MAN - Vaihtoautot

Autokehitystä virtuaalilasit päässä

Volvo ja huipputeknisiä lisätyn todellisuuden AR-laseja valmistava suomalainen Varjo ovat luoneet maailman ensimmäisen yhdistetyn todellisuuden sovelluksen, jolla voi arvioida autojen prototyyppejä, muotoilua ja aktiivisia turvallisuustekniikoita.

Yhteistyötä vahvistaa entisestään Volvo Cars Tech Fundin päätös investoida Varjoon. Tech Fund on autonvalmistajan sijoitusrahasto, joka investoi suuren potentiaalin teknologisiin startup-yrityksiin.

Lue lisää...


Ruotsi: Region Syd johtaa kuljetusrikollisuuden ennätyspaljastuksia

Vuonna 2018 poliisi ilmoitti paljastaneensa 213 laitonta kabotaasia. 2019 alkuvuosi on jatkunut samaa tahtia ja enteilee uutta ennätystä vuoden loppuun mennessä. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana on raportoitu 71 kabotaasirikkomuksesta.

Region Syd:n liikennepoliisi (Malmö, Skåne, Blekinge, Kalmar) on ilmoittanut 41 rikkomusta, Region Mitt 11 tapausta, Region Öst 8 tapausta, Region Väst 5 ja Stockholm 5 tapausta.

Lue lisää...


Salainen Volvo FM uudella ohjaamolla

Trailer -lehti näytti taannoin tänä keväänä kuvia hyvin naamioidusta kuorma-autosta, jonka lehden toimitus arveli edustavan uuden FM-Volvon esisarjaa.

Nyt on lehden lukija lähettänyt toisen kuvan yhtä hyvin naamioidusta esisarja-autosta. Kuva on otettu Schenkerin Lunda-Teminaalissa. Reksiterilaatta paljastaa, että kyseessä on Volvo FM 62 TR 11-litran 345 kW:n moottorilla ja pakko-ohjatulla takimmaisella akselilla.

(Trailer.se)



Saksa: Vetyautot kiinnostavat eniten

Jos pelkkiä polttomoottoriautoja ei olisi tarjolla, minkä hankkisitte mieluimmin, sähkö- vai vetyauton, hybridin vai plug-in hybridin? Tätä kysyi autonostajilta Saksan DAT-järjestö.

1024 kysytyistä 21% valitsisi vetyauton. Vain 17% valitsisi täyssähköauton. Hynridin hankkisi 37%, plug-in hybridin ottaisi 24%.

Jos vaihtoehtoiset polttoaineet lisättäisiin valintaan, 17% yksityisautoilijoistakin valitsisi dieselin. Perinteisistä dieselautoilijoista 42% valitsisi edelleen dieselauton. Kaasuauto puuttui vaihtoehdoista DAT:n kyselyssä.

(Vogel) 


Andreas Nordsjø Scania Driver competition Euroopan voittoon

Andreas Nordsjø wins Scania Driver Competitions Europe

Andreas Nordsjø Norjasta voitti jännittävän Scania-kilpailun Euroopan finaalin. Kilpailu päätettiin Ruotsissa Södertäljessä. Nordsjø voitti 29 muuta ammattimaista kuljettajaa eri puolilta Eurooppaa.

-Olen niin iloinen, sanoi Nordsjø, joka ajaa työkseen puuta Biri Transport AS:lle.

Kun oli lopullisen Extreme Knock King harjoituksen aika, ainoastaan kolme kuljettajaa oli mukana taistelemassa ensimmäisestä palkinnosta - upouudesta Scania-kuorma-autosta, jonka arvo on noin 100 000 euroa. He olivat Norjan Nordsjø, Piotr Dolengiewicz Puolasta ja Fredrik Arwidmark Ruotsista. Finaali kesti kaksi päivää, ja siihen sisältyi polttoainetaloudellista ajoa, lastin varmistamista, tarkistukset ennen ajoa sekä erilaisia hallinta ja ohjaustestejä.

Lue lisää...


Merenkurkku astuu avaruusaikaan

Vaasan yliopisto, Yrkeshögskolan Novia, Uumajan yliopisto ja Luulajan teknillinen yliopisto sekä kuusi muuta korkeakoulua ja instituuttia Suomesta ja Ruotsista aikovat toteuttaa yhdessä Kvarken Space Centerin eli Merenkurkun avaruuskeskuksen. Keskuksen innovaatioita kehittävän toiminnan lisäksi luvassa on oma avaruuteen laukaistava piensatelliitti ja satelliittidatan vastaanottoantenni. Vaasan yliopiston vetämään liki kolmivuotiseen tutkimus- ja kehityshankkeeseen on saatu 1,86 miljoonan rahoitus EU:n Interreg Botnia-Atlantica-ohjelmasta.

Suunnitelmien mukaan Kvarken Space Centeristä on tulossa pitkäaikainen uuden avaruustalouden innovaatiokeskus, joka auttaa Merenkurkun yrityksiä lahden molemmin puolin kehittämään liiketoimintamahdollisuuksia ja käyttämään saatavilla olevaa avaruusdataa. Tavoitteena on, että Merenkurkkuun syntyy vahva avaruutta hyödyntävä ekosysteemi.


InCar Oy ja Omnia yhteistyöhön autoalan korinkorjauksen opetuksessa

Suomen johtaviin autokorjaamokeskuksiin kuuluva InCar Oy ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia ovat solmineet yhteystyökumppanuuden, jonka tavoitteena on tukea korinkorjauksen oppimisprosessia ja sitä kautta nopeuttaa opiskelijoiden sijoittumista työelämään. Omnian korinkorjauksen työsalissa tehdään jatkossa InCarin työelämäympäristöön verrattavia töitä. Omnian opetushenkilöstö ohjaa opiskelijoita oppilaitosympäristössä noudattaen opetussuunnitelmaa sekä InCar -korjaamon kouluttamia työmenetelmiä.

InCarin operatiivinen johtaja Tommi Vatén näkee solmitun sopimuksen mahdollisuutena tuoda opiskelua ja työelämää lähemmäksi toisiaan.

Lue lisää...


Euroopan hyötyautomarkkinat noususuhdanteessa

Euroopan hyötyautomarkkinat noteeraavat kasvua jo neljättä kuukautta peräjälkeen verrattuina edellisen vuoden vastaaviin myyntilukuihin. Huhtikuussa myynti nousi 223 305 yksikköön. Se on 7,6% enemmän kuin huhtikuussa 2018.

Saksassa ksvua oli 10,1%, Ranskassa 12,7%, Italiassa 11,6%, Espanjassa 5,8% ja Isobritanniassa 4,8%.

Lue lisää...


Daimler: Autonomiset kuorma-autot 10 vuodessa nelostasolle

Daimler ilmoittaa yhdistävänsä kaikki osatekijänsä autonomisen kuorma-auton kehittämisessä yhden katon alle. Daimler Autonomous Technology Groupin tehtävä on saattaa yhtiön kuorma-autot autonomisen ajamisen toiseksi korkeimmalle eli Taso 4:lle 10 vuoden sisällä.

1.6.2019 mennessä Daimler Trucks siirtää rakenteisiin, infra-vaatimuksiin sekä erilaisten pilottiprojektien toiminnat ja johdon saman katon alle. Toimintojen johtoon on nimitetty tähän asti kuorma-auto-osaston strategiajohtaja Peter Vaughan Schmidt.

(Vogel)


Scania R 450 vihrein jo kolmannen kerran

Scania R 450 on voittanut Green Truck Award 2019 tittelin kolmantena vuonna peräjälkeen luokkansa pihimpänä ja ympäristöystävällisimpänä autona.

Green Truck 2019 on saksalainen vertailutesti, jota sponsoroivat johtavat saksalaiset kuljetusalan ammattilehdet VerkehrsRundschau ja Trucker sekä ZF. 13 ajoneuvoa osallistui vertailutestiin.

Lue lisää...


Ruotsi: Uudet talvirengassäännöt voimaan 1.6.

Talvirenkaita on käytettävä raskaissa ajoneuvoissa perävaunuja myöten 1.6.2019 jälkeen kaikissa pyörissä 1.12.-31.3. välisenä aikana talvikelillä. Kokonaispainoltaan yli 3,5 t autoilla ja niiden perävaunuilla olivissa renkaissa pitää löytyä alppihuippu/lumihiutale merkintä. Taikka niissä pitää olla POR-merkintä (Progessional Off Road) taikka niissä pitää olla nastoitus.

Talvirenkaissa jotka asennetaan muille kuin vetoakseleille ja etuakseleille autoissa yli 3,5 t taikka perävaunuille, joilla kokonaispaino yli 3,5 t, saa olla M+S, MS, M&S, M.S. Tai "Mud and Snow" merkintä.

Lue lisää...


Rauman Satama laajentaa

Rauman Satama Oy on julkaissut tarjouspyynnön Ulko-Petäjäksen laajennusalueen viimeisestä rakentamattomasta alueesta. Urakan on tarkoitus alkaa syksyllä 2019 ja se jatkuu kaikkiaan parin vuoden ajan. Täyttöalue joudutaan rakentamaan ulkoa tuotavasta louheesta, mikä johtaa pitkään urakka-aikaan.

- Ulko-Petäjäksen laajennusalueen vesilupa umpeutuu vuoden 2021 lopussa, joten nyt on otollinen hetki käynnistää alueen rakentaminen. Nyt rakenteilla olevat alueet ovat jo kaikki varattu ja haluamme, että meillä on alueita myös tulevaisuuden tarpeita varten. Urakan kustannusarvio on runsaat 10 miljoonaa euroa. Lisäksi miljoonaluokan kustannuksia aiheutuu pilaantuneiden maiden käsittelystä ja aluevalaistuksesta, toteaa Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

Lue lisää...


Ydinkäyttöinen jäänmurtaja laskettiin vesille Pietarissa

Rosatomin kolmas LK-60Ya-luokan alus laskettiin vesille Itämeren telakalla Pietarissa lauantaina. Ydinkäyttöisen Ural-jäänmurtajan vesillelasku oli askel kohti Koillisväylän ympärivuotista liikennettä. 173-metrisen aluksen voimanlähteenä on kaksi tehokasta, mutta kompaktia RITM-200-reaktoria. Niiden 350 megawatin yhteisteho antaa aluksille kyvyn murtaa jopa kolmimetristä jäätä. Uralille ja sen 22220-projektiin kuuluville sisaraluksille Arktikille ja Sibirille asennettu reaktorityyppi on mahdollista asentaa myös kelluville voimalaitoksille ja kiinteälle alustalle.

Toinen 22220-projektin alusten erityispiirre on niiden syväsäiliöiden rakenne, jonka avulla alus voi sopeutua toimimaan sekä Jäämeren syvissä että jokisuistojen matalissa vesissä. Tämän ansiosta Rosatom saa kuin kaksi alusta yhden hinnalla ja aikaansaa satojen miljoonien potentiaaliset säästöt.

Lue lisää...


Uudenmaan Kela-kuljetuksien odotetaan kasvavan noin 10 %

Huhtikuussa Kela-kuljetuksista vastuun ottanut Menevä taksipalvelu on saanut kuljetukset sujuvasti käyntiin. Arvioitu päivittäinen kuljetusten määrä on noin 3 300. Vielä tähän lukuun ei ole päästy.

- Kun aloitimme uuden kilpailutuksen myötä uutena palveluntuottajana huhtikuussa, pientä varovaisuutta oli jo valmiiksi ilmassa. Koska kuljetukset ovat sujuneet hyvin, olemme ilokseni saaneet Kela-asiakkailtamme luottamuksen ja asiakasmäärät ovatkin lähteneet nyt kasvuun, kertoo Menevän Tuomo Halminen.

Lue lisää...


Robottibussit Helsingin kesässä

Robottibussi 26R ajaa Kalasatamassa kauppakeskus Redin tuntumasta Isoisänsillalle parantaen joukkoliikenneyhteyksiä Korkeasaaren suuntaan. Helsinki RobobusLine -hankkeen kokeilujakso on noin puolen vuoden mittainen, toukokuusta marraskuuhun.

Reitillä ajetaan muun liikenteen seassa. Kokeilun aikana kyyti on matkustajille maksutonta. Robottibussikokeilut ovat osaltaan tukemassa Helsingin tavoitetta kohti vuoden 2035 hiilineutraalia kaupunkia, tarjoamalla päästöttömiä liikkumisvaihtoehtoja.

Robottibusseja on ajateltu käytettävän ratkaisuna viimeisen kilometrin (last mile) matkoille, syöttöliikenteenä runkolinjojen varsilta asuinalueille päin. Kalasataman linjalla tämä toteutuu ensimmäistä kertaa näin urbaanissa testiympäristössä. Kokeilun aikana tutkitaan myös matkustajien mielipiteitä robottibussin käytön mielekkyydestä.

Lue lisää...