Byton M-Byte.
Kiinalaisten autonvalmistajien ensimmäin maihinnousuyritys Euroopan markkinoilla koettiin 2000-luvun alkuvuosina. 2010-luvun puolivälissä koettiin uusi yritys Quoros'n johdolla. Yritykset epäonnistuivat.
Uutta maihinnousua valmistellaan Kiinassa nyt sähköautojen johdolla. Kiinalla on monivuotinen etumatka Eurooppaan nähden sähköajoneuvojen valmistuksessa "joukkokuljetusvälineillä" kuten sähköpyörillä, -mopoilla ja -moottoripyörillä ja myös -busseilla. 2020 alusta odotetaan sähköhenkilöautoja kuten Aiways, Byton ja Nio tuloa Eurooppaan.
Samalla odotetaan autokaupan muutosta. Kiinalaisilla autonvalmistajilla ei ole autokauppojen, myyjien, verkostoa kuten eurooppalaisilla valmistajilla. Kiinalaisten valmistajien odotetaan seuraavan verkkokaupan menestysreseptiä kehittämällä suoramyyntiä Kiinasta Eurooppaan. Näin kiinalaiset välttyisivät suurista välityskustannuksista. Odotettavissa on rajua hintakilpailua ennätyshalpojen kiinalaisautojen toimesta. Kilpailuun liittyvät myös BYD- ja Yutong-sähköbussien lisäksi uusia kiinalaisia sähköbussivalmistajia, esimerkiksi Unkarin kautta.
(Vogel)