Scanian kuljettajakilpailu kokoaa yhteen Suomen taitavimmat kuljettajat vertailemaan ajotaitojaan. Jo noin 300 kuljettajaa on osallistunut alkukarsintoihin, joista valitaan yhteensä 72 kuljettajaa kansallisiin aluekilpailuihin. Tämän vuoden kuljettajakilpailussa keskitytään ympäristöystävällisiin polttoainevalintoihin ja kisassa käytetään ensimmäistä kertaa biokaasukäyttöisiä rekkavetureita.
Scanian kuljettajakilpailun aluekilpailut lähestyvät kovaa vauhtia. Kuljettajakilpailuun osallistutaan joko tekemällä teoriakoe Scanian nettisivuilla tai ajosuorituksen perusteella Free Management System -järjestelmän avulla. Aluekilpailut järjestetään kolmella eri paikkakunnalla ja jokaiseen valitaan mukaan 24 osallistujaa.
- Tiesimme alusta asti, että haluamme käyttää kilpailussa ympäristöystävällisiä ajoneuvoja. Ajatus biokaasukäyttöisistä rekkavetureista tuli automaattisesti, koska kuljettajan näkökulmasta kaasulla kulkeva rekkaveturi ei eroa ajettavuudeltaan dieselkäyttöisestä ajoneuvosta. Ainoastaan käymisääni on hiukan hiljaisempi, kertoo Scanian kuorma-autojen tuotepäällikkö Mika Jukkara.
Kilpailussa käytetään kahta biokaasulla kulkevaa rekkaveturia. Toisella rekkaveturilla suoritetaan ajotaitorasti, johon kuuluu erilaisia peruutustehtäviä. Toisella ajoneuvolla ajetaan vesihaaste, jossa kuljettajien tehtävänä on olla läikyttämättä vettä rekkaveturin päällä olevasta vesisäiliöstä.
Kaasukäyttöisten ajoneuvojen kysyntä lisääntynyt
Kaasuajoneuvojen kysyntä on kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina, minkä myös Jukkara on huomannut.
- Yhä useampi kuljetusliike on kiinnostunut kaasukäyttöisistä rekkavetureista ja tiedonhalu niistä on kasvanut. Tähän vaikuttaa ympäristöystävällisyyden lisäksi myös kaasun kilpailukykyinen hinta. On hienoa, että kilpailijat saavat mahdollisuuden kokeilla kaasulla ajamista ja uskon monen harkitsevan kilpailun jälkeen vaihtamista kaasukäyttöiseen ajoneuvoon, Jukkara toteaa.
Biokaasu on täysin uusiutuva ja vähäpäästöinen polttoaine, jonka tuotanto on osa kiertotaloutta. Biokaasun valmistuksessa hyödynnetään yhteiskunnan biojätteitä, kuten ruokahävikkiä ja jätelietettä. Tuotannon sivuvirroista syntyvää ravinnejäännöstä käytetään kierrätyslannoitteena.
- Raskaan liikenteen päästöjä on pakko vähentää ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Biokaasun käyttö polttoaineena mahdollistaa jopa 85 prosentin päästövähennykset verrattuna esimerkiksi dieseliin. On hienoa, että kuljettajakilpailussa kiinnitetään huomio ympäristöystävällisiin polttoaineisiin ja kuljettajat pääsevät kokeilemaan kaasulla kulkevaa rekkaveturia, Gasumin liikenteen Senior Sales Manager Jani Arala kertoo.
Scanian kuljettajakilpailun aluekilpailut järjestetään Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Oulussa maalis-huhtikuussa. Aluekilpailujen jälkeen 12 parasta kuljettajaa jatkaa Suomen loppukilpailuun, joka järjestetään 10.–11. toukokuuta Helsingissä Kuljetus–Logistiikka 2019 -näyttelyn yhteydessä. Kilpailun voittaja edustaa Suomea 25. toukokuuta Euroopan finaalissa Södertäljessä Ruotsissa. Euroopan finaalin pääpalkintona on noin 100 000 euron arvoinen rekkaveturi Scanian mallistosta.