MAN - Vaihtoautot

Tampereen Ratikan liikennöinti Pyynikintorilta Santalahteen aloitetaan 7. elokuuta 2023. Raitiotien läntisen osan (osa 2) rakentaminen käynnistyi tällä osuudella vuoden 2020 marraskuussa. Maaliskuussa 2022 aloitettiin myös Santalahti-Lentävänniemi -raitiotieosuuden rakentaminen. Ratikkaliikenne tällä osuudella on tavoitteena aloittaa vuoden 2024 loppupuolella. Aikataulu tarkentuu Näsisaaren rakentamisen edetessä. Ratikan toimijat ovat tuottaneet aiheesta esitteen, joka jaellaan suorajakeluna alueen kotitalouksiin keskiviikkona 30. maaliskuuta. Ajantasaista tietoa on myös verkossa Tampereen Ratikan, Raitiotieallianssin ja Nyssen sivuilla.

Tampereen raitiotien rakentaminen läntisellä osalla etenee aikataulussa. Tämä raitiotien osa 2 otetaan käyttöön vaiheittain.

- Raitiotien osa 1 Taysin alueelta Sorin aukiolle ja Hervannasta Pyynikintorille valmistui hienosti aikataulussa ja jopa alle budjetin. Pääsimme aloittamaan Tampereen Ratikka-arjen viime vuonna suunnitelmien mukaan 9. elokuuta. Ensi vuonna, lähes päivälleen kaksi vuotta myöhemmin, Ratikan kyydissä pääsee matkustamaan myös Pyynikintorilta Santalahteen. Tavoitteena on, että vuoden 2024 lopulla Santalahdesta pääsee Lentävänniemeen asti, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

Tampereen raitiotien pituus on tällä hetkellä 15,6 km. Osalle 2 raitiotietä rakennetaan 6,7 km. 

- Raitiotien rakentaminen on edennyt suunnitelmien mukaan ja osittain jopa etuajassa. Tavoitteenamme on päästä aloittamaan raitiotieinfran koeajot Pyynikintorilta Santalahteen heinäkuussa 2023, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus toteaa.

Tampereella on tällä hetkellä 20 Skoda Transtechin Otanmäen tehtaalla valmistamaa ForCity Smart Artic X34 -mallin raitiovaunua. Niistä ajossa on kerrallaan 15 vaunua.