MAN - Vaihtoautot

Yard Logistics: BSH testaa automatisoituja kuorma-autoja

Osana YardManagementHDH-tutkimusprojektia, teleoperoituja kuljetuksia testataan parhaillaan BSH Hausgeräten tiloissa Giengen an der Brenzissä. 

Lue lisää...


Pentep Oy Parolassa on nyt osa Colmecia

Colmec vahvistaa toimintaansa Suomessa Bandag-pinnoittaja Pentepin strategisella yritysostolla.

Pentep Oy on yksi Suomen markkinoiden suurimmista itsenäisistä pinnoittamoista ja se on perustettu 1992. Pentep on Bandag-pinnoittaja, jolla on nykyään asiakkaina sekä rengasliikkeitä että myös loppukäyttäjiä.

Lue lisää...


Paikannin paljasti varastetun auton 11 000 kilometrin matkan

Independent-lehti kertoo varastetusta autosta, jonka liikkeitä seurattiin Applen Airtag-paikantimen avulla.

Lue lisää...



Espanjan ja Italian bussimarkkinoilla merkittävää kasvua

Vuonna 2023 rekisteröidyillä 3 749 bussilla Espanjan linja-automarkkinat kasvoivat 54 % vuoden 2022 tietoihin verrattuna. Konsultoivan MSI:n toimittamat tiedot julkaistiin espanjalaisessa kauppamediassa Carril Bus.

Lue lisää...


MP-messut tänä viikonloppuna Helsingissä

MP 24 Moottoripyörämessut on suurempi kuin koskaan. Edustettuna on ennätysmäärä moottoripyörä-, mopo-, mönkijä- ja sähköpolkupyörämerkkejä uutuusmalleineen.

Lue lisää...


Tesla Bus -projekti: tarina omituisista väitteistä ja arvoituksellisista kuvista

Viime vuosina on usein kiertänyt uutisia mahdollisuudesta, että Tesla voisi alkaa valmistaa sähköbusseja. Tai tehdä yhteistyötä muiden yritysten kanssa nollapäästöisten linja-autojen markkinoilla. Tämä alunperin Sustainable Bus -sivustolla julkaistu artikkeli tiivistää Teslan ja sähköbussien suhteen historian.

Lue lisää...


DB Schenkerin myynti saavutti uuden virstanpylvään

PÄIVITYS 3.10.2024

"Deutsche Bahn AG:n hallintoneuvosto on hyväksynyt DB Schenkerin myynnin DSV:lle", kertoo DB Schenker asiakastiedotteessaan. 

PÄIVITYS 13.9.2024, DSV AIKOO OSTAA DB SCHENKERIN:

"Omistajamme Deutsche Bahn AG ja DSV ilmoittivat, että yhtiöt ovat päässeet sopimukseen DB Schenkerin myynnistä tanskalaiselle logistiikkakonsernille. Sopimus edellyttää Deutsche Bahn AG:n hallintoneuvoston ja Saksan liittohallituksen lopullista hyväksyntää.

Kauppa voidaan toteuttaa vasta, kun tarvittavat viranomaishyväksynnät on saatu. Tämän odotetaan tapahtuvan vuoden 2025 aikana. Siihen asti, kunnes yrityskauppa on toteutunut (”closing”), DB Schenker ja DSV jatkavat toimintaansa kahtena itsenäisenä yrityksenä.

Deutsche Bahn AG:n ja DSV:n välinen sopimus ei vaikuta olemassa oleviin asiakassopimuksiin eikä sopimuksiin, jotka tehdään ennen sopimuksen toteutumista. Kaikki tilitiedot, ehdot, tuotteet ja palvelut säilyvät ennallaan. Jos sinulla on lisäkysymyksiä, ota yhteyttä DB Schenkerin myynnin yhteyshenkilöösi milloin tahansa.

Mahdollisen yrityskaupan tavoitteena on yhdistää kahden johtavan logistiikkayhtiön operatiiviset vahvuudet ja tarjota asiakkaillemme entistä laajempi tarjonta ja huippuluokan palvelut myös tulevaisuudessa."

* * *

(Uutinen 23.1.2024) Sekä DHL että Kuehne + Nagel ovat todennäköisesti neuvottelupöydässä. DSV on kuitenkin se potentiaalinen ostaja, jolla on parhaat kortit kädessä, analyytikko uskoo.

Vaikka DB Schenker on iso maantieliikenteessä, sen ydinliiketoimintaa ovat meri- ja lentorahti, ja juuri siitä Tanskan DSV on kiinnostunut. 

Määräaika mahdollisille ostajille ilmoittaa kiinnostuksensa DB Schenkerin ympärillä olevaan kauppaan päättyi maanantaina klo 12.00.

Prosessille on ominaista salassapito, eikä määräaika itsessään anna uutta tietoa mahdollisista ostajista. Silti spekulaatiot ovat yleisiä koko toimialalla.

DB Schenker on yksi maailman suurimmista logistiikan toimijoista ja myynti voi siksi muuttaa alan voimanjakoa.

Juuri hankintakohteiden koko saa tanskalaisen Sydbankin vanhemman analyytikon Mikkel Emil Jensenin kuvailemaan DB Schenkeriä "harvinaisena herkkuna".

"Markkinat ovat hyvin pirstoutuneet ja logistiikka-alalla on monia haltuunottoehdokkaita. Mutta se, että näin loistava ehdokas on myynnissä, on epätavallista ja siksi myös kiinnostus on suuri. Pelkästään koon ansiosta ostaja voi tehdä harppauksen markkinaosuudessa", hän sanoo ja jatkaa: "Koko on logistiikassa erittäin ratkaiseva tekijä hyvien hintojen luomiseksi ja tuloksen pitämiseksi mahdollisimman korkeana ja vahvana."

Kukaan ulkopuolinen ei todellakaan tiedä, mitkä yritykset istuvat nyt neuvottelupöydässä, mutta DB Schenkerin koko sulkee pois pienet ja keskisuuret toimijat.

Neuvottelupöydässä on siis vain logistiikka-alan ehdoton huippu, ja Mikkel Emil Jensenin mukaan tanskalainen DSV on yksi suurimmista suosikeista.

"DSV:n näkökulmasta DB Schenker on erityisen kiinnostava sen suuren meri- ja lentorahtidivisioonan takia. Juuri näillä markkinoilla DSV:llä on vahva asema ja Schenkerin osto tarjoaa siis hyvät mahdollisuudet synergiavaikutuksiin", analyytikko sanoo.

Suurin haaste DSV:lle lienee yrityksen yritysostostrategia, jota on historiallisesti leimannut mittavat supistukset. DB Schenker on tällä hetkellä valtion omistaman Deutsche Bahnin omistuksessa, ja myyntiin liittyvät työpaikkojen menetykset eivät todennäköisesti herätä innostusta saksalaisten poliitikkojen keskuudessa.

Toinen ilmeinen ostoehdokas on saksalainen logistiikkajätti DHL. Poliittisesti lieventävä seikka on, jos DB Schenker päätyy saksalaisen yrityksen käsiin, mutta toisaalta muut olosuhteet puhuvat tätä ehdokasta vastaan.

"DHL:llä voi olla ongelmia kilpailuviranomaisten kanssa, koska se on vaarassa kasvaa liian suureksi Saksassa. Yleensä tämä ei ole ongelma alalla, koska se on niin pirstoutunut, mutta vain DHL:n ja Schenkerin kanssa se voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi DHL:n, kuten DSV:n, on tehtävä säästöjä, jotta hankinnasta tulee hyvä kauppa", Mikkel Emil Jensen selittää.

Neuvotteluihin osallistuu luultavasti maailman suurin logistiikkayhtiö Kuehne + Nagel, jonka omistaja Klaus-Michael Kühne oli aiemmin kiinnostunut hankinnasta.

Mikkel Emil Jensenin mukaan sveitsiläinen yritys ei ole neuvotteluissa läheskään yhtä hyvässä asemassa kuin DSV.

"DSV on yritysostojen epävirallinen maailmanmestari ja on osoittanut kerta toisensa jälkeen onnistuvansa hyödyntämään synergiavaikutuksia. Kuehne + Nagel ei ole ollut täällä yhtä vahva ja heidän kykynsä antaa hyvä hinta on huonompi kuin DSV:llä", hän sanoo.

Lopulta useimmat DSV:n mahdolliset kilpailijat joutuvat tekemään suuria säästöjä hankinnan jälkeen. Siksi ei ole ollenkaan varmaa, että poliittinen puoli on tanskalaisen huolitsijan jarruna.

"Vaihtoehtona voisi olla listata DB Schenker, mutta silloin tuskin saa niin paljon rahaa, eikä ole varmaa, onko se sopivaa", Mikkel Emil Jensen sanoo ja tarkentaa: "Deutsche Bahnin on käytettävä rahat velkaan ja investointeihin erittäin suuriin infrastruktuurihankkeisiin. Joten rahaa tarvitaan, ja Schenker on yksi työkaluista löytää tämä rahoitus."

Riippumatta siitä, miten tarina kehittyy, uteliaiden ulkopuolisten on todennäköisesti oltava kärsivällisiä. Ei ole todennäköistä, että uutta tietoa tulee ennen ostajan nimeämistä.

Milloin se tapahtuu, on sinänsä epäselvää, mutta Mikkel Emil Jensenin mukaan tarjous voitaisiin tehdä kesän aikana, jotta yritys voidaan myydä ennen vuoden 2024 EU-parlamenttivaalien alkamista. "Se ei johdu siitä, että se olisi tiukka määräaika, mutta prosessi saattaa nopeutua, jos pelätään, että poliittinen myrsky voi vaikuttaa epäsuorasti hallituksen pyrkimyksiin myydä Schenker", analyytikko sanoo.

 

 

 


Jesse Hietamäki on Vuoden 2023 Taksiammattilainen

Taksiyrittäjä Jesse Hietamäki Salosta on valittu Vuoden 2023 Taksiammattilaiseksi. Suomen Taksiliiton järjestämään äänestykseen tuli ennätysmäärä, 696 ehdotusta vuoden taksiammattilaiseksi.

Lue lisää...


Mercedes haluaa välttää hintakisan kiinalaisten kanssa

Saksalainen Daimler vyöryttää markkinoille uusia Mercedes-sähköautomalleja ja yrittää pysyttäytyä ulkona amerikkalaisen Teslan ja kiinalaismerkkien aloittamasta hintakilpailusta. Samalla rahalla se aikoo tarjota lisää ominaisuuksia, laajempaa jakeluverkostoa ja parempaa asiakaskokemusta.

Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski arvioi, että lännen markkinoille kiihkeästi pyrkivien kiinalaisvalmistajien on haasteellista pärjätä premium-sarjassa. Sen sijaan halvemmissa malleissa ne voivat menestyä selvästi paremmin.

Lue lisää...


LVM: Selvitys teiden hallinnollisista luokista

Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi 23.1.2024 selvityksen teiden hallinnollisista luokista. Selvityksessä tarkastellaan luokittelua ohjaavia käsitteitä ja niiden soveltamista käytännössä sekä hallinnollisten luokkien määrittämisen ja muuttamisen haasteita. Selvityksen toteutti Wuutis Oy.

Selvitys on osa liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettuun lakiin vuonna 2018 tehdyistä muutoksista johtuvia tarkastelutarpeita. Selvityksessä on myös annettu suosituksia jatkotoimenpiteiksi. 

Lue lisää...


EU hyväksyi kovat ilmastotavoitteet raskaalle liikenteelle - ACEA vaatii tukea tavoitteiden saavuttamiseksi

EU on tehnyt niin sanotuissa kolmikantaneuvotteluissa päätöksiä uusista, kovista ilmastotavoitteista raskaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämisessä.

Lainsäätäjät ovat päässeet sopimukseen, jossa asetetaan kunnianhimoisemmat hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet kuorma-autoille ja linja-autoille maailmanlaajuisesti.

Lue lisää...


Päällirakenne USA:sta, yksityiskohtia Kajaanista


Siistiä autoa kehtaa käyttää rekkanäyttelyissäkin, kuten Iso-Syöte Truck Weekendissä. 14,2-litrainen V8 on 460 hevosvoimainen. Edessä on 400 kilon lyijypaino.

Hinausautoa ajava Heikki Grönberg on mestari keksimään uutta käyttöä tarpeettomaksi käyneille satunnaisille osille.

Lue lisää...


EU-komissio: Suomessa Euroopan kallein diesel

Euroopan komission julkaiseman hintatilaston mukaan Suomessa on Euroopan kallein diesel. 

Lue lisää...


Väylämaksun pysyvä puolitus vahvistamaan Suomen kilpailukykyä

Väylämaksun väliaikainen puolitus on tarkoitus muuttaa pysyväksi puolitukseksi hallitusohjelman mukaisesti. Muutoksella tuetaan Suomen ulkomaankaupan kilpailukykyä.

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja väylämaksun pysyvää puolitusta tarkastelevasta arviomuistioluonnoksesta 1.3.2024 mennessä.

Lue lisää...


EU:ssa alustava sopu raskaan kaluston CO2-päästöistä - Suomelle tärkeät raskaat yhdistelmät huomioitu

Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun asetuksesta raskaan kaluston CO2-raja-arvoista. Uusien raskaiden ajoneuvojen päästövähennystavoitteet kiristyvät asteittain ja asetuksen soveltamisala laajenee. Yhteisymmärrykseen päästiin kolmikantaneuvotteluissa 18.1.2024.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!