Junamatkustajien kiinnostus korona-ajan turvallisuutta parantavia lisäpalveluita kohtaan on lisääntynyt merkittävästi. Tämä tuli esille VR:n tuoreessa asiakaskyselyssä, jossa selvitettiin asiakkaiden turvallisuustoiveita. VR toi tänään myyntiin odotetun ja toivotun tyhjän viereisen paikan lisäpalvelun, ja pian saataville on tulossa myös mahdollisuus varata junasta koko hytti omaan käyttöön.
VR:n heinäkuisen asiakaskyselyn* mukaan junamatkustajien yleisin huoli korona-aikana matkustaessa on etäisyyden säilyminen muihin matkustajiin. VR on tähän saakka mahdollistanut turvavälejä kannustamalla asiakkaitaan matkustamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella kesän edullisimmilla säästölipuilla, sekä liikennöimällä ylipitkillä junilla kysyntään nähden. VR:n koko junakalusto on ollut käytössä kesän aikana tilan maksimoimiseksi, vaikka liikennöimme tällä hetkellä 85 % normaalista vuoromäärästä.
”Matkustamisen vilkastuessa haluamme tarjota asiakkaille turvallisuutta parantavia lisäpalveluita, jotka helpottavat matkustamiseen liittyviä huolia ja edesauttavat sujuvaa ja turvallista liikkumista arjessa ja lomamatkoilla. Tuoreen asiakaskyselymme mukaan lähes 60 prosenttia vastaajista kertoi kiinnostuksestaan tyhjän viereisen paikan ostamiseen. Tänään myyntiin tullut tyhjän viereisen paikan lisäpalvelu onkin erittäin odotettu ja kysytty palvelu”, kertoo VR:n suunnittelujohtaja Juho Hannukainen.
Tyhjän viereisen paikan hinta on selvästi tavallista junalippua edullisempi. Esimerkiksi Helsinki-Tampere-reitillä aikuisen säästölipun hinta on 8,90 e ja tyhjän viereisen paikan lisämaksu on 3,20 e. Tyhjän paikan voi varata jopa 65 % edullisemmin kuin normaalin matkalipun, mutta hintaan vaikuttaa, kuinka ajoissa lipun ostaa, kuinka pitkälle reitille paikka varataan ja kuinka täynnä juna on. Tyhjän viereisen paikan voi varata verkosta vr.fi:stä tai puhelimitse asiakaspalvelustamme sekä Helsingin ja Tampereen asemien palvelupisteiltä. Palvelu toteutettiin niihin kanaviin, mihin se saatiin nopeimmin tarjolle. Mikäli kysyntä tyhjän paikan lisäpalvelulle jatkuu pitkälle ensi vuoteen, kehitämme palvelun myöhemmin saataville myös VR Matkalla -sovellukseen ja uusi.vr.fi-sivustolle.
Turvallisuutta parantavia lisäpalveluita toivotaan aiempaa enemmän
Asiakkaiden kiinnostus erilaisia koronaan liittyviä lisäpalveluita kohtaan kasvoi merkittävästi heinäkuussa. Uusista lisäpalveluista, kuten vierekkäisestä tyhjästä paikasta tai hytin varaamisesta omaan käyttöön oli kiinnostuneita kesäkuussa 53 % ja heinäkuussa jo noin 90 %. Lähes 40 prosenttia vastaajista oli kiinnostunut ostamaan junasta suojavarusteita, kuten kasvomaskeja, käsidesiä tai suojahanskoja. Kasvomaskeja ja käsidesiä voikin ostaa konduktööreiltä, ja lisäksi junissa on tarjolla kaikille yhteiset käsidesipisteet.
Lähes 40 prosenttia vastaajista oli kiinnostunut myös mahdollisuudesta varata junasta koko hytti omaan käyttöön, ja myös tämä palvelu on tulossa saataville pian. Yöjunien makuuhytit ovat jo nyt varattavissa vain omaan käyttöön itselle tai omalle matkaseurueelle, ja päiväjunien osalta koko hytin varaamisen lisäpalvelua kehitetään parhaillaan. Sen myötä IC-junien hyteissä voi matkustaa 1-4 henkilön seurueissa omassa tilassa. Lisäpalvelu sopii erinomaisesti esimerkiksi riskiryhmiin kuuluville, jotka haluavat minimoida kohtaamiset muiden matkustajien kanssa.
Asiakkaiden vastauksissa myös erilaisten kosketuspintojen puhtaus ja siivousten määrä toistui edelleen tärkeänä turvallisuustekijänä. VR on tehostanut junien siivouksia pitkin kevättä vaihtamalla pesuaineet desinfioiviin, lisäämällä siivousmääriä sekä aloittamalla kesällä matkanaikaiset siivoukset vilkkaimpien reittien junissa.
**Asiakaskysely toteutettiin verkossa kaksi kertaa, kesäkuun ja heinäkuun alussa. Kyselyyn vastasi kesäkuussa noin 3500 ja heinäkuussa noin 2800 VR:n asiakasta.