MAN - Vaihtoautot

TIP toimittaa Bringille perävaunuja


TIP on toimittanut Bringille käyttöön 30 kpl uusia Schmitz 1-lämpötila ja 18 kpl uusia Schmitz 2-lämpötila perävaunuja Suomeen. Jatkossa TIP ja Bring lisäävät yhteistyötään niin leasing-, korjaamopalveluiden kuin European Roadsiden puolella. Lähiaikoina TIP on toimittamassa vielä 10 kpl Schmitz 2-lämpötila yksikköä lisää Bringille. 

Bring on osa Posten Norge -konsernia ja Pohjoismaiden neljänneksi suurin posti- ja logistiikkayritys. TIP ja Bring ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään ja Bringillä onkin käytössään jo yli 300 perävaunua TIP:ltä Pohjoismaissa.


Volvo Trucksilla uusi etäisyysvaroitin

Volvo Trucks esittelee turvajärjestelmän, etäisyysvaroittimen, joka auttaa kuorma-autonkuljettajia pitämään turvavälin edellä ajavaan ajoneuvoon ja siten välttämään vaarallisia tilanteita. Peräänajo-onnettomuudet muodostavat noin 20 prosenttia kaikista vakavista raskaille ajoneuvoille sattuneista törmäyksistä.

Lue lisää...


Gasum: Lisää kaasutankkausasemia Ruotsiin

Maanantaina otettiin käyttöön Gasumin ensimmäinen nesteytetyn maa- ja biokaasun tankkausasema Ruotsissa. Lähivuosien aikana tankkausasemien määrä maassa on tarkoitus moninkertaistaa.

Uudet vaihtoehdot dieselpolttoaineelle yleistyvät, kun hiilidioksidipäästöjä pyritään vähentämään sekä Ruotsissa että muualla Eurooapssa. Monet polttoainealan toimijat panostavat nyt nesteytettyyn maa- ja biokaasuun ja suunnittelevat usean tankkausaseman rakentamista lähiaikoina. Gasumille raskaan liikenteen kaasuntankkausaseman avaaminen Ruotsissa on seuraava etappi suunnitelluista 50 asemasta Pohjoismaissa. Uutta tankkausasemaverkostoa pidetään perusedellytyksenä siirtymiselle puhtaampien polttoaineiden käyttöön raskaassa liikenteessä kaikissa maissa. Gasumilla on Suomessa jo 4 raskaan liikenteen asemaa.

Lue lisää...



Neste-BP biokerosiinia Caenin lentokentälle

Neste ja Air BP tukevat lentoalan SAJF-aloitetta (Sustainable Alternative Jet Fuel) vastuullisesta vaihtoehtoisesta lentopolttoaineesta ja auttavat alan toimijoita ja lentokonevalmistajia sen käyttöönotossa. Genevessä järjestetään 21.–23. toukokuuta 2019 Euroopan liikelentoalan vuosikokous ja -näyttely EBACE. Euroopan liikelentoyhteisö voi tankata siellä vieraillessaan uusiutuvaa lentopolttoainetta Caenin lentoasemalla Ranskassa.

Lue lisää...


SKAL: Tiestöä ei saa unohtaa

Tiestön huono kunto ja korjausvelka ovat olleet esillä vaalikeskusteluissa. Kaikki ovat tunnustaneet tiestön kehittämisen tärkeyden ja rahoitustarpeen pitkien etäisyyksien Suomessa. Lähes 90 prosenttia Suomen tavaratonneista kulkee kumipyörillä tien päällä. Hyvin hoidetulla, tasaisella tiellä polttoaineen kulutus ja ympäristöpäästöt ovat alhaisimmillaan. Kiteytettynä vaikuttavin keino parantaa liikkumisen turvallisuutta, tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä koko Suomen alueella on kunnostaa tieverkko. Tätä tosiasiaa ei saa unohtaa hallitusneuvotteluissa!

Lue lisää...


DB Schenker laajentaa rahtipolkupyörien käyttöä Suomessa

DB Schenker laajentaa sähköavusteisten rahtipolkupyörien käyttöä Suomessa. Jakelutoiminta alkaa maanantaina 20.5. Helsingissä ja Turussa. Molemmissa kaupungeissa käytetään Velove Armadillo -rahtipyörää, jollaisen DB Schenker otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön viime kesänä Helsingissä. Helsingissä rahtipyörän lähiterminaali on Helsingin Sataman Olympiaterminaalissa ja Turussa Kupittaalla Turun ammattikorkeakoululla.

Rahtipyöriä käyttämällä pyritään ratkomaan kaupunkilogistiikan ongelmia ruuhkaisilla keskusta-alueilla. Tyypillisiä haasteita ovat jakeluautojen runsas määrä ahtailla kaduilla, kevyen liikenteen ja ammattiliikenteen yhteensovittaminen sekä kaupunkiliikenteen päästöt. DB Schenker jakaa rahtipyörillä pääasiassa verkkokaupan ostoksia ja muita pieniä lähetyksiä DB Schenkerin noutopisteisiin ja yrityksiin.

DB Schenker saavutti jo vuonna 2018 vuodelle 2020 asettamansa tavoitteen vähentää maakuljetusten päästöjä 20 % vuoden 2006 tasolta. Uusi tavoite on vähentää maakuljetusten päästöjä 34 % vuoteen 2030 mennessä.


Janne Virta vauhdittamaan Euroports Finland Oy:n kasvua

Euroports Finland Oy:n myynnin ja huolinnan liiketoimintajohtajaksi on nimetty Janne Virta 25.4.2019 alkaen. Hän vastaa Euroports Finland Oy:n yksiköiden kaupallisista asioista sekä huolinnasta ja kuuluu yhtiön johtoryhmään. Euroports Logistics Oy on jatkossa kiinteä osa myynnin tuotevalikoimaa. 

Janne Virralla (ins. ja MBA) on usean vuoden kokemus tuotanto- ja kehitysjohtajan tehtävistä Suomessa sekä Europortsin Kiinan Gaolanin yksikön operatiivisena johtajana.


Sisun tunnelmia Kuljetus-Logistiikka 2019 messuilta

Sisu Polar -mallisarja mm. maansiirtoon ja raakapuunkuljetuksiin

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla Sisun osastoilla riitti väkeä ja vilkkaita keskusteluja. Osastoilla oli esillä kattava valikoima Sisu Polar -tuoteperhettä sekä myös erikoisajoneuvoja kuten Sisu ETI-10×10 -alusta off-road käyttöön, Sisu Polar Super 10×6 kaivosteollisuuden tarpeisiin, Sisu Polar Timber Hybrid -puuauto, Sisu Polar Crane 8×8 -nosturiauto kiskopyörävarustuksella ja Sisu Polar 8×4 -hinausauto ympäripyörivällä nosturilla.

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut pidettiin 9.–11.5.2019 Messukeskuksessa Helsingissä. Messuilla vieraili kaiken kaikkiaan 15 474 kävijää.


PACCAR nimittää Preston Feightin toimitusjohtajaksi

PACCAR Inc ilmoitti, että sen hallitus on valinnut Preston Feightin yrityksen toimitusjohtajaksi 1.7.2019 alkaen. Feight valittiin myös hallituksen jäseneksi samasta päivästä alkaen. Tällä hetkellä Preston Feight on PACCARin varatoimitusjohtaja. Hänestä tulee seuraaja Ron Armstrongille, joka on toiminut yrityksen toimitusjohtajana huhtikuusta 2014. Ron Armstrong jää pois tehtävistään yrityksessä ja sen hallituksessa 30.6.2019. Mark Pigott jatkaa puheenjohtajana ja tarjoaa edelleen strategista neuvontaa yritykselle.

Armstrongin ura PACCARilla kesti 25 vuotta, ja tänä aikana yritys on vahvistanut asemaansa kansainvälisenä teknologisen kehityksen johtajana. Hänen ollessaan toimitusjohtajana PACCAR on saavuttanut monia ennätyksiä muun muassa liikevaihdon, nettotulojen ja osakepääoman suhteen, tuonut markkinoille uusia tuotteita ja kasvattanut markkinaosuuttaan.

Lue lisää...


Scania: Erikoisteräksellä kevyempiä kuorma-autoja

Raskaiden kuljetusten sähköistyminen on johtanut Eu-projektiin, joka on vienyt Luulajan yliopiston yhteistyöhön Scanian kanssa. Tavoitteena on synnyttää kevyempiä kuorma-autorakenteita lämpökäsitellyllä teräksellä ja sitä kautta suurempia kuormapainoja.

Nykyiset runkorakenteet perustuvat 120 vuotta vanhoihin perusrakenteisiin. Painavat akkupaketit vaativat nykyistä kevyempiä alustarakenteita myös akkujen varastointiin ja suojaukseen. Itse asiassa kaikki nykyiset alustarakenteet kaipaavat nykyaikaistamista ja keventämistä, jolla voidaan pienentää haitallisia päästöjä/tkm.

Lue lisää...


Huippupalkalla Ruotsissa, kerjäläispalkalla kotimaassa

Ruotsin Arbetet -lehti on vertaillut ulkomaisten ammattikuljettajien oloja Ruotsissa verrattuna kotimaihinsa. Huolimatta ala-arvoisista työoloista Ruotsissa - asuminen pitkiä aikoja autossa, puutteelliset peseytymis- ja ruokailumahdollisuudet, yksinäisyys, jne. - palkka on merkittävästi korkeampi kuin kotimaassa, jossa lisäksi on usein mahdotonta saada töitä.

Bulgarialainen kuljettaja, 59 v., ajaa viisi kuukautta ulkomailla ja on sitten kuukauden kotona. Hän tienaa runsaat 23 000 kruunua kun vastaava palkka olisi kotimaassa n. 6000 kruunua.

Lue lisää...


”Nolla”-päästöinen lataushybridi DS 7 Crossback E-Tense 4X4

Ranskalaisen teknologisen osaamisen lippulaiva, DS 7 Crossback E-Tense 4x4 on käynyt läpi uuden WLTP –syklin mukaiset sertifiointiin vaadittavat päästömittaukset ja malli on läpäissyt ne ennätyksellisillä arvoilla: 31 gramman CO –päästöarvo per kilometri sekä kulutus 1,4 litraa /100 km.

”Nolla”-päästöisellä ajolla DS 7 Crossback E-Tense 4x4 :n toimintamatkaksi mitattiin 58 kilometriä (WLTP). Tulos on markkinoiden paras premium-segmentin SUV:lle, jossa 300 hevosvoiman sähköistetty voimalinja yhdistyy nelivetoon. DS 7 Crossback E-Tense 4x4 on jo ennakkomyynnissä Suomessa ja sen kokonaishinnat alkavat 59 014 eurosta. Toimitukset alkavat syksyllä 2019.

Lue lisää...


Ruotsi: Kotimaan ka-kuljetukset lisääntyivät, kansainväliset vähenivät

Kuorma-autokuljetukset lisääntyivät 9% samalla kun ulkomaan kilomterit vähenivät 21% vuonna 2018 verrattuna edellisvuoteen. Ammattimainen kuorma-autoliikenne lasvoi kotimaan teillä 12%.

Ruotsin rekisterissä olevat kuorma-autot toteuttivat runsaat 45 miljoonan rajtikuljetusta kotimaassa ja ulkomailla. Yhteensä kuormattiin runsaat 481 miljoonaa tonnia rahtia.

3/4 kotimaan rahdeista kuormattiin ja purettiin saman läänin sisällä. Joka viides kilomteri kulki kotimaan liikenteessä ilman kuormaa. Ruotsin rekisterissä olevat kuorma-autot ajoivat kotimaan teillä runsaat kolme miljardia kilometriä. Ulkomailla syntyi 182 miljoonaa kilometriä, mikä on 21% vähemmän kuin 2017.

(Trailer.se)


Kiina: DHL ja EHang sopivat droonijakelusta

Tavoitteena Kiinan Guangzhoussa solmitussa strategisessa yhteistyösopimuksessa DHL: n ja maailman johtavan droonivalmistaja EHangin välillä on kehittää täysin autonominen kuormaus- ja kuorman purkausjärjestelmä tavarkuljetuksia suorittavilla drooneilla.

Droonikuljetukset lähtevät heti käyntiin DHL:n palvelukeskuksesta Guangdongin Liaobusta lahdeksan kilometrin päässä toimivalle asiakkaalle EHang Falcon-drooneilla. Tietä pitkin ajettu jakeluajo lyhenee 40 minuutista droonella suoritettuna kahdeksaan minuuttiin. Päästövähennyksen lisäksi kustannussääsön arvioidaan noin 80 prosentiksi. Falcon-droonilla on neljässä varressa kahdeksan potkuria. Se nousee ja laskeutuu pustysuoraan. Sillä on GPS-tarkkuusnavigointi- ja älykäs reittisuunnitelma-järjestelmä samoin kuin ajantasainen verkkoyhteysjärjestelmä. Se kantaa kerralla viisi kg rahtia.

DHL on näin ensimmäinen kansainvälinen pikarahti-yhtiö, joka tarjoaa droonijakelua Kiinassa.


Norja: Schenker haluaa päästönsä nollaan kaupungeissa

Tänä vuonna DB Schenker haluaa pudottaa päästöjään 80% Oslon keskustassa. Ensi vuonna tavoitteena on 100%:n pudotus ei vain Oslossa vaan Norjan kaikissa suuremmissa kaupungeissa.

Jo nyt jaetaan rahtia kahdeksalla uudella MAN E-TGE:llä ja kolmella sähköjakelupyörällä Oslon Kehä 3:n sisäpuolella seitsemän kilometrin säteellä. Näin säästetään 60 000 litraa dieseliä ja voidaan poistaa kolme raskasta jakelukuorma-autoa.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!