MAN - Tapahtumat

Pasin seuraajan kehitystyö testivaiheessa

Valmistajan mukaan Protolab PMPV 6x6 on uintikykyinen, rekisteröitävissä tieliikennekäyttöön ja ilmakuljetettavissa. Lisäksi sen miina-, luoti- ja sirpalesuojaus täyttävät puolustus- ja viranomaiskäytön edellyttämät nykyaikaisen kriisinhallinnan vaatimukset.

Suomalainen Protolab Oy on kehittänyt täysin uuden, suojatun miehistönkuljetusajoneuvon puolustus- ja kriisinhallintakäyttöön.

- Vuonna 2009 alkanut projekti on edennyt nyt koeajovaiheeseen, jossa ensimmäisellä prototyypillä ajetaan maantie- ja maastotestejä kertoo Protolab Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.

Ajoneuvon suunnittelun lähtökohtana on ollut suojauksen integrointi ajoneuvorakenteisiin ja helposti huollettava kuorma-autokomponentteihin perustuva ajoneuvotekniikka.

Protolab PMPV 6x6 ajoneuvo on tieliikennekelpoinen. Sen suurimmaksi kantavuudeksi ilmoitetaan 10 tonnia ja henkilökuljetuskapasiteetti 2+10 henkilöä.

Kokonaan etuakselin taakse sijoitettua miehistötilaa suojaa miinoilta kennorakenteeseen perustuva, kotimaisesta erikoisteräksestä valmistettu pohjaratkaisu. Ballistisessa suojauksessa hyödynnetään kotimaassa kehitettyjä Exote -materiaaleja.

Kolmiakselisessa autossa on 6,7 litran Cummins moottori, Sisu Axles akselit ja Katsa-jakovaihteisto sekä 6-vaihteinen Allison automaattivaihteisto. Akseleista ensimmäinen ja viimeinen ovat ohjaavia. Rakenteelliseksi huippunopeuksi olmoitetaan 110 km/h.

Ajoneuvon varustelussa on käytetty alan viimeisintä teknologiaa. Autossa on muun muassa kamerajärjestelmä, jossa on eteen, taakse ja sivuille suunnattujen normaalikameroiden lisäksi kaikissa olosuhteissa toimiva eteen suunnattu jalankulkijatunnistuksella varustettu lämpökamera.

Ajoneuvo on suunniteltu globaaleille markkinoille soveltuvaksi suomalaiseksi vientituotteeksi. Kemppaisen mukaan vastaavaa, valmistushinnaltaan yhtä edullista, mutta käyttöominaisuuksilta näin monipuolista ja tehokkaasti suojattua tuotetta ei ole tarjolla.


Rahtiliikenteen määrä Vuosaaressa on vilkastunut

Rahtiliikenteen määrä Vuosaaren satamassa on vilkastunut. Rahtiliikenne kasvoi tammi-elokuussa yli 3 prosenttia verrattuna vuoden 2014 vastaavaan aikaan. Pelkästään konttiliikenne on kasvanut 6 prosenttia vertailukauteen nähden.

Rahtiliikenteen kasvuun on vaikuttanut erityisesti alkuvuodesta avattu Tallink Siljan uusi Viron yhteys sekä vahvassa kasvussa ollut konttiliikenne.


Raitiovaunut ja metro lainsäädännön piiriin

Hallitus on antanut 28. syyskuuta esityksen uudeksi kaupunkiraideliikennelaiksi, jolla metro- ja raitioliikenne saadaan lainsäädännön piiriin.

Uuswn laintasoisen sääntelyn kerrotaan olevan tarpeellista, kun metroliikenne laajentuu Espoon puolelle vuonna 2016.

Lakiesityksen mukaan metro- ja raitioliikenteestä tulisi ilmoituksenvaraista toimintaa. Ilmoitus tehtäisiin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, joka vastaisi myös metro- ja raitioliikenteen turvallisuusvalvonnasta. Trafi ei kuitenkaan antaisi teknisiä määräyksiä tai hyväksyisi kalustoa tai infraa käyttöön otettavaksi.

Vastuu toiminnan turvallisuudesta olisi jatkossakin toiminnanharjoittajalla itsellään. Toiminnanharjoittajalle asetettaisiin kaupunkiraideliikennelaissa samanlaiset vaatimukset kuin rautatieyrityksille on asetettu rautatielaissa. Keskeisenä vaatimuksena olisi toiminnanharjoittajalta edellytettävä turvallisuusjohtamisjärjestelmä.

Perinteisen, katuverkolla tapahtuvan raitioliikenteen lisäksi lakiesitys kattaa myös pikaraitioliikenteen, jonka käynnistämistä suunnitellaan pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereen ja Turun alueella.

Hallitus esittää, että laki tulisi voimaan 1. maaliskuuta 2016. Raitioliikennettä laki alkaisi koskea vasta vuoden 2018 alusta lukien. 



Lisävapauksia autojen rakenteen muuttamiseen

Lokakuun alusta alkaen ajoneuvojen rakenteen muuttamiseen tulee lisävapauksia, kun Trafin määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta tulee voimaan. Trafin määräys korvaa liikenneministeriön vuonna 1998 antaman päätöksen auton rakenteen muuttamisesta.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönotto helpottuu, kun moottorien etanolimuunnoksissa otetaan käyttöön kevennetty menettely päästöjen toteamiseen. Myös joidenkin muiden moottorimuutosten ehtoja helpotetaan. Samalla renkaat vapautetaan rengaspaineen valvonta-antureista.


Finnairin laivasto uudistuu, A350-900 XWB saapuu

Finnair valmistautuu vastaanottamaan ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä Airbusin uuden A350-900 XWB -koneen lokakuun alussa. Finnair on solminut kahdesta ensimmäisenä toimitettavasta A350-koneesta myynti- ja takaisinvuokraussopimukset GECASin (GE Capital Aviation Services) kanssa. Sopimukset toteutuvat kunkin koneen toimituksen yhteydessä, ja niiden arvo on yhteensä noin 260 miljoonaa euroa.

Finnair on tilannut kaikkiaan 19 uutta A350-900 XWB -konetta, joista neljä toimitetaan aikataulun mukaan vuoden 2015 toisella puoliskolla, seitsemän vuosina 2016–2017 ja kahdeksan vuosina 2018–2023. Samalla Finnair luopuu kaikista seitsemästä operoimastaan A340-300-lentokoneesta vuoden 2017 loppuun mennessä.


Kuorma-autokuljetuksissa laskua

Vuoden 2015 toisella neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 63 miljoonaa tonnia, mikä oli 6 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 17 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 2 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilastosta.

Vuoden 2015 toisella neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 4,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 14 prosenttia vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 95 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 5 prosenttia yksityisessä liikenteessä.


Suomalaiset koneet käyvät kaupaksi USA:ssa

Suomen idän kaupan yskiessä on vienti alkanut vetää lännessä. Tullin ulkomaankauppatilastojen mukaan Suomen tavaravienti Yhdysvaltoihin kasvoi vuoden 2015 ensimmäisellä puoliskolla kahdeksan prosenttia edellisvuotisesta kohoten vajaaseen 1,9 miljardiin euroon. Tuonti Yhdysvalloista suureni vain prosentin ja jäi hiukan alle miljardiin euroon.

Yhdysvaltoihin viennin reipas kasvu alkuvuonna johtui varsinkin teollisuuskoneiden viennin piristymisestä, mutta myös kaikkien muiden tärkeiden tavararyhmien vienti lisääntyi metalleja ja öljytuotteita lukuun ottamatta. Suomalaiset metsäkoneteknologian tuotteet ovat esimerkiksi käyneet hyvin kaupaksi Atlantin takana. Tuonnin muuten vahvaa kehitystä painoi erityisesti alaspäin tietotekniikan tuonnin alavire.


Tadanolta 600 tonnia nostovoimaa

Tadano esittelee uuden sukupolven ATF 600G-8 nosturin. 8-akselisen ja 600 tonnisen nosturin toimintaa on yksinkertaistettu kolmoispuomijärjestelmällä (Triple-Boom System, TBS), minkä ansiosta siinä ei tarvista puomin harustusta.

ATF 600G-8 nosturi on varustettu kahdella erillisellä moottorilla (625 hv alavaunussa ja 354 hv ylävaunussa). Moottorit toimittaa Mercedes-Benz, ja ne täyttävät viimeisimmät Euromot 4/Tier 4f -pakokaasupäästöstandardit.


Kortrijk 16-21.10.: Bio vs. Sähkö, Scania vs. Volvo

Kortrijkin kansainvälisessä bussinäyttelyssä kohtaavat kaksi tulevaisuuden energiaratkaisua: bio-vaihtoehdot ja sähkö.

Scania on edennyt johtavana tekijänä biokaasu-, bioetanoli- ja biodiesel-moottorien kehittäjänä markkinavalloitukseen. Toinen suuri, Daimler, näyttäisi uskovan samoihin vaihtoehtoihin.

Volvo ja VDL ovat lähteneet sähkölinjalle. Kumpikin on kehittänyt nyt jo jokapäiväiseen linjaliikenteeseen suurkaupungeissa toimivia busseja, Volvo Göteborgissa linjalla 55 ja VDL, tosin vasta asettumassa Kölnissä linjalle 33.

Tulevaisuus näyttäisi joka tapauksessa antavan kenkää paitsi perinteisille diesel- ja bensamoottoreille myös raideliikenteelle kaupunkien joukoliikenneratkaisuna.


Sisu Auto laajentaa Lähi-itään

Sisu Auto ilmoitti solmineensa maahantuontisopimuksen teheranilaisen Kaveh Dieselin Co:n kanssa. 

Sisu Auton toimitusjohtaja Timo Korhosen mukaan ensimmäiset autot ovat jo tuotannossa.

- Kaksi ensimmäistä telivetoista nostotelillä varustettua autoa valmistuu noin kuukauden sisällä. Ne lähtetetään tuotannosta valmistuttuaan suoraan Teheraniin.

Iranissa Sisua on odottamassa valtaisat markkinat, maassa on arviolta 140 000 raskaan kuorma-auton vaje. 

Sisu Auton iranilaisen jälleenmyyjän internetsivut www.kavehdiesel.ir


Uusi moottoritieramppi liikenteen käyttöön Kotkan Jumalniemessä

Keskiviikkona 23.9.2015 Kotkan Jumalniemessä avataan liikenteelle valtatie 7:ltä Haminan suunnasta Uittoväylälle nouseva ramppi. Käyttöön otetaan myös Uittoväylällä kolmessa risteyksessä olevat liikennevalot.

Saman päivänä Helsingistä suunnasta Karhulaan johtava ramppi suljetaan tielinjauksen muuttamisen ajaksi. Korvaava tieyhteys Karhulaan kulkee uuden Jumalniemen eritasoliittymän kautta.


Sisulta uusi Pasi?

Karjaa-Pohja välillä on kulkenut uusi huomiota herättänyt panssaroitu miehistönkuljetusauto. Ulkomuodosta päätellen se on selkeästi monta luokkaa edellä Patrian AMV:tä sekä panssaroinnin että huippudigitalisoinnin osalta. Potkurivarustus viittaa uimataitoon. Testiajojen päätepisteet viittaavat Sisuun Karjaalla ja Protolabiin Pohjassa.

Sisu Defencen panssari-Sisujen siirryttyä Patrian tuotantoon ja Pasi-nimen muututtua AMV:ksi on pitkään uumoiltu uuden Sisu-Pasin syntyä. Se näyttäisi nyt toteutuvan. Sisun omistaja-johtaja Timo Korhonen ei kysyttäessä myönnä mitään.


Segwayllä liikenteeseen Suomessa

Eduskunta saa käsiteltäväkseen lainmuutoksen, joka sallisi esimerkiksi sähkömoottorin voimin kulkevien potkulautojen ja Segway-tyyppisten laitteiden käytön tieliikenteessä. Nykysäädösten mukaan mainittuja kulkuvälineitä saa käyttää ainoastaan suljetuilla alueilla ja sisätiloissa.

Hallitus antoi esityksen ajoneuvolain ja tieliikennelain muuttamisesta 17. syyskuuta. Lakimuutosten halutaan tulevan voimaan mahdollisimman pian, mutta viimeistään vuoden 2016 alussa.


Fordin avolavamaasturi Ranger uudistuu

Ulkoa uudistetun mallin erottaa parhaiten keulan muodoista. Sisätiloihin ja varusteisiin on tullut runsaasti uusia herkkuja.

Konehuoneeseen tarjotaan jatkossa paranneltua, 160-hevosvoimaista versiota 2.2-litraisesta TDCi-moottorista – eli 10 hevosvoimaa lisää tehoa. 200-hevosvoimaisen, viisisylinterisen, 3.2 litran TDCi-moottorin säilyessä valikoimissa. Koneen jatkeeksi on valittavissa joko 6-portainen manuaali- tai automaattivaihteisto. Kaikki Suomeen tuotavat mallit ovat nelivetoisia.

Päästöarvo on pudonnut neloskoneessa 185 grammaan/km. Aiemmin se oli 205. Se merkitsee veroetua.

Uudistunut Ranger -mallisto tulee saataville vuoden 2016 alussa.


Puolustusvoimat ostaa maastureita

Puolustusministeri Jussi Niinistö valtuutti puolustusvoimat tilaamaan 24 uutta panssaroitua maastoajoneuvoa kriisinhallintaoperaatioiden käyttöön.

Hankinta sisältää 19 kappaletta Mercedes-Benz G300 CDI 4x4- ja 5 kappaletta 6x6 -maastoautoja. Ajoneuvot hankitaan Veho Group Oy:ltä, ja toimitukset ajoittuvat vuodelle 2016.

Hankinnan kokonaisarvoksi ilmoitetaan noin 8 miljoonaa euroa. Hankittavien autojen keskimääräiseksi yksikköhinnaksi muodostuu noin 330 000 euroa.


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!