Kaupunki- ja lähiliikennebusseilla on selkeitä vaihtoehtoja dieselille. Matkabussien vaihtoehtopolttoaineet ovat sen sijaan vähissä.
Lähtökohtana IRU: n selvityksessä on 500 km toimintamatka, 60 000 km vuodessa, josta 10% kaupunkiajoa. Kolme vaihtoehtoa erottuu selvästi: LNG, biopolttoaineet, hybridit.
LNG on selvä ykkösvaihtoehto. Bio-LNG, tavallisesti 80% maakaasua, 20% biometaania, näyttäisi olevan voittaja 15 vuoden tähtäyksellä tiellä, jota Scania jo kulkee. Bio-LNG voisi johtaa 3,7% pienempiin vuostuisiin kustannuksiin poliittisilla ja taloudellisilla päätöksillä, joita on saavutettavissa 2023-2035 aikajaksolla.
Biopolttoaineista biodiesel näyttäisi vetävän pitemmän korren kilpailussa palmuöljyn höystämästä HVO:sta.
Diesel-sähkö hybridi odottaa vielä toteutusta bussissa. Se voisi toimia, mutta riippuu siitä miten pitkälle pitää kantaa akkupaketteja. Ne painavat paljon ja kasvattavat polttoaineenkulutusta. Ehkä lopullinen ratkaisu on biodieselillä matka-ajo ja täyssähköllä kaupunkiosuudet, IRU arvioi selvityksessään.