MAN - Vaihtoautot

Ulla Tapanisen kirja "Logistiikka ja liikennejärjestelmät" ja tulevaisuuden liikenne

Suomen liikennejärjestelmä on suurten muutosten kourissa. Maan kuljetusvolyymit eivät enää kasva, ja pian liikenteen digitalisaatio mullistaa liikennettä yhtä paljon kuin rautateiden käyttöönotto aikanaan. Liikenteestä tulee yhä itsenäisempää, älykkäämpää ja paremmin kuluttajan tarpeisiin sovitettua. Samalla muutokset tarjoavat mahdollisuuksia innovaatioille ja yritystoiminnalle.

Ulla Tapanisen kirjoittama kirja Logistiikka ja liikennejärjestelmät kertoo, miten ympäristönäkökulmat, palvelullistuminen ja jakamistalous ovat vaikuttaneet liikenneajatteluun. Siinä pohditaan, millainen tulevaisuuden liikennejärjestelmän tulisi olla, jotta se vastaisi elämäntavan ja yhteiskunnan muutoksiin sekä palvelisi koko Suomen kuljetustarpeita. On elintärkeää tarkastella maamme liikennejärjestelmää kokonaisuutena.

Logistiikka ja liikennejärjestelmät -julkaisutilaisuus to 1.3.2018 klo 17:00
Kaisa-talon Kirja & Kahvi, Vuorikatu 7, Helsinki
Ulla Tapanisen kanssa kirjan teemoista keskustelee Liikenneviraston investoinneista vastaava ylijohtaja (emeritus) Kari Ruohonen ja kommenttipuheenvuoron esittää Tkt, kaupunkivaikuttaja ja Aalto Living+ projektipäällikkö Mikko Särelä.


ADAC: Rengasvalmistajien kakkosmerkit menestyivät testissä

Saksan "Autoliiton", ADAC:n suuressa kesärengastestissä, johon osallistui 30 erimerkkistä rengasta kahdessa kokoluokassa, tarjosi yllätyksiä nk. kakkosmerkkien osalta. Ne todettiin lähes yhtä hyviksi kuin "isäntiensä" eli varsinaisten suurmerkkien ykkösrenkaat.

205/55 R 16 Bridgestonen kakkosmerkin, Firestonen Roadhawk rengas saavutti saman yhteistuloksen kuin Bridgestone Turasnnza T001 Evo.

Continentalin kakkosmerkki Semperit Speed-Life 2 hävsii vain 0,1 pisteellä Continental Premium-Contact 5:lle. Luokan kokonaisvoittaja oli Michelin Primacy.

Kokoluokassa 175/65 R14 Semperit Confort-Life 2 sijoittui toiseksi voittajan, Sumitomo-konsernin Falken Sincera SN832 Ecorun jälkeen.

Suurimmat erot syntyivät kulumisarvoissa. Siten testivoittaja Michelin Primasylle arvioitu 45 000 kmm kulumiskesto on lähes 20 000 km enemmän kuin "riittäväksi" arvioidulla Infinity Ecosis´lla.

(Vogel)


Kotimaiset keraamiset pinnoitteet autonhoitoon

Kotimainen Korrek uudistaa perinteistä autonhoitoa uusilla keraamisilla pinnoitteilla. Innovaatiolla on myös laajat vientitavoitteet.

Uusi KORREK PRO Ceramic TFC -tuoteperhe on suunniteltu autonhoitoalan ammattilaisille. Sarjaan kuuluu keraamisia pinnoitteita sekä ammattitason autonpuhdistusaineita. Keraaminen pinnoitekäsittely vie vahaustarpeet 2-6 vuodeksi ja samalla pesujen tarve vähenee merkittävästi. 

- Käsittelyn tuoma suoja sekä kestävä ja kiiltävä maalipinta vaikuttaa positiivisesti auton jälleenmyyntiarvoon ja ympäristöön, valmistaja Berner Oy sanoo.



Ruotsi: Vihreää valoa 74 tonnille kesäksi 2019

Ruotsin hallituksen päätös avaa tietä kokonaispainoltaan 74 tonnin kuorma-autoille. Ruotsin Trafikverket tulee päättämään teistä, joille hyväksytään 74 tonnin ajoneuvot.

- Sekä työt että ilmasto hyötyvät 74 tonnin kuorma-autoista. Teollisuuden kuljetukset tehostuvat, mikä on eduksi sekä työllisyydelle että Ruotsin kuljetuselinkeinon kilpailukyvylle, infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth sanoo.

Trafikverket arvoi, että 10% tieverkosta ja 900 siltaa vaativat vahvistamista ennen liikenteen avaamista suunnitelmien mukaan.

(Transportnytt.se)


Ruotsi: HVO 100 kasvattaa biopolttoaineiden suosiota

Biopolttoaineeiden käyttö kasvoi 12% 2017. HVO hallitsee markkinoita Ruotsissa.

Samalla kun fossiilivapaan dieselin, HVO:n myynti kasvoi 20% viime vuonna, muiden biopolttoaineiden menekki väheni. Biopolttoaineiden kokonaismyynti oli lähes kaksi miljoonaa m3. Siitä 1,4 miljoonaa m3 oli HVO:ta. HVO 100 vastasi koko kasvusta, matalasekoitteinen HVO menetti hiukan osuuttaan.

Etanolin myynti oli 0,2 miljoonaa m3, -4%. FAMEn myynti oli 0,3 miljoonaa m3, -3%.


Suomi otollisessa asemassa Kiinan Uuden silkkitien suhteen

Kiinan presidentti Xi Jinping asetti vuonna 2013 tulevaisuuden visioksi Uuden silkkitien rakentamisen. Kalevi Sorsa -säätiön projektitutkijana työskennellyt Markus Holmgren analysoi kirjoittamassaan Impulsseja-julkaisussa Kiinan suurhanketta ja tarjoaa laajan suomenkielisen katsauksen aihepiiriin.

Holmgrenin mukaan Uusi silkkitie -hanke on toistaiseksi pysähtynyt EU:n rajoille, sillä kiinalaisten yritysten suosimiseen perustuva malli on osoittautunut sopimattomaksi suhteessa EU:n vapaan kilpailun sääntöihin. EU:n jättäytyminen pois hankkeen piiristä vahingoittaisi hanketta vakavasti, sillä EU on merkittävä kauppakumppani useimmille Uuden silkkitien valtioille.

Jos Uusi silkkitie selviää taloudellisista ja poliittista ongelmistaan, niin Suomi on Holmgrenin mukaan ”otollisessa paikassa, sillä sijaitsemme suunnitellun arktisen radan ja Itämeren laivareittien risteyskohdassa. Suomen kannattaisikin yrittää varmistaa, että Uuden silkkitien Itämeri-kytkökset kulkisivat mahdollisimman laajalti Suomen kautta.”

Raportti on ladattavissa Säätiön verkkosivuilta: http://sorsafoundation.fi/fi/markus-holmgren-tieton-taival-kiinan-uusi-silkkitie/

Lue lisää...


Mercedes ja MAN käynnistivät sähkökuorma-autojen kenttätestit

Mercedes Benz ja MAN ovat alkaneet testata sähkökuorma-autojaan päivittäisessä toiminnassa asiakkaiden kanssa. Mercedekseltä logistisille toimijoille luovutetaan ryhmä eActroksia kenttätesteihin.

Kymmenen autoa joista osa 18, osa 25 tonnisia, luovutetaan asiakkaiden käyttöön. Asiakkaiden tehtävänä on arvioida niiden käytettävyyttä ja taloudellista tehokkuutta jokapäiväisessä työrutiinissa.

Suurin sallittu akselipaino autoissa on tavallinen 11,5 tonnia. 200 kilometrin ajon mahdollistavat kaksi 240 kWh tehoista litiumioniakkua. Kenttätestaukseen osallistuvat yhtiöt ovat: Dachser, Edeka, Hermes, Kraftverkehr Nagel, Ludwig Meyer, Pfenning logistics, TBS Rhein-Neckar Rigterink Saksasta, ja Camion Transport Sveitsistä.

MAN taas on aloittanut yhteistyön Itävallan ympäristöystävällisen logistiikan neuvoston (CNL) kanssa testatakseen eTruck:iaan kaupunkien keskustojen ja esikaupunkien jakelutoiminnoissa. CNL: n jäsenyritykset testaavat eTruck:ia erilaisissa tarkoituksissa arkipäiväisessä palvelussa. Testeihin osallistuu yhdeksän CNL-kumppania: Gebrüder Weiss, Hofer, Magna Steyr, METRO, Quehenberger, REWE, Schachinger, SPAR ja Stiegl.


Huawei paljasti tekoälypuhelimella ajettavan auton

Huawei on julkistanut tekoälyä hyödyntävällä matkapuhelimella ohjattavan auton. “RoadReader”-projektilla Huawei haastaa kehittämäänsä esinetunnisteteknologiaa sekä tekoälylaitteensa oppimiskyvyn, nopeuden ja suorituskyvyn osalta.

Erona esteitä havaitseviin, ilman kuljettajaa liikkuviin autoihin, Huawei muunsi testaamansa Porcshe Panameran autoksi, joka ei vain näe mutta myös ymmärtää ympäristöään. Tämä tarkoittaa, että se voi tunnistaa 1 000 esinettä mukaan lukien kissan ja koiran, pallon sekä pyörän ja sopeuttaa toimintansa havaintonsa mukaan. 

Huawei RoadReader -projektissa on hyödynnetty Huawei Mate 10 Pron tekoälyominaisuuksia. Laite käyttää tekoälyä tunnistamaan muun muassa eläimiä sekä ruokaa ja auttaa havaintojensa perusteella ihmisiä ottamaan parempia kuvia.

Lue lisää...


Uusi Opel Combo Life

Citroën Berlingon esittelyä seuraa toinen PSA-konsernin ajoneuvo, eli Opel Combo Life. Viidenteen sukupolveen edennyt Combo perustuu uuteen arkkitehtuuriin. Tila-autoa saa lyhyenä (4,40 metriä) tai pitkänä (4,75 metriä) versiona ja viisi tai seitsemän istuimisena. Opel Combo Lifeen saa yksi tai kaksi liukuovea.

Tavaratilaa lyhyessä korimallissa on 597 litraa ja pitkällä akselivälillä 850 litraa. Takapenkit kenossa auton takaosa vetääkin jo lyhyellä mallilla 2 126 litraa ja pitkällä 2 693 litraa.

Lue lisää...


Bosch perustaa toimialan verkottuneille liikennepalveluille

Bosch jatkaa muutostaan liikkumiseen liittyvien ratkaisujen tarjoajaksi. Yhtiön uusi Connected Mobility Solutions -toimiala kokoaa yli 600 työntekijää digitaalisten liikkumispalveluiden – kuten ajoneuvojen yhteiskäytön, kimppakyytien ja autoilijoiden verkottuneiden palveluiden – kehittämiseen ja myyntiin.

- Verkottuminen muuttaa olennaisesti paikasta toiseen liikkumista ja auttaa samalla ratkaisemaan nykyiset liikenneongelmat. Pyrimme verkottumisen avulla toteuttamaan visiomme päästöttömästä, stressittömästä ja turvallisesta liikkumisesta, yhtiön toimitusjohtaja Volkmar Denner sanoo.

Verkottuminen avaa valtavat liiketoimintamahdollisuudet. Boschin arvion mukaan vuoteen 2025 mennessä maailman teillä liikkuu yli 470 miljoonaa verkottunutta ajoneuvoa ja vain neljän vuoden kuluttua liikkuvuuspalvelujen ja niihin liittyvien digitaalipalvelujen markkina on arvoltaan 140 miljardia euroa.

- Verkottunut ajaminen on Boschin kasvualue. Bosch pyrkii merkittävään kaksinumeroiseen kasvuun tarjoamillaan ratkaisuilla, Denner sanoo.

Lue lisää...


Ajoneuvon tiedot ilmaiseksi

Traficomin julkiset ajoneuvotiedot ja veronmaksu -palvelusta saa auton historiatiedot ilmaiseksi koskien mm. teknisiä tietoja, seuraavaa katsastusajankohtaa ja ajettuja kilometrejä. Hakutiedoksi tarvitaan joko ajoneuvon rekisteritunnus tai valmistenumero.

Palvelusta voi hakea esimerkiksi ajoneuvon tekniset perustiedot, katsastustiedot, matkamittarilukemat, kulutus- ja päästötiedot sekä rengastiedot. Rekisteritietojen sisältö vaihtelee tietojen julkisuudesta, ajoneuvolajista ja ajoneuvon rekisteröinnin ajankohdasta riippuen.

Ajoneuvon omistaja- ja haltijatiedot sekä historiatiedot saa noudettua kahden euron hintaan. Tietoihin voi sisältyä tietojenluovutusrajoituksia, jolloin Traficom ei voi luovuttaa ajoneuvon tietoihin liittyviä henkilötietoja.

Tästä ajoneuvon tiedot saa ilmaiseksi, mutta palvelun käyttäjän on tunnistauduttava suomi.fi:ssä. 

 


Peterbiltiltä uusi malli - 579 UltraLoft

Peterbilt on esitellyt uuden mallinsa Scottsdalessa, Arizonassa 15.02.2018. UltraLoft tarjoaa kuljettajille integroidun ohjaamon ja makuuhytin Peterbiltin 579 lippulaivamalliin.

Peterbiltin 579 tunnetaan alalla jo valmiiksi parhaaksi kuljettajan mukavuudessa ja laadussa. UltraLoftin suunnittelussa on kuitenkin menty vielä enemmän kuljettajan kokemus edellä. Optimoimalla käytössä oleva tila on onnistuttu saavuttamaan alan johtavat säilytystilat sekä mukavuus. Mallissa on suurimmat ylä- ja alapunkan patjat, sekä luokkansa eniten päätilaa kummassakin sängyssä. Lisämukavuutta tuovat alan suurin mikroaaltouuni ja mahdollisuus asentaa 32-tuumainen televisio.

Lue lisää...


Panssari-Sisu GPT Latvian armeijan suurhankintavertailussa!

Ballistisella ja miinasuojauksella varustettu monikäyttö-Sisu GPT

Ballistisella ja miinasuojauksella varustettu monikäyttö-Sisu GPT

Latvian puolustusministeriön tuore tiedote paljastaa salaperäisen Sisu GPT:n tulleen valituksi toiselle kierrokselle armeijan kevyen panssaroidun taktisen ajoneuvon suurhankintaa koskevassa tarjouskilpailussa. Ensimmäisellä kierroksella tarjokkaita oli 12.

Jatkoon on hyväksytty nelipyörävetoiset ajoneuvot kuudelta valmistajalta: Paramount Group (Etelä-Afrikka), Israel Aerospace Industries Ltd. (Israel), UPB AS (Latvia), Otokar (Turkki), Sisu Auto Oy (Suomi), AM General (USA), Oshkosh Defence (USA).

Puolustusvoimien hankintakomissio edellyttää toiselle kierrokselle valituilta yksityiskohtaiset tuote- ja tekniikkaselvitykset sekä mahdollisuuden testata tarjottuja ajoneuvoja kenttäkokeissa todennettavaksi, että ne vastaavat kansallisten asevoimien vaatimuksia.

Valittavalta edellytetään lisäksi, että 1) paikallisen teollisuuden osallistuminen valmistukseen varmistetaan, 2) armeijan henkilöstölle annetaan koulutusta ajoneuvon korjauksista, huolloista ja varaosista, 3) ajoneuvon käyttöikä on suunniteltu 20 vuodeksi, 4) ajoneuvon käyttö on sovitettavissa konetuliaseiden, savukranaattien käyttöön ja ohjattujen asejärjestelmien yhteistoimintaan, 5) ajoneuvolla on suojaus ballistisia ammuksia vastaan ja lattia on miinasuojattu.

Alkuperäisestä enintään 6,5 tonnin kokonaispainosta todetaan, että "sitä raskaampia ei neuvottelujen perusteella hylätä". (Sisu GPT kokonaispaino on luokituksen mukaan <14 tonnia. Toim.huom.)

Hankintasopimusta tarjotaan 10 vuodeksi ja sitä voidaan jatkaa. Hankinnan tavoitteena on parantaa kansallisten asevoimien liikkuvuutta kaikissa kenttäolosuhteissa.

Latvian puolustusvoimien nykykalusto todetaan 20 vuotta vanhaksi ja sitäkin vanhemmaksi ja huonokuntoiseksi. Samalla todetaan, että uusia ajoneuvoja tarvitaan myös tykistön, ilmapuolustuksen ja kansallishallinnon tarpeisiin.

Puolustusministeriö toteaa, että armeijan suurhankintaan on varattu "useita miljoonia euroja".

On pääteltävissä, että suurhankintaan liittyvät maastotestit alkavat huhtikuussa 2018.

 


GRK toteuttaa ison tiehankkeen Virossa

Graniittirakennus Kallio Oy:n Viron tytäryhtiö GRK Infra AS on käynnistänyt urakan uuden 11,5 kilometrin mittaisen tieosuuden rakentamiseksi Tallinnan ja Tarton välille. Viron valtion liikenneväylistä vastaavan Maanteeametin rakennuttaman hankkeen urakkasumma on 27.52 miljoonaa euroa, ja sen toteuttamiseen on aikaa 32 kuukautta.

Yhteensä urakan aikana rakennetaan viisi teräsbetonista siltaa sekä yksi ekosilta. Kaivumassojen kokonaismäärä työmaalla on runsaat miljoona kuutiometriä. Pengermassoja ja rakennekerrosmassoja hankkeeseen sisältyy noin 1,6 miljoonaa kuutiometriä.

GRK Infra AS:n liikevaihto kasvaa vuonna 2018 kahden merkittävän urakkakilpailuvoiton ansiosta noin 20 miljoonaan euroon.


Panssari-Sisu GTP salaisissa testeissä, räätälöity ulkovalloille!

Uusin Panssari-Sisu eli nelipyöräinen ja nelivetoinen Sisu GTP
Kuvakaappaus Twitteristä.

Sisun Karjaan tehtaan aidan takaa on tehtaan maastotestiradalla nähty perinteisiin panssaroituihin 6x6 maastokulkuneuvoihin nähden poikkeuksellisen nopeakulkuinen panssari-Sisu. Sama auto on tarttunut kameran kuvaan myös tehtaan ulkopuolella.

Lue lisää...


Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!