MAN - Tapahtumat

Sisu paljastaa nimensä tarinan

Tänä lauantaina juhlitaan ensimmäistä virallista Sisu nimen nimipäivää. Sisun nimipäivä ei ole mikä tahansa päivä, sillä Sisun nimipäivää tullaan viettämään 28. helmikuuta, joka on myös Suomen kansalliseepoksen Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivä.

Nimi on lisätty vuonna 2013 viralliseen nimipäiväkalenteriin Helsingin Yliopiston päätöksellä. Nimipäivää voivat viettää virallisesti kaikki Sisu nimiset miehet ja pojat, joita on Väestörekisterikeskuksen mukaan noin 1400. Valtaosa heistä on saanut nimensä 2000 -luvulla.

Myös Sisu kuorma-auto juhlii nimipäivää yli kahdeksankymmenvuotisella kokemuksella. Sisu kuorma-autojen merkiksi Sisu tuli vuonna 1932, vuosi Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n perustamisen jälkeen. Nimivalinta perustui kilpailuun, joka julkistettiin Helsingin Sanomissa, Uudessa Suomessa ja Hufvudstadsbladetissa touko-kesäkuun vaihteessa 1932. Kilpailuehtojen mukaan nimen tuli olla ”alkuperäinen (ei ennen rekisteröity), lyhyt, helposti luettava ja lausuttava”. Parhaalle ehdotukselle luvattiin 1000 markan palkinto.

Nimikilpailun kärkeen seuloutui kolme nimeä: Sisu, Karhu ja Haukka. Voittanutta Sisua oli ehdottanut kaikkiaan 95 henkilöä, joista arvonnan perusteella voittajaksi selvisi lyseolainen Veikko Arohonka Hämeenlinnasta. Tosiasiassa nimen oli keksinyt Veikon isoveli Eino Arohonka, joka oli postittanut nimiehdotukset kilpailuun erikseen molempien nimissä.


Suomi liittymässä painolastivesiyleissopimukseen

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn painolastivesiyleissopimus tulee tämän hetken arvioiden mukaan voimaan vuoden 2016 aikana.

Painolastivesiyleissopimus hyväksyttiin IMOssa jo vuonna 2004. Sopimus tulee kansainvälisesti voimaan kuitenkin vasta 12 kuukautta sen jälkeen, kun 30 maata, jotka edustavat vähintään 35 prosenttia maailman kauppalaivaston tonnistosta, on sen ratifioinut.

Sopimuksella ehkäistään alusten painolastivesien mukana leviävien vieraiden eläin- ja kasvilajien ja taudinaiheuttajien kulkeutumista uusiin elinympäristöihin.

Lue lisää...


TIR-carnet’n käyttöä jatketaan

Tullin julkaiseman tiedotteen mukaan TIR-toimenpiteitä voidaan aloittaa Suomesta normaalisti myös Venäjälle päättyvissä TIR-kuljetuksissa ainakin 30. kesäkuuta 2015 saakka. Myös Venäjältä saapuvat TIR-kuljetukset käsitellään normaalisti edellyttäen, että jonkun muun maan tulli (esim. Venäjä) on käyttänyt TIR-tullitakuuasiakirjaa (TIR-carnet) passitusasiakirjana omalla puolellaan.

TIR‐passitusmenettely on luvanvarainen menettely, jonka tarkoituksena on varmistaa tavaroiden keskeytyksetön liikkuminen kuljetusreittiä pitkin tullivalvonnan vaarantumatta. Menettelyä voidaan soveltaa vain TIR‐yleissopimukseen liittyneissä jäsenmaissa. Suomessa TIR‐carnet’n myöntää Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry. TIR‐passituksen vakuutena toimii TIR‐carnet’n myöntäneen takaajan vakuus (SKAL ry), eli erillistä vakuutta ei tarvitse luovuttaa Tullille.



Volvo testaa automatisoituja autoja julkisilla teillä vuonna 2017

Volvon tähtäimenä on testatata kuskittomia autojaan Göteborgin kaduilla vuonna 2017. Volvon tekniikka mahdollistaa automatisoidun auton ajamisen liikenteen seassa tavallinen ihminen kuljettajan paikalla. Volvon valitsemilla kaduille Göteborgissa tulee 100 itseohjautuvaa autoa. Pilottihankkeessa on mukana autovalmistajan lisäksi lainsäätäjät, liikenneviranomaiset ja Göteborgin kaupunki.


Suomi hakee EU-tukea pääkaupunkiseudun rautatiehankkeisiin

Suomi hakee Euroopan unionin yleiseurooppalaisten liikenneverkkojen kehittämiseen osoitetuista TEN-T-määrärahoista yhteensä 133,7 miljoonan euron tukea rata- ja meriväyliin.

Lue lisää...


Lentokentän turvatarkastusmääräykset kiristyvät

Uuden EU-asetuksen mukaan lentokentän käsimatkatavaroiden turvatarkastuksessa pitää 1.3.2015 alkaen tableteista, kannettavista ja muista elektronisista laitteista poistaa irrotettavissa oleva suojakuori ennen kuin se laitetaan turvatarkastuksessa hihnalle ja läpivalaisuun.

Suojakuorien irrottaminen mahdollistaa elektronisten laitteiden tarkemman tarkastuksen turvatarkastuksen yhteydessä. Uusi toimintatapa koskee vain taskukokoa suurempia laitteita. Esimerkiksi perinteistä älypuhelinta ei tarvitse irrottaa suojakuorista. 


Vihreä aalto hälytysajonevoille palkittiin Oulussa

HALI – hälytysajoneuvojen liikennevaloetuusjärjestelmä sai Sata tekoa Oulusta –tunnustuksen. Järjestelmän uskotaan merkittävästi parantavan liikenneturvallisuutta

HALI ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi aina, kun hälytysajossa oleva ambulanssi, paloauto tai poliisiauto lähestyy risteystä. Toiminta perustuu satelliittipaikannukseen ja langattomaan tiedonsiirtoon. Ohjauksissa käytetään hyväksi myös tietoja hälytysajoneuvojen hallintalaitteista. Esimerkiksi suuntavilkun käytöllä ennakoidaan etuustarvetta risteävälle tielle. Liikennevalojen lisäksi ohjataan automaattisesti myös liikennekameroita seuraamaan hälytysajoa.

Oulussa kehitetty HALI kattaa tällä hetkellä kaikki Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun 201 liikennevaloristeystä sekä 57 ambulanssia, 44 paloautoa ja 13 poliisiautoa. Parhaillaan neuvotellaan järjestelmän laajentamisesta neljään muuhun maakuntaan ja käynnisteillä on jatkohanke järjestelmän kehittämisestä kansalliseksi.


Hiabilta uusi iso nosturi

Hiab, joka on osa Cargotec-yhtiötä, ilmoittaa tuovansa markkinoille uuden suurella nostokapasiteetilla varustetun nosturin, HIAB X-HiPro 858:n. Malli 858 on uusin lisäys Hiabin isojen nostureiden valikoimaan.

HIAB X-HiPro 858:n nostokapasiteetti on 80 tonnimetriä ja ulottuvuus vaakasuunnassa 34,5 metriä (pystysuunnassa 38 metriä). HIAB X-HiPro:ssa on näytöllä varustettu kauko-ohjain sekä ulkoinen lisänäyttö, joka on asennettu nosturin jalustaan. Näytöstä kuljettaja voi tarkastella nosturin kapasiteettitietoja, jotka muuttuvat jibin eri kulmissa ajoneuvon vakauden mukaan.


Venäläisille kuljettajille sakkoja ajopiirturin käyttövirheistä

Vaalimaan tulli järjesti tiistaina 17.2.2015 ajopiirturien tarkastusiskun. Tulli tarkasti tehoiskun aikana 36 ajoneuvon ajopiirturit. Piirturien käytössä ilmeni useita ongelmia.

Huomautuksen piirturin keskiötietojen puutteellisesta täyttämisestä sai 19 kuljettajaa.  Yhtä kuljettajaa sakotettiin kiekon keskiötietojen puuttumisesta.

Ajo- ja lepoajoista sai huomautuksen kaksi kuljettajaa ja kolmea sakotettiin.  Sakotetut olivat joko ylittäneet sallitun vuorokautisen ajoajan tai eivät olleet pitäneet vaadittua vuorokautista lepoaikaa.

Edellisen piirturilevyn puuttuminen toi sakon neljälle kuljettajalle.

Tulli teki tarkastusiskun yhteydessä myös raskaan liikenteen kuntoisuustarkastuksia. Tarkastetuista ajoneuvoista yksi osoittautui niin huonokuntoiseksi, että se oli palautettava takaisin Venäjälle. Rekan ensimmäisen akselin jarrut puolsivat yli 50 prosenttia, mm. pakoputki oli rikki sekä moottori vuosi öljyä.  Lisäksi ajopiirturi oli katsastamatta, piirturin keskiötiedot olivat puutteelliset ja piirturi myös piirsi väärin.


Delete investoi öljyisen veden käsittelyyn

Delete on investoinut öljyisten vesien käsittelyprosessiinsa laitteiston, jolla voidaan käsitellä vettä sisältävä öljy kierrätyspolttoaineeksi. Laitteisto mahdollistaa noin 8000 tonnin vettä sisältävän öljyn volyymin käsittelemisen Deleten käsittelylaitoksessa Espoossa. Lopputuloksena prosessissa saadaan puhdasta vettä ja jatkohyödynnettävää kierrätyspolttoainetta teollisuuden tarpeisiin.

Delete on itse suunnitellut ja kehittänyt käsittelyprosessin, joka käyttää Alfa Lavalin valmistamaa separaattoria. Valmis tuote soveltuu teollisuuden käyttöön esimerkiksi poltto- tai raaka-aineeksi ja se vastaa laadultaan raskasta polttoöljyä. Tuotteen laatua valvotaan jatkuvilla näytteenotoilla prosessin ajan.


Öljytuotteiden kokonaiskulutus väheni vuonna 2014

Lisääntynyt energiatehokkuus ja talouden taantuma heijastuivat öljytuotteiden kulutukseen viime vuonna. Öljytuotteita myytiin kotimaahan yhteensä vajaat kahdeksan miljoonaa tonnia, ilmenee Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilastosta. Määrä on runsaan prosentin pienempi kuin edellisenä vuonna. Luku sisältää polttonesteiden lisäksi bitumit ja voiteluaineet sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineet.

Moottoribensiiniä myytiin vuonna 2014 noin kaksi miljardia litraa, mikä on kaksi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Bensiinin kulutus on jo pitkään ollut laskusuunnassa, kun energiatehokkuutta lisäävä tekninen kehitys pienentää autojen polttoaineenkulutusta ja autoverotus suosii vähän polttoainetta kuluttavia autoja.

Lue lisää...


Nokian Renkaat uusilla tuotteilla Keski-Euroopan markkinoille

Nokian Renkaiden Keski-Euroopan vaihteleviin talvikeleihin räätälöimä tuotevalikoima kasvaa viidellä uudella tuotteella. Uusi Nokian WR D4 -henkilöautonrengas, monipuoliseen pakettiautokäyttöön suunnattu Nokian WR C3 ja All-Weather -konseptia edustava Nokian Weatherproof -tuoteperhe vahvistavat maailman pohjoisimman rengasvalmistajan kilpailukykyä erityisesti Keski-Euroopassa.

Keski-Eurooppa on maailman suurin talvirenkaiden markkina-alue. Vuonna 2014 talvirenkaita myytiin noin 70 miljoonaa ja talvirengassegmentti kasvaa kokonaismarkkinoita nopeammin. Rengasmarkkinoiden laajentuessa ja talvirengaslainsäädännön yleistyessä Keski-Euroopasta on tullut yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä kasvualueista.


Jungheinrichilta trukit kaksivuorokäyttöön ilman akunvaihtoa

Jungheinrichin joihinkin sähkökäyttöisiin trukkeihin on nyt saatavana lisävarusteena kaksivuorokäyttötakuu ilman välilatausta ja akunvaihtoa. Jungheinrchin trukkien pitäisi pystyä hoitamaan kaksi vuoroa samalla akulla alhaisen energiankulutuksen vuoksi. Jos akku kuitenkin tyhjenee ennen toisen vuoron päättymistä, Jungheinrich lupaa toimittaa asiakkaalle maksutta vara-akun.

Lupaus koskee useita tyypillisesti monivuorokäytössä olevia uusia trukkeja, jollaisia ovat esimerkiksi vastapainotrukit, kapeakäytävätrukit, ETV 214/216 -työntömastotrukki ja ECE XL -matalakeräilytrukki, joissa on Jungheinrichin korkeataajuusvaraaja ja tietynlainen akkutyyppi.


SKAL:n tuore opas selventää liikenneluvan tarvetta tavaraliikenteessä

Oranssit kehykset kuorma- ja pakettiautojen rekisterikilpien ympärillä ovat merkki siitä, että ajoneuvolla harjoitetaan kaupallista tavaraliikennettä ja ajoneuvon haltijalla on liikennelupa. Oranssit kehykset ovat lisääntyneet, sillä lain kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä (21.7.2006/693) uudistuksen yhteydessä liikennelupavelvoitetta laajennettiin heinäkuussa 2014. Samalla urakkapykäläksikin kutsuttu 30 prosentin sääntö poistui laista. SKAL on julkaissut viranomaisten myötävaikutuksella oppaan kirkastaakseen lupavaatimuksia kuljetusmarkkinoiden eri toimijoille – myös kuljetusten tilaajille.

Lue lisää...


SKAL suoritealat ry:n vetäjäksi Pia Henriksson

SKAL suoritealat ry:n hallitus on valinnut yhdistyksen uudeksi vetäjäksi restonomi (AMK) Pia Henrikssonin, 35. Henriksson on työskennellyt SKAL ry:n palveluksessa koulutuskoordinaattorina. Henriksson astuu SKAL suoritealat ry:n palvelukseen maaliskuun lopulla, ja ottaa perehtymisjakson jälkeen vastuun yhdistyksen ja sen palveluyhtiön toiminnasta 1.5.2015 alkaen.

Toimitusjohtajan tehtäviä hoitanut johtaja Risto Jaakkola jää samalla eläkkeelle.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!