Suomussalmen Pesiökylään rakennetaan uusi raakapuun kuormauspaikka osana Väyläviraston Kontiomäki–Pesiökylä-radan perusparannushanketta. Pesiökylän kuormauspaikan rakennusurakoitsijaksi on valittu Destia Oy. Urakka alkaa huhtikuun lopulla valmistelevilla töillä, kuten puuston poistolla ja maaperätutkimuksilla. Myös kuormauspaikan ja valtatie 5:n välinen Joukokyläntie parannetaan osana hanketta.
Uusi raakapuun kuormauspaikka rakennetaan Suomussalmella sijaitsevan Pesiökylän rautatieliikennepaikan välittömään läheisyyteen. Myös Pesiönlahden ylikulkusilta uusitaan ja Joukokyläntietä (mt 8950) parannetaan noin 2 km matkalta Pesiönrannantien ja puunkuormausalueen uuden liittymän välillä. Rakennustyöt alkavat keväällä 2022 ja uusi raakapuun kuormauspaikka valmistuu loppuvuodesta 2023. Pesiökylän uusi puunkuormausalue korvaa Suomussalmen Ämmänsaaressa sijaitsevan puunkuormausalueen.
Raakapuu kuljetetaan Pesiökylän kuormauspaikalle tietä pitkin rekoilla, jonka jälkeen puutavara lastataan juniin. ”Myös Pesiökylän ja valtatie 5:n välinen Joukokyläntie parannetaan osana hanketta. Tien kantokyky paranee, ja se kestää paremmin raskaan kaluston painon”, kertoo projektipäällikkö Vesa Pakarinen Väylävirastosta.
Valtatie 5:n ja Pesiönrannantien välisen osuuden tie- ja rakennussuunnittelu on käynnissä ja tien rakennustyöt toteutetaan omana urakkanaan vuonna 2023. Samassa yhteydessä Joukokyläntien ja valtatie 5:n liittymäalueelle rakennetaan väistötila.
Väyläviraston Kontiomäki–Pesiökylä-radan perusparannushanke sijoittuu kokonaisuudessaan Paltamon, Ristijärven, Hyrynsalmen ja Suomussalmen kuntien alueelle. Rataa parannetaan hankkeen aikana yhteensä noin 70 kilometriä, joista 10 kilometriä parannettiin jo viime vuonna Ristijärven kunnan alueella. Kuluvan vuoden kesällä rataa parannetaan noin 60 kilometrin matkalta. Päällysrakenneurakan toteuttajaksi on valittu Destia Rail Oy.