MAN - Vaihtoautot

Scania testaa täys­pi­tui­sia it­seoh­jau­tu­via busseja

Nobina ja Scania testaavat täys­pi­tui­sia it­seoh­jau­tu­via busseja Ruotsissa. Kokeilut suoritetaan kahdessa vaiheessa: ensin ilman matkustajia ja sitten matkustajien kanssa. Koska kaikkein tärkeintä kokeiluissa on turvallisuus, mukana on turvallisuudesta vastaava apukuljettaja, joka valvoo toimintaa ja avustaa matkustajia.

Kaksi Scania Citywide LF -sähköbussia toimivat yhteyslinjana noin 20 kilometriä Tukholman keskustasta sijaitsevan nopeasti kasvavan Barkarbyn asuinalueen ja sen läheisen metroaseman välillä. Nämä bussit liikennöivät uudella 5 kilometrin reitillä, jolla on neljä pysäkkiä. Suunnitelman mukaan aluksi ajetaan noin kilometrin osuus itseohjautuvasti. Kokeilujen toisessa vaiheessa tätä palvelua käyttää odotusten mukaan päivittäin 300 matkustajaa.

Scania ja Nobina hallitsevat itseohjautuvien bussien liikenne- ja ohjausjärjestelmiä yhteistyössä. Kehitysprojekti on jo alkanut, ja kokeilujakso on suunniteltu alkavaksi vuonna 2020. Kokeilujen aikana kerätään tietoja esimerkiksi keskinopeuksista, käytettävyysajasta, aikataulujen pitävyydestä, poikkeamavasteesta ja asiakastyytyväisyydestä.

Barkarbyssä on jo käynnissä useita innovatiivisia julkisen liikenteen projekteja. Tätä on kutsuttu maailman moderneimmaksi kaupunkiliikennejärjestelmäksi. Projekteihin kuuluvat Euroopan ensimmäiset itseohjautuvat bussit säännöllisessä linjaliikenteessä, Bus Rapid Transit -infrastruktuuri ja -ajoneuvot sekä uusia digitaalisia ratkaisuja – kaikki yhteistyössä Tukholman alueen, Järfällan kunnan sekä Nobinan kanssa.


Kaasutankkausasemat IKEA:lle Raisioon, Kuopioon ja Tampereelle

Gasum avaa kesäkuussa 2019 tankkausaseman Raision IKEA-tavaratalon yhteyteen. Lisäksi tavoitteena on avata asemat Kuopion ja Tampereen yhteyteen myöhemmin vuoden 2019 aikana. Kaasutankkausasemat Espoon Lommilassa ja Vantaan Porttipuistossa ovat olleet erittäin suosittuja kuluttajien keskuudessa. Ne ovat tuoneet auki ollessaan liikenteeseen yli neljän miljoonan ajokilometrin edestä puhdasta polttoainetta ja liikenteen CO2-päästöjä on vähennetty noin 600 tonnilla verrattuna bensiiniin.

IKEA Suomen tavoitteena on myös uudistaa vähitellen henkilöstön käytössä olevat autot sekä IKEA-bussit biokaasulla tai muulla ympäristöystävällisellä polttoaineella toimiviksi ajoneuvoiksi. Näin edistetään vähäpäästöisiä liikenneratkaisuja ja kunnianhimoisiin liikenteen päästövähennyksiin pääsemistä.

Kaasutankkausasemilla suuret päästövähennykset
IKEA-tavaratalojen yhteyteen avattiin vuoden 2018 aikana kaksi kaasutankkausasemaa: Espoon Lommila oli maailman ensimmäinen IKEA-tavaratalon yhteyteen avattu kaasutankkausasema. Lommilan jälkeen tankkausasema avattiin myös Vantaan Porttipuistoon.

Biokaasu on täysin kotimainen ja uusiutuva liikennepolttoaine, jota tuotetaan kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä ja jätevesilietteestä sekä maatalouden sivuvirroista. Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.


 


Voimasensorilla itsestään puhdistuva tuulilasi tai jäätymätön lentokoneen siipi

Miten estetään lentokoneen siipien jäätyminenVesipisara superhydrofobisella mikropilaripinnalla. Kuva: Mika Latikka.

Pisaran ja pinnan vuorovaikutusta on jo yli kahden vuosisadan ajan tarkasteltu pisaran ja pinnan välistä kontaktikulmaa mittaamalla. Tuoreessa julkaisussaan Aalto-yliopiston tutkijat kuitenkin kyseenalaistavat kontaktikulmamenetelmän toimivuuden erittäin vettähylkivillä eli superhydrofobisilla pinnoilla.

Kontaktikulmamenetelmässä pieni kontaktikulma tarkoittaa, että pisara leviää pinnalle eli pinta kastuu. Suuri kontaktikulma taas tarkoittaa, että pisara on muodoltaan pallomainen eli pinta hylkii nestettä. Mittauksen tulos riippuu pisaran kuvaamiseen käytetyn kameran tarkkuudesta sekä siitä, missä kohtaa pisara ja pinta mittaajan mielestä koskettavat toisiaan. Tätä ei ole aina helppo määrittää tarkasti.

- Kontaktikulmat toimivat hyvin tavallisilla pinnoilla, mutta superhydrofobisilla pinnoilla mittausvirheet kasvavat liian suuriksi. Tämä johtuu siitä, että kameroiden resoluutio ei yksinkertaisesti enää riitä kuvaamaan pinnan ja pisaran kontaktialuetta tarkasti. Myös optiset vääristymät tuottavat ongelmia, kertoo tohtorikoulutettava Mika Latikka.

Lue lisää...



Harvard: Itseajavista takseista liian kalliita

Autonomisten, itseajavien, autojen odotetaan tekevän liikenteestä entistä joustavampaa, turvallisempaa ja myös taloudellisesti edullisempaa. Harvard-selvitys kuitenkin tyrmää toiveen taloudellisesta edullisuudesta. Selvityksen mukaan käyttökustannukset kohoaisivat säännöllisessä ajossa kolminkeratisiksi verrattuna perinteisen auton omistukseen ja käyttöön.

Kuljettaja- ja henkilöstökustannusten poistuminen ei riittä korvaamaan autonomisen taksin korkeita hankinta- ja käyttökustannuksia massakuljetuksissa, Harvardin selvitys toteaa.

Autonomisten taksien valmistajat ovat eri mieltä. Esimerkiksi General Motors on valmis tarjoamaan itseajavaa taksiautoaan 55 euro-sentillä/km eli murto-osalla perinteisen taksin kilometrihinnasta.

(Vogel)


Michelin ja Faurecia kohti vetyautoa

Jo yli 10 vuotta sitten suurimpien autonvalmistajien kehitysjohdoilta kuului ennusteita, että verkkovirrasta riippuvainen sähköauto on vain välimuoto kehityksess. Lopullinen ratkaisu on oman sähköntarpeensa itse tuottava polttokenno-vetyauto. Kehitys kohti kaupallisesti kilpailukykyistä vetyautoa kiihtyy suurten otsikoiden takana kaiken aikaa.

Uusimpia vetyauton kehittämiseen heittäytviä suuria tekijöitä ovat Michelin ja Faurecia, Michelin tytäryhtiönsä Symbion toimesta. Symbion nimellä jatkava yhteistyö lähtee kehittämään polttokennotekniikkaa henkilö- ja hyötyautoille, raskille kuorma-autoille ja teollisuuden tarpeisiin.

Erityisesti raskaille kuorma- ja linja-autolle polttokenno-vetytekniikka lupaa suurta edistystä päästöjen vähentämisessä ja toimintamatkan kasvattamisessa. Vain muutamassa minuutissa on mahdollisuus tankata polttoainetta useille sadoille kilometreille ajomatkaa. Polttokennotekniikka on mm. EU:n toimesta nostettu yhdeksi kuudesta tärkeimmästä "yleisen edun kehityskohteista".

Symbio tarjoaa jo yli sataan testiautoon asennetulla  "H2 Motiv L" vetoratkaisullaan vaihtoehdon linja-, paketti- ja kuorma-autoille.


Kahden rautatiehankkeen osakassopimusten hyväksyminen siirtyy

Liikenne- ja viestintäministeriö voi jatkaa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua, mutta yhtiöiden osakassopimukset hyväksyy seuraava hallitus

Suomi-rataa ja Turun tunnin junaa edistävien Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy näin ollen seuraavan hallituksen päätettäväksi. Sen sijaan Pohjolan Rautatiet Oy voi perustaa Rail Baltica -yhtiön, kalustoyhtiön ja kiinteistöyhtiön. Tämä tuli ilmi liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin keskusteltua asiasta 14.3.2019 oikeuskansleri Tuomas Pöystin kanssa.

Lue lisää...


Suurvetoomus: Yksityisteillä hälyttävän suuri korjausvelka

Seuraava vetoomus on toimitettu puolueille ja allekirjoittaneet tahot vaativat toimenpiteitä seuraavalla hallituskaudella:

Yksityistiet ovat yhteinen asia
Allekirjoittaneet järjestöt vaativat, että yksityisteiden liikennöitävyyden varmistamiseksi tulee seuraavalle hallituskaudelle laatia yksityisteiden korjausohjelma, joka käsittää seuraavat osa-alueet:

Lue lisää...


Junaliikenteessä vahvaa kasvua helmikuussa 2019

Junan kaksikerrosvaunujaKotimaan kaukoliikenteessä tehtiin 7 % enemmän matkoja vuoden 2018 helmikuuhun verrattuna. Myös Venäjän liikenne kasvoi vahvasti – uusitulla Allegro-junalla tehtiin 25 % edellisvuotta enemmän matkoja. Jatkuvan kasvun mahdollistavat merkittävät investoinnit vaunukapasiteettiin, uudet vuorot sekä kilpailukykyinen hinnoittelu.

Kotimaan junaliikenteessä eniten kasvua viime vuoden helmikuuhun verrattuna tapahtui Helsingin ja Kuopion (+17 %), Helsingin ja Oulun (14 %), Helsingin ja Vaasan (+13 %) sekä Helsingin ja Lappeenrannan (+13 %) välillä.

Lue lisää...


Sähkökäyttöinen trukki 9 tonnin kantavuudella

Jungheinrich esitteli LogiMAT 2019 -messuilla uuden sähkökäyttöisten vastapainotrukkien mallisarjan. Mallisarjan 6 suurtehotrukki 900 mm:n kuorman painopisteellään kantaa jopa 9 tonnin kuormia ja soveltuu sekä sisä- että ulkokäyttöön.

Jungheinrichin tuotevalikoima sisältää jo viisi EFG-mallisarjaa. Vuonna 2019 valikoimaa täydennetään vielä yhdellä mallisarjalla. Sähkökättöinen EFG-mallisarja 6 on suunniteltu erityisen suurta suorituskykyä vaativaan käyttöön juoma- tai rakennusmateriaalialan tukkukaupoissa tai koneenrakennuksessa. Jopa 9 tonnin kantavuudellaan ja 900 mm:n kuorman painopisteellään tämä sähkökäyttöinen trukki tulee kuulumaan sisälogistiikkamarkkinoiden vahvimpiin.

Lue lisää...


Katsastustoiminnan toimilupasääntely kevenee

Hallitus esitti katsastustoiminnasta annetun lain muutoksen vahvistamista 14. maaliskuuta 2019. Jatkossa katsastusluvat myönnetään toimijakohtaisina ja yksi lupa oikeuttaa suorittamaan kaikkia katsastuslajeja ja kaikkien ajoneuvoluokkien katsastuksia. Samalla toimijan velvollisuus suorittaa kaikkia luvan mukaisia katsastuksia poistuu.

Katsastuslain muutoksen myötä nykyiset ja mahdolliset uudet yritykset voivat joustavammin perustaa uusia katsastusasemia ja räätälöidä palvelukokonaisuuksia. Muutoksen myötä helpotetaan myös katsastajien jatkokoulutukseen pääsyä.

Lue lisää...


Ruotsi: Piirileikkiä kuorma-auton ja kuljettajan perässä

Viime viikon tiistaina illalla Nässjön poliisi sai ilmoituksen valtatie 40:llä kiemurtelevasta kuorma-autosta. Poliisipartion etsintä päättyi kuitenkin tuloksetta.

Keskiviikkona aamupäivällä poliisi sai ilmoituksen kuorma-auton kuljettajasta, johon ei oltu saatu yhteyttä. Soittaja ilmoitti kuorma-auton sijainnin, jonka kuljettajaa kaivattiin. Polisipartion suunnistaessa kuorma-auton luokse, se ajoikin poliisipartiota vastaan. Poliisin pysäytettyä auton, sen kuljettaja osoittautui samaksi, johon ei oltu saatu yhteyttä. Ja kuorma-auto osoittautui samaksi, jonka kiemurtelevasta ajosta oli tullut ilmoitus edellisenä iltana ja jota poliisi ei ollut tavoittanut. Kuljettajan veressä todettiin myöhemmin otetussa verikokeessa 1,1 promillea alkoholia vastaten törkeää rattijuoppoutta.

Ulkomaalainen kuljettaja pidätettiin ja otettiin säilöön, jottei poistuisi maasta ennen oikeudenkäyntiä.

(Trailer.se)


Ruotsi: Itseajava 16 tonnin hyötykuormalla yleisellä tiellä

Ruotsin kuljetusvirasto (Transportstyrelsen) on myöntänyt DB Schenkerille ja Einridelle akkusähköllä kulkevan kuorma-auton testaamiseen yleisellä tiellä. Einriden itseajava kuorma-auto tulee kulkemaan päivittäin kuormalla lyhyen matkaa hidasvauhtisella yleisellä tiellä teollisuusalueella DB Schenkerin terminaalin ja varaston välillä. Ajoneuvossa ei ole ohjaamoa lainkaan, mikä lisää kuormauskykyä ja pienentää kuljetuskustannuksia. Se voi kuljettaa 16 tonnia hyötykuormaa noin 200 km yhdellä latauksella. 

Lue lisää...


EU: 400 000 turvallista taukopaikkaa puuttuu

EU-komissio on julkistanut turkimuksensa, joka paljastaa 400 000 turvallisen taukopaikan puutteen EU:n alueella. Samalla todetaan kuorma-autoihin kohdistettujen varkauksien saavuttaneen huippulukemat ja että 75% niistä kohdistetaan turvattomilla pysäköintipaikolla seisoviin kuorma-autoihin.

Seurauksena EU-komissio on päättänyt tukea turvallisten taukopaikkojen rakentamista mm. varaamalla rahoitusta Euroopan infrastruktuuriprojektilta (CEF) sekä asettamalla asiantuntijaryhmän luomaan koko EU:ta koskevat taukopaikkojen perusvaatimukset. Asiantuntijaryhmään kuuluisi kuljettajia, kuljetusyrityksiä, autovalmistajia, kuljettajien ammattiyhdistyksiä, huolitsijoita, tavarantoimittajia, vakuutusyhtiöitä, tekniikan tuottajia, tilintarkastajia, moottoritie- ja taukopaikkayrittäjiä sekä pysäköintipaikkayrittäjiä edustavia asiantuntijoita.

Kuljettajille ei ole annettu valinnan varaa, kun ajoaika loppuu. He ansaitsevat mukavan ja turvallisen levon, EU-komissio sanoo lehdistötiedotteessaan.

Komission tarkasteluraportti haluaa yhteisiä perusvaatimuksia turvallisille taukopaikoille "EU Parking"lle" matalimmasta "pronssitasosta" keskitasoa edustavaan "hopeatasoon" ja parhaaseen "kultatasoon".


Matti Virtanen VAK Oy:n myyntijohtajaksi

Insinööri, B.E. Matti Virtanen (45) on nimitetty 11.3.2019 alkaen VAK Oy:n myyntijohtajaksi. Hän ottaa vastuulleen VAK:n markkinoinnin ja uustuotemyynnin johtamisen. Matti on VAK:n johtoryhmän jäsen ja raportoi toimitusjohtaja Ilpo Korhoselle.


Ohjausryhmä tukemaan VAK-lain uudistamista

Vaarallisten aineiden kuljettamista koskevan lainsäädännön uudistaminen etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut uudistushankkeelle ohjausryhmän. Sen tehtävänä on tukea uuden VAK-lain ja sen nojalla annettujen säädösten uudistustyötä. Ryhmän toimikausi alkaa 1.4.2019 ja päättyy 31.12.2020.

Ohjausryhmän puheenjohtajana toimii yksikön johtaja Elina Immonen ja sihteereinä Mari Suominen, Katja Viertävä ja Anu Häkkinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.  Ohjausryhmässä on mukana useiden viranomaisten sekä kuljetustoimialan edustajia.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!