Syksyllä Ford esittelee mahdollisuuden asentaa geofencing-modulin uusiin Transit- ja Tourneo Custom PHEV malleihin. Geofencing säätää automaattisesti, milloin auton tulee kulkea kokonaan sähköllä. Tarkoituksena on minimoida haitallisia päästöjä ja helpottaa kuljettajalle ajamista sähköllä päästöttömissä vyöhykkeissä. Sana geofencing tulee englannin kielen sanoista geography ja fence eli maantiede ja aita. Vapaammin suomennettuna geofencing tarkoittaa rajattua aluetta.
Viime vuoden lopulla Ford esitteli ladattavan hybridi-Transit Customin ja minibussi -Tourneo Customin, jotka kulkevat 42 km puhtaasti sähköllä (WLTP) 13,6 kWh akulla. Bensalla, toimintamatkan pidentäjänä, autot voivat toimia vielä 500 km lisää.
(Trailer.se)
(Toim. huom.: Geofencing viittaa määrättyyn maantieteelliseen alueeseen, jossa vaikutetaan ajoneuvon käyttäytymiseen. Fordin esimerkin tavoin polttomoottori-sähkö-hybridiauto voidaan pakottaa esim. kaupunkikeskustoissa, kouluje, sairaala-alueiden, leikkipuistojen ja kauppakeskusten läheisyydessä pakottaa kulkemaan pelkällä sähköllä. Alueen määrittäminen perustuu satelliittinavigointijärjestelmän antamaan sijaintitietoon. Tällaisia satelliittijärjestelmiä ovat mm. GPS, Glonass, Galileo, jne.
Muita geofencing-tekniikan käyttömahdollsuuksia ovat esim. 20 km/h huippunopeuden määrääminen teknisesti liikennemerkkien lisäksi. Edelleen huotoajoneuvojen toiminta-aikoja voidaan rajoittaa käsittämään vain ruuhka- tai melurajoitusrajoitusten ulkopuolisia ajankohtia. Mahdollisuuksia on paljon.)