MAN - Vaihtoautot

ETSC (European Transport Safety Council) tervehtii ilolla EU-komission suosituksia nopeusrajoitusten alentamisista moottoriteillä ja kaupunkikeskustoissa. Tavoitteena on sillälailla säästää energiaa, vähentää päästöjä sekä riippuvuutta Venäjän raakaöljystä ja maakaasusta. Samalla ETSC toteaa alennettujen nopeusrajoitusten vähentävän onnettomuusristejä ja vakavia henkilövahinkoja.

Samansuuntaisia toimenpiteitä on jo toteutettu eri EU-jäsenmaissa. Kaksi vuotta sitten Hollanti alensi nopeusrajoitusta moottoriteillään 100 km:iin tunnissa päiväsaikaan vähentääkseen haitallisisa päästöjä. Auto, joka kulkee 120 km/t kuluttaa noin 20% enemmän polttoainetta kuin kulkiessaan vain 100 km/t.

Kun Ruotsi uudisti nopeusrajoitusjärjestelmänsä maaseututeillä, tulokseksi saatiin 150 liikennekuoleman vähennys ja 700 000 tonnin CO2-päästövähennys.

Bryssel ja Pariisi on pudottanut kaupunkinopeuksiaan 30 km:iin/t. Brysselissä tehdyn selvityksen mukaan päästöjen ja liiennemelun ja liikenneonnettomuuksien vähennys on ollut merkittävä. Isobritanniassa on todettu saman nopeusrajoituksen vähentäneen merkittävästi ajoneuvojen kiihdytyksiä ja samalla 25% polttoainekulutusta henkilöautojen kohdalla.

EU-komissio katsoo, että keskimääräisen ajonopeuden aleneminen 1%:lla voisi pelastaa 2100 liimennekuolemaa vuodessa.