Toukokuussa 2018 EU komissio ehdotti asetusta, jossa vahvistetaan ensimmäiset hiilidioksidipäästöstandardit uusille raskaille ajoneuvoille EU:ssa osana kolmatta liikkuvuuspakettia. Se edellyttäisi, että uusien kuorma-autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat 2025-luvulla 15 prosenttia alhaisemmat kuin vuonna 2019.
Ehdotuksessa asetetaan vuoteen 2030 mennessä ohjeellinen vähennystavoite, joka on vähintään 30 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Erityisiä kannustimia myönnetään nolla- ja vähäpäästöisille ajoneuvoille. Ehdotettu asetus koskee neljää suurten kuorma-autojen luokkaa, jotka yhdessä muodostavat 65–70 prosenttia raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöistä.
Komissio ehdottaa, että lainsäädäntö tarkistetaan vuonna 2022 sitovan tavoitteen asettamiseksi vuodelle 2030 ja se laajennetaan pienempiin kuorma-autoihin, linja-autoihin ja perävaunuihin.
Euroopan parlamentissa ehdotus toimitettiin ympäristöasioiden, kansanterveyden ja elintarvikkeiden turvallisuuden valiokunnalle, joka hyväksyi mietinnön 18. lokakuuta 2018. Parlamentti äänesti mietinnöstä 14. marraskuuta 2018. Kolmikantaneuvottelut saatiin päätökseen 18. helmikuuta 2019 sopimus, jossa asetetaan oikeudellisesti sitova 30 prosentin vähennystavoite uusien kuorma-autojen keskimääräisille päästöille vuoteen 2030 mennessä. Parlamentin odotetaan äänestävän sovitusta tekstistä huhtikuun II täysistunnossa.