Hyvät kansanedustajat, Kuljetus- ja logistiikka-alan tilanne on tällä hetkellä todella tukala. Pahoittelen pitkähköä viestiä, mutta toivon teidän ehtivän lukea viestin ja silmäillä myös liitteen kalvot, joissa on mm. polttoaineen hintakehityksestä, maaliskuussa tehdyn kuljetusbarometrimme tuloksia ja jakeluvelvoitteen vaikutuksista.
Olemme esittäneet useita pikaisesti vaikuttavia toimenpiteitä kuljetustoimialan toimintaedellytyksien palauttamiseksi, joista tässä keskeiset:
1. Jakeluvelvoitteen poisto määräaikaisesti 31.12.2022 asti. Tällä toimenpiteellä vaikutetaan dieselöljyn hintaa alentavasti arviolta vähintäänkin 30 senttiä per litra. Viestin lopussa ja kalvoissa tarkempi arvio vaikutuksesta nykyisin maailmanmarkkinahinnoin.
2. Dieselin polttoaineveron alentaminen EU:n minimitasolle (33 snt/l). Tämä laskisi polttoaineen arvonlisäverotonta hintaa noin 17 sentillä. Tämän toimenpiteen tehnyt jo usea EU-maa.
3. Ammattidieselin valmistelu ja käyttöönotto heti niin sanottuna kustannustukena, jolloin kuljetusyritykset voisivat saada tukea käyttämiensä diesellitrojen perusteella. Katso Ammattidiesel-sivumme.
4. Yleinen kustannustuki maanteiden tavaraliikennettä harjoittaville yrityksille.
Kevyemmän kaluston osalta myös käyttövoimaveron alentaminen on hyvä keino ja helpottaisi hieman myös pakettiautoliikenteen toimintaa.
Toimialan tilannekuva
Kuljetusbarometrimme kertoo oleelliset tiedot, mutta kuvaan alan tilanteen lisäksi seuraavilla käytännön havainnolla:
1. Kuorma-autojen myyntiverkoston mukaan kuljetusyrittäjät yrittävät nyt myydä kalustoa eteenpäin tai palauttaa niitä leasing-yhtiöille. Myös jo tehtyjä uusien autojen kauppoja pyritään perumaan. Kuljetusliikkeet tarjoavat olemassa olevaa kalustoa myyntiin koska tarvitaan käteistä heti.
2. Polttoaineyhtiöiden laskut ovat erääntyneet näinä päivinä nyt ensimmäistä kertaa näillä ennätyksellisillä hinnoilla. Kaikki eivät pysty niitä maksamaan. Tämä johtaa polttoainekorttien sulkemiseen nopeasti ja näin ajojen lopettamiseen.
3. Polttoaineiden korkea hinta vaikuttaa päivittäisen toiminnan lisäksi kuljetusyritysten investointikykyyn. SKALin maaliskuussa tekemän ylimääräisen kuljetusbarometrin mukaan 84 prosenttia kuljetusalan yrityksistä on joutunut harkitsemaan investointien lykkäämistä. Tilanne vie mahdollisuuden hankkia uutta ympäristöystävällistä kalustoa edes normaalissa kaluston uusimistahdissa. Akuutin kustannuskriisin lisäksi tilanne syö investointikyvyn pitkälle tulevaisuuteen yritysten rahoitusaseman heikkenemisen takia.
4. Nyt jo tästä hintashokista on aiheutunut sellainen kassakriisi, että kaikki yritykset eivät selviä. Kukaan ei voi jatkaa yritystoimintaa tappiollisesti. Vaikka polttoaineen hinta laskisi reippaastikin, se ei enää auta vaan tarvitaan sopeutumiseen liittyviä toimia. Dieselin keskihinta oli korkeimmillaan reilu 2,4 euroa litralta, oli viime viikolla 2,3 euroa ja on sittemmin vakiintunut noin 2,2 euron tienoille. Emme usko, että hinta tulee nopeasti laskemaan.
5. Pidämme huolestuttavana myös riskiskenaariota, jossa kuljetuksia hoidetaan yhä enemmän muiden kuin suomalaisten kuljetusyrityksien toimesta. Polttoaineiden hinnat ovat monissa EU-maissa (Viro, Latvia, Puola, Liettua) olleet edelleen alhaisia. Nyt vielä lisäksi ainakin Saksa, Belgia, Italia, Hollanti ja Ruotsi alentavat valmisteverokantaa ja tukevat muin keinoin kuljetussektoria.
6. Havaintomme toimialalta vahvistavat kuljetusbarometrimme kuvaa. Vain yhtenä esimerkkinä: eräs noin sadan ajoneuvoyhdistelmän (osa omia, osa alihankkijoita) logistista ketjua operoiva yritys totesi, etteivät ole varmoja saavatko kaikki vastuullaan olevat kuljetukset enää kesäkaudella toimimaan.
Korostamme, että vallitsevasta tilanteesta johtuen kuljetusala kohtaa pitkäaikaisia suuria vaikeuksia, ellei energian hintaa pystytä alentamaan ja alalle kohdenneta selkeää, nopeasti jaettavissa olevaa suoraa tukea jo olemassa olevan kassakriisin vuoksi.
Uusiutuvan maailmanmarkkinahinta noussut, jakeluvelvoitteen hinta muodostunut Suomessa liian korkeaksi
Helmikuusta maaliskuuhun (noin kuudessa viikossa) fossiilisen dieselin maailmanmarkkinahinta on noussut noin 275 $/tonni.
Vastaavassa ajassa uusiutuvan dieselin maailmanmarkkinahinta on noussut reilusti enemmän eli 373 $/tonni.
Vastaavasti verrattuna tilanteeseen 2/2021 maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet seuraavasti 3/2022 tilanteessa:
- Fossiilinen diesel: + 1070 $/tonni
- Uusiutuva diesel: +1737 $/tonni
Tämän hetken hinnoilla 19,5 prosentin jakeluvelvoitteen tuoma lisähinta dieselille on minimissään 35 senttiä per litra.
Todellinen vaikutus on enemmän, koska dieseliin joudutaan uusiutuvaa sekoittamaan yli 19,5 prosenttia johtuen bensiinin 10 % teknisestä rajasta.
Arvioimme, että tämä bensiininäkökulma huomioiden, jakeluvelvoitteen lisähinta dieselille on yli 40 senttiä per litra.
Jakeluvelvoitteen merkitys dieselin hinnanmuodostuksessa alkaa lähestyä jo veron määrää. Tämä on kohtuuton lisäkustannus pitkien etäisyyksien Suomelle ja heikentää kilpailukykyämme pelkästään jo logistisesta asemastamme johtuen.
Suomessa on Euroopan korkeimpia jakeluvelvoitteita. EU edellyttää, että vuonna 2030 jakeluvelvoite on 14%, meillä Suomessa se on nyt 5,5 prosenttia vuoden 2030 tavoitteen yli.
Selvää on myös se, että uusiutuvan polttoaineen osalta on saatavuusongelmaa, joka nostaa sen hintaa.
Asetamme myös kysymysmerkin jakeluvelvoitteen toteuttamis- ja tuotantokeinoille ilmastonmuutoksen torjumisen näkökulmasta. Kannustamme etsimään pitkällä aikavälillä keinoja, jotta tulevaisuudessa jakeluvelvoitteen toteuttaminen onnistuisi kustannustehokkaasti Suomessa tuotetulla uusiutuvalla polttoaineella.
Jakeluvelvoitteesta kiinni pitämisen sijaan nyt on tärkeämpää pitää huolta, että Suomi säilyttää toimivan logistisen järjestelmän, turvaamme huoltovarmuuden, kuljetusyritykset selviytyvät, alan työpaikat säilytetään ja ihmiset pystyvät liikkumaan ylipäätään.
Asiaan liittyvät tiedotteemme:
SKALin hallituksen avoin kirje varautumisen ministeriryhmälle | SKAL ry
Hallitukselta odotetaan edelleen nopeita toimia logistiikan toimivuuden varmistamiseksi | SKAL ry