MAN - Tapahtumat

SKAL:n tuore opas selventää liikenneluvan tarvetta tavaraliikenteessä

Oranssit kehykset kuorma- ja pakettiautojen rekisterikilpien ympärillä ovat merkki siitä, että ajoneuvolla harjoitetaan kaupallista tavaraliikennettä ja ajoneuvon haltijalla on liikennelupa. Oranssit kehykset ovat lisääntyneet, sillä lain kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä (21.7.2006/693) uudistuksen yhteydessä liikennelupavelvoitetta laajennettiin heinäkuussa 2014. Samalla urakkapykäläksikin kutsuttu 30 prosentin sääntö poistui laista. SKAL on julkaissut viranomaisten myötävaikutuksella oppaan kirkastaakseen lupavaatimuksia kuljetusmarkkinoiden eri toimijoille – myös kuljetusten tilaajille.

Lue lisää...


SKAL suoritealat ry:n vetäjäksi Pia Henriksson

SKAL suoritealat ry:n hallitus on valinnut yhdistyksen uudeksi vetäjäksi restonomi (AMK) Pia Henrikssonin, 35. Henriksson on työskennellyt SKAL ry:n palveluksessa koulutuskoordinaattorina. Henriksson astuu SKAL suoritealat ry:n palvelukseen maaliskuun lopulla, ja ottaa perehtymisjakson jälkeen vastuun yhdistyksen ja sen palveluyhtiön toiminnasta 1.5.2015 alkaen.

Toimitusjohtajan tehtäviä hoitanut johtaja Risto Jaakkola jää samalla eläkkeelle.


Sisu Auto merkittävään yhteistyösopimukseen, lisärekrytointia kaavaillaan

Sisu Auton omistajayhtiö Suomen Erikoisajoneuvot Oy ja kiinalainen kuorma-autovalmistaja JAC (Anhui Jianghui Automobile Co.ltd) ovat 5.2.2015 allekirjoittaneet vuoden 2018 loppuun saakka ulottuvan yhteistyösopimuksen JAC:n raskaiden kuorma-autojen sekä JAC:n paikallisen toimittajaverkoston kehittämisestä.

Hefeissä, Kiinassa solmittu arvoltaan 24 miljoonan euron arvoinen sopimus on jatkoa vuonna 2013 aloitetulle kehitysprojektille.

JAC tuottaa henkilö- paketti- ja kuorma-autoja sekä Kiinaan että vientimarkkinoille. Sisun kanssa solmitun yhteistyön päätavoitteena on vastata Kiinan edelleen kasvavaan kotimarkkinoiden kysyntään tavanomaista laadukkaammilla tuotteilla ja samalla vahvistaa JAC:n asemaa kiristyvässä kilpailussa tuontimerkkejä vastaan.    

Sisu Auto ilmoittaa samassa yhteydessä, että serbialaisen kuorma-autovalmistaja Korporacia Fabrika Automobila Priboj’n (FAP) kanssa aikaisemmin käynnistetyt neuvottelut toiminnan siirtämisestä suomalaisyhtiön haltuun etenevät suunnitellusti.

Toteutuneiden sopimusneuvotteluiden pohjalta Sisu Autolle on syntynyt tarve suunnittelu- ja projektihenkilöstön lisärekrytointiin. Rekrytointi on tarkoitus aloittaa vielä tämän kevään kuluessa.



Vienti lähes samalla tasolla vuonna 2014 kuin vuotta aiemmin

Suomen tavaraviennin arvo pysyi lähes edellisvuoden tasolla vuonna 2014 Tullin ennakkotietojen mukaan. Vienti oli arvoltaan melkein 55,8 miljardia euroa. Tuonnin arvo väheni yhden prosentin ja jäi 57,6 miljardiin euroon. Vuonna 2013 vienti laski yhden prosentin ja tuonti kaksi prosenttia

Kauppataseen alijäämä pieneni edellisvuoteen verrattuna. Kauppatase jäi ennakkotietojen mukaan 1,8 miljardia euroa alijäämäiseksi vuonna 2014.

Lue lisää...


Sigma Trukit mukana solmimassa Eurooppa-tason puitesopimusta

Syyskuun 17. päivänä Nordic Source Osk ja Yale Europe solmivat Eurooppa-tason puitesopimuksen. Sigma Trukit Oy ja Yale Europe tekivät yhteistyötä sopimuksen saavuttamiseksi. Nordic Source on jäsenyritystensä omistama ja hallinnoima yhteishankintaosuuskunta. Osuuskunnan tehtävänä on etsiä jäsenilleen parhaat vaihtoehtoiset toimintamallit ja kilpailuttaa jäsenyritysten omassa liiketoiminnassaan tarvitsemia tuotteita ja palveluita. Vuonna 2009 perustetun osuuskunnan tämänhetkisiä jäseniä ovat Valio Oy, Atria Oyj, Oy Karl Fazer AbOnninen Oy, Saarioinen Oy, Tamro Oyj, Lassila & Tikanoja Oy, Paulig Group, Tikkurila Oyj ja Olvi Oyj.

Lue lisää...


29. Arctic Test alkoi

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden vuonna 1987 käynnistämä paketti-, kuorma, ja linja-autojen Arctic Test käynnistyi 27.1.2015 jo 29. kerran. Testattavina ovat nyt pakettiautoissa Ford Transit, Ford Transit Custom Van 310 2.2TDCi 125, Mercedes-BenzVito 111 CGI, Renault Trafic dCI 120 Twin Turbo, Fiat Ducato 3,5 t 2,3 Multijet 150, Opel Movano 2,3,  CDTI 139 BiTurbo sekä kuorma-autoissa kaksi Volvo FH 76 t puuatoa ja Sisu Polar 76 t kalliomurske-kasettiauto. Ulkopuolisena osanottajana testeihin osallistuu uusi GAZ Transporter.

Testin perusmittaukset suoritetaan Mänstälässä tukikohtana Rahtarit ry:n päämaja. 2.2. autot siirtyvät Ouluun, jossa suoritetaan polttoaineen kulutuskoe. 3.2. ajetaan Oulussa kaupunki-jakelukierros, josta illalla siirrytään Hotelli Isosyötteelle Pudasjärvellä. 4.2 suoritetaan kylmäkäynnistyskoe, minkä jälkeen maantietesti reitillä Isosyöte-Posio-Rovaniemi-Ranua-Pudasjärvi-Isosyöte. Volvo FH:lla kansainväliset kuorma-autotoimittajat käyvät metsästä hakemassa puukuorman Kontiotuotteelle tutustuen samalla metsätyökoneiden toimintaan. 5.2. kylmäkäynnistyskokeiden jälkeen suoritetaan ajohallintatestit Pudasjärven lentokentällä. Kuorma-autot ajavat myös maantielenkin. 6.2. testi päättyy kylmäkäynnistyskokeiden ja pienen maantielenkin jälkeen.

Arctic Testin yhteydessä kuullaan iltaohjelmassa Vianorin, Nesteen, venäläisen GAZ autotehtaan sekä Oulun yliopiston ajoneuvotekniikan edustajien esitelmät ajankohtaisista asioista. Testiajajina toimivat Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toimittajien lisäksi Kansainvälisen Vuoden Kuorma-auton sekä Vuoiden Pakettiauton valitsevien tuomariston jäsenistä mm. Leo Van Hoorick (Belgia), Anders Karlsson (Ruotsi), Halvdan Korsmo (Norja), Fedor Lapshin (Venäjä), Johannes Reichel (Saksa), Gianenrico Griffini (Italia), Pierre Combemale  (Ranska), sekä Richard Kienberger (Saksa), Dimitry Silin (Venäjä) ja Max Chernyavski (Venäjä).

29. Arctic Testin tuloksia tilittävät Suomessa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/15 (ilmestyy 26.2.) ja 3/15 (ilmestyy 25.3.)

 Lisää kuvia tämän linkin takana!


Volvolta kaivoshytti FH-sarjaan

Volvo Trucks tuo matalakatto-ohjaamon saataville kaikkiin Volvo FH ja Volvo FH16 alustavaihtoehtoihin. 19 cm madalletun, tasaisen katon ansiosta auton kokonaiskorkeus on matalimmillaan 3,2 metriä. Madalletun makuuohjaamon ja siihen lisähinnasta tarjottavan kattosuojan ansoista FH -sarjan autoja voidaan hyödyntää entistä paremmin mm. kaivoskäytössä tai vaikkapa nosturiautoina.

Volvo FH ja Volvo FH16 madalletulla makuuohjaamolla on saatavana kaikilla Euro 3-Euro 6 -markkinoilla.


Nosturiuutuus Hiabilta

Hiab tuo markkinoille HIAB X-HiPro 1058 -nosturin, raskaaseen kapasiteettiluokkaan. Nosturin kapasiteetti on 90 tonnimetriä ja ulottuvuus vaakasuunnassa jibillä varustettuna jopa 34,5 metriä ja pystysuunnassa jopa 38 metriä. Suurikokoinen nosturi on kehitetty ensisijaisesti painavien ja suurten kuormien nostamiseen. 

Hiabin tiedotteen mukaan nosturin asennus ja konfigurointi sujuu pultattavan integroidun apurungon, jalustaan asennetun öljysäiliön ja integroitujen lisätukijalkojen ansiosta entistä nopeammin. Nosturissa on uusi muuttuva vakavuuden hallinta (VSL+) sekä Uusi noston vaimennus (LSS). Uutta on myös 9-metrinen ketjukäyttöinen tukijalkapalkisto, jossa on käytössä on vain yksi jatkesylinteri, mutta kaksi teleskooppijatkepalkkia. 


Maavoimille lisää kertasinkoja

Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut Puolustusvoimat solmimaan hankintasopimuksen Nammo Lapua Oy:n kanssa 66 KES 12 -kertasingoista sekä niiden harjoitusaseista ja -ampumatarvikkeista. Kyse on jatkosta vuonna 2012 solmitulle hankintasopimukselle.

Hankinta liittyy Puolustusvoimien maapuolustuksen sekä lähipanssarintorjunnan kehittämisen kokonaisuuteen. Hankinnan kokonaisarvo ilman arvonlisäveroa on noin 15,1 miljoonaa euroa ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2015 - 2017.

 


RAILI vaihtumassa VIRVEen

Junaliikenteen käytössä oleva RAILI-radiojärjestelmä aiotaan vaihtaa. Vanhentuvasta ja häiriöalttiista RAILI-verkosta(GSM-R) halutaan siirtyä tuoreemman ja vähemmän häiriöalttiin VIRVE viranomaisverkon käyttöön.

EU-tasolla ollaan miettimässä seuraajaa nykyiselle raideliikenteen käyttämälle GSM-R-radiojärjestelmälle. Suomen hallitus katsoo, että tarkoituksenmukaisinta ja edullisinta olisi siirtyä käyttämään viranomaisverkko VIRVEä siksi aikaa kunnes päätös uudesta järjestelmästä on tehty EU-tasolla. Nykyinen GSM-R-verkko on rakennettava kokonaan uudestaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Suomi aikoo pyytää komissiolta poikkeusta VIRVE-radiojärjestelmän käyttöönottamiseksi. VIRVE-verkko voidaan ottaa käyttöön välittömästi.


Nokian Renkailta uusi eturengas rahtiajoon

Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille uuden Nokian NTR 52 –eturenkaan, keskipitkän ja pitkän matkan rahtiajoon sekä linja-autoihin. Etuakselille suunniteltu M+S -merkitty rengas täyttää uudet EURO 6 kantavuusvaatimukset ja sen kantavuusluokka on edeltäjäänsä Nokian NTR 32:ta korkeampi.

Valmistajan mukaan renkaan pintakuvio on toteutettu uudenlaisella polveilevalla urakuvioinnilla.Turvallisuutta ja kulumisen seurantaa helpottaa Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI). Se osoittaa numeroin, kuinka monta millimetriä kulutuspintaa on jäljellä renkaan pääurissa.

Erityisesti Keski-Euroopan, Venäjän ja Pohjoismaiden markkina-alueille suuniteltua rengasta on saatavilla alkuvuodesta 2015 kokoina:

315/70R22.5 156/154L (154/150M), 315/80R22.5 156/154L (154/150M) ja 295/80R22.5 152/148M


Tarkista lupien tila

Tätä artikkelia on päivitetty. Uudempi versio löytyy osoitteesta https://kuljetusnet.fi/tarkista-tavaraliikennelupa-joukkoliikennelupa-taksiliikennelupa.html


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!