MAN - Tapahtumat

Suomi ja Venäjä rautatieliikennesopimukseen

Suomi ja Venäjä ovat allekirjoittaneet valtiosopimuksen kansainvälisestä rautatieliikenteestä.

Sopimuksen allekirjoittivat liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen ja Venäjän federaation liikenneministeriön varaministeri Sergei Aristov 28.4. Pietarissa.

Uusi sopimus selkeyttää rautatieliikenteen sääntöjä ja toimivuutta. Sopimuksen mukaan kaikki Suomeen tai muualle Euroopan talousalueelle sijoittuneet rautatieyritykset voivat toimia Suomen ja Venäjän välisissä rautatiekuljetuksissa Suomen rataverkolla.

Sopimus ei avaa Venäjän sisäisiä rautatiemarkkinoita EU:ssa toimiville yrityksille, eikä myöskään Suomen markkinoita venäläisille rautatieyrityksille.

Sopimus on tarkoitus viedä eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä 2015 ja se tulisi voimaan aikaisintaan vuoden 2016 puolella. 


Rattijuopoille oma koodi ajokorttiin

Toukokuun puolivälissä koko EU:n alueella voimaan astuva direktiivi tuo yhdenmukaistetun numerokoodin alkolukon käyttöpakosta ajokortteihin.

Koodi "69" paljastaa että kuljettajalla on ajo-oikeus vain alkolukolla varustettuun ajoneuvoon. Jäsenmaat voivat kansallisesti päättää alkolukonkäyttöpakosta. Uusi asetus ei vaikuta jäsenmaiden lainsäädäntöön.

Suomessa ei ole alkolukon käyttöpakkoa, vaan sellaista on itse anottava. Tähän asti se on merkitty ajokorttiin koodilla 111. Ja jatkossa koodilla 69.


Uuden sukupolven vaihtolavalaite

Ruotsalainen kuormankäsittelylaitteiden valmistaja Hiab on julkaisemassa uuden sukupolven vaihtolavalaitetta. Hiab Multilift Futura –vaihtolavalaitteessa on yli sata innovaatiota, joilla yhtiön mukaan parannetaan tuotteen tuottavuutta. Vaihtolavan täysin uusittu EvoLightTM–teräsrakenne kestää 300-500 kilogrammaa enemmän painolastia. SwanNeckTM –muotoilu parantaa vaihtolavalaitteen ulottuvuutta ja vakautta. Turvallisuutta taas parantavat SafetyPlusTM –innovaatiot.



Uutta Volvolta – Liikkuva vianhaistaja


Janne Nevalainen, vasemmalla ja Jarmo Seppälä ovat olleet kuukauden päivät liikkeellä uudella diagnostiikka-autolla. Pikkujutut ja ohjelmistopäivitykset onnistuvat asiakkaan pihalla. Isot hommat tehdään korjaamolla mutta kokemuksen mukaan aika moni vika saa ensiavun diagnostiikka-auton avulla.

Volvo Finland on ottanut käyttöön ainakin pääkaupunkiseudulla liikkuvan diagnostiikka-auton. Se on rakennettu Renault Master umpipakettiauton pohjalle.

Auto on varustettu tuoreimmalla saatavissa olevalla diagnostiikkalaitteistolla. Sen avulla pystytään tutkimaan autoa vaivaavat viat ja tekemään pikkukorjauksiakin. Samalla hoituvat esimerkiksi moottorin ja vaihteiston ohjelmistopäivitykset. Auto voi tulla esimerkiksi bussivarikolle yöaikaan ja päivittää kaikki varikolla olevat autot ajan tasalle. Kuukauden verran liikkeellä olleen auton tehtäviin on kuulunut paitsi suunniteltuja päivityskäyntejä myös esimerkiksi avainten koodauksia ja pienten vikojen korjauksia.

Diagnostiikan avulla voidaan tilata osat valmiiksi varsinaisia korjauksia varten. Se vähentää korjaamolla vietettävää aikaa.

Auto palvelee Volvon ja Renaultin kuorma- ja linja-autoja.


Suomessa noin 1900 huoltoasemaa

Öljy- ja biopolttoaineala ry:n tilaston mukaan huolto- ja automaattiasemia oli vuoden 2014 lopussa kaikkiaan 1 892. Huoltoasemia, joilla on henkilökuntaa, oli vuoden lopussa 823. Automaattiasemia oli 1 069. Huoltoasemien kokonaismäärä tilastossa ei ole suoraan verrattavissa vuotta aiempaan lukuun 1 877, koska tilastointi on entistä kattavampi.

Erikseen tilastoidaan raskaan liikenteen jakelupisteet. Niitä oli vuoden 2014 lopussa 664, kun määrä vuotta aiemmin oli 682. Osa raskaan kaluston dieselpolttoaineen tankkauspisteistä sijaitsee huoltoasemien yhteydessä ja osa on erillisiä jakelupaikkoja.


Taksilupia avoinna Hangossa

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus julistaa taksilupien ylimääräisen hakuajan Hankoon. Syynä ylimääräiseen hakuun on se, että moni autoilija on lopettanut liikennöinnin tämän vuoden aikana.

Luvat myönnetään ensisijaisesti taksinkuljettajana hankitun työkokemuksen pituuden perusteella ensiluvanhakijoille.

Lisätietoja luvanmyöntämisen edellytyksistä ja hakumenettelystä löytyy Internetistä osoitteesta: www.ely-keskus.fi.


Ivecon uusin ajoneuvo nelivetorintamalle

Iveco esitteli uuden Daily 4x4:n kuljetus- ja logistiikka-alan Transpotec Logitec -messuilla Veronassa, Italiassa.

Uusi Daily 4x4 on saatavilla kahtena versiona, tavallisella ohjaamolla kahdella eri akselivälillä (lyhyt 3050 mm ja pitkä 3400 mm) sekä 7 henkilön crew cab -versiona 3400 mm akselivälillä. Kokonaispainoluokkia on kaksi 3,5 t ja 5,5 t Lisäksi markkinoille tuodaan matkailu-, linja- sekä erikoisajoneuvojen alustaksi soveltuva riisuttu chassis cowl –versio.

4x4 mallin 3-litraisen koneen jatkeena on 6-nopeuksinen vaihteisto. keskusjakovaihteistossa on entisen 4x4 mallin tapaan neljä eri hitaan ajon nopeusaluetta, jotka luovat yhteensä 24 välityssuhdetta. Tasauspyörästön lukkoja on kolme.

Lisäksi 4x4 malliin on saatavilla laaja valikoima voimanottoratkaisuja sekä vaihdelaatikon että keskusjakovaihteiston osalta, siinä voidaan käyttää sekä maastoon että tielle suunniteltuja renkaita ja keulaan voidaan kiinnittää lisävarusteita (esim. vinssi, lumiaura).

4x4 Dailyn tuotanto on käynnistymässä ja Suomen hinnat varmistuvat toukokuun aikana.


Flybe Finlandista Nordic Regional Airlines

Flybe UK:sta irtaantumisen myötä Flybe Finlandin nimi muuttuu toukokuussa. Flybe Finlandista tulee Nordic Regional Airlines. Nimenmuutos vaatii vielä Kaupparekisterin hyväksynnän, jonka odotetaan tapahtuvan toukokuun alussa. Nimenvaihdoksen myötä myös yhtiön ilme tullaan uusimaan. Uusi ilme julkistetaan alkukesästä, ja uudistus toteutetaan vaiheittain vuoden 2015 aikana.

Flybe Finlandin emoyhtiö Flybe Nordic siirtyi 31. maaliskuuta väliaikaisesti Finnairin omistukseen, kun Flybe UK myi 60 prosentin osuutensa Finnairille. Finnairin, Staffpointin ja G.W. Sohlbergin väliset neuvottelut yhtiön lopullisesta omistuksesta ovat edelleen käynnissä. 1.5.2015 lähtien kaikki Flybe Finlandin omat reitit muuttuvat Flyben lennonnumerolta Finnairin lennonnumerolle ja samalla Finnairin ostoliikenteeksi.


MacGregorilta nostureita merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen

Cargoteciin kuuluva MacGregor sai kahden merenalaiseen kuormankäsittelyyn tarkoitetun nivelpuominosturin tilauksen Fujian Mawei Shipbuilding Limited -telakalta. Nosturit asennetaan maailman ensimmäiseen merenpohjan louhintaan tarkoitettuun alukseen. Nosturit toimitetaan vuoden 2017 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Tilaus on kirjattu vuoden 2015 ensimmäiselle vuosineljännekselle.

MacGregorin saama tilaus käsittää kaksi nivelpuominosturia: yhden merenkäynnin liikkeiden kompensointijärjestelmällä varustetun kapasiteetiltaan 200 tonnin nosturin, joka on suunniteltu käytettäväksi 2 500 metrin syvyydessä, sekä pienemmän 100 tonnin nosturin.

Lue lisää...


Metsä Group rakentaa biotuotetehtaan Äänekoskelle

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on tänään päättänyt biotuotetehtaan rakentamisesta Äänekoskelle nykyisen sellutehtaan alueelle. Rakennustyöt aloitetaan välittömästi, ja tehtaan on määrä valmistua vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Äänekoskelle rakennettava biotuotetehdas on metsäteollisuuden historian suurin investointi Suomessa. Hankkeen kokonaisinvestointi on noin 1,2 miljardia euroa, josta 40 prosenttia rahoitetaan omalla pääomalla ja 60 prosenttia velkarahoituksella. Lainarahoitus sisältää pankkilainoja ja toimitusluottoja. Lisäksi Metsä Fibre on saanut työ- ja elinkeinoministeriöltä 32,1 miljoonaa euroa uusiutuvan energian investointitukea. Yhtiön omistajat ovat Metsäliitto Osuuskunta (50,2 %), Metsä Board Oyj (24,9 %) ja Itochu Corporation (24,9 %).

Biotuotetehdas tuottaa vuosittain noin 1,3 miljoonaa tonnia sellua, josta 800 000 tonnia on havusellua ja 500 000 tonnia lehtipuusellua. Havusellu päätyy vientiin pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan. Korkealaatuisen sellun ohella tehdas tuottaa sähköenergiaa runsaasti yli oman tarpeensa sekä esimerkiksi mäntyöljyä ja tärpättiä. Biotuotetehtaan kaikki sivuvirrat on tarkoitus hyödyntää tehtaan ympärille syntyvässä eri yritysten muodostamassa ekosysteemissä.

Uusi tehdas lisää kuitupuun käyttöä Suomessa noin 4 miljoonalla kuutiometrillä eli noin 10 prosentilla vuodessa. Tehdas käyttää vuosittain yhteensä 6,5 miljoonaa kuutiometriä puuraaka-ainetta, joka hankitaan pääasiassa Suomesta.

Hankkeen toteutussuunnitellusta vastaavat Sweco Industry Oy ja Sweco Rakennetekniikka Oy ja päälaitetoimituksista Valmet Oy ja Andritz Oy.


Rattijuoppous kasvussa

Rattijuopumuksia tuli vuoden 2015 tammi-maaliskuun aikana tietoon kaikkiaan 3 800, mikä on 2,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014.

Tietoon tulleista rattijuopumuksista hieman vajaa puolet oli törkeitä rattijuopumuksia. Törkeät rattijuopumukset lisääntyivät 1,1 prosenttia ja muut rattijuopumukset 4,3 prosenttia. Edellisen kymmenen vuoden aikana rattijuopumuksia tuli tammi-maaliskussa tietoon keskimäärin 4 600.

Lähde: Tilastokeskus


Jukka Haanpää voitti Suomen YETD-kilpailun

Jukka Haanpää Haapajärveltä voitti Scanian Young European Truck Driver (YETD) -kilpailun Suomessa. Kakkossijalle ylsi Ville Pöllä Kannuksesta ja kolmossijalle Janne Hötti Kuopiosta. Jukka Haanpää edustaa Suomea YETD-finaalissa 25. huhtikuuta Södertäljessä Ruotsissa, jossa pääpalkinto on uusi R-sarjan Scania.

Suomessa Scanian nuorten kuljettajien kilpailuun ilmoittautui tällä kertaa 766 henkilöä. Näistä 50 teoriakokeessa parhaiten menestynyttä kutsuttiin Jurvaan Botniaringin moottoriradalle kilpailemaan 11. ja 12. huhtikuuta Suomen parhaan nuoren kuljettajan tittelistä.

Kahden päivän aikana kuljettajat testasivat taitojaan viidellä eri tehtäväasemalla: hätäensiapu, toiminta onnettomuuspaikalla, ajoonlähtötarkastus ja kuormansidonta, puoliperävaunuyhdistelmän käsittely sekä taloudellinen ja turvallinen ajaminen.

Lue lisää...


Liikennealan museoille ja yhteisöille tukea

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt yhteensä 385 000 euroa liikenne- ja viestintäalan museoille sekä 25 000 euroa liikennealan yhteisöille rakennushankkeiden ja muiden kehittämisinvestointien tukemiseen sekä tiedotustoiminnan että kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen.

Tukea myönnettiin 26 museolle ja yhdeksälle yhteisölle. Lisäksi Kiinteistö Oy Tieliikennemuseolle myönnettiin 350 000 euroa museon rakentamiseen.

Lue lisää...


Tässä on uusi VW Transporter

Volkswagen esitteli myöhään eilen illalla Amsterdamissa kansainväliselle lehdistölle järjestetyssä tilaisuudessa kuudennen sukupolven Transporterin, mallin 65-vuotisjuhlan yhteydessä. Uuden mallisukupolven kerrotaan olevan nykyistä turvallisempi, taloudellisempi ja viihtyisämpi.

T6 mallisarjan yhteydessä lanseerataan uuden sukupolven TDI moottorit. EA288Nutz –koodinimellä kutsuttavat moottorit on suunniteltu erityisesti hyötyajoneuvokäyttöön.

T6:n konehuoneeseen tarjotaan nelisylinteriset bensiini ja diesel moottorivaihtoehdot. Dieselmoottorin iskutilavuus on 1968 cm3 Sitä on saatavilla 62 kW / 84 hv , 75 kW / 102 hv , 110 kW / 150 hv ja 150 kW / 204 hv teholla. Bensiinivaihtoehtojen iskutilavuus on niin ikään 2,0 litraa. Tehovaihtoehtoja on kaksi 110 kW / 150 hv ja 150 kW / 204 hv.

Kaikissa E5- ja E6 –päästötason moottoreissa on vakiona Start/Stop –järjestelmä. Valmistajan mukaan uudet moottorit pienentävät polttoaineenkulutusta keskimäärin 15 prosentilla nykyisin käytettävään moottorisukupolveen verrattuna.

Kojelauta on kokonaan uusittu

Volkswagen Transporter T6 –mallisukupolvi esitellään seikkaperäisesti seuraavassa 29.4. ilmestyvän Auto, tekniikka ja kuljetus –lehden (Atk4/15) sivuilla.


Kabotaasimiesten kalut reistailevat

Vaalimaan rajanylityspaikan kautta kulki tammi-maaliskuussa 2015 keskimäärin 16 000 rekkaa kuukaudessa.

Tammikuussa Vaalimaan tulli tarkasti 212 raskasta ajoneuvoa. Korjausmääräyksen sai 73 % tarkastetuista, 31 % käännytettiin takaisin Venäjälle ja 20 % sai lisäksi sakon. Helmikuussa tarkastuksia tehtiin 278, joista korjausmääräyksen sai 70 %, 34 % käännytettiin ja sakko kirjoitettiin 25 %:lle. Maaliskuun luvut jatkavat samaa suuntausta, 238 tarkastusta, joista 70 % sai korjausmääräyksen, 37 % käännytettiin ja 22 % sai lisäksi sakon. Luvut perustuvat Tullin julkaisemiin tietoihin.

Ajoneuvojen käännyttäminen koskee pääasiassa EU/ETA alueen ulkopuolisia kuljetusyksiköitä. EU/ETA alueelta tulevat ajoneuvot määrätään tarvittaessa valvontakatsastukseen.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!