Muutoksia postimaksuihin 15. helmikuuta
- Luontiaika
- 12.01.2016 13:07
Posti kertoo siirtyvänsä kokonaisuudessaan kuluttajille tarjottavien käteispalvelujen osalta Euroopassa yleisesti käytettyyn hinnoitteluun, jossa kaikilla kotimaan ja ulkomaan kirjelähetyksillä on omat taksansa. Myös muihin käteismaksullisiin postipalveluihin tulee korotuksia. Taustalla on Postin mukaan postilähetysten määrän voimakas väheneminen. Sen myötä yksittäisen lähetyksen jakelukustannus on sitä kalliimpi, mitä vähemmän on jaettavaa.
Ulkomaan kirjelähetyksissä enintään 20 grammaa painavan kirjeen tai kortin maksu on jatkossa Priority-luokassa 1,30 euroa ja Economy-luokassa 1,20 euroa. Ulkomaan kirjeisiin sopivat postimerkit (1,30 euroa) julkaistaan 26. helmikuuta. 1. ja 2. luokan ikimerkit käyvät maksuksi myös ulkomaille kymmen sentin lisämerkin kanssa.
Yleisimmät postimaksut muuttuvat 15. helmikuuta 2016. Kotimaan 1. luokan postimerkin hinta nousee 1,20 euroon (ennen 1,10 euroa) ja 2. luokan postimerkin hinta 1,10 euroon (ennen 1,00 euroa).
Muutoksia tulee myös Postin edelleenlähetys- ja jakelun keskeytyspalvelujen sekä pakettipalvelujen hintoihin. Postista lähetettävän, enintään 2 kiloa painavan postipaketin hinta on jatkossa 8,10 euroa (ennen 7,90 euroa). Edullisimman, pakettiautomaatilta tai verkosta itsepalveluna lähetettävän S-kokoisen paketin hinta on jatkossa 7,10 euroa (ennen 6,90).
Lisätietoja kuluttajien palveluista ja hinnoista: posti.fi/hinnat ja Postin asiakaspalvelu.
Renault Trucksilta uusi moottorivaihtoehto jakeluautoihin
- Luontiaika
- 12.01.2016 13:03
Renault Trucksin jakeluautomallisto on täydentynyt 11-litraisella D WIDE -mallilla. Erityisesti jakeluajoon ja ympäristönhuoltotehtäviin soveltuvan 18–26-tonnisen D WIDE -mallin voi jatkossa tilata joko 8- tai 11-litraisella moottorilla.
Uudella mallilla Renault Trucks pyrkii vastaamaan entistä paremmin tehokkaampaa moottoria kaipaavien asiakkaiden tarpeisiin.
Nyt mallistoon lisätyn 11 litran DTI 11 Euro 6 -moottorivaihtoehdon tehovaihtoehdot ovat 380- tai 430 -hevosvoimaa – tehovaihtoehtojen vääntöhuiput ovat 1 800 ja 2 050 Nm. Iskutilavuudeltaan 8-litraisen moottorin tehovaihtoehdot säilyvät entisellään 250-, 280- ja 320 -hevosvoimassa.
D WIDE -mallissa on vakiona automatisoitu Optidriver-manuaalivaihteisto. Lisähinnasta autoon tarjotaan muun muassa pienempään polttoaineen kulutukseen tähtäävää Fuel Eco -pakettia sekä käyttöjarrujen kulumisnopeutta hidastavaa Voith-hidastinta.
Vaihtoehtoisen käyttövoiman suosio kasvussa
- Luontiaika
- 12.01.2016 12:38
Trafin mukaan vuonna 2015 rekisteröitiin yhteensä 146 709 uutta ajoneuvoa, mikä oli 1,9 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vaihtoehtoista käyttövoimaa (hybridi, sähkö, flexifuel, biokaasu) hyödyntäviä henkilöautoja ensirekisteröitiin 3 767 kpl eli lähes 40 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Bensiinikäyttöisiä henkilöautoja ensirekisteröitiin reilut 6 % edellisvuotta enemmän. Dieselkäyttöisten henkilöautoja suosio laski ja niitä rekisteröitiin 6 % edellisvuotta vähemmän.
Kevyempien kulkuvälineiden, kuten moottoripyörien, mopojen ja mopoautojen ensirekisteröinnit sen sijaan vähenivät vuonna 2015. Poikkeuksena moottorikelkat, joiden myynti kasvoi 6 % edellisvuoteen verrattuna.
Rudenstams Parti AB luottaa automaattiin
- Luontiaika
- 12.01.2016 08:00
Ruotsalainen perheyritys Rudenstams Parti AB luottaa Allison-automaattivaihteistoon. Uusin lisäys yrityksen jakelukalustoon on Scania P250 DB 4x2, joka on varustettu Euro 6 -moottorilla ja Allison 3000 SeriesTM täysautomaattivaihteistolla.
Yrityksen kalustosta vastaavan Björn Segerbergin mukaan Allison-täysautomaattivaihteisto oli selvä valinta kaupunkiliikenteeseen. Segerberg pitää yllä tarkkoja tietoja kaluston ajomatkoista ja kulutuksesta. Hän kertookin, että ennakkoluulot automaattivaihteistojen ”janoisuudesta” osoittautuvat vääriksi joka kuukausi.
Gasum Oy ostaa Taaleritehtaan Biotehtaan
- Luontiaika
- 11.01.2016 13:38
Gasum Oy ja Taaleritehtaan Pääomarahastot Oy ovat tänään allekirjoittaneet kauppasopimuksen Taaleritehtaan Biotehdas I Ky-pääomarahaston omistaman Biotehdas-ketjun myymisestä Gasum Oy:lle. Valtakunnallinen Biotehdas-ketju on Suomen biokaasualan markkinajohtaja ja siihen kuuluvat tuotannossa olevat biokaasulaitokset Huittisissa, Kuopiossa, Oulussa ja Honkajoella sekä kesällä 2016 valmistuva laitos Riihimäellä. Kauppasopimus on allekirjoitettu tänään ja kaupan oletetaan toteutuvan 29.2.2016.
”Tämä kauppa on Gasumille merkittävä askel biokaasuliiketoiminnan ja -markkinan kehityksessä, sillä Biotehdas on ollut suomalainen suunnannäyttäjä kiertotalouteen perustuvissa ympäristöratkaisuissa”, Gasum Oy:n toimitusjohtaja Johanna Lamminen toteaa tiedotteessa.
Helsingin Satamassa ennätysten vuosi
- Luontiaika
- 11.01.2016 12:50
Helsingin Sataman hyvä vire jatkui myös joulukuussa, kun kokonaistavaraliikenne ylsi reiluun 940 000 tonniin (+16,2 %) ja koko vuonna 2015 11,4 miljoonaan tonniin (+5,3 %). Vuosaaren konttiliikenteessä tehtiin kaikkien aikojen ennätys 430 400 TEUta (+7,5 %).
Joulukuun matkustajamäärä kohosi uuteen ennätykseen 890 500 (+6,0 %). Myös vuosi 2015 oli kokonaisuudessaan ennätyksellinen, kun 11 miljoonan matkustajan rajapyykki ylitettiin ensimmäistä kertaa. Uusi ennätys kirjataan nyt 11,17 miljoonaan matkustajaan (+2,5 %).
Yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli joulukuussa 795 000 tonnia (+10,7 %), josta tuontia 368 000 tonnia (+8,2%) ja vientiä 427 000 tonnia (+13 %). Koko vuoden yksiköidyn tavaraliikenteen määrä ylsi 10,4 miljoonaan tonniin (+3,6 %). Tuonnin määrä oli lähes 4,84 miljoonaa tonnia (+1,0 %) ja viennin yli 5,56 miljoonaa tonnia (+6,1 %).
Arktista dieseliä saatavilla valituilta Neste Oil -asemilta
- Luontiaika
- 11.01.2016 12:37
Erittäin kylmiin olosuhteisiin soveltuvaa arktista dieseliä on saatavilla Pohjois-Suomessa neljältä asemalta sekä kahdeksalta raskaan liikenteen asemalta.
Nesteen mukaan arktinen diesel on kehitetty ja testattu kestämään ankarimmatkin sääolosuhteet. Arktisen dieselin (-40/-44) alin varastointilämpötila on -40 °C, ja hyvin huollettu dieselauto toimii sillä -44 asteen lämpötilaan saakka.
Metsäkonealan lakko peruuntui
- Luontiaika
- 11.01.2016 12:23
Puuliiton metsäkonealan johtokunta ja Koneyrittäjien hallitus ovat molemmat hyväksyneet perjantaina saavutetun neuvottelutuloksen metsäkonealan työehtosopimuksesta.
Neuvottelutuloksen keskeinen sisältö on palkkojen yleisen työmarkkinalinjan mukainen yleiskorotus 15.1.2016 lukien sekä palkkataulukoinnin uudistaminen. Myös määrävuosikorotusten aikarajoja ja suuruuksia tarkistettiin.
Metsäkonealan työehtosopimus kattaa puunkorjuussa, koneellisissa metsänhoitotöissä, metsähakkeen tuotannossa ja metsäteollisuuden tehtaiden terminaaleissa työskentelevät työntekijät.
Talvi yllätti "kädettömät" suomalaiset
- Luontiaika
- 08.01.2016 16:10
Tammikuu 2016: Muoniossa -40, Helsingissä -25. Junat eivät kulje. Bussit eivät starttaa. Joukkoliikenteessä täysi kaaos. Junavuoroja peruutetaan. Bussivuoroja kulkee milloin sattuu. Helsingissä raitiovaunutkin lakkoilevat, 6:ia tulee viisi peräkanaa kuin köyhän talon porsaat, Jossain on ollut tukos...
Takavuosina VR:n uusi huippuveturi, italialainen Pendolino jähmettyi pikkupakkasilla, vaikka oli niin kokeiltu Alppien lumimaisemissa. Ei toiminut Suomessa.
Autonomisia busseja testataan Kreikassa ja Sveitsissä
- Luontiaika
- 08.01.2016 14:08
Kuusi autonomista linja-autoa on ajanut Kreikan Trikalassa marraskuusta lähtien. Nyt Sveitsiläinen startup BestMile suunnittelee tekevänsä saman asian keväällä Sionissa, Sveitsissä. Testauksen on tarkoitus kestää Sionissa kaksi vuotta.
Auto yhdistyy älykännykkään
- Luontiaika
- 08.01.2016 12:18
Renault-Nissan tuo myöhemmin tänä vuonna autoiluun liittyviä älypuhelinsovelluksia, jotka keskustelevat autosi kanssa.
Ensi vuonna tuodaan markkinoille Renault-Nissanin automallien yhteinen multimediajärjestelmä, joka tarjoaa uutta multimediaa ja langattomien karttojen päivityksiä. Älypuhelin on tässä oleellisessa osassa.
Vuonna 2018 tulee lisää tietotekniikkaa, enemmän internet-pohjaisia henkilökohtaisia sovelluksia.
”Ylinopeuskeskustelu yksipuolista”
- Luontiaika
- 08.01.2016 12:04
Yksipuolinen puhe pelkästä ylinopeudesta liikenneturvallisuuden vaarantajana, on Pohjoismaiden ainoalle liikennelääketieteen professorille Timo Tervolle kielenkannat irrottava aihe. Pitkä käytännön kokemus onnettomuustutkinnasta on osoittanut hänelle, että ylinopeutta tai edes liian suurta tilannenopeutta ei voi erottaa kuljettajan tilasta.
Automaattiajaminen kaikkien ulottuville 2020
- Luontiaika
- 08.01.2016 11:58
Maailman neljänneksi suurin autovalmistaja Renault-Nissan allianssi kertoo tuovansa neljässä vuodessa kymmenen automallia, jotka mahdollistavat automaattiajamisen. Tekniikka luvataan tuoda massatuotantomalleihin, edulliseen hintaan. Automaattiajamisen uskotaan vähentävän onnettomuuksia radikaalisti, jopa 90 prosenttia.
Itärajan ylittävä liikenne laski viidenneksen
- Luontiaika
- 08.01.2016 10:57
Rajavartiolaitoksen katsauksen mukaan vuonna 2015 itärajan yli matkusti noin 9,2 miljoonaa rajanylittäjää. Rajanylitysten määrä väheni viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden 19 %. Venäläisten rajanylittäjien määrä laski 8,3 miljoonasta 6,0 miljoonaan, kun taas suomalaisten kasvoi 2,7 miljoonasta 2,9 miljoonaan. Venäläisten matkustajien osuus itärajan kokonaisliikenteestä oli noin 65 % ja suomalaisten 31 %.
Finavia varautuu WAM:n käyttöönoton viivästymiseen
- Luontiaika
- 07.01.2016 15:06
Finavialla on käynnissä hanke, jonka tavoitteena on ottaa käyttöön ns. WAM-järjestelmä (Wide Area Multilateration). Yhtiö kertoo varautuvansa siihen, että järjestelmän käyttöönotto tulee viivästymään sopimustoimittajalla ilmenneiden talousvaikeuksien takia. Toistaiseksi sopimustoimittaja on ilmoittanut jatkavansa hankkeen edistämistä. Finavia kertoo tiedotteessaan selvittävänsä parhaillaan sopimuskumppaniinsa liittyvää tilannetta ja tekee parhaansa, että järjestelmän käyttöönotto toteutuu.
Finavia kertoo valinneensa kumppaninsa julkisen kilpailutuksen perusteella. Sama toimittaja toimii myös lukuisien muiden lennonvarmistusyhtiöiden kumppanina eri Euroopan maissa.
WAM-järjestelmän avulla lentokoneen oman paikannusjärjestelmän tuottama paikkatieto voidaan luotettavasti hyödyntää lennonjohdon järjestelmässä. Finavia kertoo järjestelmän parantavan palvelutasoa ja turvallisuutta erityisesti pienillä lentoasemilla, joilla lentoliikenteen valvontapeitto laskee uuden järjestelmän ansiosta maahan tai lähelle sitä. WAM-järjestelmällä katvealueet saadaan poistettua merkittävästi edullisemmin kuin perinteisellä tutkatekniikalla.
WAM-järjestelmän käyttöönotto on osa viranomaisen, Trafin, julkaisemaa kansallista valvonta- ja suunnistusstrategiaa, joka perustuu eurooppalaiseen sääntelyyn.