MAN - Tapahtumat

SKAL ry:n perustama EU-edunvalvonta kasvaa

Autoalan Keskusliitto ry liittyy tammikuussa 2016 mukaan Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n käynnistämään edunvalvontatoimintaan Brysselissä. Maantieliikennettä ja yrittäjyyttä edustava edunvalvontatoimisto koostuu nyt yhteensä kahdeksasta suomalaisesta järjestöstä kattaen käytännössä koko maantieliikennealan.

EU-edunvalvontapalveluiden piiriin kuuluvat Autoliikenteen Työnantajaliitto, Suomen Yrittäjät, Linja-autoliitto, Taksiliitto, Suomen Tieyhdistys, Suomen Autokoululiitto sekä nyt uutena tulokkaana Autoalan Keskusliitto.


Atoy Autohuollon asiakkaille maksuton tiepalvelu

Atoy Road Service on Suomalaisen Atoy Autohuollon uusi maksuton tiepalvelu, jonka piirissä ovat automaattisesti kaikki ketjun liikkeissä määräaikaishuolletut ajoneuvot. Ympärivuorokautinen palvelu kattaa esimerkiksi tekniset viat, kolaritilanteet, renkaan puhkeamisen, polttoaineen loppumisen ja avainten jäämisen auton sisään.

Viisivuotisen taipaleensa kunniaksi Atoy Autohuolto kertoo tiedotteessaan antaneensa Atoy Road Service -tiepalvelun Joululahjaksi tuhansille asiakkailleen, joiden ajoneuvo on määräaikaishuollettu vuonna 2015 ketjun liikkeissä.


Pekant ja Osa-Ratas yhteistyöhön

Oululainen Pekant Oy ja torniolainen Osa-Ratas Oy ovat ostaneet Kemissä toimivan Ahava Oy:n liiketoiminnan ja liikekiinteistön. Ostajien puoliksi perustama yhteisyritys Pekant-Osaratas Oy aloittaa kiinteistössä raskaan kaluston korjaamo- ja varaosatoiminnan vuoden 2016 alussa.

Uuden toimipaikan vetäjänä ja Pekant-Osaratas Oy:n toimitusjohtajana aloittaa Matti Porkola. Varaosamyymälän avauduttua yritys työllistää 7–8 ihmistä. Pekant Oy ja Osa-Ratas Oy kuuluvat molemmat valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun.



AKT: Hallitus ulosliputtaa suomalaiset kuljettajat

AKT tuomitsee tiedotteessaan jyrkästi hallituksen esityksen, jonka mukaan Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Maaliskuusta alkaen laissa viitattaisiin vain Euroopan unionin säännöksiin.

- Liikenneministeri Anne Bernerin esitys on kuolinisku suomalaiselle kuljetuselinkeinolle ja liittää suomalaiset raskaan liikenteen kuljettajat jonon jatkoksi työttömien armeijaan. AKT on jo pitkään ja johdonmukaisesti korostanut, että Suomen määritelmä ja tulkinta kabotaasista ovat oikeat, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

Hän ihmettelee hallituksen käsien ylösnostoa tilanteessa, jossa myös autoliikenteen työnantajat ovat olleet samoilla linjoilla AKT:n kanssa.

- Tähän asti yliyritysmyönteinen hallitus kääntää nyt selkänsä kuljetuselinkeinolle. Erikoista hallituksen linjauksessa on vielä sekin, että ministerivaliokunnassa tämän kannan esitteli ulkoministeri Timo Soini. Perussuomalaiset ovat rekkaprotesteissa mekkaloineet sillä, että AKT ja muut alan järjestöt eivät tee mitään suomalaisen kuljetuselinkeinon puolustamiseksi. Nyt perussuomalaiset ulosliputtavat hallitusrintamassa suomalaiset kuljettajat, jyrisee Marko Piirainen.

Suomen tavaraliikennelain mukaan kabotaasikuljetuksena pidetään jokaista kuorman purkua. Kabotaasia saa harjoittaa vain väliaikaisesti, joka tarkoittaa enintään kymmentä purkua kolmen kuukauden aikana. Keskeinen ero Suomen ja EU-määräysten välillä on se, miten kuljetetut kuormat lasketaan.

EU-komissio pitää Suomen nykyistä kabotaasimääritelmää ja väliaikaisuuden vaatimusta EU-säännösten vastaisena ja on aikonut haastaa Suomen EU-tuomioistuimeen, mikäli Suomi ei muuta säännöksiään.

- Edellisen hallituksen kokoomuslainen liikenneministeri Paula Risikko oli valmis viemään asian EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. AKT oli myös tällä kannalla. Hallitus vaihtui ja nyt Berner ja Soini ovat valmiit höllentämään lakia, hämmästelee Marko Piirainen.

- Lakimuutos lisää oleellisesti riskiä harmaan talouden kasvusta kuljetuksissa. Lisääntyvä työttömyys karsii verotuloja ja kasvattaa työttömyysmenoja. Ennakoitavissa on myös iso riski liikenneturvallisuuden heikentymisestä. Kun tähän listaan lisää vielä raskaan liikenteen valvonnan selvän vähentymisen, ei voi kun vain ihmetellä hallituksen esitystä, sanoo AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.


Kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen mainontaan

Kuluttaja-asiamies on puuttunut kolmen eri toimijan: Santander Consumer Finance Oy, Delta Auto Oy ja J. Rinta-Jouppi Oy:n tarjoaman autoluoton televisiomainontaan kuluvana vuonna. 

Kuluttajansuojalain säännösten mukaan luotonantajan on mainonnassa annettava kuluttajalle tietyt pakolliset tiedot kuluttajaluotosta. Jos ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava luku, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot olisi annettava samassa yhteydessä. Näitä ilmoitettavia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Näin kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja mikä eri luottovaihtoehdoista on hänelle edullisin. Kuluttaja-asiamiehen mukaan yritykset eivät ole täydellisesti noudattaneet annettuja ohjeita.

Lue lisää täältä


Finnair lisää istuinkapasiteettiaan

Kasvavan syöttöliikennetarpeen vuoksi Finnair on päättänyt tehostaa lähinnä Euroopassa liikennöivien Airbus-kapearunkokoneidensa tilankäyttöä. Suunnitelmien mukaan yhtiö lisää koneisiin istuimia niin, että pääsääntöisesti matkustajan käytettävissä oleva jalkatila ei muutu. Sen sijaan tilankäyttöä parannettaisiin muuttamalla säilytys- ja teknisiä tiloja koneiden etu- ja takaosassa.

Investoinnin arvo on yhteensä noin 40 miljoonaa euroa, ja se koskee 22 Airbus-kapearunkokonetta Finnairin laivastossa. Muutos ei koske viittä A321ER-konetta, joiden matkustamot ovat jo suunnitelman mukaiset ja joissa on 209 istuinta. Uudistuksella lisätään konetyypistä riippuen 6–13 istuinpaikkaa.

Finnair on aiemmin kertonut tarvitsevansa lisää Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvun vuoksi. Lisäkapasiteetti hankitaan pääasiassa kasvattamalla keskimääräistä kapearunkokoneen kokoa lähivuosien aikana.


Maantiekuljetusten määrät kasvussa

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 81 miljoonaa tonnia, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 8 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 16 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Kuorma-autojen tavarankuljetukset kotimaan liikenteessä neljännesvuosittain

Vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 6,0 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 14 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 94 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 6 prosenttia yksityisessä liikenteessä.

Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.

Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 3/2015, Tilastokeskus


Päästöhuijaus selkokielellä

USA:ssa sallitaan dieselhenkilöautoille typenoksidipäästöjä 100 mg/km. Euroopassa Euro 5 salli 180 mg/km dieseleille ja 60 mg/km bensa-autoille. Todellisuudessa bensa-autojen typenoksidipäästöt ovat lähes nolla. Eur o6 hyväksyy dieseleille vain 80 mg/km typenoksideja ja hiukkasia vain 5 mg/km. 

Euroopassa hiilidioksidipäästörajoihin liitettiin niin tiukat typenoksidivaatimukset, ettei edistyksellisinkään autotekniikka pystynyt niitä täyttämään ilman manipulointia ja kikkailua. Todellisuudessa dieselhenkilöautot ovat päästäneet keskimäärin 600 mg/km typenoksidia suurin vaihteluin eli seitsemän kertaa enemmän kuin Euro 6:n edellyttämän 80 mg/km.


Kabotaasin määritelmää esitetään muutettavaksi

Hallitus esittää, että Suomen lainsäädännöstä kumottaisiin kabotaasia koskevat kansalliset määritelmät. Jatkossa laissa ainoastaan viitattaisiin Euroopan unionin säännöksiin.

Lue lisää...


Ajokorttien uudet hakemusmaksut vahvistettiin

Ajokorttitoimivalta siirtyy Trafille 1.1.2016 alkaen. Ensi vuoden alusta alkaen ensimmäisen henkilöautokortin hakemusmaksu on 40 euroa ja ajokortin kaksoiskappale 30 euroa. Trafi ottaa pian vuoden vaihteen jälkeen käyttöön sähköisen palvelun ajokortin kaksoiskappaleen tilaamiseksi, jolloin sähköisesti tehty hakemus maksaa 20 euroa. Uusiin hakemusmaksuihin sisältyy myös kortin hinta.

Trafilla on toimivalta päättää lupien myöntämisestä ja Ajovarma Oy hoitaa hakemusten vastaanottamisen, käsittelyn ja tarvittaessa sellaisten lupien luovuttamisen, joita ei postiteta.

Lue lisää...


Huhut kertovat: Uusi Ford Mondeo Hybrid

Saksasta kantautuvat huhut kertovat hyvin polttoainepihistä Ford Mondeo bensahybridistä. Huhuiile ei saada vahvistusta, koska Oy Ford Ab:n puhelinlinja on motissa eikä Fordin vastaaviin toimihenkilöihin saada yhteyttä.

Ensimmäisten koeajojen perusteella Fordin bensa- ja sähkömoottorilla varustettu Mondeo kulkee Duo-vedolla taloudellisemmin kuin diesel-hybridit, jopa taloudellisemmin kuin paljon kalliimmat ladattavat hybridit. Tiloiltaan Mondeo vetää vertoja E-luokan Mersuihin.

USA:ssa Mondeon sisarmalli Fusion tuli markkinoille jo 2009 ensimmäisen sukupolven bensiini-sähkömoottorilla varustettuna. Se on asettunut markkinoille menestyksellä ja on tarjolla myös ladattavana hybridinä. Ford on USA:ssa toiseksi suurin sähköautojen tarjoaja.

Uusi Fusion/Mondeo on Pohjois-Amerikan markkinoilla jo vuodesta 2013. Edeltäjineen sitä on myyty jo 180 000 hybridinä, joista yli 25 000 ladattavina hybrideinä. Ladattava Mondeo hybridi 2,0 litran 187 hv:n bensiinimoottorilla ja Titanium varustuksella maksaa Saksassa alkaen 35 200€. 180 hv:n dieselillä sama maksaa  alkaen 34 700€.

Odotamme yhteyttä Oy Ford AB:n vastaaviin viestihenkilöihin.


Älyliikenteen palveluja helsinkiläisille

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa on käynnistetty hanke, jonka kuluessa kehitetään älyliikenteen tilannekuvapalvelu. Älyliikenteen palvelut perustuvat liikennejärjestelmän ajantasaiseen tilannekuvaan sekä lyhyen aikavälin ennusteeseen liikennejärjestelmän tilasta. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Helsingin liikennejärjestelmän tilannekuva muodostuu laajasti eri datalähteistä kerättävistä liikenteen seuranta- ja havaintotiedoista.

Liikenteen tilannekuva kertoo liikennevirroista, tarjoaa liikennettä kuvaavia tunnuslukuja tai antaa lyhyen ajan ennusteen liikennemääristä, liikenteen sujuvuudesta, häiriöistä, täsmällisyydestä sekä vallitsevista olosuhteista. Tilannekuvasta voidaan välittää tietoa niin liikenteessä olevilla kaupunkilaisille, erilaisille palveluntarjoajille ja kaikille muillekin tietoa tarvitseville.

-Tavoitteenamme on saada syntymään hyviä arjen liikkumista, liikenneturvallisuutta ja kuljetusten sujumista edistäviä palveluja. Olisi hienoa, että tätä kautta saataisiin esimerkiksi erilaisia uusia mobiilisovelluksia. Laadukkaan ja ajantasaisen tilannetiedon saatavuus on erittäin tärkeässä asemassa, jos halutaan saada toimivia palveluja, toteaa Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen tiedotteessa.

Helsingin kaupunginhallitus myönsi kokouksessaan 14. joulukuuta innovaatiorahastosta 100 000 euroa Helsingin älyliikenteen tilannekuvapalvelun innovatiiviseen hankintaan.


Kuljetusmääräykset muuttuvat 1.1.2016

Logistiikkayritysten Liitto kertoo rajaavansa kuljetusmääräysten muutoksella 1.1.2016 alkaen mahdollisuutta antaa lisäpalvelupyyntöjä tavaraa noudettaessa. Nämä tulee tilata etukäteen sähköisesti. Muutoksella pyritään vauhdittamaan digitaalista tiedonsiirtoa tavaralinjaliikenteessä. Toimitusketjut halutaan Suomessa täysin sähköisiksi.

Liitto kertoo tiedotteessa, että on päivittänyt tavaralinjaliikenteen yleisten kuljetusmääräysten pykälään 8 seuraavan lisäyksen: ”Mikäli toimeksiantaja haluaa tilata muita palveluja, joita rahdinkuljettaja tarjoaa, tulee ne tilata etukäteen sähköisesti rahdinkuljettajan ilmoittaman aikataulun mukaisesti. Rahdinkuljettajalla ei ole velvollisuutta toteuttaa vasta tavaraa noudettaessa annettuja uusia kirjallisia tai suullisia palvelupyyntöjä.”

Linkki tavaralinjaliikenteen yleisiin kuljetusmääräyksiin.


Transicsilta kalustonhallintaratkaisu

Transics International on tuonut markkinoille kalustonhallintaratkaisun: TX-TRAILERGUARD. Järjestelmä mahdollistaa perävaunun reaaliaikaisen valvonnan ja näyttää kuorma-autoon sekä kuljettajaan liittyvää tietoa. Kaikki kuorma-auton perävaunuun liittyvä tieto siirtyy asiakkaan konttorille TC-CONNECT-ohjelmistoon. Tietoa voidaan siirtää muun muassa akselikuormasta, rengaspaineista, kylmäkuljetus perävaunun lämpötilasta ja ovien tilasta. Kaikki saatu tieto pystytään niputtamaan yhteen ja näyttämään reaaliajassa yhdellä näytöllä.


Uusia keinoja porokolareiden vähentämiseksi

Ajantasaista porovaroitusjärjestelmää testattiin noin 1,5 vuoden ajan Pohjois-Suomessa. Kokeilussa mukana olleet raskaan liikenteen kuljettajat lähettivät ja vastaanottivat varoituksia poroista älypuhelinsovelluksella. Lisäksi alueiden poronhoitajat lähettivät varoituksia tien lähellä liikkuvista poroista. Trafin tiedotteen mukaan porovaroituspalvelun laajalla käyttöönotolla porokolareita voitaisiin vähentää 10-18 prosenttia.

Trafin tiedotteen mukaan porovaroituspalvelulla todettiin olevan myös välillisiä vaikutuksia liikenneturvallisuuteen. ”Kuljettajat olivat varoituksen saatuaan valppaampia ja hidastavat ajonopeuttaan, joten palvelu vaikuttaa paitsi porokolareihin myös yleiseen liikenneturvallisuuteen. Koska yleinen liikenneturvallisuus paranee, voidaan arvioida, että henkilövahinko-onnettomuudet poronhoitoalueella vähenevät 2–4 vuodessa” kertoo Trafin johtava asiantuntija Anna Schirokoff.

Katso video palvelun toiminnasta:


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!