MAN - Vaihtoautot

Paperikömmähdys

B Yhtiöt Oy:n julkaisema uusin Ajolinja 9/2015 on tullut tilaajilleen ja R-kirjan lehtimyyntiin kovin ohuen tuntuisena. Lehteen valikoitui ohuempi paperi kuin mitä julkaisija oli tilannut. Kirjapaino pahoittelee virhettään. Painon tekemä virhe huomattiin vasta, kun lehti oli jo jakelussa.

Olemme hyvin pahoillamme sattuneesta. Tämä virhe ei toistu.

Virhe ei kuitenkaan poistanut Ajolinjasta yhtään juttua. 30:n jutun lukupaketti on täynnä asiaa, johon mikään muu alan lehti ei Suomessa pysty.

Seuraava Ajolinja 10 tulee olemaan lukijan kädessä kuin se vanha tuttu työrukkanen!

Jarkko Lavonen, Scanweb kirjapaino
Klaus Bremer, B Yhtiöt Oy, julkaisija
Jouni Hievanen, Ajolinja, päätoimittaja


Ulkomaanliikenteen laivoihin tulossa painolastivesien puhdistuspakko

Hallitus esittää, että Suomi hyväksyisi painolastivesien käsittelyä koskevan kansainvälisen yleissopimuksen. Itämeren maista Ruotsi, Tanska, Saksa ja Venäjä ovat jo ratifioineet sopimuksen, ja muissa Itämeren maissa lainvalmistelu on vireillä. Esitys on osa laajempaa kokonaisuutta, jolla pyritään ehkäisemään ja vähentämään haitallisten vieraslajien leviämistä alueilta toisille.

Yleissopimus tulee kansainvälisesti voimaan, kun 35 prosenttia maailman tonnistosta on sopimuksen piirissä. Tämän arvioidaan tapahtuvan vuoden 2016 aikana. Voimaantulo tarkoittaa sitä, että ulkomaanliikenteessä kulkeviin laivoihin tulee asentaa painolastivesien käsittelylaitteistot.

Hallitus esittää myös, että Trafi voisi siirtää yleissopimuksen edellyttämien todistuskirjojen antamisen hyväksytyille luokituslaitoksille.

Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMOssa on vuonna 2013 päätetty, että käsittelylaitteistoja voidaan asentaa aluksiin porrastetusti siten, että asennukset tehdään pääsääntöisesti vuosina 2016-2020, joissakin tapauksissa vasta vuonna 2021.


Handheldiltä US Armyn vaatimukset täyttävä tabletti

Ruotsalainen Handheld Group tuo vielä tänä vuonna markkinoille lujatekoisen tabletin, Android Lollipop järjestelmään perustuvan Algiz RT7:n. Se täyttää USA:n armeijan vaatimukset äärilämpötilan, pudotuksen ja tärinän osalta. Siinä on IP65 suojalukitus, kaksi kameraa (8 megapixeliä taakse, 2 megapixeliä eteen), kiihtyvyysmittari, gyroskooppi, sähkökompassi, ublox GPS navigaattori sekä pitkäkestoinen 3,7V 6000Ah liittiumakku. Saatavissa on myös 2D imagerviivakoodilukija + RFID+2D imagerviivakoodilukija.



Nissan NP300 Navara sai International Pick-Up Award 2016 –palkinnon

Uudelle Nissan NP300 Navaralle on myönnetty International Pick-Up Award 2016 -palkinto Ranskan Lyonissa järjestetyssä palkintogaalassa. Palkintoa tavoitteli Navaran lisäksi tuoreet Mitsubishi L200 ja Ford Ranger mallit. 

Kilpailussa mukana olleet lava-autot kävivät läpi testiprosessin, jossa arvioitiin maastokelpoisuutta, maantieajo-ominaisuuksia ja hinta-laatusuhdetta. Tuomaristo arvioi myös autojen soveltuvuutta raskaaseen työkäyttöön muun muassa niiden vetokykyä vertailemalla. 

Palkintoraati kiitteli NP300 Navaran maantie- ja maastoajo-ominaisuuksia, moottorin vahvaa suorituskykyä sekä kantavuutta.

Täysin uuden Nissan NP300 Navaran tuotanto aloitettiin Barcelonassa tässä kuussa. Myynti käynnistyy eri puolilla Eurooppaa tammikuusta 2016 alkaen.


Kutsuplus-kokeilu päättyy

Kutsuplus-kokeilu päättyy HSL:n järjestämänä palveluna vuoden 2015 lopussa. Kutsuplus-busseja ja matkakukkaroa voi käyttää normaalisti vuoden loppuun. Vuoden lopussa matkakukkaroon mahdollisesti jääneet rahat palautetaan asiakkaille palvelun päättymisen jälkeen.

HSL ryhtyy kuitenkin selvittämään mahdollisuuksia täysin markkinaehtoisen Kutsuplus-tyyppisen liikennepalvelun järjestämiseksi. Tällaisessa ratkaisussa liikennöinti olisi yritysvetoista, eikä HSL:n järjestämää tai rahoittamaa.


Välikysymys hallituksen liikennepolitiikasta

Hallitus vastasi tiistaina 17. marraskuuta opposition välikysymykseen hallituksen liikennepolitiikan tavoitteiden vaikutuksista kansalaisille ja alueelliselle saavutettavuudelle.

Hallituksen esityksen mukaan asiakaslähtöisyyden parantaminen edellyttää kilpailun avaamista. Hallitus onkin ottanut tavoitteeksi, että liikenne- ja viestintäministeriön toimivaltaan kuuluvan liikenteen osalta kilpailun avaamisen edellytykset ovat olemassa keväällä 2016.

Lue lisää...


Uusi Nissan NP300 Navara

Nissan tuo NP300 Navarasta markkinoille Double Cab ja King Cab -mallit. Tarjolla on neljä eri varustetasoa: Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Jokaisessa mallissa on seitsemän turvatyynyä, sähköinen tasauspyörästön lukko sekä maastoajoavustimia kuten mäkilähtöavustin ja sähköikkunat.

NP300 Navara on saatavilla 2,3 litran dCi-moottorilla. Valittavana on kaksi eri tehovaihtoehtoa: 120 kW (160 hv) ja 140 kW (190 hv). Tehokkaampi versio hyödyntää kaksoisturboahdettua teknologiaa.

Vaihteistoksi voi valita joko kuusivaihteinen manuaalivaihteiston tai seitsemänvaihteisen automaattivaihteiston.

Valmistaja ilmoittaa Double Cab -mallin lavan pituudeksi 1 578 mm. ja King Cab version lavan pituudeksi 1 788 mm. Hyötykuorma-arvot yltävät valmistajan mukaan nyt yli tonnin ja vetokyky on 3500 kiloa.

NP300 Navara valmistetaan Euroopassa ja sille luvataan 5 vuoden/ 160 000 km tehdastakuu.


Itsenäisyyspäivän paraatin teemana ilmapuolustus

Jyväskylässä 6. joulukuuta järjestettävään itsenäisyyspäivän valtakunnalliseen paraatiin osallistuu noin 650 henkilöä ja 50 ajoneuvoa kaikista puolustushaaroista. Harjun stadionilla pidettävän paraatikatselmuksen ja Yliopistonkadulla toteutettavan ohimarssin lisäksi Jyväskylän kauppatorilla voi tutustua ilmavoimien ja maavoimien kalustoon.

Paraatipäivä huipentuu ohimarssiin, jossa voi nähdä ensimmäistä kertaa Keski-Suomessa maavoimien Leopard 2A6 taistelupanssarivaunun. Marssivien ja moottoroitujen osien lisäksi paraatiin liittyy ilmavoimien Hornetien ja Hawkien sekä maavoimien helikopterikaluston ylilento.

Paraatin vastaanottaa ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Kim Jäämeri yhdessä Jyväskylän kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Pauli Partasen sekä veteraanien edustajien Lauri Lehtisen ja Antti Savelan kanssa. Paraatijoukkoja komentaa ilmavoimien esikuntapäällikkö prikaatikenraali Petri Tolla.

Paraatin vaikutuksesta liikennejärjestelyihin ilmoitetaan myöhemmin.


Trafi muuttaa hinnoitteluaan

Tänään voimaan astuva maksuasetuksenmuutos vaikuttaa mm. ajoneuvojen sähköisiin rekisteröintitoimenpiteisiin ja muihin rekisteröintipalveluiden hinnoitteluihin. Trafin mukaan maksutaulukkoon on tehty myös yksittäisiä suoritemuutoksia ja -tarkennuksia.

Uusia maksuja sovelletaan 16.11.2015 alkaen vireille tuleviin asioihin. Maksuasetus on voimassa vuoden 2015 loppuun saakka.

Trafin maksuasetuksen muutos 16.11.2015 alkaen - 1273/2015


GM esitteli kaksi uutta diesel lava-automallia

General Motors toi 2,8-litraisen Duramax dieselmoottorin tarjolle uutena vaihtoehtona GMC Canyon- ja Chevrolet Colorado –malleihin Amerikan markkinoille vuodelle 2016.

Nyt ensimmäistä kertaa Amerikassa lava-auton voimanlähteeksi sovitettavan nelisylinterisen, EGR-pakokaasujen kierrätyksellä ja pakokaasujarrulla varustetun koneen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 135 Kw (181 hv) / 3400 r/min ja vääntömomentiksi kiitettävät 500 Nm / 2000 r/min. Moottorin jatkeena on GM:n 6-portainen, värinänvaimentimella varustetulla momentinmuuntimella varustettu Hydra-Matic 6L50 automaattivaihteisto.

Valmistaja ilmoittaa takavetoisten mallien maantie kulutuslukemaksi 25 mailia per gallona (9.4l/100km) ja nelivetoisien 23 mailia per gallona (10.2l/100km).

GM:n mukaan matalaan kulutuslukemaan ylletään muuttuvalla siipigeometrialla varustetun ahtimen ja keraamisten hehkutulppien ansiosta.

Valmistajan mukaan nelivetoiset dieselmallit toimitetaan tuoreimmalla automaattisesti kytkeytyvällä nelivetojärjestelmällä.

GM valmistaa nelisylinteriset dieselmoottorinsa Thaimaassa sijaitsevassa moottoritehtaassaan. Tuotantoyksiköstä valmistuvat myös Isuzun D-Max –malleissa käytettävät 2,5- ja 2,8 -litran dieselit.

Mallien Euroopan mallistoon saattaminen GM:n puolesta on teknisistä yhteyksistä huolimatta epätodennäköistä


Uuden katsastuslain vaikutukset vähäisiä

Trafin mukaan uuden katsastuslain vaikutukset ovat ensimmäisenä vuonna olleet vähäisiä, mutta uudistukselle asetetut tavoitteet näyttävät pääasiassa toteutuneen. Lain keskeisiä tavoitteita oli hintojen nousun hillitseminen.

Henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen osalta tavoite näyttää toteutuneen, sillä määräaikaiskatsastuksen keskimääräiset hinnat ovat muutamia prosentteja alhaisempia kuin lain voimaantullessa.

Katsastuslain uudistuksessa tavoiteltiin lisäksi palvelujen tarjonnan ja kilpailun lisääntymistä sekä katsastuspalvelujen saatavuuden varmistamista.

Kevyiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksia tarjoavien toimipaikkojen määrä kasvoikin 6 % (26 toimipaikkaa). Sen sijaan raskaiden ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksia tarjoavien toimipaikkojen määrä väheni 5 %.

Trafin arvion mukaan katsastustoiminnan laadussa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, mutta katsastustoimipaikkojen keskinäiset laatuerot näyttävät pienentyneen.


Suomen ja Venäjän tieliikennesopimukseen muutoksia

Suomen ja Venäjän välisessä tavaraliikenteessä ehdotetaan noudatettavaksi yhtenäisiä enimmäispainosäädöksiä. Lisäksi esitetään uusia säännöksiä Suomen ja Venäjän väliseen taksiliikenteeseen sekä venäläisten Suomessa käyttämiin ajokortteihin.

Jatkossa kuorma-autojen painoraja on 40 tonnia, mutta esimerkiksi satamista tuleville konttikuljetuksille sallitaan 44 tonnin enimmäispaino.

Suomen ja Venäjän välisestä taksiliikenteestä ei ole tähän mennessä ollut sääntelyä. Jatkossa taksilla tapahtuvat ennalta tilatut noutokuljetukset toisesta valtiosta eivät vaatisi erityisiä lupia. Sallitun taksiliikenteen edellytyksenä olisi kansallinen taksilupa sekä luettelo matkustajista noutopaikkoineen. Lisäksi autoissa täytyy olla ulkoinen tunnus, kuten nykyisin käytettävä valaistava taksikilpi.

Venäläiset kuljettajat ovat tähän saakka voineet käyttää Suomessa pelkkää kansainvälistä ajokorttia ajo-oikeutensa todistamiseen. Kansainvälinen ajokortti ei kuitenkaan ole varsinainen ajokortti vaan kansallisen ajokortin käännös ja valvonnan apuväline, eivätkä siihen tehdyt merkinnät esimerkiksi ajo-oikeuden menetyksestä Suomessa välity varsinaiseen ajokorttiin. Tästä syystä venäläisillä kuljettajilla täytyy jatkossa olla aina mukanaan kansallinen ajokortti.

Muutokset sisältyvät Suomen ja Venäjän väliseen tieliikennesopimukseen, ja niiden täytäntöönpanosta säädetään Suomessa lailla. Hallitus esittää sopimuksen määräysten voimaansaattamista vuoden 2016 alusta lähtien.


Venäjä alkaa periä tienkäyttömaksua raskaalta liikenteeltä‏

Venäjä ottaa sunnuntaina 15. marraskuuta käyttöön raskaan liikenteen tienkäyttömaksun Venäjän federaation teillä. Maksu koskee vähintään 12 tonnia painavia ajoneuvoja.

Tiemaksu koskee kaikkien maiden ajoneuvoja. Se on kilometripohjainen ja voimassa federaation tieverkolla. Perusperiaate on, että maksu veloitetaan ajettujen kilometrien mukaan.

Maksu on 15.11.2015 alkaen 1,53 ruplaa/km, ja keväällä 2016 se nousee 3,06 ruplaan. Vuoden 2019 alusta lähtien maksu on 3,73 ruplaa kilometriltä.

Ajoneuvon liikkumista seurataan satelliittijärjestelmän avulla, jolloin ajoneuvon ei tarvitse pysähtyä maksamista varten. Maksu veloitetaan automaattisesti, kun kuljetusyritys on etukäteen luonut tilin järjestelmään ja suorittanut etumaksun.

Maksun perintää varten Venäjän kansainvälisillä rajanylityspaikoilla tulee jaettavaksi ajoneuvoihin ilmainen päätelaite, jonka mukaan ajetut kilometrit veloitetaan.


Waberer´s siirtää pörssilistaustaan myöhemäksi

Unkarilainen kuljetusliike Waberer´s International ilmoitti siirtävänsä aikaisemmasta, lokakuussa antamastaan ilmoituksesta poiketen listautumistaan Unkarin pörssiin määräämättömäksi ajaksi. Yhtiön hallitus ilmoitti syyksi listautumisen siirtymisestä vain lauseella: "Vallitsevien markkinaolosuhteiden haasteelliset tulevaisuuden näkymät" 

Puoliksi perustajansa György Webererin ja sijoitusyhtiö Mid Europa Investin omistama noin 4000 auton kuljetusyritys lukeutuu noin 261 miljoonan euron liikevaihdollaan Euroopan suurimpiin kuljetusliikkeisiin. 


Vapaan reitityksen ilmatila käyttöön

Lentoreitit lyhenevät, kun Suomessa, Norjassa, Virossa ja Latvian maissa otettiin 12.11.2015 käyttöön vapaan reitityksen ilmatila, FRA eli Free Route Airspace.

Vapaalla reitityksellä saadaan joustavuutta ja tehokkuutta ilmatilan käyttöön. Lentoyhtiöt voivat nyt entistä paremmin optimoida koneeseen tankattavan polttoaineen määrän ja ottaa paremmin huomioon sään ja muut ilmatilan käyttäjät suunnitellessaan lentoreittiään.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!