MAN - Vaihtoautot

Kiina: DHL ja EHang sopivat droonijakelusta

Tavoitteena Kiinan Guangzhoussa solmitussa strategisessa yhteistyösopimuksessa DHL: n ja maailman johtavan droonivalmistaja EHangin välillä on kehittää täysin autonominen kuormaus- ja kuorman purkausjärjestelmä tavarkuljetuksia suorittavilla drooneilla.

Droonikuljetukset lähtevät heti käyntiin DHL:n palvelukeskuksesta Guangdongin Liaobusta lahdeksan kilometrin päässä toimivalle asiakkaalle EHang Falcon-drooneilla. Tietä pitkin ajettu jakeluajo lyhenee 40 minuutista droonella suoritettuna kahdeksaan minuuttiin. Päästövähennyksen lisäksi kustannussääsön arvioidaan noin 80 prosentiksi. Falcon-droonilla on neljässä varressa kahdeksan potkuria. Se nousee ja laskeutuu pustysuoraan. Sillä on GPS-tarkkuusnavigointi- ja älykäs reittisuunnitelma-järjestelmä samoin kuin ajantasainen verkkoyhteysjärjestelmä. Se kantaa kerralla viisi kg rahtia.

DHL on näin ensimmäinen kansainvälinen pikarahti-yhtiö, joka tarjoaa droonijakelua Kiinassa.


Norja: Schenker haluaa päästönsä nollaan kaupungeissa

Tänä vuonna DB Schenker haluaa pudottaa päästöjään 80% Oslon keskustassa. Ensi vuonna tavoitteena on 100%:n pudotus ei vain Oslossa vaan Norjan kaikissa suuremmissa kaupungeissa.

Jo nyt jaetaan rahtia kahdeksalla uudella MAN E-TGE:llä ja kolmella sähköjakelupyörällä Oslon Kehä 3:n sisäpuolella seitsemän kilometrin säteellä. Näin säästetään 60 000 litraa dieseliä ja voidaan poistaa kolme raskasta jakelukuorma-autoa.

Lue lisää...


Ruotsi: Nobinalle 138 BYD sähköbussia

Bussiyhtiö Nobina on tilannut taas 20 BYD sähköbussia lisää. Niistä neljä sijoitetaan Tukholman Barkarbyn liikenteeseen. 16 bussia menee Linköpingin kaupungin liikenteeseen. Aiemmin tilatut 118 BYD E-bussit ovat sijoittuneet mm. Eskilstunaan, Ängelholmiin, Norrtäljeen ja Landskronaan.

Kiinalainen BYD on maailman suurin bussivalmistaja ja suurin myös sähköbussien valmistajana. Sillä on bussitehtaita Kiinan lisäksi myös Unkarissa ja Ranskassa, Etelä-Amerikassa, USA:ssa ja Kanadassa. Kiinan suuri bussivalmistaja on Yutong. Kummankin sähköbusseja on tilattu myös Suomeen. Kotimaisen sähköbussin lisäksi Suomessa nähdään myös Mercedes-Benzin, Volvon ja Scanian sähköbusseja.



Saimaan kanava avataan liikenteelle 17.5.2019

Saimaan kanavan kaikkien kahdeksan alaportin uusiminen on saatu päätökseensä. Liikennöinti kanavalla aloitettiin perjantaina 17.5.2019 kello 07.00. (Ks. vuoden 2020 liikennöinnin avaaminen.

- Vuonna 2016 aloitettu Saimaan kanavan alaporttien uusimisprojekti saatiin päätökseensä aikataulussaan. Huhti-toukokuussa teimme koekäyttötestauksia ja nyt pääsemme avaamaan koko kanavan liikenteelle, kertoo yksikön päällikkö Tero Sikiö Väylästä.

- Alkuperäiset portit rakennettiin 1960-luvulla eivätkä ne oikein enää soveltuneet nykyisen kaltaiselle talviliikenteelle. Uudet portit ovat kestävämpiä ja edeltäjiään helpompia huoltaa, Sikiö jatkaa.

Neljäkymmentäkolme kilometriä pitkä Saimaan kanava on tärkein Suomen kanavista. Kanava yhdistää Saimaan Suomenlahteen. Kanavasta lähes puolet sijaitsee Venäjältä vuokratulla alueella. Kanavan kahdeksaa sulkua ohjataan Mälkiän ja Brusnitchnoen kaukokäyttökeskuksista.

Saimaan kanava on avoinna veneilylle koko veneilysesongin ajan ympäri vuorokauden. Kanavan kaikki kahdeksan sulkua ovat mitoiltaan ja tekniikaltaan samanlaisia. Suurin laivakoko on 82,5 x 12,6 x 4,35 metriä ja alikulkukorkeus 24,5 metriä.

Saimaan kanavan kauttakulkuohjeet, lupalomakkeet, liikennöintiohjeet sekä lisätietoa luotsauksesta löytyvät Väyläviraston verkkosivuilta.


Autoala kysyi - kansa vastasi

Maalis-huhtikuun aikana lähes 5000 suomalaiselta kysyttiin erilaisia auton hankintaan ja käyttöön liittyviä kysymyksiä. Vastauksista voidaan havaita, että sähköauto kiinnostaa lähinnä suuremmissa kaupungeissa asuvia ja hämmästyttävää sinänsä, autottomia. Latausmahdollisuus ja hankintahinta pohdituttavat.

Kaasuautojen pienempi mallitarjonta ja tankkausmahdollisuuksien rajallisuus askarruttavat. Diesel kiinnostaa erityisesti paljon ajavia, jotka ymmärtävät uuden dieselin pienet päästöt. Yllättävä vastaus saatiin ajokilometrien seurannasta, jonka hyväksyi noin puolet vastaajista, eniten alle 10.000 km/v ajavat.

Turvatekniikka ja avustavat järjestelmät saivat laajan kannatuksen. Sen sijaan vastaajat olivat kovin varauksellisia itse ajavia autoja kohtaan. 


Sähköinen eCitaro Helsingin liikenteessä

https://mb.cision.com/Public/118/2814794/9585075d3c135878_org.jpg

Lähiliikenteen hyötyliikkuja, täysin uusi Mercedes-Benz eCitaro täyssähkölinja-auto esiintyi päivän ajan vierailevana tähtenä Helsingin kantakaupungin vuoroliikenteessä. Veho, HSL ja Helsingin Bussiliikenne Oy vastasivat markkinoiden kehittyneimmällä akkuteknologialla ja energiatehokkaimmalla voimalinjalla varustetun Mercedes-Benz eCitaro -linja-auton kokeilusta osana arkista vuoroliikennettä Helsingin kantakaupungissa.

Koeajorupeamaan osallistuneet osapuolet ovat vakuuttuneita maailman suurimman hyötyautovalmistajan eCitaron sopivuudesta suomalaiseen taajama- ja kaupunkiliikenteeseen. -Kokeilun perusteella uusi eCitaro vaikuttaa hyvältä ja kaikin puolin tuottavaan työhön valmiilta autolta, toteaa linja 23:n liikennöinnistä vastaavan Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Mika Seppänen.

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit ovat vetävällä akselilla pyörännavoissa. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Litiumioniakkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkuineen eCitaro painaa
13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Lue lisää...


Kotimaan junamatkustus jatkaa kasvuaan

Kotimaan kaukoliikennejunissa tehtiin huhtikuussa jälleen yli miljoona matkaa. Kasvua edellisvuodesta oli viisi prosenttia. Eniten matkustus kasvoi reiteillä Helsinki-Oulu (+20 prosenttia), Helsinki-Rovaniemi (+13 prosenttia) ja Helsinki-Kuopio (+11 prosenttia).  

Myös Helsinki-Pietari -välillä liikennöivien Allegro-junien matkamäärät kasvoivat ennätysvauhtia. Pietarin-matkojen suosio on jatkunut myös toukokuussa, jolloin vietettiin paitsi vappua, myös Venäjällä voitonpäivän vapaita. Kilpailukykyinen hinta houkuttelee vapaa-ajan matkustajia helppoon viikonloppukohteeseen. Allegron matkamäärät kasvoivat huhtikuussa 24 prosenttia.

Kaukoliikenteen kasvun arvioidaan jatkuvan kasvukeskuksissa jo ruuhkautuneen ratainfran sallimissa rajoissa. VR tuo liikenteeseen tänä vuonna 36 uutta vuoroa samalla kun investoinnit kalustoon jatkuvat. Vuosien 2017-2021 aikana nopean junaliikenteen paikkamäärän kasvu on 17 prosenttia. Lähivuosina liikenteeseen tulee myös 7 uutta ravintolavaunua.


Kokkolan väylän ja sataman syventäminen jatkuvat

Kokkolan meriväylällä ja satamassa syksyllä 2018 käynnistynyt hanke jatkuu tänä vuonna kolmen ruoppauslautan ja imuruoppaajan voimin. Yli 60 miljoonan euron investoinnit tehostavat sataman kautta kulkevan tavaran kuljetustaloutta sekä vähentävät myös alusliikenteen aiheuttamia päästöjä.

Hankkeella ruopataan ja louhitaan massoja sekä väylällä että satama-altaassa. Viime vuonna hankkeella ruopattiin haitallisia aineita sisältävät, stabiloitavat maamassat sekä mahdollisesti räjähteitä sisältävät riskialueet. Räjähdehavaintoja ei tehty.

Tänä vuonna meriväylän syventäminen 14 metrin kulkusyvyyteen jatkuu puhtaiden maiden ruoppauksella sekä kallioalueiden louhintatöillä.

Lue lisää...


Pilkington Automotive Finland Oy 70 vuotta

Pilkington Automotive Finland Oy:n tarina alkoi yrityksen toisen perustajan Arvi Artaman kodin kellarista vuonna 1949 Raumalla toiminimellä Ar-Va. Sittemmin pienestä mikroyrityksestä on kasvanut mittava kansainvälinen toimija lasiteollisuudessa ja menestys jatkuu edelleen. Tänä vuonna japanilaiseen NSG-konserniin kuuluva, lasituotteita ja -rakenteita toimittava yhtiö täyttää jo 70 vuotta. 

”Vuosiin on mahtunut valtavan paljon”, kertoo toimitusjohtaja Johanna Kuusela. ”On ollut myös raskaita aikoja, mutta viime vuodet olemme saaneet nauttia hyvistä tuloksista, lukuisista investoinneista sekä positiivisesta ilmeestä”, hän iloitsee.

Lue lisää...


Opel on julkistanut ensimmäisen ladattavan hydridinsä

Näytetään Opelin suosittu Grandland X -mallisto laajenee ladattavalla hybridiversiolla. Peräti 300-hevosvoimaisena nelivetoversiona saatava katumaasturi on osa Opel goes electric -strategiaa, jonka mukaisesti kaikista Opel-malleista on saatavana sähköinen versio vuoteen 2024 mennessä.

Opel on julkistanut kaikkien aikojen ensimmäisen ladattavan hybridinsä, osana autonvalmistajan strategiaa tulevien CO2-tavoitteiden saavuttamiseksi. Opel Grandland X Hybrid4:n konepellin (saatavana myös mustana) alla on 1.6-litrainen bensamoottori, jonka lisäksi uutuudessa on kaksi sähkömoottoria. Nämä tuottavat yhdessä jopa 300 hevosvoimaa. Uutuuden yhdistetty WLTP-kulutus on alustavien mittausten mukaan 2,2 l /100 km ja CO2-päästöt 49 g/km.

Lue lisää...


Volkswagen Hyötyautot tukemaan Karting SM -sarjaa ja autourheilun nuorisotoimintaa

Autourheilun lajiliitto AKK:n hallinnoima Karting SM -sarja saa kaudella 2019 kumppanikseen jo pitkään muiden autourheilun kotimaisten SM-sarjojen kumppanina toimineen Volkswagen Hyötyautot. Yhteistyö keskittyy erityisesti nuorisotoimintaan ja sen tukemiseen sekä kehittämiseen. Jokaisessa Karting SM -osakilpailussa tullaan valitsemaan ”Kisan tsemppari”, jonka Volkswagen Hyötyautot palkitsee 250 euron arvoisella K-ryhmän lahjakortilla.

AKK:n Karting SM -sarja saa merkittävää tukea Volkswagen Hyötyautoilta kaudella 2019. Yhteistyöhön käydään Flying Finn -hengessä: tavoitteena on tukea nuorisourheilua ja auttaa nuoria saavuttamaan haaveitaan pääsystä lajin huipulle, jotta Suomessa riittää tulevaisuudessakin autourheilutähtiä.

Lue lisää...


Mählers tuo markkinoille tehokkaan harjatelan kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin

Lumiaurojen valmistaja Mählers jatkaa tuotevalikoimansa laajentamista. Nyt yhtiöltä tulee markkinoille hydraulikäyttöinen pyörivä harjatela SOP-LB2800, joka soveltuu sekä kuorma-autoihin että pyöräkuormaajiin. Harjatelan ”aktiivinen” kellunta-asento pitää pintapaineen tasaisena ja seuraa alustan profiilia. Ainutlaatuisen toiminnon ansiosta harjan paine jakautuu tasaisesti koko telalle peruskoneen/ajoneuvon asennosta riippumatta. Tämän myötä myös harjan käyttöikä on pidempi.

- Testiemme mukaan aktiivinen kellunta-asento vähentää harjojen kulumista ja parantaa toimintatehoa merkittävästi, sanoo uuden harjatelan kehittämisessä mukana ollut suunnittelija Oscar Nyberg Mählersiltä.

LB2800-harjatela kääntyy ±35 astetta, ja siihen voi asentaa sivullesiirron sekä kastelutoiminnon erillisellä vesisäiliöllä. Harjatelan kehityksessä on ajateltu helppoa huollettavuutta, ja siksi esimerkiksi harjarenkaiden vaihtaminen sujuu nopeasti, vain muutamalla yksinkertaisella liikkeellä.

Mählers ilmoittaa, että Harjatela LB2800 on tilattavissa Machine-Expo 2019 -messuilla tapahtuvasta ensiesittelystä alkaen.


Helsingin kaupunginkirjasto ottaa käyttöön tekoälypohjaisen kellutus- ja logistiikkajärjestelmän

Helsingin kaupunginkirjasto ottaa käyttöön tekoälypohjaisen kirjaston aineiston kellutus- ja logistiikkajärjestelmän keskiviikkona 15.5.2019. Uudistuksen myötä Helsingin kaupunginkirjasto siirtyy yhteen yhtenäiseen kokoelmaan. Jatkossa kirjat jäävät siihen kirjastoon, johon asiakas ne palauttaa, ellei niille ole tarvetta muissa kirjastoissa. Järjestelmä oppii vähitellen asiakkaiden lainojen ja palautusten avulla, minkä kirjaston profiiliin palautuva kirja parhaiten sopii, ja ohjaa sen oikeaan paikkaan. Aikaa kunkin kirjaston profiilin muokkautumiseen menee noin 1,5–2 vuotta.

Kellutus- ja logistiikkajärjestelmä tuo lisää automaatiota palautuvien ja varattujen kirjojen käsittelyyn. Logistisen työn vähentyessä kirjastoissa vapautuu enemmän aikaa kirjastojen tärkeään ydintehtävään eli asiakaspalveluun. Lisäksi asiakkaat vaikuttavat oman lähikirjastonsa valikoimaan lainauskäyttäytymisellään. Kellutus mahdollistaa myös aineiston tasaisemman tarjonnan asiakkaille. Helsingin kaupunginkirjaston lainattavassa materiaalissa on RFID-tarroitus, joka mahdollistaa niteiden massalukemisen. Tämä vähentää logistista käsityötä sekä nopeuttaa ja helpottaa lainausdatan keräämistä.

Lue lisää...


Hervannassa luodaan koodia Saksan autoteollisuuteen

Kansainvälisellä kasvupolulla oleva Unikie vahvistaa nyt myös Suomen toimintoja. Hervannassa nähtiin huhtikuussa positiivinen muuttokuorma, kun ohjelmistoyritys Unikie siirsi pääkonttorinsa isompiin toimitiloihin Hermia 11:een. Isommat tilat ovat nyt tarpeen, kun Unikie toimittaa autoteollisuuden ohjelmistoratkaisuja Tampereelta mm. Müncheniin. 

Uusissa tiloissa, suljettujen ovien takana, työskentelee yhä useampia tiimejä autoteollisuuden hankkeissa. Unikie kehittää AI Visionin alustaansa perustuvia konenäkö- ja hahmotunnistusratkaisuja, joiden avulla autot ja muut koneet osaavat tunnistaa ja väistää eteen tulevan ihmisen tai esteen.

Lue lisää...


Volvo Car Group sopimukseen akkutoimituksista CATL:n ja LG Chemin kanssa

Volvo Car Group on allekirjoittanut johtavien akkuvalmistajien CATL:n ja LG Chemin kanssa pitkä-aikaiset sopimukset, jotka varmistavat litiumioniakkujen toimitukset tulevan vuosikymmenen aikana. Akut on tarkoitettu tulevan sukupolven Volvo- ja Polestar-autojen käyttöön.

Sopimuksilla varmistetaan akkujen saatavuus Volvon kaikkiin malleihin, jotka käyttävät tulevaa SPA2- ja nykyistä CMA-alustaa. Ne ovat merkittävä askel Volvo Carsin kunnianhimoisen sähköistämisstrategian toteuttamisessa. Vuonna 2017 Volvo Cars sitoutui kaikkien uusien autojensa sähköistämiseen vuodesta 2019 lähtien. Sen jälkeen yhtiö on täsmentänyt strategiaansa toteamalla, että 50 prosenttia yhtiön myynnistä vuonna 2025 tulee olla sähköautoja.

- Volvo Carsin tulevaisuus on sähköinen ja olemme vakaasti sitoutuneita siirtymään polttomoottorin jälkeiseen aikaan. Sopimukset CATL:n ja LG Chemin kanssa osoittavat miten aiomme saavuttaa kunnianhimoiset tavoitteemme sähköistämisessä, sanoo Volvo Carsin pääjohtaja Håkan Samuelsson.

Lue lisää...