeen vielä yltyä, kyllä se Arto sieltä sitten taas soittelee kun on ajankohtaista, Salo sanoo lopuksi.

Iveco Trakkerin seuraajan ja täysin uudella ohjaamolla sekä sähkö­järjestelmällä ja hieman tehokkaammalla moottorivalikoimalla varus­tetun Iveco T-Way:n valmistus käynnistyi kesän aikana ja ensimmäiset uudet autot ovat nyt tilattavissa Iveco jälleenmyyjiltä. Uusi T-Way jakaa voimalinjan ja alustan puolella saman tekniikan hyväksi ja kestäväksi havaitun Trakkerin kanssa, joskin takapäähän on nyt tarjolla rautajou­sien ohella myös ilmavaihtoehtoja.