MAN - Vaihtoautot

Ruotsalainen Jula Logistics käyttää 32-metristä Scania HCT:nä pystyäkseen tuomaan enemmän rahtia jokaisella kuljetuksella ja siten vähentämään päästöjä. Nyt on aika siirtyä sen seuraavaan vaiheeseen: valtava kuorma-auto tulee saamaan käyttövoimansa sähköstä. Tämä on viimeisin esimerkki kestävästä kuljetusratkaisusta, jonka Scania kehittää tiiviissä yhteistyössä edistyksellisen asiakkaan kanssa. 

Eurooppalaiset kuorma-autot saavat kuljettaa 40 tonnia ja 12 metrisiä kontteja. Jula Logistics on käyttänyt vuodesta 2015 lähtien kaksinkertaisen kokoista ajoneuvoa, mikä tarkoittaa, että se kuljettaa kahta konttia ja on 32 metriä pitkä. Tämän kuorma-auton kokonaispaino on 64 tonnia kuorma ja perävaunu mukaan lukien. Kuljettamalla jokaisessa kuljetuksessa isompaa lastia ja siten vähentämällä päivittäin varaston ja lastaussataman välistä ajoa, Jula Logistics säästää 70 prosenttia energiassa ja päästöissä kuljetettua yksikköä kohden. Nyt kuorma-auto toimii sähköllä, ja se otetaan käyttöön vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla.

Scania ja Jula Group tähtäävät pitkäaikaiseen kumppanuuteen Jula Logisticsin kuljetusvirtojen laajalla sähköistämisellä. Tämän 32 metrin Scania-kuorma-auton sähköistäminen on vasta alkua.