MAN - Vaihtoautot

Continental ja Varta kehittävät superakkua kaksipyöräisille

Continental Engineerin Services (CES) on sopinut yhteistyöstä akkuspesialisti Vartan kanssa tavoitteena kehittää huipputehokas 48 voltin nopeasti irroitettava ja kiinnitettävä ja nopeasti ladattava akku kaksipyöräisille kulkuneuvoille. 10 kW tehoa, ja enemnmänkin, riittäisi viemään skootteria kuten 125 ksm:n polttomoottori. Lukuisille 50 ksm kulkupeleille sähkömootttori ja superakku olisi verraton vaihtoehto.


Ruotsi: Korona pysäytti maan ensimmäisen konttipendlauksen

Pieni kottialus Emelie Deymann ehti kulkea vain hetken aikaa konttipendlausta Tukholman ja Västeråsin välillä, ennen kuin hänet komennettiin takaisin Saksaan. Syynä on koronan vaikutus satamatoimintoihin pääteasemissa.

Lue lisää...


Ruotsi: Neoplan AB kaikkien MAN kuorma- ja pakettiautojen maahantuojaksi

Ruotsin Neoplanin tuoreeltaan perustettu Lion's Truck Ab on ottanut haltuunsa kaikki MAN kuorma- ja pakettiautojen toiminnot Ruotsissa elokuun 1. päivästä lähtien.

Lue lisää...



Maailman suurin satama sulki yhden koronatapauksen takia

Maailmn suurin satama, Ningbo-Zhoushan Kiinassa, sulki tulon kaikilta sinne pyrkiviltä laivoilta vain päivää sen jälkeen kun koronavirus tavattiin 34-vuotiaassa satamatyöläisessä. Satamatyöläinen asuu työläisten makuusalissa. Hänen koronatestinsä antoi kielteisen tuloksen 8.8., mutta myönteisen tuloksen 10.8.

Lue lisää...


76 BYD e-bussia tuli Helsinkiin

Turkuun tuli kesäkuussa 43 BYD e-bussia. Helsinkiin tuli loput 76 BYD e-bussia 10.8. täydentäen siten Nobinan 119 BYD sähköbussitilauksen Suomeen. Valikoimaan kuuluu 12-, 13- ja 18-metrisiä. 18 m pitkässä nivelbussissa on tilaa 112 matkustajalle, 15 m pitkässä 90 matkustajalle.


Uusi Fuso Canter Eurooppaan 2022, uusi sähkö-Canter 2023

Daimler ohjaa Euroopan markkinoille uuden Fuso Canter kevytkuorma-auton alkuvuonna 2022. Se on tilattavissa elokuusta 2021. Se tarjoutuu käyttäjille viidessä painoluokassa 3,5 tonnista 8,55 tonniin, kuudella akselivälillä, kolmella ohjaamolla ja 130, 150 tai 175 hv Euro6-E moottorilla. Pieni kääntösäde, matala kynnys ohjaamoon ja hyvä läpikulku ohjaamossa ovat sen valtteja jakeluliikenteessä.

Lue lisää...


Tesla Cybertruck myöhästyy, samoin Semi

Tesla haluaa tavoittaa valtavat pickup-markkinat Pohjois- ja Etelä-Amerikassa ja Aasiassa. Se esitteli oman pickupinsa, Cybertruckin marraskuussa 2019 ja sai viikossa 250 000 varausta. Sen piti Elon Muskin mukaan olla valmis sarjatuotantoon Gigatehtaassa Texasissa tänä vonna, 2021. Nyt luvataan valmista "lähempänä" vuotta 2022.

Lue lisää...


Power Truck Show järjestetään edelleen 13.-14.8.2021 Alahärmässä, Powerparkissa

Olemme saaneet Aluehallintovirastolta vahvistuksen, että tapahtuma voidaan edelleen järjestää. Aluehallintoviraston tiedotteessa sanotaan, että suurempia tilaisuuksia voidaan järjestää ilman henkilömäärärajoitusta, jos turvallisuus voidaan varmistaa noudattamalla THL:n ja OKM:n hygienia- ja turvallisuusohjetta.

Lue lisää...


Kokemuksia kaasusta


Ossi Tiilikainen ja kaasukäyttöinen Iveco.

Kuljetusliike K&O Tiilikainen Oy:llä on neljä vuotta kokemusta kaasua polttoaineena käyttävistä Iveco kuorma-autoista. Auto tekniikka ja kuljetus tapasi yrityksen toimitusjohtaja Ossi Tiilikaisen ja tiedusteli ajoneuvon soveltuvuutta kuljetusalalle.

Lue lisää...


SKAL Puutavaraseminaari 24.9.2021


Kuva: Metsäalan Kuljetusyrittäjät.

Perinteinen puutavaraseminaari pidetään Virkistyshotelli Yyterissä perjantaina 24.9.2021. Seminaarin teemana on ”Puulla parempiin päiviin” ja puheenvuoroissa on esillä mielenkiintoisia ja ajankohtaisia metsäalan tulevaisuuden teemoja. Seminaaripäivän päätteeksi on Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n 50-vuotisjuhlaillallinen.

Lue lisää...


Lyhyttä ja pitkää


Oona Tuuri (laskutus ja ajojärjestely), Toni Kuhanen (yleismies), Sami Paljakka (kuljetussuunnittelija), Petri Suomalainen (mekaanikko), Jari Tuuri (kuljetusyrittäjä) ja Saana Tuuri (laskutus ja ajojärjestely). Taloushallinnosta vastaava Kirsi Tuuri puuttuu kuvasta.

Tuuri Kouvolassa ei halua tukeutua vain Scaniaan. Siksi DAF tuli taloon.

Lue lisää...


Tilausajokuljettajat: Bussiparkit takaisin!

Tilausajokuljettajat ry:n puheenjohtaja Kimmo Wirén vaatii, että bussiparkit annettaisiin takaisin busseille.

Vihdoin viimein keväällä, ja nyt kesällä, bussiryhmät palasivat maanteille ja samalla taukopaikoille. Pitkään kestänyt poissaolo valitettavasti näkyy taukopaikkojen bussiparkeissa. Ne ovat olleet hyvällä käytöllä, mutta ei suinkaan bussien.

Lue lisää...


Rakennusala selvinnyt vähin vaurioin korona-ajasta

RPT Byggfaktan uusimman kvartaaliraportin mukaan tämän vuoden kolmannella neljänneksellä alkavien rakennushankkeiden arvo on 28 % suurempi ja määrä 21 % suurempi kuin vastaavaan aikaan vuosi sitten. Asunto- ja sote-rakentaminen kattaa suuren osan kasvusta.

Rakennusala näyttää toistaiseksi selvinneen melko vähin vaurioin korona-ajasta; jotkut hankkeet ovat kuitenkin viivästyneet esimerkiksi työvoimapulan tai materiaalien toimitusvaikeuksien vuoksi. Seppälä arvioi, että joidenkin raaka-aineiden merkittävä hintojen nousu vaikuttaa jo käynnistyneidenkin hankkeiden etenemiseen ja kustannuksiin.

Lue lisää...


Neljä kilpailijaa Vuoden Bussiksi 2022

Kansainvälinen Bus & Coach of the Year tuomaristo valitsee vuorotellen, joka toinen vuosi, Vuoden Kaupunkibussin ja Vuoden Matka/Turistibussin. Vuorossa on Vuoden Matka/Turistibussin (Coach) valinta 2022. Voittaja valitaan vertailutestien perusteella.

Lue lisää...


Mika Vehviläinen toimitusjohtajaksi Cargotecin ja Konecranesin sulautumisen voimaantulosta lukien

Cargotec Oyj (”Cargotec”) ja Konecranes Oyj (”Konecranes”) ilmoittivat 1. lokakuuta 2020 allekirjoittaneensa yhdistymissopimuksen ja suunnitelman, joiden mukaan yhtiöt yhdistyvät sulautumalla (”Tuleva Yhtiö”) edellyttäen, että sulautumiselle saadaan lakisääteiset ja muut hyväksynnät (”Järjestely”).

Cargotecin ja Konecranesin hallitukset ovat sopineet valitsevansa Mika Vehviläisen Tulevan Yhtiön toimitusjohtajaksi, ja Cargotecin hallitus on tehnyt nimityksen sopimuksen mukaisesti. Mika Vehviläisen nimitys tulee voimaan Järjestelyn toteutumisen yhteydessä, jonka odotetaan tapahtuvan vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon loppuun mennessä. Siihen saakka Cargotec ja Konecranes toimivat täysin erillisinä ja itsenäisinä yhtiöinä.   

Lue lisää...