MAN - Vaihtoautot

eFlexFuel-Samara taloudellisesti E85:llä 30. Arctic Testissä

Lada Samara vm. 2001 muutettiin 30. Arctic Testiin etanoli-käyttöiseksi tamperelaisen StepOne Tech Oy:n eFlexFuel muutossarjan avulla. -1C-astetta kovempia pakkaskäynnistyksiä ei päästy kokeilemaan, mutta polttoainekulutuksia sitäkin enemmän.

Kitkarenkailla varustettu Lada Samara kulutti 95E bensiiniä (hinta €1,349/l) 677,5 km:n reitillä 7,5983 l/100 km. eFlexFuel muutossarjan asennuksen jälkeen se kulutti täsmälleen samalla reitillä hieman raskaammissa ajo-olosuhteissa E85 etanolia (hinta €0,899/l) 488,2 km matkalla 8,404517 l/100 km. 

Etanolia autoilukäyttöön kaikissa Pohjoismaissa markkinoiva kotimainen St1 öljy-yhtiö vetäytyi ennen testin alkua 30. Arctic Testissä toteutettavasta eFlexFuel etanoliauton kokeilusta. Tarkemmin tuloksista seuraavissa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numeroissa.


Sähköautot pärjäsivät 30. Arctic Testissä

Todella raskaat, sohjoiset ja luminuoskaiset tieolosuhteet eivät lannistaneet 30. Arctic Testiin osallistuneita kahta Nissanin sähköautoa. Nolla-asteisessa säässä ensimmäinen Suomeen saapunut Nissan Leaf 30 kWH akkupaketilla jäi 155 km pikällä taipaleella Kempeleestä Isosyötteen huipulle 1,1 km vajaaksi. Paluumatkalla Isosyötteen huipulta yhtä huonoissa tieolosuhteissa Leafilla oli 12 km:n vara Kempeleen maalissa. Leaf kulki matkan tasaisella 75-80 km/t nopeudella ilman akkujen välilatausta.

Lue lisää...


Tähtimerkin paluu


Tähtimerkin nostotöistä vastasi Jalo & Jalo Turusta.

Helsingin Kampissa tornitalon katolla on loistanut Mercedes-Benz tähti vuodesta 1962. Myrsky on kaatanut tähden kaksi kertaa.

Joulukuussa huonokuntoinen tähti laskettiin alas. Sosiaalisessa mediassa sitä vaadittiin viipymättä takaisin. Tähti korjattiinkin Tammerneonin toimesta ja paluu tapahtui tammikuun lopulla.

Helsinki on taas ennallaan.



Pikkubusseille tilauskeskus

Suomen Pikkubussiliitto on avannut tilataksien ja pikkubussien tilausvälityskeskuksen, joka on aluksi käytössä Uudellamaalla. Toiminta laajenee vaiheittain valtakunnalliseksi tämän vuoden aikana.

- Isojen autojen saatavuudelle on selkeää kysyntää. Esimerkiksi lentokenttäkuljetuksissa matkatavarat vievät paljon tilaa, perustelee Pikkubussiliiton hallituksen puheenjohtaja Jari Kujala.

Lue lisää...


Powervisionilta ovaalinmuotoinen lennokki

Powervision Robot Inc. julkaisi eilen yhtiön ensimmäisen kuluttajamarkkinoille suunnatun PowerEgg -lennokin (drone).

Kauko-ohjattava lennokki on varustettu 360-asteen 4K HD panoraamakameralla ja sisätilanavigointia helpottavilla sensoreilla. Lisäksi lennokki pystyy lähettämään reaaliaikaista videokuvaa.

Muista markkinoilla olevista lennokeista poiketen PowerEgg on ovaalinmuotoinen. Yhtiön mukaan muotoilu ja kokoontaitettavuus tekevät lennokista helpon kuljettaa esimerkiksi repussa.

Yhtiö ilmoittaa tuovansa lennokin markkinoille vuoden toisella neljänneksellä.


Tienrakennus-Econic


Takaohjaava neliakselinen Econic 3235 on nosturilla, johon saa kahmarin.

Mercedes-Benz Econic on yleisemmin nähty lähinnä jäteautona. Nyt Lontoon keskustassa on otettu kaksi Econicia tienrakennukseen.

FM Conway Ltd perustelee autojen hankintaa ohjaamon helpolla kuljettavuudella ja kuljettajan hyvällä näkyväisyydellä, jota täydentää kuolleen kulman kamerat. Näin jalankulkijat ja pyöräilijät huomataan helpommin vilkkaassa keskustaliikenteessä.

Kuljettaja istuu etuakselin etupuolella kuin bussissa. Econic ei ole parhaimmillaan ahtaissa paikoissa, sillä etualalla tarvitaan esteetöntä tilaa koukkaavan keulan takia.


Polar-Sisuun kevennystä

4+5-akselinen Sisu Polar -sorayhdistelmä
Hyvinkääläisen Hartzell Oy:n 76-tonninen Sisu Polar.

Sisu Polarin ilmajousitettuun toiseen ohjaavaan etuakseliin on saatavilla paineenkorotustoiminto. Näin sille akselille saadaan siirrettyä painoa. Toiminto helpottaa työskentelyä esimerkiksi ahtailla kääntöpaikoilla, missä etuakselia joudutaan viemään pois kovalta tieltä. Painatustoiminto kytkeytyy automaattisesti pois yli 20 km/h nopeuksissa.

Tridem-Polareihin on vastaavasti lisätty paineenpuolitustoiminto. Tämä toiminto auttaa pehmeissä olosuhteissa ja esimerkiksi ylämäkeen peruutettaessa. Paineenpuolituksella voidaan siirtää painoa vetäville akseleille säilyttäen kuitenkin auton ohjattavuus. Toiminto on aikarajoitettu, joten kuljettajan ei tarvitse huolehtia toiminnon poiskytkemisestä.


Schenkerilta uusi terminaali Vaasaan

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Vaasaan Nordic Logistics Centerin alueelle, lähelle lentoasemaa.

Lämmintä terminaali- ja toimistotilaa tulee 3200 neliötä sekä lämmittämätöntä 1000 neliötä. Tilat valmistuvat vuoden 2016 lopulla.

- Vaasan talousalue on menestynyt taantumassa erinomaisesti Suomen tasolla. Alueella toimii myös useita merkittäviä asiakasyrityksiämme, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Göran Åberg.

Nykyiset tilat Vaskiluodossa ovat vuodelta 1979. Siinä toimi ensin legendaarinen Paul Nyholmin kuljetusliike, joka nousi Pohjolan suuremmaksi. Sen jälkeen tiloissa on ollut Waskitrans ja Kiitolinja.

Nykytilat on myyty Havatorille, jonka vuokralaisena DB Schenker toimii uusien tilojen valmistumiseen saakka.


Varaosien 3D-valmistuksella kustannustehoa

Aalto-yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ovat käynnistäneet digitaalisiin varaosiin keskittyvän tutkimushankkeen yhdessä 13 yrityksen kanssa.

Tavoitteena on edistää muutosta, jossa perinteisestä varaosien valmistusketjusta ja varastoinnista siirrytään digitalisoitumisen avulla dynaamiseen ja lisäarvoa tuottavaan verkostomalliin. Varaosat ja niihin liittyvä tieto siirretään ja säilytetään digitaalisesti. Osien valmistus tapahtuu 3D-tulostamalla tarpeen mukaan, yleensä lähellä loppukäyttäjää.

Lue lisää...


Vianor hankki Kalajoen Kumikorjaamon

Point S -ketjun alla toimiva Kalajoen Kumikorjaamo siirtyy Vianorin väreihin 1.3. alkaen. Uusi toimipiste jatkaa yli 70 vuotta toimineen liikkeen perinnettä.

Kaikki Kalajoella jo nyt työskentelevät työntekijät siirtyvät Vianorin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Myös Timo Saari, jonka isoisä aikoinaan aloitti liiketoiminnan, jää auttamaan Vianoriin hetkeksi ennen siirtymistään uusien haasteiden pariin.


Pörhö ja Polar Heater parantamaan Nissan e-NV200:aa

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden 30. Arctic Testin aattona Nissan-Europe ilmoitti vetävänsä sähkö-pakettiautonsa Nissan e-NV200:n pois testistä. Samalla Nissan-Europe kielsi myös suurasiakkaansa tarjoamaa e-NV200:aa osallistumasta testiin ilmoittaen, että se johtaisi auton takuuehtojen katkeamiseen.

Pelastajaksi ilmaantuin Oulun ja Pohjois-Suomen autokaupan suurtekijä, Pörhön Autoliikkeen omistaja, kauppaneuvos Matti Pörhö. Hän pääsi Nissan-Europen kanssa neuvottelutulokseen, joka salli Pörhön Autoliikkeen esittelyauton, e-NV200:n osallistua omalla riskillä Kempeleessä toimivan Polar Heaterin erityisesti e-NV200:aan suunnittelemalla akkupakettien elektronisella lämmitysratkaisulla.

30. Arctic Test käynnistyi Helsingissä 2.2. ja siirtyi lapin maisemiin 8-12.2016.


Polar Heater akkulämmitin vakiona Scanioihin

Polar Heater Ltd. Kempeleessä on saanut suuren tilauksen akkulämmittimilleen Scanian kuorma-autotehtaalta Ruotsin Södertäljessä. Polar Heaterit tullaan asentamaan vakiovarusteiksi Scanian raskaisiin kuorma-autoihin.

- Kyseinen lämmitin on suunniteltu erityisesti raskaan luokan ajoneuvoille. Se lisää akkujen luotettavuutta ja pidentää niiden elinikää, Polar Heaterin toimitusjohtaja Tapio Juvani sanoo. Laatutietoisen kuorma-autovalmistajan tilaus on merkittävä avaus ja tunnustus nuorelle yrityksellemme, Juvani iloitsee.


Liikenteessä yhä vähemmän kaksipyöräisiä

Trafin mukaan L-luokkien liikennekäytöstäpoistot ovat lisääntyneet sen jälkeen, kun kilpien palautusvelvollisuudesta luovuttiin marraskuussa. Kun lokakuussa 2015 tehtiin hieman yli 5 000 liikennekäytöspoistoa L-luokan ajoneuvoille, niin joulukuussa päästiin jo yli 12 tuhanteen. Näistä tapahtumista yli 8 000 tehtiin joko Trafin tai vakuutusyhtiön nettipalveluiden kautta.

Kokonaisuudessaan vuonna 2015 liikennekäytössä oli 232 528 moottoripyörää, mikä on melkein 5 000 vähemmän kuin vuonna 2014. Uusia moottoripyöriä ensirekisteröitiin hieman yli 3 000, mikä on Trafin mukaan kaukana huippuvuosien tasoista.

Mopojen määrä laski vuonna 2015 alle 180 tuhanteen. Vuonna 2014 liikenteessä oli vielä melkein 197 tuhatta mopoa. Uusi mopoja rekisteröitiin vain hieman yli 7 000. Huippuvuosina 2006–2008 uusia mopoja rekisteröitiin vuosittain yli 25 000.


Volvo pääyhteistyökumppanina Puunkuormaajamestari-kilpailussa

Volvo Trucks, Cargoteciin kuuluva Hiab ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen järjestävät vuoden 2016 puunkuormauskiertueen. Pääyhteistyökumppanina toimii Volvo Trucks.

"Meidän menestyksekäs historia puuautosegmentissä vahvistaa sen, että Volvo sopii täydellisesti tämän kilpailun pääyhteistyökumppaniksi. Hienon kilpailun lisäksi osallistujilla tulee olemaan mahdollisuus päästä tutustumaan täydelliseen raakapuun kuljetuksiin soveltuvaan kuorma-autoon ja sen uusimpaan tekniikkaan", kertoo Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Kimmo Ahonen tyytyväisenä.

Ammattilaisten keskuudessa suuren suosion saavuttanut kiertue alkaa 18.4. Tampereelta ja päättyy 3.6. Jyväskylään. Muut kiertuepaikkakunnat ja -aikataulu tullaan julkaisemaan lähempänä kiertueen aloitusta. Kiertue tulee olemaan laajuudeltaan vuoden 2015 kaltainen.

Alkukilpailujen jälkeen viisi lääninmestaria ja seitsemän nopeinta haastajaa kisaavat Suomen Puunkuormaajamestarin tittelistä 2.9. kello 15 FinnMETKO 2016 -näyttelyn yhteydessä Jämsässä. Alkukilpailujen aikojen perusteella selviää myös naisten - ja veteraanisarjan voittaja.


Scania 125 vuotta

Scania-Vabis L75 -rekanveturi Brasiliassa vuonna 1962

Scania juhlii tänä vuonna 125-vuotista taivaltaan. Yhtiön matka alkoi jo vuonna 1891, kun yksityisomisteinen rautatievaunujen valmistaja Vabis perustettiin Södertäljessä.

Noin 20 vuotta myöhemmin syntyi uusi yritys - Scania-Vabis - kun Vabis yhdistyi malmöläisen yksityisen konevalmistajan, Scanian kanssa. Tämän jälkeen yhtiö on edennyt monien vaiheiden kautta tämän päivän kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajaksi.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!