Ruotsin Hector teki Tanskan ennätyksen
- Luontiaika
- 24.03.2016 12:48
Ruotsin rautateillä toimiva yksityinen rahtiyhtiö Hector Rail jaksaa yllättää. Kovien vastusten kautta asemansa kuljetusyrittäjänä Ruotsin rautateillä vakiinnuttanut Hector Rail sai viime vuonna oikeudet kuljettaa junillaan rahtia myös Tanskan läpi Saksan rajalle asti. Suurasiakkaansa DHL:n turvin se vie vuorokaudessa jo useita junakuormallisia rahtia Ruotsista Saksaan.
Hyvästä yhteistyöstä Tanskan viranomaisten kanssa kielii Hector Railin saavuttama junien uusi nopeusennätys Tanskassa 21-22.3. välisenä yönä: 235,8 km/t ! Ennätys saavutettiin raiteita hallitsevan Bane Danmark:n järjestämänä ja valvonnassa. Ennätys saavutettiin Ison Bältin ylittävällä sillalla suoritettujen testien yhteydessä. Veturina oli "Taurus", jolle valmistaja ilmoittaa huippunopeudeksi 230 km/t. Teholtaan 6400 (7000) kW:n neliakselinen veturi painaa 85 tonnia. Hector Raililla on käytössään kuusi Tauris-veturia.
Kuorma-autoilla kuljetettu tavaramäärä pysyi ennallaan Q4/2015
- Luontiaika
- 24.03.2016 11:52
Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autoilla kuljetettiin tavaroita 69 miljoonaa tonnia, mikä oli yhtä paljon kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Maa-ainesten kuljetettu määrä kasvoi 5 prosenttia ja muiden kuin maa-ainesten kuljetettu määrä väheni 3 prosenttia verrattuna edeltävän vuoden vastaavaan neljännekseen.
Vuoden 2015 neljännellä neljänneksellä kuorma-autojen kuljetussuorite oli 5,7 miljardia tonnikilometriä, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin edeltävän vuoden vastaavalla neljänneksellä. Kuljetussuoritteista 90 prosenttia ajettiin ammattimaisessa liikenteessä ja 10 prosenttia yksityisessä liikenteessä.
Tieliikenteen tavarankuljetukset -tilaston tiedot kerätään neljännesvuosittain otostutkimuksella kuorma-autojen haltijoilta. Kuljetettu tavaramäärä on kuorma-autoihin lastatun tavaran paino tonneina. Tonnikilometri kuvaa kuljetustyön määrää ja se lasketaan tavaramäärän ja kuljetusmatkan tulona.
Lähde: Tieliikenteen tavarankuljetukset 4/2015, Tilastokeskus
"Liikaa ulkomaalaisia ojissa!" Entä: Kauanko Suomi kehtaa?
- Luontiaika
- 24.03.2016 11:45
Näin sanoo Falck:n väreissä toimiva Malå Bil & Maskin Ab:n hinaus- ja nosturinkuljettaja "Jocke" Kunosson menneen talven töistä. Yrityksen lippulaivan, neliakselisen Scania R560 ja BSM Wreckerin pelastuspaketilla "niitä on tullut jo liiankin kanssa", Jocke sanoo.
Suomeen käännettynä asiassa on paljonkin ihmeteltävää. Ruotsissa vaaditaan raskailta ajoneuvoilta 5 mm urasyvyyttä läpeensä ja lisäksi talvirenkaita kaikilla vetävillä pyörillä. Sen johdosta honommilla renkailla Keski-ja Etelä-Euroopasta pyrkivät linja- ja kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tulevat Suomeen ja pohjoiseen Suomen viranomaisten hyväksymillä, henkilöautojen kesärenkaitakin huonommilla renkailla. Tiedetään kaikkialla, että Suomessa sattuu Ruotsia kymmenkertaisesti enemmän ojaanajoja, liikenneonnettomuuksia, kuolonkolareitakin ala-arvoisen tengasvarustuksen seurauksena. Niistä vain ei kerrota, ei näytetä kansalle tilastoja! Ollaan vain tekopyhästi hiljaa ja puhutaan kauniita liikenneturvallisuudesta!
Katseet kääntyvät taas, ties monennenko kerran, Eduskuntaan, maan hallitukseen, liikenneministeriöön ja sen alaisiin, Trafiin ja Liikennevirastoon, ja Liikenneturvaan: kauanko kehtaatte jatkaa hengenvaarallista rengasrulettia Suomen liikenteessä ja tieverkossa!!!
Veteraanikuorma-autoseura ry:n kevätajot 2.-3.4.2016
- Luontiaika
- 24.03.2016 11:18
Vanhat kuorma-autot kiinnostavat kaikenikäistä yleisöä. Kevätpäiväntasauksen näyttelyt ovat yleisölle maksuttomia.
Veteraanikuorma-autoseuran Kevätpäiväntasaus-ajo suuntautuu tulevana viikonvaihteena Itä-Uudellemaalle, Kymenlaaksoon ja hiukan Päijät-Hämeeseen. Kuorma-autot kulkevat reittiä Liljendal - Loviisa - Elimäki - Kausala - Vierumäki. Ajossa on mukana 90 entisöityä kuorma-autoa, joista vanhimmat ovat 1930-luvulta. Tuoreimmat museorekisterissä olevat kuormurit ovat 80-luvun mallia, ja silloin teillämme jyristelivät jo kaikki nykyiset automerkit - monesti tosin vielä pitkänokkaisina malleina.
Bauma: Volvolta suurin jättidumpperi koskaan, ja 15 muuta
- Luontiaika
- 24.03.2016 11:19
Bauman konemessuilla 11-17.4. nähdään muun muassa kaikkien aikojen suurin Volvo-työkone: 60 tonnin runko-ohjattu dumpperi. Uudesta A60H:sta veikataan messujen kirkkainta tähteä. Sen lisäksi Volvo Construction Equipment esittelee joukon uusia kaivureita, pyöräkuormaajia, asvaltinlevittäjiä, dumppereita; yhteensä 16 uutuutta.
"Hankook AV02 on tehty talviajoon, ei sorateille"
- Luontiaika
- 24.03.2016 11:08
Hankook AV02 talvirengas on kovan edessä Ruotsissa. Puukuljetuksia suorittava Sundbergs Åkeri havaitsi huollossa halkeamia renkaissa ja kutsui paikalle Hankookin asiantuntijan. Hankookin teknikko valokuvasi vaurion ja lähetti sen edelleen toiselle asiantuntijalle. Pari viikkoa myöhemmin kuljetusyritys sai Hankookilta vihreää valoa: rengas kunnossa, ei mitään vaaraa.
Paripäivää myöhemmin yksi renkaista räjähti. Onneksi yhdistelmä oli tyhjänä ja pysyi tiellä. Vahinkoja syntyi silti 66 000 Ruotsin kruunun edestä. Kuljetusyritys perii korjauslaskua Hankookilta, joka kieltäytyy ja syyttää kuljetusyritystä poikkeuksellisen rajusta ajosta. Samalla Hankook myöntää, ettei AV02 ole tehty sorateille vaan "talviajoon".
Mielenkiintoinen käsittely jatkuu.
Waeco:lta narkoosivaroitin
- Luontiaika
- 24.03.2016 10:51
Narkoosi- eli tainnutuskaasuvaroitin on halpa henkivakuutus sille, joka joutuu yöpymään yksinäisillä tehdasalueilla ja turvattomilla taukopaikoilla. Waecon Magisafe150 toimii 12 ja 24 voltilla ja antaa kolmen metrin päästä 85 dB:n äänivaroituksen kaikista tainnutuskaasuista. 80x156x51 mm mahtuu pieneen tilaan.
HVO haastaa dieselin Ruotsissa
- Luontiaika
- 24.03.2016 10:32
Ruotsissa kuljetusyrittäjät siirtyvät kiihtyvässä tahdissa dieselistä ajamaan HVO:lla. Volvo hyväksyy HVO:n, Mercedes-Benz hyväksyy HVO:n, otskiot julistavat Ruotsin ammattilehdissä.
HVO, Hydrotreated Vegetable Oil, tarkoittaa Nesteen NEXBTL: ää, ja UPM:n Vernoa.
Nesteen 2,4 miljoonan tonnin vuosituotannosta vain 400 000 tonnia on palmuöljystä vapaata. Neste aikoo kuitenkin asteittain siirtyä Rotterdamin tuotantolaitoksessa Pfad:ia (Palmoil Fatty Acid) eli palmuöljytuotannon jäännöstä, jota EU:n sääntöjen mukaan ei lueta palmuöljyksi.
HVO:nratkaiseva menestystekijä Ruotsissa on sikäläisen verottaja myöntämä verohelpotus, joka tekee HVO:n hinnaltaan kilpailukykyiseksi dieselöljyn kanssa. Norjan ja Tanskan vaatimukset 5,5 % ylittävästä sekoitussuhteesta ehtona verohelpotukselle eivät toistaiseksi edistä HVO:n kilpailukykyä.
Lisää asiasta ja Nesteen mahdollisuuksista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa.
Daimler: Yhdistettävyys takaa menestyksen
- Luontiaika
- 24.03.2016 09:01
Kuljetustoiminta on tietoa tulvillaan; pilvessä, netissä! Ongelmana on, ettei tarpeellinen tieto löydä oikea-aikaisesti tarvitsijaansa. Tietojen yhdistettävyys sitä tarvitseviin kohteisiin on tämän päivän suuri haaste.
3/4 kaikista tavarakuljetuksista Euroopassa kulkee kuorma- tai pakettiautoilla. Kuorma-auto on hyvinvointimme selkäranka. Ilman sitä elintarvikkeet, hyödykkeet, tarvikkeet eivät saavuttaisi kuluttajia eikä työpaikkoja. Ja maailmantalouden kasvun myötä kuljetukset lisääntyvät, verkkokaupan myötä jyrkästikin. Vuoteen 2050 mennessä ne kolminkertaistuvat.
Samalla vain 1/3 kuorma-autoista on tien päällä kuormattuina. 2/3 ajastaan kuorma-autot seisovat, odottavat tehottomina tehtanporteilla, rajamuodollisuuksissa, odotuspaikoilla, taukopaikoilla, maaliikennekskuksissa, liikenneruuhkissa, huolloissa, korjaamoissa... Ajantasaisen tiedon puutteen vuoksi. Seisonta-aja vähentäjä, poistajakin, löytyy olemassa olevan tiedon yhdistettävyydessä tarpeeseen.
Yhdistettävyys, englanniksi Connectivity, on asia, johon jokaisen kumipyöräkuljetuksista leipänsä ansaitsevan kannattaa syventyä. Missä nyt ollaan ja millä tavalla asiassa edetään, siitä raportti Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 numerossa, joka ilmestyy huhtikuussa.
Daimler: Autonominen saattueajo tulossa
- Luontiaika
- 24.03.2016 07:52
Daimler esitteli 1-2.3. Saksan Düsseldorfissa kolmen Mercedes-rekan autonomista saattueajoa. Kaikki kolme etenivät moottoritiellä ilman kuljettajan apua. Rekkojen väli oli vain 15 metriä. Koko letkan pituus oli 80 metriä, kun se normaalioloissa olisi 150 m.
Kun ensimmäisenä ajavan eteen heitettiin este, joka sai sen tekemään paniikkijarrutuksen, sen perässä kulkevat tekivät saman hätäjarrutuksen vain 0,1 sekunnin reaktioajalla. Siihen ei ihminen pysty. Rekkojen keskinäinen väli supistui arviolta vain parin metrin verran.
Mitä sitten tapahtui, kun 15 m välein kulkevien rekkojen väliin tunkeutui henkilöauto? Ja millä tavalla viimeisenäkin kulkeva näki eteenpäin edellään ajavien "läpi" jopa puoli kilometriä moottoritietä ja edellä ajavaa liikennettä... ja paljonko imussa ajaneet säästivät polttoainetta... selviää autonomisesti kulkevaa rekkasaattuetta käsittelevästä raportista Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2016 lehdessä, joka ilmestyy huhtikuussa.
Kansainvälinen tieliikennesopimus automaation asialle
- Luontiaika
- 23.03.2016 10:13
Liikenne ja viestintäministeriön mukaan kansainvälistä tieliikennesopimusta on muutettu siten, että se sallii ajoneuvojen automaattiset kuljettajaa avustavat järjestelmät. Tavoitteena on edistää ajoneuvojen automatisaatiota ja teknistä kehitystä.
Sopimusmuutos ei vaikuta kuljettajavastuun perusteisiin. Teknisistä järjestelmistä riippumatta ajoneuvon on edelleen oltava koko ajan ihmiskuljettajan hallinnassa. Muutoksilla ei ole vaikutuksia suomalaiseen tieliikennelainsäädäntöön.
Muutoksen jälkeen ajoneuvoissa sallitaan teknisten vaatimusten mukaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät, joiden toimintaan kuljettaja ei voi vaikuttaa. Sopimus sallii myös sellaiset järjestelmät, jotka ovat kytkettävissä pois päältä, kuten kaistavahti tai adaptiivinen vakionopeudensäädin.
Hallitus päätti kansainvälisen tieliikennesopimuksen muutosten voimaasaattamisesta Suomen osalta 17. maaliskuuta 2016. Sopimus tulee kansainvälisesti voimaan 23. maaliskuuta 2016.
Ruuhkamaksut eivät ole helpottaneet Tukholman ruuhkia
- Luontiaika
- 23.03.2016 09:55
TomTom on julkaissut uuden TomTom Traffic Index 2016 -ruuhkaraportin. Viidettä kertaa julkaistava raportti kattaa 295 kaupunkia 38 maasta ja sen mukaan kansainvälinen ruuhkatilanne on pahentunut.
Maailmanlaajuisesti liikenne on kahdeksan vuoden aikana ruuhkautunut 13 prosenttia. Kaupunkien ja maanosien välillä on kuitenkin suuria eroja. Pohjois-Amerikassa liikenne on 17 prosenttia tukkoisempaa, kun taas Euroopassa ruuhkat ovat pahentuneet vain kaksi prosenttia ajanjakson aikana.
Maailman pahimmat ruuhkat löytyvät Mexico Citystä, Bangkokista ja Istanbulista. Näissä kaikissa ruuhkat pidentävät ajoaikoja jopa yli 50 prosenttia.
Tukholma on yhä, ruuhkamaksuista huolimatta, Pohjoismaiden selvästi ruuhkaisin kaupunki. Toisella sijalla on niin ikään ruuhkamaksuja käyttävä Oslo.
Vienti Venäjälle heikkeni vajaan kolmanneksen
- Luontiaika
- 23.03.2016 07:30
Suomen tavaravienti Venäjälle laski viime vuonna 32% vuoteen 2014 verrattuna. Koko vuoden vienti oli arvoltaan lähes 3,2 miljardia euroa. Edellisen kerran vuotuinen Venäjän-viennin arvo oli alle neljä miljardia euroa vuonna 2003. Tuonti puolestaan vajosi viime vuonna 31% ja oli arvoltaan noin kuusi miljardia euroa.
Merikonttien SOLAS-punnitusten tarkentuneet määräykset voimaan 1.7.2016
- Luontiaika
- 22.03.2016 12:48
Konttipunnitusten tarkennetut kansainväliset SOLAS-määräykset tulivat voimaan kaikkialla maailmassa 1.7.2016.
Muutos ei tule koskemaan kontteja, jotka kuljetetaan pyörien päällä ro-ro-liikenteessä lyhyillä kansainvälisillä merimatkoilla.
Kontin oikean bruttomassan ilmoittaminen aluksen päällikölle kuuluu laivaajan keskeisiin velvollisuuksiin. Virheellisten tietojen ilmoittamisen takia yli- tai alipainoisia kontteja on ahdettu alukseen meriturvallisuuden kustannuksella, mistä on aiheutunut onnettomuuksia, konttirivistöjen romahtamisia aluksissa ja konttien katoamisia merellä sekä meriympäristöhaittoja. Vakavia eroja kontin ilmoitetun ja todellisen massan välillä on havaittu myös Suomesta lähtevien alusten lasteissa.
Kansainvälisen meriturvallisuuden varmistamiseksi on ollut välttämätöntä tarkentaa kontin bruttomassan määritystä ja sen ilmoittamista kuljetusketjun aikana. Uudet SOLAS-säännöt vaikuttavat kaikkien kuljetusosapuolten työhön; laivaaja, huolitsija, laivameklari, satama, satamaoperaattori, varustamo, aluksen päällikkö, valvontaviranomainen.
SOLAS-yleissopimuksen uusitun säännön mukaan laivaajan tulee ilmoittaa kontin vahvistettu bruttomassa kuljetusasiakirjassa, joka toimitetaan aluksen päällikölle tai hänen edustajalleen sekä sataman terminaalin edustajalle aluksen ahtaussuunnitelman laatimista varten.
Laivaaja on SOLAS-yleissopimuksen säännön mukaan se kuljetusosapuoli, joka vastaa konossementin, merirahtikirjan tai vastaavan multimodaalikuljetusasiakirjan tiedoista. Laivaaja voi valtuuttaa sopimusteitse kolmannen osapuolen tähän tehtävään. Tällöin valtuutettu kolmas osapuoli vastaa alukseen ahdettavan kontin sisällöstä sekä allekirjoittaa kontin vahvistetun bruttomassan sisältävän kuljetusasiakirjan.
Laivaaja voi vahvistaa kontin bruttomassan kahdella eri menetelmällä: joko punnitsemalla tai kirjalliseen dokumentaatioon tukeutuen.
Kontin bruttomassan vahvistamisen vaihtoehdot
1. punnitus sertifioidulla (tyyppihyväksytyllä) konttivaa’alla
Vaa’an tulee olla eurooppalaisen ilmoitetun laitoksen tyyppihyväksymä. Ei-automaattisen vaa’an tarkkuusluokan tulee olla IIII tai tarkempi. Automaattisen vaa’an mittaustarkkuuden tulee olla Y(b) tai tarkempi.
2. summaus − kontin bruttomassa voidaan laskea yhteen toimivaltaisen viranomaisen hyväksymällä menetelmällä
Laivaajan tulee hallita, noudattaa ja toteuttaa korkeatasoisia terveys- ja turvallisuuskäytäntöjä. Laivaajan pitää varmistaa, ettei vaaranneta työntekijöiden tai asiakkaiden terveyttä tai turvallisuutta tai vahingoiteta ympäristöä. Esimerkiksi ISO 9000 on kansainvälinen standardisarja organisaatioiden toiminnan johtamisesta laadunhallinnan ja laadunvarmistuksen kannalta.
Yksittäisten pakkausten, kollien tai muiden konttiin sijoitettavien yksiköiden punnitusten tulee perustua tarkoituksenmukaisen tyyppihyväksytyn vaa’an käyttöön. Jos konttiin tarkoitettu tavara tai aine on luonteeltaan sellaista, että sen yksikkömassa ja edelleen konttiin lastattavan tavaran tai aineen kokonaismassa voidaan luotettavasti määrittää sen tiheyden, ominais- tai keskipainon perusteella, kontin vahvistettu bruttomassa voidaan vaihtoehtoisesti määrittää summaamalla kontin nettomassaan tällä tavoin täytetyn kontin sisältö.
Vaakojen tulee olla mittauslaitelain (707/2011) mukaisesti varmennettu.
Aluksen päällikkö tai hänen edustajansa ei saa ottaa konttia ahdattavaksi alukseen, jos kontin vahvistettua bruttomassaa ei ole SOLAS-yleissopimuksen 2 säännön mukaisesti ilmoitettu. Viranomaiset suorittavat konttien massan tarkastuksia. Konttipunnitusten tarkennetun SOLAS-säännön laiminlyönteihin sovelletaan merilain (674/1994) ja aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain (1686/2009) rangaistussäännöksiä.
Katso myös:
Määritelmiä
GUIDELINES REGARDING THE VERIFIED GROSS MASS OF A CONTAINER CARRYING CARGO
SOLAS CHAPTER VI CARRIAGE OF CARGOES AND OIL FUELS
Kilpailuviranomaiset hyväksyivät Europartin kaupat
- Luontiaika
- 22.03.2016 11:32
Kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet Europartin LVD Lastvagnsdelar ja Trailereffekter -ostot. Europart ja Axel Johnson International AB allekirjoittivat ostosopimuksen 29.1.2016. Molemmat osapuolet ovat sopineet olla julkistamatta kauppahintaa.
LVD ja Trailereffekter säilyttävät kaupassa omat perinteiset tuotemerkkinsä.