MAN - Vaihtoautot

Logistikas laajentaa yritysostoilla Vaasan alueelle

Logistikas Oy on tänään tiistaina 22.6.2021 allekirjoittanut sopimuksen kahden vaasalaisen yhtiön Piccolo Packing Oy:n ja Piccolo Solutions Oy:n ostamisesta. Yrityskaupan myötä Logistikas laajenee Vaasan talousalueelle ja vahvistaa näin maantieteellistä läsnäoloaan sekä kykyään palvella uusia ja nykyisiä asiakkaita entistä paremmin.

Piccolo Solutions ja Piccolo Packing tarjoavat sisälogistiikkaan, paikallisvarastointiin ja pakkaamiseen liittyviä palveluita pääasiallisesti Vaasan talousalueella. Yhtiöt työllistävät noin 60 työntekijää ja sen asiakaskunta koostuu pitkäaikaisista teknologiateollisuuden toimijoista. Kahden yhtiön yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2020 noin 7,5 miljoonaa euroa ja käyttökate noin 0,9 miljoonaa euroa.

Lue lisää...


Nopeusrajoitusta alennetaan vt 21:n huonon kunnon takia Enontekiöllä

Lapin ELY-keskus alentaa nopeusrajoituksia valtatiellä 21 Enontekiöllä reilun 30 kilometrin matkalla välillä Jatuni-Karesuvanto, Karesuvanto-Markkina, Markkina-Maunu ja Maunu-Sinettä 80 kilometriin tunnissa tien heikentyneen kunnon vuoksi. Alennetulla nopeusrajoituksella pyritään parantamaan tien liikenneturvallisuutta.

Nopeusrajoitukset ovat voimassa heti kun rajoitusta osoittavat merkit on asennettu maastoon. Alennettu 80 km/h nopeusrajoitus on voimassa toistaiseksi tien parantamiseen saakka.

Lue lisää...


Robottibusseja testattu viidessä Euroopan kaupungissa

FABULOS-hankkeessa on testattu onnistuneesti kolmea erilaista robottibussiratkaisua Suomessa, Norjassa, Virossa, Kreikassa ja Alankomaissa. EU:n rahoittaman FABULOS-hankkeen tavoitteena oli hankkia kokemuksia itseohjautuvasta joukkoliikenteestä testaamalla autonomisia bussipalveluratkaisuja aidoissa olosuhteissa. Lisäksi tavoitteena oli todentaa tämän innovatiivisen liikenneratkaisun skaalautuvuus testaamalla robottibusseja viidessä eurooppalaisessa kaupungissa. Suomessa robottibusseja testattiin keväällä ja kesällä 2020 vilkkaasti liikennöidyssä Pasilassa.

FABULOS-hankkeen esikaupallisen hankinnan (Pre-Commercial Procurement) viimeisessä vaiheessa testattiin kolmea erilaista bussipalveluratkaisua huhtikuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana. Kullekin tähän vaiheeseen valitulle toimittajalle annettiin korkeintaan miljoona euroa pilotoinnin valmisteluun ja prototyyppien validointiin. Esikaupallisen hankinnan viimeiseen vaiheeseen osallistui kolme toimittajakonsortiota, jotka koostuivat useista yrityksistä kuudesta eri maassa: Sensible4–Shotl (Suomi ja Espanja), Saga (Norja, Kanada ja Alankomaat) ja Mobile Civitatem (Viro).

Lue lisää...



Sähkö, kaasu ja vety kiinnostavat Turun seudun kuljetusyrityksiä

Turun seudun kuljetusyritykset ovat kiinnostuneita liikenteen päästöjen vähentämisestä ja uusista käyttövoimaratkaisuista. Vähähiiliset kalustoinvestoinnit kiinnostavat, toisaalta ne myös herättävät runsaasti kysymyksiä.

Sähkö, kaasu ja vety kuljetuskaluston käyttövoimana kiinnostavat Turun seudun kuljetusyrityksiä. Toukokuussa tehdyn kyselyn perusteella noin 45 prosentissa henkilö- ja tavarakuljetuksiin keskittyneistä yrityksistä on jo käytössä esimerkiksi sähkö- tai kaasukäyttöistä kalustoa. Myös yritykset, joissa ei vähäpäästöistä kalustoa vielä ole, ilmoittavat käyttävänsä joko uusiutuvia polttoaineita tai ladattavia hybridiajoneuvoja.

Lue lisää...


Itseohjautuvat laivat voivat parantaa merenkulun turvallisuutta

One Sea -ekosysteemin tuoreen kannanoton mukaan autonominen laivateknologia voi parantaa merenkulun turvallisuutta huomattavasti ja se korostaa tarvetta päivittää sääntelyä.

Autonomiset laivat ja meriturvallisuus -julkaisu (One Sea White Paper: Autonomous Ships and Safety at Sea) on ladattavissa ilmaiseksi ja siinä tarkastellaan itseohjautuvalla laivateknologialla saavutettuja ja toteutettavissa olevia turvallisuutta edistäviä kehityskulkuja, joiden pohjalta voidaan kartoittaa autonomista merenkulkua koskevan sääntelyn päivitystarvetta. Ehdotuksissa edetään nykyisen turvallisuustilanteen, kyberturvallisuuden, laivanvarustajien ja -toimijoiden näkemysten, työhön ja vakuutuksiin liittyvien kysymysten sekä autonomian eri tasojen kautta hahmottelemaan autonomisen meriliikenteen seuraavia askelia.  

Lue lisää...


Saimaan kanavaa uudistetaan

Väyläviraston hankkeessa pidennetään Saimaan kanavan sulkuja ja nostetaan vedenpinnan tasoa. Uudistusten myötä kanava palvelee jatkossa paremmin myös nykyistä suurempia ja modernimpia alustyyppejä. Töiden valmistelu on jo käynnissä ja syksyllä alkaa urakoitsijan kilpailutus. Varsinainen rakentaminen käynnistyy kesällä 2022, ja työ kestää noin kaksi vuotta. Hankkeen kustannusarvio on 95 miljoonaa euroa. Tavoitteena on turvata kanavan toiminta- ja kilpailukyky myös tulevaisuudessa.

Kanavan sijainti on jopa maailmanlaajuisesti erityinen, sillä hieman yli puolet siitä on Suomessa, Lappeenrannan kaupungin alueella, ja loppuosa Venäjän puolella. Suomi on vuokrannut vuonna 1962 Venäjältä alueen, jolla Saimaan kanava sijaitsee. Suomi käyttää sekä pitää kunnossa alueella olevaa kanavaa ja sen rakenteita. Kanavalla liikkuu sekä rahti-, matkailu- että huviliikennettä.  

Lue lisää...


VR myy kansainvälisen maantielogistiikan toiminnot Avind Internationalille

VR Group myy kansainvälisen maantielogistiikan liiketoimintansa suomalaiselle Avind International Oy:lle. Kauppa käsittää VR Groupin omistuksessa olevan Transpoint International (FI) Oy:n sekä sen omistamat kaksi venäläistä tytäryhtiötä. Transpoint International (FI) on vastannut VR Transpointin kansainvälisestä maantieliikenteestä Venäjällä. 

- Vaikka kansainvälisen maantielogistiikan markkinat ovat olleet vaikeasti ennustettavat, yhtiön liiketoiminta on hyvässä kunnossa ja kehittynyt positiivisesti. Markkinoilla on tapahtunut vuosien varrella useita muutoksia, ja osana tätä kehitystä olemme vaiheittain luopuneet ulkomaan maantietoiminnoistamme, sillä toiminta ei ole enää VR Transpointin strategian ytimessä. Olemme tehneet Avindin kanssa yhteistyötä ja jatkossa bisnes pääsee kehittymään Venäjän liikenteen hyvin tuntevan yrityksen omistuksessa, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen sanoo. 

Lue lisää...


Tutkimus: Kohinahälytin ärsyttää peruutuspiippausta vähemmän

Sitowise toteutti Raide-Jokerilla opinnäytetyötutkimuksen peruutuspiippauksen korvaamisesta kohinahälyttimellä. Tulosten perusteella kohina aiheuttaa selvästi vähemmän meluhaittoja ja -stressiä lähiympäristön asukkaille ja työmaan työntekijöille.

Kohinahälyttimen ääni häiritsee piippausta vähemmän

- Raide-Jokerilla haluttiin tutkia tarkemmin, mitä hyötyjä peruutuspiippausäänen korvaamisesta kohinahälyttimellä olisi, sanoo tutkimuksen tehnyt Mikko Kastinen Sitowiseltä. Molemmille hälytintyypeille, piippaukselle ja kohinalle, tehtiin äänitehotasomittauksia ja julkisivuäänieristävyyslaskenta. Lisäksi työ sisälsi kyselyn työmaalla työskenteleville. – Kysyimme kokemuksista peruutushälytysäänien turvallisuudesta.

Lue lisää...


VR Transpointin tavoitteena puolittaa SSAB:n kuljetusten päästöt

VR Transpoint ja SSAB ovat solmineet sopimuksen raaka-aine- ja tuotekuljetuksista rautateillä. Tavoitteena on puolittaa yhteistyön piiriin kuuluvien kuljetusten päästöt vuoteen 2024 mennessä.

Kuljetuspäästöt puolittavan teräskelojen ja rautapellettien rautatiekuljetuksia koskevan sopimuksen volyymi on massiivinen. Vuositasolla kyse on 2,3 miljoonan tonnin kuljetuksista, joten logistiikan tehokkaalla, turvallisella ja ympäristöystävällisellä toteutuksella on painoarvoa. VR Transpoint ja SSAB ovat jo onnistuneet vähentämään kuljetusten päästöjä 16 prosenttia vuoden 2018 tasosta – uusi yhteinen tavoite on puolittaa nykyiset päästöt vuoteen 2024 mennessä. Lisäksi tunnistetuilla potentiaaleilla vielä suuremmatkin päästövähennykset ovat tulevaisuudessa mahdollisia.

Lue lisää...


Sähköautojen akkujen kierrätysverkosto laajenee

Autojen kiertotaloudessa varaudutaan jo sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkujen kierrätykseen, vaikka elinkaarensa päässä olevia akkuja palautuu kierrätykseen vielä vähän. Ladattavien autojen ja erilaisten hybridiautojen määrä on viime vuosina kasvanut nopeasti. Autokannassa on tällä hetkellä jo lähes 75 000 ladattavaa autoa. Kun mukaan lasketaan myös hybridit, joissa ei ole ulkoista latausta, ajovoima-akullisten autojen määrä kasvaa jo yli 160 000 autoon. Sähkö- ja hybridiautojen osuus autokannasta on viime vuosina kasvanut jo lähes 6 prosenttiin.

Sähköautojen akkujen elinkaari on pitkä. Usein akun kapasiteettia voidaan lisätä akkumoduuleja uusimalla siten, että koko akkua ei tarvitse vaihtaa. Sähkö- ja hybridiautojen ikääntyessä myös kierrätykseen palautuvien akkujen määrän on kuitenkin ennakoitu jo lähivuosien aikana kasvavan.

Lue lisää...


Nelostiellä Suomen suurin päällystystyömaa

Toukokuussa 2019 aloitettu valtatie 4:n parantaminen välillä Kirri–Tikkakoski on rakentamisen puolivälissä. Hankkeen kesän 2021 suurin kohde on päällysteiden rakentaminen välille Kirri–Vehniä. 16 kilometrin ja kahden päällystekerroksen urakka vie samalla nimiinsä Suomen suurimman päällystystyömaan tittelin. Tämän vuoden päällystystyöt valmistuvat lokakuun loppuun mennessä.

- Jotain päällystystöiden kokoluokasta kertoo käytettävän asfaltin määrä: kahteen kerrokseen 16 kilometrin matkalle sitä menee noin 800 000 m2. Pinta-alaltaan se vastaa esimerkiksi noin 2 222 lentopallokentän alaa, Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen kertoo.

Lue lisää...


MAD-lisäjouset tasoittavat pakettiauton menoa

Pakettiautoissa joudutaan aina tekemään kompromisseja jousituksen suhteen. Kuorman vaihtelu on joko erittäin suurta tai ajoneuvo on jatkuvasti raskaasti lastattu. Tyhjällä pakettiautolla on epämukavaa ajaa, jos jousitus on liian jäykkä ja peräpää tuntuu pomppivan. Liian löysällä jousituksella raskaasti lastattu ajoneuvo puolestaan pohjaa pienissäkin epätasaisuuksissa. MAD-lisäjouset ovat yksinkertainen tapa helpottaa pakettiauton jousituspulmia.

Lue lisää...


Dacia Duster uudistuu

Pienten muutosten ja uudemman tekniikan avulla uudistuneen Dacia Dusterin kulutus on pienentynyt. Varustelua on kehitetty ja lisätty, minkä lisäksi sisätilat ovat aiempaa korkeatasoisemmat. Valikoima kasvaa täysin uudella etuvetoisella automaattivaihteisella Dusterilla, joka saapuu Suomeen elo-syyskuussa.

Dacia esiteli Dusterin vuonna 2010. Autoilijoilla oli mahdollisuus ostaa vankka katumaasturi pikkuauton hinnalla. Dustereita on myyty jo lähes kaksi miljoonaa kappaletta. 

Lue lisää...


Yli 500 000 kilometriä maidonkeräilyä kaasu-Volvolla


Toimintamatka yhdellä LBG-tankillisella on noin 800 kilometriä. Se pitää sisällään nuppina keräilyä, yhdistelmänä ajoa ja tyhjäajoa. Tarkkoja kulutuslukemia Juhana Roimolalla ei ole, koska kaasuauton polttoainelaskut menevät suoraan Valiolle.

Miten on kaasuauto kulkenut? Toimiiko kaasun tankkaus? Onko hinuria tarvittu?

Lue lisää...


Himos Truck Show 17.7.


Tapahtuma on Himos Parkissa. Kuvassa järjestäjien kalustoa. (Kuva: Facebook, Himos Tuck Show.)

Heinäkuun rekkanäyttelykalenteriin tuli tilaa, kun perinteisiä tapahtumia ei järjestetä Hämeenlinnassa, Viitasaarella tai Iisalmessa. Koronarajoituksia on kuitenkin toukokuusta lähtien poistettu niin, ettei rekkanäyttelylle ole estettä maakuntien Suomessa.

Sinä viikonloppuna, missä piti olla Tawastia Truck Weekend, on uusi rekkanäyttely Himos Truck Show. Se on lauantaina 17.7 klo 10–24 Himoksen alueella Jämsässä. Sisäänpääsy on ilmainen.

Lue lisää...