MAN - Vaihtoautot

(Kuva: Joby)

Joby Aviation ja NASA ovat saaneet päätökseen sarjan lentoliikennesimulaatioita arvioidakseen, kuinka eVTOL-lentotaksitoiminta voidaan integroida julkiseen ilmatilaan. Harjoitukset suoritettiin NASAn Amesin tutkimuskeskuksessa, ja niihin sisältyi simuloituja lentoja vilkkailla lentokentillä olemassa olevia lennonjohtotyökaluja ja -menetelmiä käyttäen.

Yhteistyökumppanit kehittivät simulaatiot laajennetusta tutkimuksesta saatujen oppien pohjalta, ja ne sisälsivät skenaarioita, joissa kymmeniä eVTOL-koneita lensi tunnissa Dallas-Forth Worthin (DFW) alueen ilmatilaan ja sieltä pois. Harjoituksessa käytettiin NASAn Future Flight Central -laitosta, joka on korkealaatuinen lennonjohtotorni, josta on 360 asteen näkymä reaaliaikaisesta lentokentän simulaatiosta.

Insinöörejä, lentäjiä ja lennonjohtajia oli myös mukana simuloimassa liikennemalleja sekä Dallas Love Fieldin että DFW:n lentokentillä. Parhaimmillaan työ testasi kykyä integroida 120 eVTOL-operaatiota tunnissa DFW:n keskusterminaalialueella lentoaseman olemassa olevan liikenteen rinnalle. DFW:n B-luokan ilmatilassa lensi samanaikaisesti jopa 45 simuloitua eVTOL-lentokonetta.

"Yhdessä NASA-kollegoidemme kanssa olemme nyt osoittaneet todellisessa simulaatiossa, kuinka lentotaksitoiminta voi tapahtua nykypäivän ilmatilajärjestelmässä aktiivisen lentokenttäliikenteen rinnalla käyttämällä lennonjohtajien käytettävissä olevia työkaluja ja menetelmiä", sanoi Jobyn lentotaksituotejohtaja Tom Prevot.

"Nämä onnistuneet simulaatiot mahdollistivat vuosien huolellisen suunnittelun ja yhteistyön kahden organisaation välillä, jotka ovat sitoutuneet määrittelemään uudelleen sen, mikä on mahdollista, ja olemme ylpeitä voidessamme tasoittaa tietä lentotaksien kaupallistamiselle kansallisessa ilmatilajärjestelmässä."

NASAn ja Jobyn yhdistetty suunnittelutiimi isännöi FAA:n ja National Air Traffic Controllers Associationin edustajia simulaation tarkkailussa. NASA julkaisi alustavat tiedot harjoituksesta verkossa ja julkaisee täydellisen analyysin tuloksista myöhemmin.

Joby pyrkii saamaan neljän matkustajan eVTOLin tyyppisertifioinnin päätökseen hyvissä ajoin, jotta kaupalliset lennot alkaisivat vuonna 2025. Se sai äskettäin päätökseen ensimmäisen pilotoidun testilentonsa.