MAN - Vaihtoautot

TTS:n tuloksellisuus - ammatillisen koulutuksen huippua

Opetushallitus mittaa vuosittain ammatillisten oppilaitosten tuloksellisuutta. TTS Työtehoseura kertoo tiedotteessaan päihittäneensä tulosindeksillään (1082) kaikki muut Uudenmaan suuret, monialaiset koulutuksenjärjestäjät kuten Helsingin Stadian, Keski-Uudenmaan Keudan, Vantaan Varian ja Espoon Omnian.

Tuloksellisuuden mittauksen pohjana on mm. opiskelijoiden valmistuminen, työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen sekä henkilökunnan pätevöitymisaste ja kehittäminen.

TTS:n toimitusjohtaja Juha Ojala kertoo tiedotteessa pitävänsä tulosta erinomaisena osoituksena yksityisten koulutuksenjärjestäjien kyvystä tuottaa huippulaadukasta koulutusta. Hänen mukaansa ammatillisessa koulutuksessakin tarvitaan oppilaitosten välistä kilpailua, jotta varmistetaan koulutuksen laatu ja vaikuttavuus.


MAN-kuorma-autojen maahantuonti VV-Autolle

VV-Auto Group Oy ja MAN Truck & Bus AG ovat solmineet sopimuksen MAN-kuorma-autojen, MAN- ja Neoplan-linja-autojen sekä näiden varaosien maahantuonnista ja jälkimarkkinointipalvelujen tuottamisesta Suomessa 1. tammikuuta 2016 alkaen.

Nykyisen MAN Truck & Bus Centereiden toiminnot ja 28 työntekijää siirtyvät VV-Auton palvelukseen vanhoina työntekijöinä. MAN:lla on myyntipisteet Espoossa, Kouvolassa, Kuopiossa, Seinäjoella, Kokkolassa, Oulussa ja Rovaniemellä. Turun ja Porin sekä Tampereen markkina-alueilla MAN-jälleenmyyjänä toimii Suvanto Trucks Oy. Jälkimarkkinointipalveluista vastaa jatkossakin olemassa oleva MAN-merkkihuoltoverkosto.

Aiemmin MAN-kuorma-autojen maahantuonti on ollut Konekesko Oy:llä. Kesko-konserni on toiminut MAN-kuorma- ja linja-autojen maahantuojana vuodesta 1979.


VR:n pääkonttori Isoon Pajaan

(Kuva © VR Group)

VR Group siirtää Helsingin päärautatieaseman yhteydessä sijaitsevan pääkonttorinsa Länsi-Pasilaan vuoden 2017 alkupuolella. VR Group vuokraa tilat Yleisradion omistamasta Isosta Pajasta. Asematoiminta päärautatieasemalla jatkuu edelleen. Yle puolestaan jatkaa toimintaa osassa Isoa Pajaa. Joitakin osia rakennuksesta kehitetään VR:n ja Ylen yhteiskäyttötiloiksi. Suunnitelmasta uuden pääkonttorirakennuksen rakentamiseksi on luovuttu. Ratkaisulla VR Group kertoo pääsevänsä miljoonaluokan säästöihin.

VR jää Rautatientorin laidalla sijaitsevan nykyisen pääkonttorirakennuksen omistajaksi, mutta sitä kehitetään yhdessä myöhemmin valittavien kumppaneiden kanssa. Hallintorakennuksen sisäpihalle suunnitellaan kokonaisuutta täydentävää uudisrakennusta.



Uusi voimala Porvooseen

Neste, Veolia ja Borealis ovat sopineet yhteisyrityksestä, joka rakentaa yhdistetyn lämpö- ja sähkövoimalan Nesteen jalostamon ja Borealiksen petrokemiantuotannon tarpeisiin Porvoossa. Laitos tuottaa höyryä ja muita käyttöhyödykkeitä. Neste ja Veolia omistavat Kilpilahti Power Plant Limited -nimisestä ("KPP") yhteisyrityksestä kumpikin 40 % ja loput 20 % omistaa Borealis.

KPP rakennuttaa neljä uutta höyryn ja sähköntuotantoyksikköä. Niiden höyryntuotantokapasiteetti on 450 megawattia ja sähköntuotannon 30 megawattia. Voimalayksiköt käyttävät polttoaineenaan Nesteen ja Borealiksen sivuvirtoja, joista asvalteeni on pääpolttoaine. Lisäksi voimala käyttää maakaasua. Voimalahankkeen kokonaisinvestointi on noin 400 miljoonaa euroa, josta arviolta 350 miljoonaa euroa kuluu uusien yksiköiden rakentamiseen. Laitoksen arvioidaan käynnistyvän vuonna 2018.


Liikenteen päästöt keskiöön ilmastosopimuksen jälkeen

Pohjoismaiden ministereillä oli Pariisin ilmastokokouksen (COP21) aikana epävirallinen kokous pohjoismaisessa paviljongissa (Nordic Pavillion). Pariisin sopimuksen onnistumisen pohjalta ministerit ovat julkaisseet yhteisen julkilausuman, jossa vaaditaan huomion keskittämistä liikenteen päästöihin, mukaan lukien merenkulku ja ilmailu.

Lausunnossa korostetaan Pariisin maailmanlaajuisen ilmastosopimuksen tärkeyttä. Mutta samalla huomautetaan, ettei kansainvälisiä liikennepäästöjä mainita erikseen Pariisin sopimuksessa. Lausunnon mukaan kansainvälisten liikennepäästöjen arvioidaan kasvavan 50 - 250% vuoteen 2050 saakka. Jos tätä ei huomioida, se horjuttaa myös muiden alojen toimia pitää lämpeneminen alle kahdessa asteessa.

Pohjoismaat korostavat lausunnossa kansainvälisten liikennepäästöjen rajoittamisen ja vähentämisen tärkeyttä ja jatkavat työtä Kansainvälisessä siviili-ilmailujärjestössä ja Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä tavoitteen saavuttamiseksi.

(Norden)


Hologramminavigointi tulee autoihin

Sveitsiläinen startup WayRay ja globaali IT- ja tietoliikennepalvelujen tarjoaja Orange Business Services julkaisevat kaksi tuotetta, jotka tuovat hologramminavigoinnin ja älykkään mittaamisen tavallisten autoilijoiden ulottuville.

WayRay Navion on lisätyn todellisuuden navigointijärjestelmä, joka heijastaa reittiohjeet ja muut tiedot hologrammeina auton tuulilasiin. Miniprojektorin voi asentaa minkä tahansa auton kojelaudalle. Tuote mahdollistaa myös ele- ja ääniohjauksen.

WayRay Element puolestaan on kuljettajan toimintoja, ajomatkoja, kustannuksia, polttoaineen kulutusta sekä auton yleistä kuntoa mittaava älylaite. Kaikki tiedot saa visualisoitua älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen näytölle. Laitteessa on myös automaattinen ajo-opettaja, joka antaa ohjeita parempaan ajamiseen analysoimiensa tietojen pohjalta. Laite voidaan liittää minkä tahansa auton OBD-diagnostiikkaporttiin.

Ensimmäiseksi laitteet tulevat saataville Yhdysvalloissa.


Uusi Peugeot Traveller esillä Genevessä

PSA Peugeot Citroënin ja Toyotan yhteistyö pakettiauto- ja tila-automarkkinoilla syvenee. Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä esitellään kolme uutta automallia yksityis- ja yrityskäyttöön. Peugeotin mallinimi uutuustuotteelle on Traveller, joka muiden uutuusmallien kanssa valmistetaan PSA:n tehtaalla Ranskan Sevelnordissa. Citroën myy mallinsa Spacetourer- ja Toyota Proace-nimellä. Mallien tekniset ratkaisut, moottorit ja varusteet ovat yhtenevät, mutta kukin automerkki luo omalle tuotteelleen itsenäisen ja muista poikkeavan brändi-ilmeen.


HAMI:n liikenneopetuskeskus muuttaa

Hämeen ammatti-instituutin liikenneopettajakoulutus ja liikennealan insinöörikoulutus samalle kampukselle. 

HAMI:n liikenneopetuskeskus aloittaa vuoden 2016 muuttamalla. Koulutus siirtyy joululoman aikana Riihimäen kampukselle, jossa opetus jatkuu 11. tammikuuta.

Koulutusohjelmapäällikkö Pekka Ahlgrenin mukaan taustalla on ollut pitkä kehitys.

”Lahdensivun kampuksen tulevaisuus ja suurlukiosuunnitelman eteneminen nopeuttivat ratkaisua, mutta ajatus liikenneopettajakoulutuksen ja liikennealan insinöörikoulutuksen saamisesta saman katon alle on ollut esille jo vuosia. Opiskelijat ovat myös tehneet hyvää yhteistyötä jo pitkään, ja muutto tulee varmasti vahvistamaan sitä entisestään”, Ahlgren toteaa tiedotteessa.


Internet tuo uusi palveluita autoihin

Tulevaisuuden auto hyödyntää internetistä saamaansa ajantasaista tietoa tehdäkseen matkanteosta entistä turvallisempaa, tehokkaampaa ja mukavampaa. Auton liittäminen internetiin avaa samalla lukuisia uusia palvelumahdollisuuksia.

Internetin kautta kuljettajan on mahdollista saada ajantasaista tietoa niin liikenneruuhkista, mustasta jäästä kuin väärään ajosuuntaan liikkuvista kuljettajistakin. Autot voivat varoittavat kuljettajia ajoissa vaikkapa äkillisestä sumusta tai mutkan takana odottavasta liikennesumasta, rakennustyömaasta tai onnettomuudesta.

Lue lisää...


Automaattinen ajopäiväkirja ja autoeturaportti yhdessä

Ajoseuranta AKV Oy tuo uudenlaista palvelun yrityksille, joilla on käytössään autoetu. Palvelun avulla sähköisen ajopäiväkirjan lisäksi myös autoeturaportti syntyy automaattisesti, ilman erillisiä laskelmia.


T.Palolalle 12 uutta Iveco Dailyä

T.Palola Oy on vahvistanut kuljetusarsenaaliaan kahdellatoista uudella Niemi-Korpi Oy:ltä hankkimallaan Iveco Dailyllä. Uudet pakettiautot luovutettiin 14.10 ja autot siirtyivät luovutuksen jälkeen välittömästi tositoimiin palvelemaan yrityksen kuljetustarpeita.

Luovutetut autot ovat uusia Vuoden pakettiautoksi 2015 (Van of the Year 2015) valittuja Iveco Daily 35S15V 12m3 (10 kpl) ja 35S15V 9m3 Cityrunner mallia (2 kpl).


Talvirengassäännöt eivät ole samat kaikkialla Euroopassa

Yhä useammat Euroopan maat vaativat talvirenkaiden käyttöä hyötyajoneuvoissa aina tiettyinä vuodenaikoina – myös muulloin kuin olosuhteiden sitä edellyttäessä. Eri EU-maiden talvirengaslainsäädännön harmonisoinnin puute asettaa suuria haasteita kuljetusyrityksille. Jos lakeja ei noudateta, ajoneuvon ei ehkä sallita jatkaa matkaansa tai seurauksena voi olla sakkorangaistuksia.

Goodyear Dunlopin mukaan 28:ssa Euroopan maassa on hyötyajoneuvoja koskevia talvirengassäädöksiä. Joissakin maissa on paikallisia vaatimuksia, joissakin vaaditaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa kaikilla teillä ja joissakin on pakollisia vaatimuksia määrättyinä aikoina olosuhteista riippumatta. Kuljetusyritysten on tarkistettava kunkin sellaisen maan säädökset erikseen, jossa ne toimivat.


Leijona lanseeraa uuden suojavaatemalliston

Leijona Group Oy lanseeraa uuden talvi- ja kesäkäyttöön soveltuvan Näkyvät-suojavaatemalliston. Kaikki tuotteet täyttävät uuden varoitusvaatestandardin vaatimukset (EN ISO 20471).

Uutta suojavaatemallistossa kerrotaan olevan esimerkiksi rasteriheijastimet. Heijastimet on sijoitettu eri puolille vaatteita, myös hihoihin ja olkapäihin. Suojavaatteet on valmistettu polyesteri-puuvillasta, jossa on vettä hylkivä viimeistely. Kaikissa tuotteissa on myös korttitaskut, joihin henkilökortin voi laittaa sekä pysty- että vaakasuuntaan.


Palvelusajan jaksottelu kokeiluun Jääkäriprikaatissa

Maavoimat kertoo tiedotteessaan ottavansa kokeiluun varusmiesten uuden palvelusajan jaksottelun vuoden 2016 alussa. Palvelusajan jaksottelu koskee Sodankylässä palvelevaa Lapin jääkäripataljoonan saapumiserää 1/16 eli yhteensä noin 630 varusmiestä.

Uusi palvelusaikajaksottelu koostuu kymmenestä peräkkäisestä palveluspäivästä, joita seuraa neljä peräkkäistä viikonlopulle ajoittuvaa lomapäivää. Jaksottelussa on huomioitu perus- ja erikoiskoulutuskausien alut sekä Jääkäriprikaatin koulutus- ja harjoitusjärjestelmän vaatimukset.

Uuden palvelusaikajaksottelun tavoitteena on tehostaa varusmieskoulutusta koulutuspäiviä lisäämällä. Lisäksi sen kerrotaan tukevan varusmiesten jaksamista lisäämällä täysiä lomapäiviä sekä saavan aikaan kustannussäästöjä matkakuluja vähentämällä.

Varusmiesten palvelusajan jaksottelun kokeilu jatkuu Lapin jääkäripataljoonassa vuoden 2016 loppuun saakka. Kerätyn palautteen perusteella tehdään päätös palvelusaikajaksottelun jatkosta ja sen mahdollisesta laajentamisesta.


Opelilta erikoisvarusteltu Vivaro

Opel kasvattaa Vivaro -mallisarjaa erikoisvarustellulla Sportive –mallilla. Vivaro Sportiven moottorina on kaksoisahdettu 1,6-litrainen 103 kW (140 hv) diesel. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyn ajotavan kulutukseksi 6,1 l/100 km ja CO2-päästöksi 160 g/km.

Ulkoa uutuuden tunnistaa kromatusta jäähdyttäjän säleiköstä, korin värisestä takapuskurista, kylkilistoista ja taustapeilien suojista sekä 17-tuumaisista kevytmetallivanteista. Ohjaamon tummat värit: musta kojelauta ja istuinverhoilu, tuovat autoon ripauksen urheilullisuutta.

Vivaro Sportivessa on vakiona avaimeton lukitus ja käynnistys sekä peruutuskamera. Lisäksi varustukseen kuuluvat etusumuvalot ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin.

Opel Vivaro Sportive 1,6 CDTI BiTurbo (140 hv) –malliston verolliset hintapyynnit alkavat 34 330 eurosta.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!